Jump to content

Ikke dra ut i båt til helgen ( storm )


Ficher

Recommended Posts

- Ikke dra ut i båt

 

Han advarer folk som bor på kysten mot å legge ut i båt fredag kveld, da vinden vil tilta.

 

- Folk bør ikke gå ut i båt og folk som har lyst til å bevege seg ute bør ikke gå i fjellet. Jeg vil heller ikke anbefale Vestlendinger som bor ute ved kysten å gå ut i det hele tatt om de ikke skal noe spesielt, sier Eriksen.

 

Samtidig vil det komme snø i fjellet flere steder.

 

- Østlandet generelt vil få lite eller ingen snø, mens vest for Vannskillet vil det komme snø. Også i nordlige fjelltrakter i hele Sør-Norge og lengst nord i Hedmark kommer det snø i fjellet fredag og lørdag. De skistedene som er høyt oppe kan muligens begynne å forberede vintersesongen, jeg tror ikke snøen over 1200 meter vil smelte med det første, sier Eriksen.

 

Også langs Telemarkskysten og opp Oslofjorden vil det bli kraftig vind lørdag og søndag, selv om Oslo-området vil få opphold og tildels sol på lørdag

MER HER.... http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=162881

Link to post
Share on other sites

Er kanskje greit å ta en dobbeltsjekk av fortøyningene at de sitter skikkelig, at det er demping på fortøyningene.. (jeg kjøpte slike gummi greier som en trer tauet igjennom på clas ohlson, kostet ikke mange kronene..

Et par ekstra sjekk av båten i løpet av helgen er nok også behov for.

 

Høsten kommer.. dvs den har vel vært her en stund allerede.. (ca siden våren elns).

 

:sailing:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Greit å ha varselet i bakhodet, men nekter vel å sitte innendørs av den grunn. Ofte har jeg trosset dårlig langtidsvarsel å dradd til fjells å oppdaget at det slett ikke ble så ille som varslet. For meg som (desverre) ikke har utsikt til Nordsjøen er det fristende å utnytte en av årets siste båthelger på sjøen og heller snu i tide hvis varslene slår til.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For komme med en liten rapport fra vestlige Nordsjøen.

Vi er på vei inn til Invergordon (Nord skottland).

Har i formiddag hatt 65-70 knops vind i fra nord vest. Har løyet endel nå. er vist nede i rundt 50.

Overaskende lite sjø 7-8 meter.

På Orknøyene og Shetland har de hatt 60 - 65 knop.

I følge værmeldingen så var denne vinden på vei til Norskekysten. Så dere får den nok i kveld.

 

Hadde jeg skulle ut med fritidsbåt på Vestlandet i kveld, så hadde jeg finni meg en plass i le. Langt inne i en Fjord.

 

På Lørdag skal det blåse like mye her borte, men han skal dreie på Syd vest, så muligens at det ikke blir så galt på Norskekysten.

Med det så mener jeg at siden det er ett lite stormsenter som passerer. Så er det jo en mulighet for at det passerer norge ute i havet. eller at det treffer fra Trøndelag og Nordover.

 

Gåte: Vet dere hva UK's største eksport artikkel til Norge er??? Lavtrykk

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har flyttet båten min fra bølgebryteren til Stavanger Seilforening der jeg har båtplass til en ledig bås lenger inne i havnen. Ligger i le bak en svær Bavaria.

Båtene ligger og krenger på masten, og det er lite hyggelig i havnen. Men jeg ligger mye bedre der enn på bølgebryteren som kaster seg i bølgene.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Blir nok en tur ut fra i morgen ja...

Har selvfølgelig respekt for vær og vind, men ser ikke dette problemet her hos oss. (Lengst inn i Skjebergkilen og Singlefjorden, Østfold)

Link to post
Share on other sites

Det er første gang vi har latt oss stoppe av været, men med den værvarslingen var det sikkert smartest å bli hjemme :smiley:

 

Håper på en flott båthelg i Ryfylke neste helg, optimist som jeg er :cool:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Norvesten tar ikke all verdens her på sørlandet. Foreløpig ser det ikke så aller verst ut heller for sør og østlandet. Rogland og nordover derimot...

 

Skal ta ferge fra Kristiansand til Hirtshals i morgen kveld, det blir vel alt annet en kult det da ? Kanksje holde seg hjemme ? :crazy:

Det spørs om ikke du blir liggende utenfor moloen i Hirtshals. NW er verste vindretning der. Du er vel allerede reist, så god tur... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Så på nyhetene her borte at ferga fra Lerwick til Aberdeen hadde vært 12 timer 100% forsinket grunnet været.

Mange bleike og lyse grønne som gikk i land.

 

Hirtshals er som Swande sier ett H.... når det er kraftig syd vestlig vind.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nå på båtplassen min i Sonskilen, Son, Akershus, Østsiden av Oslofjorden. Det er sjelden jeg har opplevd at det river så mye i båten i slikt vær. Jeg hadde tenkt meg en tur ut i ettermiddag, men jeg tvilte rett og slett på om jeg alene ville klare å legge til på plassen i slik vind ( opp til 10 m/s SV i kastene, dvs omtrent vinkelrett på fortøyningsplassen), Så lenge jeg ikke må, koser jeg meg heller i båten, nå med nydelig musikk på NRK. Motorene har fått noen kjærtegn, ikke tegn til oljelekksasje eller overoppheting, og bunnkassene er fullstendig tomme for saltvann. Slike observasjoner gir grunnlag for velbehag selv om det river mye i båten ved kastvindene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nå på båtplassen min i Sonskilen, Son, Akershus, Østsiden av Oslofjorden. Det er sjelden jeg har opplevd at det river så mye i båten i slikt vær. Jeg hadde tenkt meg en tur ut i ettermiddag, men jeg tvilte rett og slett på om jeg alene ville klare å legge til på plassen i slik vind ( opp til 10 m/s SV i kastene, dvs omtrent vinkelrett på fortøyningsplassen), Så lenge jeg ikke må, koser jeg meg heller i båten, nå med nydelig musikk på NRK. Motorene har fått noen kjærtegn, ikke tegn til oljelekksasje eller overoppheting, og bunnkassene er fullstendig tomme for saltvann. Slike observasjoner gir grunnlag for velbehag selv om det river mye i båten ved kastvindene.

 

Har Rederinnen fått låv til å være med ?

 

eller må hu være hjemme. :sad:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Rederinnen er nok mer enn sentral. Hun har det totale økonomiske overblikket. Hun vil ha informasjon om hva som skjer på BP, særlig på samlingene i Horten - men når hun er så mye på farten må hun stole på mine tilbakemeldinger av hva som er viktig nå for tiden.

 

Jeg har nok (desverre i år) hatt mer enn 80 overnattiger. Sjefen synes det er i øvre skikt. Hun har bedt meg vurdere hvor jeg bor, Hva mener mine kjære medlemer her på båtplasen? Hva er normalt antall netter borte fra boligen i løpet av en kort båtsesong?

Link to post
Share on other sites

De som går ut på båttur i Rolgaland i dag mangler noe vesentlig i øvre del av korppen...

 

Jeg kjørte seilbåten 200m til en bedre båtplass for noen timer siden. Den turen var nokk for meg. Når vinden tar tak i baugen og river den rund er det ikke så gøy lengre. Har aldri måtte kjøre så fort inni havnen for å holde båten stabil før.. :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...