lippert Startet 23.September.2007 Del på Facebook Startet 23.September.2007 Hei. Jeg har overtatt en eldre/gammel 14 fots båt som hadde en hel del skader. Har tatt ut innerskroget og er snart ferdig med nødvendige plastarbeider så da skal inner- og ytterskrog kobles sammen igjen. Og da er spørsmålet, hva er beste fremgangsmåte? Originalt kan det se ut som de to er forsøkt limt sammen og så er det brukt poppnagler. Jeg hadde tenkt å bruke rikelig med maritim silikon og poppnagler. Det er klart det blir stivere med lim, men skulle det være behov for å ta båten fra hverandre igjen så vil det bli en drittjobb. Noen kommentarer til planen? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ville brukt Sikaflex, sterkere enn silikon og gir ikke problemer hvis man får en skade og må støpe. Og skrudd isammen istedet for å poppe. Blir mye sterkere. Kjøper man på Biltema koster det ikke alverdens. Monter en gjennomføring i dørken slik at du kan sjekke om det er vann mellom skrogene. Ikke monter nederst i kjølen bak, slik det er vanlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ikke monter nederst i kjølen bak, slik det er vanlig! Hvorfor ikke? Jeg har alltid trodd at det var den beste plasseringen TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Fordi en lekkasje her vil fylle tomrommet mellom skrogene. Uten at man kan se eller sjekke hva som foregår så lenge båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Til en slik jobb ville jeg brukt dette produktet. Det gir en stiv, kraftig og slipbar sammenføyning. Sikaflex flekser og vil på sikt ødelegge både skru og popp sammenføyning. På de langt fleste av slike båter stiver innerlineren skroget slik at man er avhengig av en stum sammenføyning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Monter en gjennomføring i dørken slik at du kan sjekke om det er vann mellom skrogene. Ikke monter nederst i kjølen bak, slik det er vanlig! Så du mener jeg bør støpe igjen bunnpluggen i akterspeilet og heller ha et hull i innerskroget jeg kan pumpe ut eventuelt vann? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ja, jeg har brukt en dekksgjennomføring for påfylling av vann. Kutt av stussen slik at man får bedre innsyn. Er det litt vann så pumper man det opp med en sånn liten lensepumpe de selger overalt. Er det mye vann må båten på land for reparasjon. Ergerlig å ta båten på land om høsten og så oppdage at man har kjørt rundt med masse vann mellom skrogene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Det gir en stiv, kraftig og slipbar sammenføyning.Sikaflex flekser og vil på sikt ødelegge både skru og popp sammenføyning. Ofte er anleggsflatene så små at det ikke vil holde å støpe dem sammen med herdeplast, da må man iallfall bruke remser med glassfiber. Dette er litt av en jobb for en amatør siden man må mette remser og legge de på før det herder. Og det er maange meter rundt, selv på en liten jolle.Likevel har det tendens til å sprekke opp, har sett det på with båter jeg har reparert. Skruer sitter så godt at jeg vil tro det må gå en evighet før dette rakner selv om man bruker sika. Fodelen med sika er at det kan flekse uten å sprekke. Jeg brukte sika på den With'en jeg totalrestaurerte og det holdt fint de årene vi hadde den. kom ikke inn en dråpe vann, så sammenføyningen mellom skrogene var tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Produktet jeg linket til er et produkt tatt frem for slik bruk. Jeg har notert meg at spesialverft som ofte bygger one-offs bruker kun det. For all del, folk må få montere som de vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ergerlig å ta båten på land om høsten og så oppdage at man har kjørt rundt med masse vann mellom skrogene. I mørebasen jeg hadde før var det dobbeltbunn fra baugen og til ca. 30 cm fra hekken og resten var enkeltbunnet. I "bakveggen" på dobbeltskroget var det satt inn en plugg man kunne åpne og dermed ville vannet renne ut i rommet under motorbrønnen når båten var i fart. Jeg synes dette var en fin løsning som fungerte godt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 24.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2007 Til en slik jobb ville jeg brukt dette produktet. Kjenner du til en norsk ditributør? Fant det ikke på nettsiden. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtnerd Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Dra til en MOTEK butikk og be om noen tuber med P400 det limer ihop alt. Kanonmiddel til slikt bruker det mye i byggebransjen for liming og tetting. Sitér dette innlegget Terel as. Karnic og Regal Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.