Jump to content

Når kommer super batteriene?


borref

Recommended Posts

Volvo lanserte en rendyrket diesel-elektrisk bil nylig som sies å skulle være det første i sitt slag (ingen drivaksel, men kun en elektro motor på hvert fremdriftshjul). Diesel motoren driver isteden en kraftig dynamo/generator som lader en batteripakke basert på Lithium. Elektronikk bransjen (mobil/laptop etc.) har også bidratt vesentlig til at oppladbare batterier har blitt betydelig forbedret. I frtidsbåten derimot må vi nøye oss med "gammeldagse" bly-batterier. Når kan vi forvente å dra nytte av forbedret batteri teknologi i våre båter?

 

Eksempel:

 

Biltema selger oppladbare AA batteri celler til ca. 35 kr. per stk med en kapasitet på 2500 mAh (1,2V NiMh). Vekten på disse cellene er ca. 25 gram. Dette motsvarer en kapasitet på 100Ah per kg. Til sammenligning vil Biltemas 110Ah fritidsbatteri gi en kapasitet som motsvarer ca. 4Ah per kg. Ser vi på prisen vil det være ca. 1400 kr per 100Ah for NiMh cellene, mens bly batteriet vil ha en pris på ca. 730 kr per 100Ah. En fordel med NiMh kontra bly er dog - så langt jeg har oppfattet det - at cellene tåler 100% utladning (kontra 50% for bly) og da er jo prisen allerede sammelignbar.

 

Biltema indikerer en levetid på ca. 500 sykluser for NiMh som er tilsvarende hva man kan forvente av et bly batteri. Andre produsenter (eksempelvis Varta) garanterer 1000 sykluser for sine NiMh celler. En svakhet med NiMh er at de har stor selvutladning (30/40% per måned), men også her er det alternativer. GP har en serie NiMh celler som har 15% selvutladning per år (Sanyo Eneloop er en annen). En annen svakhet med NiMh er stort effekt tap ved lave temperaturer (Lithium har ikke dette problemet), men primært så er jo båtlivet lagt til sommermånedene for de fleste av oss.

 

Hva tror dere - når kan vi vente oss en liten kraftpakke (MC størrelse på ca 10kg) som gir oss 1000Ah (ett tusen ampere time)? Det ville jo vært fullt mulig å lage dette i dag - dog vil prisen være ca. 14,000 NOK om man baserte det på celler kjøpt over disk på Biltema med dagens priser.

Redigert av borref (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14000 kroner dividert på 35 kroner gir oss 400 batterier med 1,2 volt og 2,5Ah, 400 batterier gir oss da 1000Ah (400x2,5Ah) med 1,2 Volt, skal vi ha 12volt så trenger npk ti ganger så mange batterier.... og da snakker vi 140000 kroner... da begynner det å bli penger av det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke når vi får en slik kraftpakke - men jeg er sikker på at den kommer. Det pågår mye forskning på nye batterityper. For eksempel A123 Systems som samarbeider med General Motors for å utvikle batterier til en elektrisk bil (Volt).

 

Kanske kan elektriske motorer erstatte forbrenningsmotorer i båtene en gang i fremtiden?

-battello

Link to post
Share on other sites

14000 kroner dividert på 35 kroner gir oss 400 batterier med 1,2 volt og 2,5Ah, 400 batterier gir oss da 1000Ah (400x2,5Ah) med 1,2 Volt, skal vi ha 12volt så trenger npk ti ganger så mange batterier.... og da snakker vi 140000 kroner... da begynner det å bli penger av det..

Ampere time er ikke relatert til spenning. 10 batterier i serie gir 12V med total kapasitet på 25Ah. Legger du 4 av disse i paralell har du 100Ah til 40x35 - dvs. 1,400 NOK.

Link to post
Share on other sites

Ampere time er ikke relatert til spenning. 10 batterier i serie gir 12V med total kapasitet på 25Ah. Legger du 4 av disse i paralell har du 100Ah til 40x35 - dvs. 1,400 NOK.

Nei, du kan ikke summere opp kapasiteten i Ah ved seriekobling - det kan du bare ved parallellkobling. Spenningen derimot summeres riktig nok ved seriekobling.

10 stk i serie gir 12V og 2,5 Ah

10 stk i parallell gir 1,2 V og 25 Ah

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ja - dere har selvfølgelig rett - jeg tenkte effekt (Wh) når jeg skrev, mens Ah korrigert for 12V da vil gi en faktor 10 i påslag både for vekt og pris i forhold til eksemplet mitt med NiMH. :blush: Prismessig blir dette da for dyrt, men vektmessig kan det være noe å hente.

 

Da kan det jo ta sin tid før vi får batteriene jeg ønsker meg til en fornuftig pris - eller er det mer potente "blandinger" som gir bedre uttelling per kg og krone?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...