Jump to content

KMV 20 drommedille med innenbordsmotor?


lenn

Recommended Posts

Hei, velkommen til BP. Når det gjelder KMV 20 fot Dromedille , tror jeg denne ble bygd kun for utenbordsmotor. Tror en del andre medlemmer kan svare mer eksakt på dette. Jeg har ikke sett denne båten med innenbordsmotor. Ble vel produsert opp til 1986-87 så vidt jeg minnes.

Har du mer opplysninger , kan du jo legge dette inn på denne tråden. :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei da.

Den ble bygget også for innenbordsmotor, men jeg tror ikke det ble levert så mange av de.

 

Her finner du brosjyren

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

KMV 2000DC er en dårlig båt i sjøen.. Jeg hadde en slik, brukte den 3-4 ganger før jeg solgte den videre. Bunnen er altfor flat og rund slik at du kjenner hver eneste bølge. Den kommer derimot veldig raskt opp i plan, ingen markant planingsterskel. Men hvis du bor i område med mye sjø så tror jeg jeg ville valgt en annen båt.

 

O.D.

Redigert av Onkel Donald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Båtene ble produsert i Norge frem til ca 1990, men da hadde Skipsplast overtatt produksjonen. Har ikke sett noen med innenbordsmotor i Norge, men har sett noen med OMC seadrive (en slags blanding av utenbordsmotor og hekkaggregat). Dette er imidlertid en løsning jeg ville styrt unna. Jeg er imidlertid i Canada nå og da i jobb sammengheng. Der har de faktisk også produsert kmv2000dc, og der er den vanligst med innenbordsmotor. På de store sjøene i Canada er dette faktisk en relativt vanlig og veldig populær/høyt skattet båt.

 

Når det gjelder dette med kjøreegenskaper vil jeg si at dette er relativt. Det at den er såvidt vanlig på de store sjøene i Canada og USA sier vel sitt...(alt er jo stort "overthere" også bølgehøyden) SLik jeg ser det har båten godet av litt tyngde bak, ta tar den sjøen på en bedre måte. Dette vil du jo oppnå med en stor påhengsmotor eller innenbordsmotor. Med mye tyngde bak blir imidlertid planingsterskelen større-den reiser seg litt for å komme i plan. Med bare fører i båten, så er imidlertid planingsterskelen så og si helt fraværende. Er forøvrig IKKE enig i Onkel Donald sin karakteristikk av sjøegenskapene. Det er klart at du finner båter med skarpere v-bunn (f.eks. draco) som er bedre i grov sjø, men som også krever mere motorkraft. Husk også at en båt med skarpere v-bunn er rankere, og er mindre stabil sideveis. Har selv hatt en Hansvik 18 fot, og da snakker vi om en båt som oppfører seg MYE dårligere i grov sjø. Uansett, du bør vurdere bruksområdet ditt.

Link to post
Share on other sites

Oki..

Har ikke fått tak i original styre konsollen til min 528, men jeg har mulighet til å kjøpe en som er til en annen båt. Denne er 90 cm bred.

Vet du hvordan dette stemmer med de som ble levert originalt? Når jeg evt. skal montere denne, hvordan gjør jeg dette? Skruer, lim, poppnagler i dørken...? Hvordan innvirker dette på skummet i dbl. bunnen?

Hvordan legger jeg styre og gass kabler på en smidig og skjult måte?

Jeg vil ha kraftige rustfrie rekker også, noen ideer?

Er det ikke noen rundt Kr.sand som sitter på deler til KMV 528, så hadde alt vært så mye enklere...

Holder det med 60 hk som er anbefalt max motor? Har sett noen bilder av 528 med større motor, opp til 90 gamp...?

Hvor mange knuter kan man forvente å få med 60 hk og 2 pers ombord?

 

Det ble mange sp.mål...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Styrekonsollen på min 528 var skrudd og limt til dørken. Jeg demonterte den fordi jeg mistenkte at det lakk gjennom skruehullene, gjorde rent og limte/skrudde den på plass igjen. Kabler og vairere ligger inne i skroget på styrbord side, er tatt ut åpning for detved stryre pos. og helt akter. Om det ikke er det på din så kan du helt sikkert lage det til. Hadde en 50hk Yamaha på min, ser i Erfaringsdatabasen at jeg fikk den opp i 32 kn målt med GPS. Med 60 hk ville jeg tippet 36-38 kn. jeg synes jo det er mer en nokk fart men andre ønskeer seg nok mer. Om det blir feil å henge på en 90 hk, tja, si det. Båten smaler av i akterskipet og har ikke så mye bæring her. Om skroget ellers vil takle det og hva slags negative utslag det kan gi vet jeg ikke.

Har ikke hørt om noen som sitter på deler til KMV / With båtene. Den rekka kan du sikkert få laget men blir vel uforholdsmessig dyrt.

 

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Problemet med båter med dobbelt skrog er at man ikke kommer til fra begge sider når noe skal festes. Det betyr karosseriskruer. For rekka holder det sikkert, forutsatt at den er lav. F.eks. de ovale alu-rørene som er vanlige. Popnagler er helt uegnet til det meste når det gjelder å feste i glassfiber.

 

Når det gjelder konsollen så er ikke karosseriskruer sterke nok, det vil oppstå lekkasjer.

Eneste måte å hindre dette på er å støpe fast konsollen til dørken.

Link to post
Share on other sites

Ja, er jo klar over det med dobbelt skrog og blinde innfesting. Angående popnagler, så har jeg jo brukt dette med hell i plast og glassfiber på snøscooter og mc. Men på plasser der en kommer til på baksiden av naglene og kan sette på ei passende skive. I plast og kryssfiner har jeg enkelte ganger måttet ty til gips anker for å feste blindt. Kanskje kan de fungere i plast skrog også om man bruker et godt tettemiddel rundt skruen og plast. Da får man en skjult mutter under dørk og kan bruke maskin skruer istedet for karosseri skruer.. noen som har erfaringer med disse:

 

fast8_pph.gif

 

Finnes i forskjellige størrelser

Link to post
Share on other sites

I plast og kryssfiner har jeg enkelte ganger måttet ty til gips anker for å feste blindt. Kanskje kan de fungere i plast skrog også om man bruker et godt tettemiddel rundt skruen og plast. Da får man en skjult mutter under dørk og kan bruke maskin skruer istedet for karosseri skruer.. noen som har erfaringer med disse:

 

fast8_pph.gif

 

Finnes i forskjellige størrelser

 

 

Får du dette i syrefast utførelse? Kun det som duger i båt, ihvertfall ved montering av utstyr utendørs.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...