Jump to content

Nødprosedyrer ved seilas med motorbåt


roaldbj

Recommended Posts

Bakgrunnen for tråden er at jeg har hatt noen opplevelser de siste årene hvor jeg har vært alene i motorbåten og lurt på hva jeg skulle gjøre dersom det gikk galt. Eksempler har vært kraftig vind og sjø hvor jeg har vært forberedt på at hele hardtoppen skulle dra sin veg med påfølgende vannfylling av båten, og opphold på FB hvor bølgene har vært så store at jeg har vært forberedt på å bli skyllet vekk fra toppdekket i kombinasjon av sterk rulling og kraftige skyllebølger. Jeg har inntrykk av at seilere har utviklet gode rutiner for sikring med liner, jeg har ikke brukt liner så langt. Det er greit å si at jeg burde være i salongen, men når været på kort tid drar seg til er det ikke alltid lett å organisere en slik forflytning fra overdekket. Noe annet er at om man blir skyllet ombord, så har jeg på dress og flytevest men ingen mulighet for å stoppe motorene. Jeg har også EPIRB'en ved siden av meg på overdekket, klar til å kastes ut. Har undersøkt motorstopp system for to motorer, men ikke funnet noe tilfredsstillende så langt.

 

Dette var innledningen til å høre hva andre medlemmer på BP gjør for å ivarata sikkerheten når de seiler.

Link to post
Share on other sites

Når du er alene forplikter du deg til å ta vare på deg selv for din familes skyld... og derfor bør du velge den posisjon som er minst utsatt.

 

Når det er sagt, så tror jeg at du er ganske trygg stort sett hvorsomhelst ombord for strukturelle skader... og båten tåler en god del mer enn hva du vil, så du må enten finne en måte å binde deg fast ... livlinje, eller komme deg ned. Nekter å tro at du "plutselig" vil finne deg i 4 - 7 M brottsjøer som kan medføre denne faren for en 42 fot båt i fjordnorge ... Nordsjøen eller Skagerak er en helt annen ting....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Bølgene virker vel og værre en de er jo høyere oppe du er

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fatale ulykker skyldes yderst sjelden bare en faktor.

Det er en rekke uheldige feil, mangler, feilvurderinger som spiller sammen som gjør en situasjon kristisk.

 

Sikre deg på best mulig måte og tenk gjennom handlemønster og rekkefølge.

 

Jeg fks vet nå at jeg skal a) ta på redningsvest (hvis været ikke spiller på lag) så b) kaste ut ankret før jeg begynner å c) fikle med diesel kanner og andre triks for å lokke kverna igang igjen.

Tok dette i helt motsatt rekkefølge i en kritisk situasjon, kunne fått konsekvenser men berget skinnet og båten.

Det var spikeren i kista for snekka. Byttes ut med pinnebåt for neste sesong

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet tror jeg ikke at det bør være noen vesentlige forskjeller på sikkerhetsrutiner avhengig av båttype.

Det viktigste er slik jeg ser det, å tenke i gjennom (planlegge) fornuftige sikkerhetsrutiner og drille disse inn, først med seg selv, og så med mannskapet.

Noen anm. : En bør vel oppholde seg ned - inne i båten i dårlig vær. Tviler på at det er noen motorbåter som har åpen styreposisjon som egner seg til opphold i virkelig dårlig vær.

En 42 fots halvplaner (ser bort fra spesialbygde fartøyer), blir liten og lite brukelig i dårlig vær på svært mange strekninger langs kysten. Det vet jeg av erfaring. Mobiltelefon på sjøen er tvilsome saker, helst for bruk inne i fjordene , derimot kan en heller skaffe seg en brukbar håndhodt VHF som kan brukes i bra avstand fra kysten, for en liten tusenlapp.

Link to post
Share on other sites

slik jeg ser det så er det endel ting man kan gjøre før man legger ut på seilasen:

lytte til værmelding, søke råd hos redningsselskapet, lytte på meldinger fra radiostasjon, og ikke minst vurdere før man legger fra...!

 

 

skulle man bli overrasket av dårlig vær, som godt kan skje i norske farvann, så har i hvertfall jeg plan i bakhodet for hav jeg skal gjøre. ( i den grad man kan forutse.....)

 

eks: høy sjø, kuling og nedbør med påfølgende dritftstans/ skader:

da bør man ha gjordt skuta sjøklar, dvs at løst på dekk og i innredning er forsvarlig sikret. vester og klær, nødbluss og drivanker klart og lett tilgjengelig. likeens vil jeg varsle kystradiostasjonen, og forberede på en eventuell nødtilstand, posisjon osv, osv. (mobiltelefon vil jeg se på som et suplement som ikke er til å stole på, kun vhf er det beste..)

OG ikke minst sørge for at manskapet er "skolert....

 

sånn generelt vil også nevne at man faktisk tester nødutstyr som drivanker og lensepumper fra tid til annen. bytte ut tauverk, slanger osv med gjevne intervaler... (intet varer i evig...)

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for tråden er at jeg har hatt noen opplevelser de siste årene hvor jeg har vært alene i motorbåten og lurt på hva jeg skulle gjøre dersom det gikk galt. Eksempler har vært kraftig vind og sjø hvor jeg har vært forberedt på at hele hardtoppen skulle dra sin veg med påfølgende vannfylling av båten, og opphold på FB hvor bølgene har vært så store at jeg har vært forberedt på å bli skyllet vekk fra toppdekket i kombinasjon av sterk rulling og kraftige skyllebølger. Jeg har inntrykk av at seilere har utviklet gode rutiner for sikring med liner, jeg har ikke brukt liner så langt. Det er greit å si at jeg burde være i salongen, men når været på kort tid drar seg til er det ikke alltid lett å organisere en slik forflytning fra overdekket. Noe annet er at om man blir skyllet ombord, så har jeg på dress og flytevest men ingen mulighet for å stoppe motorene. Jeg har også EPIRB'en ved siden av meg på overdekket, klar til å kastes ut. Har undersøkt motorstopp system for to motorer, men ikke funnet noe tilfredsstillende så langt.

 

Dette var innledningen til å høre hva andre medlemmer på BP gjør for å ivarata sikkerheten når de seiler.

 

Med den farten du har, bør du vel helst begrense fartsområdet til hvor langt kan du komme innen tre timer.

 

Admiralens bekymmer er om jeg, når jeg er alene ute vinter som sommer, skulle få hjerteinfarkt, hjernesalg, lyst til å stikke av fra gjelda. Alt utenom dette fikser Hulda. Resten fikser hoffmedikusen som jeg blir sparket avgårde til en gang i året for å opprettholde offshoresertifikatet.

 

Ellers, når jeg er alene, gir jeg stort sett blaffen. Jeg er sikret så jeg ikke detter overbord, det er døden. Vær er ikke noe som senker Hulda. Se ellers avsnittet over. Mulig jeg er noe ekstrem, en legekompis betrakter meg som fatalist. Det er ikke den kompisen som utferdiger offshoreattesten. Man velger sine venner med omhu.

Link to post
Share on other sites

Dødmannsknapp er vel ikke så vanskelig å lage til. En helt standard dødmannsknapp har en sluttet krets som brytes og en brytt krets som sluttes. Med kretsen som normalt er brutt så kan man med en sluttet krets aktivere stopp av x-antall dieselmotorer. Med mindre vi snakker veldig gamel motor hvor du drar i en hendel for å stoppe skiten. Da må du butte til el aktuator av stopphendel på br.pumpene.

 

Ellers er det vel motorstopp eller vannlekkesje som er det man frykter mest i en båt. Vel, brann også selvfølgelig.

 

I tilfelle vannlekkesje så er det kjekkt å ha en konisk treplugg i båten, denne kan man slå inn i en eventuell skroggjennomføring som har sviktet.

 

Det bør finnes verktøy ombord til å bytte kjølevannsimpeller, filtere og reimer på maskinen. Og man bør ha gjort dette før slik at man vet hva man skal gjøre. Øvelse gjør mester for dem som ikke kan, dette er enkelt og alle med motorbåt bør kunne det.

 

Hva skjer om styringen ryker..?? Har vi noen måte vi kan nødstyre båten..?? Er roret fallt av så er det å bruke fantasien... Bordplaten i salongen, bordbeinet, båtshaken osv. Her er det mye som kan brukes.

Hvis roret fremdeles er på plass og det ikke lar seg styre så bør vi ha en løsning på dette. Feilen kan ligge i hydraulikkslanger, hydraulisk styrepumpe, røket teleflexkabel, knekket bolt på et styrestag osv. Finnes det noen mulighet for å styre direkte på roret..? Eller direkte på drevet..?? På toppen av en rorstamme er det vel som regel en firkant el. lign. Her kan det jo benyttes en skiftenøkkel som vi surrer fast. På et drev så..... Har jeg ikke tenkt på selv om jeg faktisk har båt med drev.

 

Setter man seg ned å tenker gjennom slike ting så kan man komme langt når situasjonen oppstår og fantasien er som oftest den som gir oss løsningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært interessert i fjernstyrt motorstopp. Har vært i kontakt med en forhandler i Norge, men han kunne foreløbig ikke tilby noe til dobbelmotor instalasjon (diesel). Ikke så aktuelt med stasjonær dødmannsknapp siden jeg beveger meg litt rundt omkring i båten.

 

Treplugger er alltid lurt å ha med. I en tidligere båt hadde jeg plassert en konisk treplugg med en liten hyssing ved hver skroggjennomføring. Men det har ikke blitt noe av det i nåværende båt. Nå ligger de sammen med drivanker og diverse nødraketter.

 

Enig i at brann er blant det vest tenkelige ombord. Da er det å kappe lina på redningsflåten og håpe at den blåser seg opp.

Link to post
Share on other sites

Valg av kurs et stykke fra land er vel også viktig i dårlig vær, sterk vind, hvor avdriften kan bli stor ved motorstopp.

 

Og lett tilgjengelig drivanker. Gjerne klargjort på forhånd, om man er så sikkerhetbevisst.

 

Ellers har jeg mesanmast, og vurderer en større kraftigere mast på salongtaket slik at jeg kan spenne en wire over hodehøyde jeg kan "hekte" meg i når jeg er på dekk.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært interessert i fjernstyrt motorstopp. Har vært i kontakt med en forhandler i Norge, men han kunne foreløbig ikke tilby noe til dobbelmotor instalasjon (diesel). Ikke så aktuelt med stasjonær dødmannsknapp siden jeg beveger meg litt rundt omkring i båten.

Det er i prinsippet ikke værre enn en/ to magnetventil(er) som stenger tilførsel av diesel til begge maskinene og en fjernkontroll av disse. Et trykk på en knapp og begge maskinene sovner inn. Snakker du med et firma som jobber med Automasjon og styringsystemer så kan dette ordnes ganske enkelt. At du ikke finner dette hos en normal marina eller båtutstyrsbutikk er jeg klar over. Fjernkontrollen kan jo seff aktivere et rele som setter strøm på stoppmagneten på motorene. Dette burde ikke være vanskelig å få til. Vi har tross alt fjernstyrte ankervinsjer, garasjeporter, persienner osv. Regner med du vil ha noe i lommen som du kan trykke på mens du ligger å svømmer i kjølvannet bak båten.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ferdes alene oppholder jeg meg alltid innendørs under gange. Må jeg ut på dekk, ligger jeg i fri og beveger meg utendørs iført vest. Noe annet ville være dumt.

Er været ruskete har jeg ingenting på dekk å gjøre. Tauværk og fendre ligger godt surret.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hej roalbj

 

i tufft väder sitter vi alltid krokade i cockpit......går ikke på dekk hvis ikke nöden kräver dette.......o skall vi opp har vi band längs dekket som vi kroker

i så att vi hele tiden henger fast i båten......

 

har ikke mye erfaringen av motorbåt i tufft väder.........

 

vad har hun för CE-klass eksempelvis, vilken sjö er hun designad för? självrätande? tett båt-självlänsar etc etc....

 

.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært interessert i fjernstyrt motorstopp.

 

Her er en fjernstyring som kan brukes for å stoppe en eller flere motorer med elektrisk stopp funksjon. Kan også brukes til andre ting da den har 8 inn/utganger. Du kan koble den inn mot ankervinsj, lys etc. Vanntett er den også med rekkevidde på 300m ved fri sikt.

http://www.elfa.se/no/index0.html

Linken virker ikke til produktet, søk på artikkelnr: 78-309-20 i ELFA sin side.

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for linken Oddgeir.

Her er bruksanvisningen, håper linken virker her.

http://www.pro4security.com/manualer/signa...f20a_manual.pdf

Den digitale utgaven er nok mest egnet da den kan tilsluttes relè.

http://www.pro4wireless.com/manualer/signa...f20d_manual.pdf

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...