Jump to content

Søker råd og vink om skjermer for bl.a. radar og plotter


Poseidon

Recommended Posts

Blant baatplassens mange flittige brukere finnes mye spisskompetanse og nå søker jeg noen som kan bidra med gode råd og vink om skjermer.

 

I styrehuset på min nyanskaffede Poseidon II har man helt i forkant plassert en gammel Anritsu radar og to gamle Philips 107-E skjermer. Disse to skjermene brukes til hhv kamera for maskinromsovervåking og radar/plotter. Radaroppsettet er Furuno Navnet med en C-Map NT+ basert plotter, begge på samme skjermen.

 

Det ser altså slik ut:

 

_img_1525.jpg

 

Jeg har tanke for å skifte ut radaren med noe mer moderne, eventuelt en JRC JMA-5210. Denne kan utstyres med skjerm/monitor etter ønske; fra de mest kostbare "proffskjermer" til rimelige "kontorvarianter". Her er jeg meget interessert i gode råd og vink mht skjermtype og i hvor stor grad man "får det man betaler for" . . . .

 

Furuno'en med fargeradar og plotter imponerer ærlig talt lite. Derfor lurer jeg på om det rett og slett er skjermen som ikke yter radaren full rettferdighet. Med andre ord: kunne jeg regne med bedre bilder på radar/plottere hvis jeg skiftet til en annen skjerm - og igjen kommer spørsmålet om hvilken type den i så fall burde være.

 

Det er ingen fremmed tanke å flytte skjermen for maskinromsovervåking til akterkant av styrehuset. På den måten ville det være nok med to skjermer "midt i fleisen"; disse kunne da eventuelt komme opp i 20-tommsområdet - noe som ville være en fordel i skoleskipssammenheng, ved at de da kunne betraktes på større avstand.

 

Jeg ser frem til mange gode råd og vink fra dere som har erfaring med disse sakene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her har du nok mye å velge mellom, og prisen du er villig til å gi er nok avgjørende.

I sjøforsvaret bruker vi stort sett skjermer fra Jakob Hatteland både på radarer, plottere/kartmaskiner og KKI-systemer. Dette er skjermer som virkelig står for "en støyt" og gir meget god kvalitet på alle våre bruksområder.

Forøvrig er disse skjermene også "anbefalte" skjermer fra Litton til deres Bridgemaster E serie radarer.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så lurer jeg på hvilken antenne du har på furunoen din, som plotter så ville jeg gått over på pc bassert plotter med en gang, som radar ville jeg beholt navneten. Suplerer du med en navnet radar til vil du også kunne interswitch mellom disse to, det vil enkelt fortalt bety at du kan velge hvilken antenne du kjører fra hvilken skjerm. Er navnet radaren din dårlig så er det garantert på antenne siden. Dette er ett system som koster 25 tusen nytt og da uten skjerm og antenne, så spørs det hvilken antenne du har da. Om du skulle gå det steget å installere en dyr imo radar så vil navneten også kunne interswiches med disse furuno radarene, navnet er på mange måter generasjonen før de proffe modellene vi ser på markede i dag.

Som kartmaskin så ville jeg bedt om en demo på maxsea fra furuno og sett hvordan den virket.

 

Når det kommer til skjermer så har hatteland vert nevnt, de er suveren og finnes i størresler fra 10.4 og oppover. Simrad sine skjermer er også grei og har etter mitt syn en penere design, innmaten er den samme.

Det du skal vere klar over ved valg av skjermer er at en crt (rør) kan dimmes helt ned og en elkjøp-lcd kan ikke dimmes ned. Hatteland og andre skjermer beregnet på maritimt miljø kan dimmes ned og det er igrunn den største forskjellen. Jeg ville satset på skjermer som kunne felles inn i ett konsoll. Velger du likevel sparegrisen og kjøper elkjøp-lcd så kan du med en gang gå til innkjøp av fargede plexiglass, eventuellt bruke solbriller om natten :wink:

 

Også må du se å få felt inn tastaturet ditt :smash:

 

I mine øyner så fortsetter du med 3 skjermer, en radar på hver side og plotter i midten.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til dere begge for gode svar; spesielt til deg Frøken Fryd. Der utløser spørsmålene mine også flere nye spørsmål....

Først og fremst så lurer jeg på hvilken antenne du har på furunoen din,

Her er skiltet på radarantennen: _img_1566.jpg

som plotter så ville jeg gått over på pc bassert plotter med en gang, som radar ville jeg beholt navneten.

Hvis jeg da forstår deg rett ville du skille radar og plotter fullstendig, slik at de har hver sin skjerm? Det har jeg også sansen for, selv om jeg da utelukker muligheten for "overlay" - som jeg forøvrig ikke har fått til å virke på denne saken.

Suplerer du med en navnet radar til vil du også kunne interswitch mellom disse to, det vil enkelt fortalt bety at du kan velge hvilken antenne du kjører fra hvilken skjerm.

Ja, men det betinger vel da at begge radarene er Furuno? Og det er jeg ikke så helt sikker på at er øverst på min ønskeliste. Hvilke typer kunne du forestille deg?

Er navnet radaren din dårlig så er det garantert på antenne siden. Dette er ett system som koster 25 tusen nytt og da uten skjerm og antenne, så spørs det hvilken antenne du har da. Om du skulle gå det steget å installere en dyr imo radar så vil navneten også kunne interswiches med disse furuno radarene, navnet er på mange måter generasjonen før de proffe modellene vi ser på markede i dag.

Det er godt mulig at antennen er det svakeste leddet, men det som er påfallende med skjermbildet er at jeg får opp en masse med falske småekko som legger seg i et mønster med mange konsentriske sirkler. Siden dette er en fargeradar får jeg også en forvirrende fargesalat oppe i det hele. Til daglig bruk foretrekker jeg langt den Anritsuen som er en generasjon og to eldre . . . .

Som kartmaskin så ville jeg bedt om en demo på maxsea fra furuno og sett hvordan den virket.

Ja, det kan være. Den andre plotteren ombord er en Explorer-3 med Max-kart. Den bruker en ca 20" Elkjipskjerm, men siden den er montert i akterkant av kartbordet kan jeg leve med ulempene. Kartene er bra!

Når det kommer til skjermer så har hatteland vert nevnt, de er suveren og finnes i størresler fra 10.4 og oppover. Simrad sine skjermer er også grei og har etter mitt syn en penere design, innmaten er den samme.

Grei informasjon, og jeg har absolutt sansen for dette utstyret, men det kan fort bli veldig dyrt hvis jeg må stille opp flere store skjermer til adskillige 10-tusen pr stk.

Det du skal vere klar over ved valg av skjermer er at en crt (rør) kan dimmes helt ned og en elkjøp-lcd kan ikke dimmes ned. Hatteland og andre skjermer beregnet på maritimt miljø kan dimmes ned og det er igrunn den største forskjellen. Jeg ville satset på skjermer som kunne felles inn i ett konsoll. Velger du likevel sparegrisen og kjøper elkjøp-lcd så kan du med en gang gå til innkjøp av fargede plexiglass, eventuellt bruke solbriller om natten :wink:

Ja, denne svakheten er jeg klar over. "Analog dimming" burde nesten være en selvfølge i et styrehus. Men igjen blir det ofte et prisspørsmål.

Også må du se å få felt inn tastaturet ditt :smash:

Ja, det kan det godt være at jeg gjør, men det må bli som en del av en totalløsning, så det står litt på vent foreløpig....

I mine øyner så fortsetter du med 3 skjermer, en radar på hver side og plotter i midten.

Det kan godt være det :wink: Da forutsetter du tydeligvis at jeg flytter maskinromsovervåkingen bort fra fronten? Det kan også være at jeg setter opp et ekstra kamera, for å følge med akterdekket og sleperen, men uansett kan skjermen stå i akterkant...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg da forstår deg rett ville du skille radar og plotter fullstendig, slik at de har hver sin skjerm? Det har jeg også sansen for, selv om jeg da utelukker muligheten for "overlay" - som jeg forøvrig ikke har fått til å virke på denne saken.

 

Ja, men det betinger vel da at begge radarene er Furuno? Og det er jeg ikke så helt sikker på at er øverst på min ønskeliste. Hvilke typer kunne du forestille deg?

 

Det er godt mulig at antennen er det svakeste leddet, men det som er påfallende med skjermbildet er at jeg får opp en masse med falske småekko som legger seg i et mønster med mange konsentriske sirkler. Siden dette er en fargeradar får jeg også en forvirrende fargesalat oppe i det hele. Til daglig bruk foretrekker jeg langt den Anritsuen som er en generasjon og to eldre . . . .

La oss ta furuno radaren først:

Såvidt jeg kan skjønne så har du en åpen antenne, effekten på denne og lengden på scanneren har jeg ikke klart å søke opp. Ut fra bildene på hjemmesiden din så har du enten en 4' eller 6' antenne.

Jeg er overbevist om at du kan tune denne radaren slik at du er fornøyd med bildet ditt. Nå er det enorm forskjell på dette displayet og den du har/hadde på Gamle Salten, selv foretrekker jeg å la sterke ekko vere rødt, svake ekko gult og kjører du trail funksjonen så kan du få ett blått "afterglow". Ikke la deg lure av gamle vaner om at enkelt er best, når du blir vandt med dette så skal jeg låve deg du ikke går tilbake. Det er svært lett å skille den lille holmen fra båten som er i bevegelse da båten vil ha ett blått slør etter seg som viser fart og kurs. Når jeg ser at det er åne antenner på taket ditt så tror jeg ikke antennen er ett svakt ledd, det kan selvsagt hende at det er på tide med my magnetron men det er vanskelig å svare på her. Jeg bruker samme løsningen som deg med en kakeboks-antenne, men likevel ser jeg småbåter i bevegelse halt inne med land på radaren lenge før jeg selv oppdager de ut vinduet. Jeg kan nevne at den kan utvides til marpa om det skulle vere aktuellt på kursene dine.

 

Ja, det kan være. Den andre plotteren ombord er en Explorer-3 med Max-kart. Den bruker en ca 20" Elkjipskjerm, men siden den er montert i akterkant av kartbordet kan jeg leve med ulempene. Kartene er bra!

Nå kjenner jeg ikke dette programmet, men en løsning kan være å legge opp en lang skjermkabel slik at du får dette bildet opp på skjermen i midten fremme, en kan få små trådløse tastatur/mus i dag for en halv tusenlapp.

 

Grei informasjon, og jeg har absolutt sansen for dette utstyret, men det kan fort bli veldig dyrt hvis jeg må stille opp flere store skjermer til adskillige 10-tusen pr stk.

 

Ja, denne svakheten er jeg klar over. "Analog dimming" burde nesten være en selvfølge i et styrehus. Men igjen blir det ofte et prisspørsmål.

 

Ja, det kan det godt være at jeg gjør, men det må bli som en del av en totalløsning, så det står litt på vent foreløpig....

 

Det kan godt være det :wink: Da forutsetter du tydeligvis at jeg flytter maskinromsovervåkingen bort fra fronten? Det kan også være at jeg setter opp et ekstra kamera, for å følge med akterdekket og sleperen, men uansett kan skjermen stå i akterkant...

Det er desverre ikke lett å få tak i bilderør skjermer lengre så en flatskjerm løsning er vel det mest aktuelle. Hatteland skjermene er dyre, ingen tvil om det, de er også pene og ikke minst veldig gode. Men for en hatteland skjerm kan du få 10 hos elkjøp. Ellers er det jo kjekt om kabinettet er sort da.

Skjermene i akterkant er greie løsninger det, jeg har sett mange løsninger her, noen monterer i taket, enkelte fiskebåter har montert skjermer helt nede ved gulvet også, men da må jo stolene stå ett stykke unna og skjermene må opp i størrelse. Jeg har også sett båter med 10-15 20" dell skjermer på broen, ser nesten ut som nrk sitt studio. Pent nok det men når natten siger på så ser du ikke noe gjennom vinduene. Radar og kartmaskin er jo det som er kjekkest og tross alt lyser deg midt imot. Så her er det pengespørsmål... Velger du elkjøp så kan du også løpe på råne-butikkene og kjøpe sote-film til bilruter og legge fremfor skjermen.

 

Jeg tar med at mange lcder støtter composite-video inn (sjekk før du kjøper), da kan du isåfall bytte om til kamera på skjermene forann når du legger til kai eller lignende (vet ikke helt hva du bruker kameraene til). Mange katamaraner som benytter seg av dette, de trenger ikke å se skutesiden og kartet samtidig så da switcher en inngang på skjermen.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig at antennen er det svakeste leddet, men det som er påfallende med skjermbildet er at jeg får opp en masse med falske småekko som legger seg i et mønster med mange konsentriske sirkler.

 

Kjører du flere radarer når du får "møsteret" bildet? Eller har du en nabo med tilsvarende radar som sender?

Konsentriske eller buete "linjer" i radarbildet er ofte et resultat av at to radarer tett i hverandre sender samtidig og at den enes senderpulser mottaes av den andre...hvis du skjønte den :lol:

Prøv i såfall å bytte pulslengde på radaren din og se om problemet forsvinner. Dette vil jo ikke løse problemet ditt men det kan jo gi en pekepinn på hvor problemet eventuelt kan ligge.

 

Det er ellers helt klart at Frøken Fryd har en enorm peiling på området, men sånn er det vel med folk fra sjøforsvaret :lol::lol::lol: .

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Kjører du flere radarer når du får "møsteret" bildet? Eller har du en nabo med tilsvarende radar som sender?

Nei det er ikke den sorten mønster, det kjenner jeg fra andre tilfeller. De konsentriske linjene jeg får minner mest om når barn leker seg med en passer. Masse radarekko gir et optisk inntrykk av at de danner "sirkeler" omkring båten/sentrum i radarskjermen. Det er vondt å forklare på en bedre måte, men jeg kan forsøke å ta et bilde av skjermen når jeg er ombord igjen.

Det er ellers helt klart at Frøken Fryd har en enorm peiling på området, men sånn er det vel med folk fra sjøforsvaret :lol::lol::lol: .

TrondT

Ja, han er høyst oppegående på dette området, det vet jeg fra tidligere diskusjoner, derfor var jeg så takknemlig da jeg så at han svarte både raskt og utfyllende. De rådene han kommer med er verdt å merke seg!

I tillegg kjenner jeg ham jo fra D5L-kurset - og nå har han meldt seg på D5LA :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ville vel tro at du kan få et bra bilde med den Furuno antennen din med godt oppsett ...

 

Etter skaden på båten vår i år har jeg bestilt ny radar ....KODEN MDP 1240F, med en 4 fot, 4KW åpen antenne, med 1,8 grader horisontal og 22 grader vertikal strålingsbredde og 24 + 48 RPM rotasjon, og split screen (2 skalaer) muligheter. Dette bør gi godt nok bilde for mine behov.

 

Med din 4, eller 6 fot antenne, har du sikkert en 6, eller 12 KW antenne, med tilsvarende strålingsbredde (KODEN har 1,8 og 1,2 grader respektiv for disse størrelsene), så separasjon av targets bør være enda bedre enn hva jeg har sett som demonstrasjon på den KODEN radaren som vi har bestilt.

 

Regner med at dine problemer mest sansynlig er med justeringene, og ikke med utstyret ... Jeg hadde i hvertfall snakket med Furuno om du kunne få en person ombord som kunne sjekke det eksisterende oppsettet før jeg gikk til anskaffelse av nytt utstyr.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ville vel tro at du kan få et bra bilde med den Furuno antennen din med godt oppsett ...

....

 

Regner med at dine problemer mest sansynlig er med justeringene, og ikke med utstyret ... Jeg hadde i hvertfall snakket med Furuno om du kunne få en person ombord som kunne sjekke det eksisterende oppsettet før jeg gikk til anskaffelse av nytt utstyr.

 

Godt mulig at jeg burde ta meg ut litt mer med justeringsmulighetene på det oppsettet som finnes :wink:

Til nå har jeg bare vendt meg til å bruke den gamle Anritsuen - og dermed har Furunoen blitt "degradert" . . . .

Men jeg bruker veldig mange timer ombord, så der skal nok bli anledning til å eksperimentere mer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at jeg burde ta meg ut litt mer med justeringsmulighetene på det oppsettet som finnes

Om du knipser ett bilde av radaren og legger ved ett kartutsnitt samtidig så kan en kansje se hva som er galt med radaren.

 

Vi gikk for en måned siden fra nordsiden av Bømlo, gjennom Kyrkjesundet, Soløysund, Risøysundet, forbi Hillesøy og ut på vestsiden av Bømlo mellom klokken 0 og 4 om natten, det var overskyet og bekmørkt. En kunne ikke skille mellom land og vann. Men vi gikk på radar og siktet midt i sundet, noen steder hjalp anker lanternen med å lyse opp sundet men det var ikke mye. Lyskasteren min var blitt ødelagt rett før vi gikk nedover. Ny er selvsagt kjøpt inn og i ferd med å installeres men det jeg ville få frem her var at vi gikk på akkurat den samme radaren som du har, vel og merke med en dårligere antenne.

Link to post
Share on other sites

ProNav har noen Olorin skjermer "i rimeligere prisleie", som benyttes bl.a. fiskere. Jeg har en 15" for kartplotter på PC. Skjermen har pot.meter for dimming. Synes skjermen er ok. Du kan få prøve den hvis det er interesant.

Hei igjen,

jeg har vært ombord siden igår og derfor ikke oppdaget dette svaret.

Disse skjermen så jeg flyktig på en gang tidligere og sjekket litt nærmere nå. Det som gjør meg litt tilbakeholden er den moderate "Viewing angle" som oppgis. Man opererer med ca 80-85 grader og det synes jeg er for lite hvis man ikke skal ha skjermene "midt i fleisen" - noe som jeg slett ikke vil ha . . . .

Til sammenligning så skiftet jeg nettopp ut TV'en i salongen delvis av samme årsak; jeg vil nemlig kjøre PC/plotter/radar på denne for undervisningsformål og da må den også kunne betraktes litt fra siden. Den TV'en jeg satte inn oppgir Viewing angle til 178 grader - og selv om jeg ikke tar det helt bokstavelig så er det jammen ikke mange gradene som mangler, for der kan man følge med på skjermen omtrent rett sidevis.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er spennende at du søker etter "nyere" løsninger på et undervisningsfartøy. Har du undersøkt om hva som skal til for å koble navigasjonssystemene du allerede har til et ethernettsystem ombord? Eksempelvis er systemet mitt slik at jeg allerede nå kan koble flere PCer til navigasjonssystemet og på hver PC få fullverdig radarbilde, kartplotterbilde, dybdebilde, ais-informasjon, MARPA, CPA. TCPA mv. I min naivitet oppfatter jeg at det måtte være gunstig at eksempelvis to elever kunne jobbe sammen på en laptop mens man seiler ute - og i tillegg lagres hele seilasen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er spennende at du søker etter "nyere" løsninger på et undervisningsfartøy. Har du undersøkt om hva som skal til for å koble navigasjonssystemene du allerede har til et ethernettsystem ombord?

 

Slett ingen dum tanke Roald!

 

Men siden det delvis dreier seg om mange forskjellige utstyrsleverandører som aldri har vært inne på tanken å samarbeide, for ikke å snakke om å co-ordinere sine standarder og utstyret i tillegg er av forskjellige "generasjoner", så ser jeg ikke helt for meg at de vil snakke sammen . . . .

 

Unntaket måtte være at det allerede finnes ganske meget av nyere Furuno-utstyr, bl.a. den nevnte NavNet radar/plotter-sak og diverse GPS/VHF/GMDSS-bokser. Men at Furuno skal "nedverdige" seg til å utveksle data med et halvantikk ekkolodd og en radar fra konkurrenten Anritsu/Simrad - det blir for godt til å være sant :wink::wink:

 

Tanken er allikevel verdt å forfølge videre og jeg bør trolig involvere min datastuderende sønn i større grad!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Uten at jeg kjenner merket har Sea cross i sverige skjermer som samenliknes med Hatteland sine til en billigere penge. www.seacross.se

Dette var nytt for meg, og jeg fant deretter det samme under www.seacross.no...

Jeg vet ikke om jeg ville ha gått for et komplett navigasjonssystem som styres med tre knapper og en rulleball, men skjermene kan muligens være en god ide.

Har du sjekket litt omkring tekniske data og priser på skjermer?

Det var lite av slike "kjedeligheter" på hjemmesidene - der var mest selvskryt og annen reklame :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Med alle de oppkjøp som skjer internasjonalt nå for tiden, hvor man ikke vet hvem som eier hvem, skal man sikkert være noe forsiktig med å satse på spesielle "hester", dvs leverandører med noe kort historikk. Det er vel fortsatt slik at det er sikrere å satse på hovedleverandørene (Furuno, Simrad, Raymarine o.a.) enn å anskaffe systemer fra leverandører hvor langsiktigheten er noe usikker og tilfeldig. Jeg mener dette gjelder flere av de leverandørene som har "poppet" opp de siste 5 årene. Langsiktighet er kostbart, men også sikrere.

Link to post
Share on other sites

Hermed et forsøg på at vise billede af min navigationsplads med standard 19 tommer wide skærm, med officielle søkort fra Primar Stavanger S63 format. Programmet er Qastor fra QPS. Dette kortformat, som er en krypteret version af S57, er langt at foretrække frem for C-map og de andre eftergjorte kort. For eksempel har vi en undersøisk sten i vort hjemmefarvand (Øresund) udfor Charlottenlund, som ikke vises på C-map MAX men kun på det officielle kort som i øvrigt kan opdateres over internet.

Hilsen Michaelbillede_009_408_x_306.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du undersøkt om hva som skal til for å koble navigasjonssystemene du allerede har til et ethernettsystem ombord?

Poseidon har allerede en navnet radar, det som kansje kunne vert en ide var å koble denne til ett nettverk, da kan furunoen sende ut alle data ved hjelp av en enkelt ledning. Kjører man siste versjon av maxsea så vil en ogås kunne se radarbildet og kontrolere radarbildet. Jeg tviler på at Poseidon vil gjøre det mer avansert enn nødvendig :wink: men om man ser for seg ett netverk ombord, noe du sikkert allerede har, kobler inn furunoen, så kan du plugge inn kartmaskinen hvor som helst i nettverket og ha oppdatert posisjon og kurs. Kunne vert kjekt med ett levende "passenger information" som man finner på daskebåten og andre.

 

Men siden det delvis dreier seg om mange forskjellige utstyrsleverandører som aldri har vært inne på tanken å samarbeide, for ikke å snakke om å co-ordinere sine standarder og utstyret i tillegg er av forskjellige "generasjoner", så ser jeg ikke helt for meg at de vil snakke sammen . . . .

 

Unntaket måtte være at det allerede finnes ganske meget av nyere Furuno-utstyr, bl.a. den nevnte NavNet radar/plotter-sak og diverse GPS/VHF/GMDSS-bokser. Men at Furuno skal "nedverdige" seg til å utveksle data med et halvantikk ekkolodd og en radar fra konkurrenten Anritsu/Simrad - det blir for godt til å være sant :wink::wink:

Dette er nettopp en av de tingene Furuno er opptatt av, å følge internasjonale standarer. Vi snakker om nmea og i Furuno Navnet sammenheng også om data-nettverk. Det samme nettverket man har på pcen sin der man sitter og skriver/leser.

Man har ikke laget seg noe simnet, raynet, linkbus, pirattaxi eller hva nå produsentene kaller sine egne fantastiske måter å kommunisere på. Disse løsningene er nok laget kun med tanke på å tvinge kundene til å holde seg til den ene produsenten når man skal bygge ut systemet. En fordel kan de ha og det er plug-and-pray egenskapene.

Så Furunoen din tar altså imot alt som sender ut nmea. Den har dog begrenset antall innganger. Den ene porten brukes til kompass, den andre gps og den tredje kan du bruke til det du måtte ha ellers, ekkolodd for eksempel.

 

Jeg gir meg ikke før du er fornøyd med Furunoen din :wink:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nettopp en av de tingene Furuno er opptatt av, å følge internasjonale standarer. Vi snakker om nmea og i Furuno Navnet sammenheng også om data-nettverk. Det samme nettverket man har på pcen sin der man sitter og skriver/leser.

Man har ikke laget seg noe simnet, raynet, linkbus, pirattaxi eller hva nå produsentene kaller sine egne fantastiske måter å kommunisere på. Disse løsningene er nok laget kun med tanke på å tvinge kundene til å holde seg til den ene produsenten når man skal bygge ut systemet. En fordel kan de ha og det er plug-and-pray egenskapene.

Så Furunoen din tar altså imot alt som sender ut nmea. Den har dog begrenset antall innganger. Den ene porten brukes til kompass, den andre gps og den tredje kan du bruke til det du måtte ha ellers, ekkolodd for eksempel.

 

Enig med Frøken Fryd her, snakket en gang med en selger i fra Raymarine det eneste han overbeviste meg med var at dette systemet ikke kommer ombord hos meg. Raymarine har basert sin strategi på å supplere alle komponenter og anbefaler ingen inblanding med andre merker.

 

Jeg har ikke sjekket prisen på seacross men så på skjermen som et alternativ til Hatteland. Ellers har en også http://www.vartechsystems.com/ , http://www.kme.co.uk/index.htm

Når det gjelder å satse på nye "Hester" tror jeg ikke dette er noe å være redd for. Disse "hestene" har fått inpass i den kommersielle skipsfarten og har nok et trangere nåløye å passere en i lystbåtsegmentet.

Når det gjelder radar er nok JRC og Furuno dem som tiltaler meg mest. Min gamle Anritzu har fungert utmerket så langt men med ny kabel til antennen og ulempen med den dype skjermen gjør at jeg kikker på noe nytt.

Link to post
Share on other sites

Hermed et forsøg på at vise billede af min navigationsplads med standard 19 tommer wide skærm, med officielle søkort fra Primar Stavanger S63 format. Programmet er Qastor fra QPS. Dette kortformat, som er en krypteret version af S57, er langt at foretrække frem for C-map og de andre eftergjorte kort. For eksempel har vi en undersøisk sten i vort hjemmefarvand (Øresund) udfor Charlottenlund, som ikke vises på C-map MAX men kun på det officielle kort som i øvrigt kan opdateres over internet.

 

Enig med deg i at de offisielle ENC kartene S57/S63 er de beste.

 

Qastor fra QPS er utviklet for og brukes av de hollandske losene. De norske losene bruker programmet MARIS (fra Tønsberg), og det har jeg forstått at også de danske losene gjør. I dette programmet vises ENCen bedre tilpasset skandinaviske sjøkartforhold, etter hva jeg har forstått.

 

Kvaliteten på kart er en ting. Kvaliteten på skjerm en annen. Funksjonalitet i kartprogrammet er en tredje ting, og ulike muligheter å presentere kartet på, kan man kanskje si er en fjerde (eller en viktig del av den tredje).

Link to post
Share on other sites

Dette er nettopp en av de tingene Furuno er opptatt av, å følge internasjonale standarer. Vi snakker om nmea og i Furuno Navnet sammenheng også om data-nettverk. Det samme nettverket man har på pcen sin der man sitter og skriver/leser.

Man har ikke laget seg noe simnet, raynet,

Dette blir sludder.

Furuno er ikke bedre enn f.eks raymarine på dette området.

Raymarine følger de samme NMEA standarder.

Seatalk er et tillegg til dette.

Seatalk HS er standard ethernet, det samme er NavNet.

NavNet er ikke brukendes mot annet enn Furuno's Maxsea implementasjon.

Seatalk HS er ikke brukendes mot annet enn Raytech RNS.

Og Raymarine er faktisk den leverandøren som har strukket standard ethernet intergrasjonen lengst.

Her snakker en enkelt og greit om en komplett PC intergrasjon av alle funksjoner.

Det er de foreløpig alene om. Vi får håpe de andre kommer diltene etter.......

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er - i alle fall for meg - virkelig spennende lesing (overgår flere kriminalromaner jeg har pløyet meg gjennom). Jeg lurer på om motorbåd /Michael kan beskrive litt mer detaljert om navigasjonsutstyret ombord, og gjerne med pris?

 

Selve PCen er en stationer P4 1.4 med 512 Ram. Kraften kommer fra en 400 W 24/ 230v Trace ups, som skifter til batteridrift hurtigt nok til at PCen ikke mærker noget ved fjernelse af landstrøm. Købte denne billigt brugt ca. 1000.- dKr.

PCen også købt brugt ca dKr. 1500,- Skærmen købt ny på tilbud dKr. 1295,-. Selve Nav. programmet kan downloades gratis for 6 måneder. derefter købes dette for 99 Euro plus skat. Qastor fra QPS.

Søkortene kan også købes over nettet via forhandler for eksempel danske Scansurvey. Prisen er ca den samme som for papirkort eller lidt mindre. F. eks. kort Sjælland rundt med 3 måneders fri opdateringsret 5-800.- dKr. Jeg køber gerne kortene om foråret og kan sejle hele sommeren med frisk opdaterede kort. Kortene forsvinder ikke efter de 3 måneder, men kan blot ikke opdateres før man betaler igen.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8640/billede_009_408_x_306.jpg

 

Til højre for skærmen ses det sekundære nav. system bestående af Yeoman plotter med egen GPS. Dette system drives af 12v uafhængigt af det primære system.

 

Her et screenshot af skærmbilledet med splitkort og AIS visning. AIS modtager er SR 162 ca. dKr. 3300,-

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8640/qastor_screen_shot.jpg

 

Hilsen Michael

 

Ups forkert screenshot, men også interressant.

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...