Jump to content

Havari etter tap av kjøl - les rapporten


HaHa

Recommended Posts

http://www.maib.gov.uk/publications/invest.../hooligan_v.cfm

 

Når skal ulykker og nesten-ulykker i våre farvann bli etterforsket med i det minste et fnugg av tilsvarende grundighet?

 

"During the late evening of 2 February 2007, the owner and four crew of the Max Fun 35 yacht Hooligan V sailed from Plymouth towards Southampton following out of season repair and maintenance. At about 0320 (UTC) on 3 February, the boat’s keel became detached and the boat capsized, causing the loss of life of one crew member."

 

"Independent analysis of the “original” design calculations confirmed that they did not achieve the required Safety Factor. Further analysis of the keel design, as built, showed this failed to achieve the required safety factor by an even larger margin and that the subsequent addition of extra bulb weight in 2005 had exacerbated the situation. Hooligan V’s fabricated keel was unable to withstand the “in service” bending stresses and this led to the conditions of fatigue failure and consequent capsize of the boat."

Link to post
Share on other sites

Når skal ulykker og nesten-ulykker i våre farvann bli etterforsket med i det minste et fnugg av tilsvarende grundighet?

 

"During the late evening of 2 February 2007, the owner and four crew of the Max Fun 35 yacht Hooligan V sailed from Plymouth towards Southampton following out of season repair and maintenance. At about 0320 (UTC) on 3 February, the boat’s keel became detached and the boat capsized, causing the loss of life of one crew member."

Høyst betimelig å stille spørsmålet.

 

I dette tilfellet har et menneskeliv gått med. Det kan vel være at man i Norge også ville ha etterforsket tilsvarende tilfeller. Men her på bjerget er det vel ofte slik at det er først når noen har stått på i lengere tid i media før rette instans våkner og tar saken. Jamnfør visse fiskebåt-forlis hvor det har gått flere ti-år før skikkelig etterforskning blir igangsatt.

Link to post
Share on other sites

Har tatt meg litt tid til kun skumlesing av denne rapporten... Synes dette er en meget god rapport som beskriver årsaken til kjølbruddet og "feilkonstruksjon" (ikke bygget i helhold til design) sammen med utmatting under normal belastning som den utløsende faktoren.. Kjølbruddet skjedde etter hva jeg har skumlest meg til i selve sveisen mellom kjølen og den koniske "han" delen som går inn i "hun" delen i skoget..

 

Dette er "As built"

keel1.jpg

 

Dette viser "design og as built"

keel2.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette viser "design og as built"

Takk Sydvesten, denne hadde jeg oversett i rapporten.

 

Det er lett å være etterpåklok, men det er tydelig at det som sannsynligvis var en gjennomtenkt konstruksjon fra konstruktørens side, har blitt bygget helt feilaktig. Det må jo bli rimelig mye belastning på sveisene, og vekselvis trykk og dra, noe som vel er å be om bråk?

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at designen var marginal siden de ikke klarte sikkerhetsfaktoren på 2... det at den i tillegg ble bygget utenfor spec... Dette er elemntær bjekleteori som gjelder her. Kan betrake kjølen som en innspent "kragbjelke" i bergningen.. formelene for dette finnes rikt illustrert i "gammel bibelen" for oss "sleggeingentiggjører", Smedby & Kobberstad side tekniske tabeller..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Smedby & Kobberstad side tekniske tabeller..

 

'Den forunderlige lille bok', som læreren vår i statikk ved HiV med ærefrykt og dyp beundring sa om Smedby & Kobberstad.

 

Man skal i utgangspunktet ikke være redd for sveiste forbindelser. Dog, når jeg vurderer kjølen som denne artikkelen gjelder, opp mot min egen innfesting, så må Hulda ha sikkerhetsfaktor i området 50.

 

En ting til, som kanskje ikke blir belyst, og som man godt kan være oppmerksom på er: Hvis det fremkommer en 'fatigue chrack' i et stål (uansett type) og det er et korrosjonspotensiale tilstede, vil sprekken (chrack'en) fortsette å vokse selv om bevegelsen som i utgangspunktet forårsaket sprekken blir fjernet. Således, i dette tilfellet, seilte denne båten mot sin sikre undergang tilsynelatende over flere år.

 

Nevner dette, om noen skulle finne sprekker eksempelvis rordetaljer under vann, røstjern, etc. Sprekker som det renner litt rustvann ut av. Bytt det ut før det ryker. Slike sprekker kan utvikle seg lansomt over flere år, for plutslig å rase avgårde med et par hundre km/t. Egentlig kan de gå fortere, mye fortere. Slikt står det ikke noe om i Smedby & Kobberstad. Dette er informasjon for et smalt publikum av spesielt interesserte her på BP.

Link to post
Share on other sites

Dette er informasjon for et smalt publikum av spesielt interesserte her på BP.

Vi er nok noen med slike sære interesser ja...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg, er at om dette hadde vært en Ba... så hadde det vært et hylekor av en annen verden,

Utvilsomt, men hadde det vært protesthyl eller panikkhyl?

 

Det som kanskje er et tankekors i disse CE-tider er at Germanischer Lloyd har etablert sertifiseringen GL Yacht Plus som kan gi en brukbar reduksjon av forsikringspremien i enkelte selskap. (Blir det tysk nybygg neste gang jeg kjøper båt så er nok dette merket et krav.)

Link to post
Share on other sites

"Kjølekspertene" kommer nok snart på banen vil jeg tro, kan jo ikke la oss uten kompetanse eller interesse på dette få fritt spillerom.... i allefall om de kan bidra med noe faglig til designen så bør de på banen... :wink:

 

De av oss som leser litt utenlandsk båtlitteratur vet jo at PBO blant annet har hatt en rekke artikler om kjølhavari fra 70 tallet og frem til i dag, siste større opplisting var i fjor engang.... Denne kjølsaken vi snakker om her blie behørllig omtalt i våres (april/mai tror jeg det var)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg, er at om dette hadde vært en Ba... så hadde det vært et hylekor av en annen verden, men ikke med denne.... :rolleyes:

Max Fun 35 produseres ikke mer.

 

Man kunne jo ønske seg at nesten-ulykken med Bavariaen som mistet kjølen utenfor Grebbestad ble etterforsket med samme grundighet og åpenhet. Det er ikke Bavarias fortjeneste at det gikk bra. La oss få se kjølkonstruksjonen med alle relevante parametre, samt en uhildet vurdering av om sikkerhetsmarginene er slik de bør være.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at denne ulykken burde vært etterforsket av et uavhengig organ, men vi har ikke noe slikt krav eller oagan som trår til ved slike hendelser. Jeg kjenner ikke saken så godt som du gjør, så at jeg kan konkludere like sikkert som deg her HaHa.

 

Det er ikke Bavarias fortjeneste at det gikk bra.

 

Hyggelig at vi endelig greide å dreie tråden til Bavaria...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig i at denne ulykken burde vært etterforsket av et uavhengig organ, men vi har ikke noe slikt krav eller oagan som trår til ved slike hendelser. Jeg kjenner ikke saken så godt som du gjør, så at jeg kan konkludere like sikkert som deg her HaHa.

Hyggelig at vi endelig greide å dreie tråden til Bavaria...

"... ikke Bavarias fortjeneste", betyr at Bavariaen uten kjøl kan takke X (sett-inn-navnet-på-relevante-høyere-makter) , ikke Bavaria, (1) for at de ikke seilte da grunnstøtingen skjedde, (2) for at de ikke kom ut for sterk vind og sjø videre på turen til Oslo.

 

Hvis det hadde vært etablert et system for rapportering og granskning av alvorlige ulykker og nesten-ulykker, hadde vi sikkert hatt mange båtmerker å snakke om. Jeg tror ikke Bavaria er enestående, verken med negativt eller positivt fortegn.

Link to post
Share on other sites

Som sagt HaHa, jeg har ikke like mye kjennskap til Bavaria 39 og kunnskap om dette som deg... men for meg og mitt enkle syn så er det ikke utenkelig at en annen båt som ikke har like mye "ballast" i Båten (som veier 8,3 tonn og kjølen veier 2,5 tonn) og stablitet si kroget ville ha kullseilet om den mistet kjølen, slik som denne båten gjorde..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke saken så godt som du gjør, så at jeg kan konkludere like sikkert som deg her HaHa.

Jeg har et inntrykk av at det er veldig mange som "kjenner" denne saken, men jeg har til gode å se noen som hevder førstehåndskunnskap om turen (dvs at noen skriver at de faktisk var med på turen). Jeg tror vi trygt kan anta at det bare er spekulasjoner om hvordan det hele gikk til, hvilke valg som ble tatt og hvem eller hva som skal takkes for at det gikk bra. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...