Jump to content

Sammenkobling av inner- og ytterskrog?


lippert

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har overtatt en eldre/gammel 14 fots båt som hadde en hel del skader. Har tatt ut innerskroget og er snart ferdig med nødvendige plastarbeider så da skal inner- og ytterskrog kobles sammen igjen. Og da er spørsmålet, hva er beste fremgangsmåte?

 

Originalt kan det se ut som de to er forsøkt limt sammen og så er det brukt poppnagler. Jeg hadde tenkt å bruke rikelig med maritim silikon og poppnagler. Det er klart det blir stivere med lim, men skulle det være behov for å ta båten fra hverandre igjen så vil det bli en drittjobb. Noen kommentarer til planen?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ville brukt Sikaflex, sterkere enn silikon og gir ikke problemer hvis man får en skade og må støpe.

Og skrudd isammen istedet for å poppe. Blir mye sterkere. Kjøper man på Biltema koster det ikke alverdens.

Monter en gjennomføring i dørken slik at du kan sjekke om det er vann mellom skrogene. Ikke monter nederst i kjølen bak, slik det er vanlig!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har brukt en dekksgjennomføring for påfylling av vann. Kutt av stussen slik at man får bedre innsyn. Er det litt vann så pumper man det opp med en sånn liten lensepumpe de selger overalt. Er det mye vann må båten på land for reparasjon.

Ergerlig å ta båten på land om høsten og så oppdage at man har kjørt rundt med masse vann mellom skrogene.

Link to post
Share on other sites

Det gir en stiv, kraftig og slipbar sammenføyning.

Sikaflex flekser og vil på sikt ødelegge både skru og popp sammenføyning.

Ofte er anleggsflatene så små at det ikke vil holde å støpe dem sammen med herdeplast, da må man iallfall bruke remser med glassfiber. Dette er litt av en jobb for en amatør siden man må mette remser og legge de på før det herder. Og det er maange meter rundt, selv på en liten jolle.

Likevel har det tendens til å sprekke opp, har sett det på with båter jeg har reparert.

Skruer sitter så godt at jeg vil tro det må gå en evighet før dette rakner selv om man bruker sika. Fodelen med sika er at det kan flekse uten å sprekke.

Jeg brukte sika på den With'en jeg totalrestaurerte og det holdt fint de årene vi hadde den. kom ikke inn en dråpe vann, så sammenføyningen mellom skrogene var tett.

Link to post
Share on other sites

Ergerlig å ta båten på land om høsten og så oppdage at man har kjørt rundt med masse vann mellom skrogene.

I mørebasen jeg hadde før var det dobbeltbunn fra baugen og til ca. 30 cm fra hekken og resten var enkeltbunnet. I "bakveggen" på dobbeltskroget var det satt inn en plugg man kunne åpne og dermed ville vannet renne ut i rommet under motorbrønnen når båten var i fart.

Jeg synes dette var en fin løsning som fungerte godt.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...