Tutti Frutti Startet 13.September.2007 Del på Facebook Startet 13.September.2007 Når man skal kjøpe f.eks en 34 foter ++ med FB, da er det jo greit å full kontroll, på grunn av vindfanget. Hva er best: Drev eller fast aksel med akter-truster? Foran skal man jo ha baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Drev holder jeg meg langt unna pga at det er veldig sårbart. Hekkthruster på en 34-foter? Det er å regne som waste! Det samme er det med baugpropell. dobbelinstallasjon er det vel som regel i motorbåter på den størrelsen, det er nok til å styre båten i hvilken retning man vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 dobbelinstallasjon er det vel som regel i motorbåter på den størrelsen, det er nok til å styre båten i hvilken retning man vil. Dobbelt installasjon er ikke det bare dobbelt så mye trøbbel og dobbelt så dyr service og dobbelt så trangt i motorrommet. Og kanksje dobbelt så mye falsk trygghet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Hekkthruster på en 34-foter? Det er å regne som waste!Det samme er det med baugpropell. Det er ikke alle som er flinke som deg til å manvørere båter vet du... Jeg hadde nok valgt hekkthruster, definitvit.... kjenner det knyter i pondusen når drev nevnes..... og det er et dårlig tegn hos meg... men det er kun magefølelsen(les: synsing) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Drev holder jeg meg langt unna pga at det er veldig sårbart. Hekkthruster på en 34-foter? Det er å regne som waste! Det samme er det med baugpropell. ??? Streng tatt er det vel også waste med ankervinsj, kokeapparat, varmtvann osv også. Jeg vet knapt om noen nyere båter over 30 fot som ikke leveres med baugpropell. Flere og flere også med hekkthruster. Selvsagt kan du klare deg uten thrustere med dobbeltinstalasjon, men det er mye en kan klare seg uten. Spørsmålstiller nevner heller ikke at dobbeltinstalasjon er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 ???Streng tatt er det vel også waste med ankervinsj, kokeapparat, varmtvann osv også. Jeg vet knapt om noen nyere båter over 30 fot som ikke leveres med baugpropell. Flere og flere også med hekkthruster. Selvsagt kan du klare deg uten thrustere med dobbeltinstalasjon, men det er mye en kan klare seg uten. Spørsmålstiller nevner heller ikke at dobbeltinstalasjon er aktuelt. Ankervinsj er waste, uten tvil. Varmtvann likeså. Kokeapparat og stekeovn derimot er ikke waste, det er en nødvendighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev, mens man må ha 340hk får å oppnå samme fart med aksling og ror. Med tanke på drivstoffutgifter, så er drev rimligere... Eg tror eg hadde valgt drev på en båt i denne størrelsen. Dersom man tar alle servicer og passer litt på, så er det igrunn ganske trygt, trur eg. Kan no bli problem på aksling-framdrift også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Jeg regner med at med drev er det PLUS for bedre kontroll med manøvrering og PLUS for mindre støy (da propellen ikke er under båten), MINUS for større vedlikehold. Fast aksling PLUS for vedlikeholdsfritt, MINUS for manøver og støy. Hva mer?? (Virkningsgraden?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cleo Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Har selv dobbelinst. to stk røykmaskiner med drev pluss vispen foran. Dette fungerer utmerket for meg og med sterk sidevind og trange plasser må jeg innrømme at vispen foran er et must! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Plassering av motorer v/fast aksling er som regel ikke noe pluss - gir mer støy og vanskeligere tilgang (med mindre det brukes v-gir). Sitter og lurer på samme problemstilling selv, og er slett ikke sikker. Har vent meg til å manøvrere båt med drev og sliter nok litt med å gå andre veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev, mens man må ha 340hk får å oppnå samme fart med aksling og ror. Med tanke på drivstoffutgifter, så er drev rimligere... Eg tror eg hadde valgt drev på en båt i denne størrelsen. Dersom man tar alle servicer og passer litt på, så er det igrunn ganske trygt, trur eg. Kan no bli problem på aksling-framdrift også. Har en Flem 350 med 340HK Yanmar og Vgir.Toppfart på 29. Har akter-truster på 6 HK har ikke ville vært foruten. Skal en slik båt styre så må man bruke fart og det er ikke noe og anbefale i trange havner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Har hatt både fast aksel og drev. Fast aksel er min båttype. I år er første sesong med baugtrøster. Har hatt behov et par ganger og da var den god å ha. Ønske er to motorer med fast aksel. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Har hatt både fast aksel og drev. Fast aksel er min båttype. I år er første sesong med baugtrøster. Har hatt behov et par ganger og da var den god å ha. Ønske er to motorer med fast aksel. Baugtrøster og 2 motorer hva mere kan man ønske seg,da er det ikke mye behov for akter-trøster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev, Ja, kanskje med skåltom båt, medvind medstrøm og alvorlig hjemlengsel. Realistisk toppfart er 25, kanskje til nød 26 knop. Alt annet er brosjyre og ljugeknop. Og finnes det andre båter som har knust flere drev i enkeltinnstallasjon ? Neppe. Båten er derimot suveren og egentlig konstruert for 340-440 hk og aksel. Finnes neppe andre båter med tilsvarende suverene farts og sjøegenskaper med aksel i markedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ja, kanskje med skåltom båt, medvind medstrøm og alvorlig hjemlengsel.Realistisk toppfart er 25, kanskje til nød 26 knop. Alt annet er brosjyre og ljugeknop.Og finnes det andre båter som har knust flere drev i enkeltinnstallasjon ? Neppe.Båten er derimot suveren og egentlig konstruert for 340-440 hk og aksel.Finnes neppe andre båter med tilsvarende suverene farts og sjøegenskaper med aksel i markedet. Skal ikke utale meg om hvordan disse båtene er med drev men min erfaring med flem 350 med 340 HK og aksling så har jeg ikke mye og klage over.Lettdrevne båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Er dette et spørsmål som er bundet opp til skrogform og/eller merke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Dersom du tenker på manøvreringsevne, så er fast aksel og hekktruster bedre enn kun drev. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Til Swande....: Det fins ikke båter i denne størrelsen som har to motorer, og i tillegg hekkthruster. (ref. thrustere). Selv har jeg 388 propell-hk, og gjør i dag 28 knop på 2800 o/min. Aksel m v-gir. Mitt problem er for stor propell, i og med at jeg skulle oppnådd 3000. Thrustere er på plass, og er en nødvendighet på en båt i denne størrelsen, med aksel. Uten dem ville det blitt problematisk å styre. Savner av og til drev. Drev gir en helt unik manøvreringsevne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Ja jeg må si meg enig i siste innlegget her, to motorer og hekk thruster er vel å overdrive. At en båt med drev har bedre manøvreringsegenskaper er det vel ingen som tviler på men hva skal en egentlig med akterthruster når en har to motorer? Men på en båt med en motor så kunne nok hekkvispen vert kjekk å ha ja. Redigert 14.September.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Best til hva egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Til Swande....:Det fins ikke båter i denne størrelsen som har to motorer, og i tillegg hekkthruster. (ref. thrustere). Men det har jeg da aldri sagt eller ment. To motorer eliminerer behovet for hekkthruster - her er vi enige. Men baugthruster derimot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Etter mitt syn så er en motor med fast aksel og baug- og hekk"thruster" den optimale løsningen på en (motor)båt. Jeg kan ikke se at to motorer eliminerer nytteverdien av hekk"thruster", men at den kan redusere dette noe i forhold til enkeltinnstallasjon er jeg med på. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
white money Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 baug og hekk thruster, hvorfor ikke!! det er jo en utviklig på småbåt fronten også..... satte inn baug thruster i min marex 32 for 6 år siden, og har bare hatt glede av den. alle vet jo hvordan den uventa kulingen reagere når man skal fortøye... er bedre sikkerehet for både skuta og mannskap, og de rundt en. enkelte hevder at du ikke kan kjøre båt når du har thrustere, bare tull. faktisk så gjør man ting enda bedre og sikrere med nevnte ekstra utstyr! kommer antagelig til å montere en liten hekkthuster i tillegg hos meg selv.... ad; ankervinsj og varmt vann....... ikke vits å kommentere den uttalelsen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 (redigert) I dag har jeg kun maskinkraft på én aksel, da jeg fører en 24 foter med lang kjøl. MEN jeg har vokst opp i båt og førte en Concorde 9000 (30 foter) med fast aksling og 1 stk motor en del, i ulike værforhold og steder. Finnekjøl rett før propell og ror. Vindfang, men ikke så ille som en del helt uten kjøl mtp. avdrift. Erfaring: I de fleste havner og uthavner oppførte båten seg eksemplarisk og var relativt enkel å manøvrere. MEN i noen svært trange uthavner og i lei vind kunne det være særdeles vanskelig å komme ut igjen. Ikke retningsstabil ved bakking. Etter en dårlig erfaring (heldigvis uten fysisk kontakt mellom båtene) i en trang svensk havn, valgte vi å anskaffe baupropell. - Stort sett ubrukt, men i bruk når det trengtes. Ergo min synsing: 34 foter med enkel motorinstallasjon: baupropell definitivt. Hekkthruster? - Tja, kommer an på båttypens avdrift og retningsstabilitet og ikke minst hvordan båten brukes. Hvis man legger mye til "longside" brygger er det sikkert kjekt. 34 foter med dobbel motorinstallasjon: baupropell muligens. Jeg har ikke mye erfaring med dobbelinstallasjon. Hekkthruster? Tja. Igjen avhengig av hvordan båten brukes. Mye alongside? - Ja, høyere prioritet... Mitt poeng: Det er avhengig av hvordan båten brukes. Jeg ser i dag ikke klare grunner til å ha hekkthruster i det hele tatt hvis man bruker båten mest i uhavner og kan de enkle triksene for å få båten pent inn "longside". Dog hvis man er uten mannskap og det ofte er "lukeparkering" (av mangel på et godt båtord) er nok hekktruster godt verktøy. I disse tilfellene vil jo ikke en dobbeltinstallasjon hjelpe vesentlig heller... PS: Jeg har verken ankervinsj eller varmtvann i nåværende båt... Men det kommer, i neste... :-) Redigert 15.September.2007 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.