Jump to content

Hva er best: Drev eller fast aksel med akter-truster?


Tutti Frutti

Recommended Posts

dobbelinstallasjon er det vel som regel i motorbåter på den størrelsen, det er nok til å styre båten i hvilken retning man vil.

 

Dobbelt installasjon er ikke det bare dobbelt så mye trøbbel og dobbelt så dyr service og dobbelt så trangt i motorrommet. Og kanksje dobbelt så mye falsk trygghet?

Link to post
Share on other sites

Hekkthruster på en 34-foter? Det er å regne som waste!

Det samme er det med baugpropell.

Det er ikke alle som er flinke som deg til å manvørere båter vet du...

 

Jeg hadde nok valgt hekkthruster, definitvit.... kjenner det knyter i pondusen når drev nevnes..... og det er et dårlig tegn hos meg... men det er kun magefølelsen(les: synsing)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Drev holder jeg meg langt unna pga at det er veldig sårbart.

 

Hekkthruster på en 34-foter? Det er å regne som waste!

Det samme er det med baugpropell.

???

Streng tatt er det vel også waste med ankervinsj, kokeapparat, varmtvann osv også. :lol: Jeg vet knapt om noen nyere båter over 30 fot som ikke leveres med baugpropell. Flere og flere også med hekkthruster. Selvsagt kan du klare deg uten thrustere med dobbeltinstalasjon, men det er mye en kan klare seg uten. Spørsmålstiller nevner heller ikke at dobbeltinstalasjon er aktuelt.

Link to post
Share on other sites

???

Streng tatt er det vel også waste med ankervinsj, kokeapparat, varmtvann osv også. :lol: Jeg vet knapt om noen nyere båter over 30 fot som ikke leveres med baugpropell. Flere og flere også med hekkthruster. Selvsagt kan du klare deg uten thrustere med dobbeltinstalasjon, men det er mye en kan klare seg uten. Spørsmålstiller nevner heller ikke at dobbeltinstalasjon er aktuelt.

 

Ankervinsj er waste, uten tvil.

Varmtvann likeså.

Kokeapparat og stekeovn derimot er ikke waste, det er en nødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev, mens man må ha 340hk får å oppnå samme fart med aksling og ror. Med tanke på drivstoffutgifter, så er drev rimligere...

 

Eg tror eg hadde valgt drev på en båt i denne størrelsen. Dersom man tar alle servicer og passer litt på, så er det igrunn ganske trygt, trur eg. Kan no bli problem på aksling-framdrift også.

Link to post
Share on other sites

Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev, mens man må ha 340hk får å oppnå samme fart med aksling og ror. Med tanke på drivstoffutgifter, så er drev rimligere...

 

Eg tror eg hadde valgt drev på en båt i denne størrelsen. Dersom man tar alle servicer og passer litt på, så er det igrunn ganske trygt, trur eg. Kan no bli problem på aksling-framdrift også.

 

Har en Flem 350 med 340HK Yanmar og Vgir.Toppfart på 29.

Har akter-truster på 6 HK har ikke ville vært foruten.

Skal en slik båt styre så må man bruke fart og det er ikke noe og anbefale i trange havner.

Link to post
Share on other sites

Ser at flem 350 går 28 knop med 270hk og drev,

Ja, kanskje med skåltom båt, medvind medstrøm og alvorlig hjemlengsel.

Realistisk toppfart er 25, kanskje til nød 26 knop. Alt annet er brosjyre og ljugeknop.

Og finnes det andre båter som har knust flere drev i enkeltinnstallasjon ? Neppe.

 

Båten er derimot suveren og egentlig konstruert for 340-440 hk og aksel.

Finnes neppe andre båter med tilsvarende suverene farts og sjøegenskaper med aksel i markedet.

 

 

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ja, kanskje med skåltom båt, medvind medstrøm og alvorlig hjemlengsel.
Realistisk toppfart er 25, kanskje til nød 26 knop. Alt annet er brosjyre og ljugeknop.
Og finnes det andre båter som har knust flere drev i enkeltinnstallasjon ? Neppe.

Båten er derimot suveren og egentlig konstruert for 340-440 hk og aksel.
Finnes neppe andre båter med tilsvarende suverene farts og sjøegenskaper med aksel i markedet.


Skal ikke utale meg om hvordan disse båtene er med drev men min erfaring med flem 350 med 340 HK og aksling så har jeg ikke mye og klage over.Lettdrevne båter.
Link to post
Share on other sites

Til Swande....:

Det fins ikke båter i denne størrelsen som har to motorer, og i tillegg hekkthruster. (ref. thrustere).

 

Selv har jeg 388 propell-hk, og gjør i dag 28 knop på 2800 o/min. Aksel m v-gir. Mitt problem er for stor propell, i og med at jeg skulle oppnådd 3000. Thrustere er på plass, og er en nødvendighet på en båt i denne størrelsen, med aksel. Uten dem ville det blitt problematisk å styre. Savner av og til drev. Drev gir en helt unik manøvreringsevne!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg må si meg enig i siste innlegget her, to motorer og hekk thruster er vel å overdrive.

At en båt med drev har bedre manøvreringsegenskaper er det vel ingen som tviler på men hva skal en egentlig med akterthruster når en har to motorer?

Men på en båt med en motor så kunne nok hekkvispen vert kjekk å ha ja.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn så er en motor med fast aksel og baug- og hekk"thruster" den optimale løsningen på en (motor)båt. Jeg kan ikke se at to motorer eliminerer nytteverdien av hekk"thruster", men at den kan redusere dette noe i forhold til enkeltinnstallasjon er jeg med på.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

baug og hekk thruster, hvorfor ikke!! det er jo en utviklig på småbåt fronten også.....

 

satte inn baug thruster i min marex 32 for 6 år siden, og har bare hatt glede av den. alle vet jo hvordan den uventa kulingen reagere når man skal fortøye...

er bedre sikkerehet for både skuta og mannskap, og de rundt en.

 

enkelte hevder at du ikke kan kjøre båt når du har thrustere, bare tull. faktisk så gjør man ting enda bedre og sikrere med nevnte ekstra utstyr!

kommer antagelig til å montere en liten hekkthuster i tillegg hos meg selv....

 

ad; ankervinsj og varmt vann....... ikke vits å kommentere den uttalelsen! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kun maskinkraft på én aksel, da jeg fører en 24 foter med lang kjøl.

 

MEN jeg har vokst opp i båt og førte en Concorde 9000 (30 foter) med fast aksling og 1 stk motor en del, i ulike værforhold og steder. Finnekjøl rett før propell og ror. Vindfang, men ikke så ille som en del helt uten kjøl mtp. avdrift.

 

Erfaring:

I de fleste havner og uthavner oppførte båten seg eksemplarisk og var relativt enkel å manøvrere. MEN i noen svært trange uthavner og i lei vind kunne det være særdeles vanskelig å komme ut igjen. Ikke retningsstabil ved bakking. Etter en dårlig erfaring (heldigvis uten fysisk kontakt mellom båtene) i en trang svensk havn, valgte vi å anskaffe baupropell. - Stort sett ubrukt, men i bruk når det trengtes.

 

 

Ergo min synsing:

34 foter med enkel motorinstallasjon: baupropell definitivt. Hekkthruster? - Tja, kommer an på båttypens avdrift og retningsstabilitet og ikke minst hvordan båten brukes. Hvis man legger mye til "longside" brygger er det sikkert kjekt.

 

34 foter med dobbel motorinstallasjon: baupropell muligens. Jeg har ikke mye erfaring med dobbelinstallasjon. Hekkthruster? Tja. Igjen avhengig av hvordan båten brukes. Mye alongside? - Ja, høyere prioritet...

 

 

Mitt poeng:

Det er avhengig av hvordan båten brukes. Jeg ser i dag ikke klare grunner til å ha hekkthruster i det hele tatt hvis man bruker båten mest i uhavner og kan de enkle triksene for å få båten pent inn "longside". Dog hvis man er uten mannskap og det ofte er "lukeparkering" (av mangel på et godt båtord) er nok hekktruster godt verktøy. I disse tilfellene vil jo ikke en dobbeltinstallasjon hjelpe vesentlig heller...

 

 

PS: Jeg har verken ankervinsj eller varmtvann i nåværende båt... Men det kommer, i neste... :-)

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...