Jump to content

Gode gjestehavner 2007


avmønstret5

Recommended Posts

I media har det vært klaget på dårlige gjestehavner, med hensyn til servicetilbud, betalingsmåter, pris osv.

Imidlertid er det også mange som har gradert opp sine havner med bedre servicebygg, trådløs nett, havneverter/inner, bra priser mm.

Kom gjerne med det strålende eksempler som kan være forbilde for Mandal :wink: med flere :flag::flag_da::flag_sw:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gir gjerne et lite bidrag:

Moss seilforening - ja der er to-tre gjesteplasser. Strøm, grillfasilitere, bord og rent, pent og rimelig.

Horten gjestehavn, litt trangt, en håpløs betalingsautomat, men midt i sentrum av byen og det hyggelige turistkontoret på brygga. Fint servicebygg.

Haugesund under sildajazzen. Ble vist til en rolig brygge ute på øya, lå gratis og fint. Den totale motsettningen til Mandals "stengte by"s skaldyrfestival.

Rasvåg, Hidra - ble invitert til en privat brygge, men del lå på en holme, så vi la til med den kommunale brygga. Benker og bord og `det miljøet.

 

Jeg har hørt at det er mange fine gjestehavner oppover vestlandet og nordover, fortell.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mossekanalen: Koslig havn med gjennomgangstrafikk av båter som ikke skaper de store bekymringene mht bølger. Mye fint å se på. Ferske rundstykker rett ved kanalen.

Horten Gjestehavn: Sosial havn hvor man alltid finner en plass som passer. Noe støy fra ferjetrafikken. Savner en vaktmann med ben i nesa. Stor handlesenter for fruen 50 meter fra havna.

Fyllinga gjestehavn: En utrolig koslig havn ved kanalen. Ønsker man fred og ro er dette stedet.

Holmestrand seilforening: En liten koslig gjestehavn i koslige omgivelser. Litt for langt å gå til nærmeste butikk.

Hankø: Stille og koslig gjestehavn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I media har det vært klaget på dårlige gjestehavner, med hensyn til servicetilbud, betalingsmåter, pris osv.

Synes man har litt lett for klage over dårlige gjestehavner. Hvorfor kan man ikke ta det som det er, og heller være glad for at noen "gidder" å drive gjestehavner? Jeg tror ingen blir rike av å drive gjestehavn, og jeg synes det er greit at ikke alle gjestehavner er like.

Link to post
Share on other sites

Synes man har litt lett for klage over dårlige gjestehavner. Hvorfor kan man ikke ta det som det er, og heller være glad for at noen "gidder" å drive gjestehavner? Jeg tror ingen blir rike av å drive gjestehavn, og jeg synes det er greit at ikke alle gjestehavner er like.

Nå er vi mennesker engang skapt slik at når vi betaler ett eller annet for en tjeneste, så forventer vi å få noe tilbake. Dette gir utslag i klaging på betalingsautomater, skitne dusjer m.m. i gjestehavnene b.l.a. Men smaker er delt her også. Jeg skyr unna gjestehavner som andre igjen elsker. Og storkoser meg i havner som andre seiler forbi.

Når det gjelder gjestehavnene på sørlandet er det vel ikke mange som driver disse som god butikk nei. Men jeg tipper båtfolket (og folk i båt) blir verdsatt av handelstanden i disse byene det gjelder. Det bæres store lass med "god omsettning" fra butikkene ut til båtene i hver havn iløpet av sesongen.

Min konklusjon er at alle havner har hver sin sjarm. Og jeg tror ikke jeg lar meg påvirke mye av hva andre skriver enten positivt eller negativt om diverse havner. Jeg vil finne det ut selv. På http://www.gjestehavner.no/ finnes oversikten over det vi kan boltre oss med, enten vi liker de eller ikke :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi syns også gjestehavnen i Åsgårdstrand, som drives av seilforeningen er en grei havn på mange måter. Enkel tilgang på vann og strøm, fine turområder....kan gå kyststien til Horten...kanskje en drøy time hver vei. Eller en fin spasertur i en god motbakke opp til senteret på toppen.

 

Havnen ligger godt skjermet og betegnes som en svært stille og rolig havn. Den andre gjestehavnen like i syd er også er grei havn.

 

Ikke minst er det fine fiskeplasser rett utenfor....har alltid fått mye stor torsk der.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Naturhavner i Oslofjorden er det mange av.

 

En av dem er Mølen, like syd sydvest for Hurumlandet. Liten trang havn, med plass til opp mot 20 båter med smått og stort. Kan fort bli en vase av dregger midt i havnen, men det løser seg som regel greit tror jeg. Litt utsatt for sterk nordavind, men ellers en lun koselig havn. Fint å gå tur der....du bruker en liten time på å gå rundt øya langs vannet. Flere store turstier på kryss og tvers på øya.

Link to post
Share on other sites

I det området du nevner Nimbuster har vi mange muligheter. Litt lenger sør-øst er den trivelige Missingen, enda mer øst har vi Evjesund. Vi bør vel heller ikke glemme områdene rundt Bile, og nordre del av Jeløya, eksempelvis Vittingbukta. Jeg håper at flere tar seg tid til å utforske nærmiljøene. Kartplotteren er ikke utelukkende lagd for de lange seilasene, men også for de korte i nærmiljøet. Men jeg er enig i at Mølen er en helt spesiell miljøperle.

Link to post
Share on other sites

Gjestehavna på Skjærhallen, Hvaler må jeg si har blitt virkelig bra. Godt tilbud når det gjelder alle fasiliteter. Må også nevne gjestehavna i Halden som besøkes opp til flere ganger i løpet av en sessong (kanskje mest for turen opp Ringdalsfjorden?)

 

Ellers finnes det en rekke flotte naturhavner på Hvaler (og Koster) som absolutt er verdt ett besøk.

Link to post
Share on other sites

Det fantes utrolig mange flotte gjestehavner i Norge! Velger å dele noen av sommerens minner med dere:

 

Kristiansand: Ved fiskebrygga er det helt fantastisk! Du har tilgang til 5-6 restauranter, mens du fremdeles kan se båten! Og etter 23 tiden blir det helt stille. Storkoser oss der da vi er foreldre til et barn på 7 år, og vi kan få delta i "Voksenlivet" uten å forlate barnet eller måtte skaffe barnevakt:-) Ulempen er at det koster dobbelt så mye som i fjor (200kr natt) Og at du må gå og betale regningen i havnevesenets bygg.

 

Høllen: Samme gjelder her du kan sitte ute på restauranten og både se og høre alt i båten

Felles for begge er at det ikke er strøm / vann, men at du får vann like ved. På slike plasser er det vel heller ikke meningen at man skal ligge så veldig lenge av gangen:-)

 

Lillesand: Flott nytt anlegg med alle fasiliteter. Selv om havnen er betydelig utbygd må man fremdeles regne med kamp om plassene, og da er det ikke så rent lite irriterende for de store båtene når jollene smetter forbi og tar plassen du sikter på:-)

 

Grimstad: Regnes blant de beste i landet

 

Arendal: Flott sted med strøm og vann inkludert samt dusjanlegg vaskemaskiner osv. Litt ekkelt når det private sikkerhetsselskapet kommer om morgenen og furter fordi du ikke har betalt. Første sted jeg har sett som har "parkeringsautomat" hvor du må betale på forhånd. Etter å ha forklart meg lenge og vel om at jeg tross alt hadde til hensikt å betale, og sto klar med pengene når vakta nådde frem til båten så slapp jeg unna gebyret...

 

Mærdø: Uthavn som ikke tilbyr så mye ved brygga, men en utrolig flott landtur i ekte sørlandsidyll. Prøv fiskesuppa eller kibbling på stedets restaurant. Uforglemmelig!

 

Homborsund: Den lokale båtforeningen har anlagt ca 100m gjesteplasser. Her ligger du gratis! Da får du ikke strøm, men vann er det bare å forsyne seg med.

 

Jeg investerte i "Havneguiden" i år, og det tror jeg er de best anvendte pengene i hele sommer! Selv om jeg har ferdes mellom Kristiansand og Lyngør i over 25 år med båt, var det utrolig mange nye steder man ble opplyst om! Jeg gleder meg til neste sesong, når boka og jeg skal videre, kanskje lengre øst, eller vest.. Boka blir ihvertfall med!!!

 

Nå som vinteren står for døra er det minnene fra forrige sommer som gjelder å nytes, for til neste sommer skal nye samles:-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

men tror Farsund er neders på min liste.

 

Mulig det er min manglende erfaring med gjestehavner, men Farsund er min favoritt. Ingen havneavgift, gratis strøm, forholdsvis nytt servicebygg mm. Elin deler ut gratis avis og rundstykker. Mye fin natur i området rundt Farsund, fin skjærgård med mange uthavnsmuligheter. Loshavn med masse kystkultur, herlige laaange sandstrender km på km Listastrender:

Strand.jpg

 

Kan det bli bedre............

Link to post
Share on other sites

Gjestehavner vi har god erfaring med i 2007:

 

-Drøbak

-Edholmen Hvaler (Gratis i påvente av oppgradering men m vann/strøm)

-Brattestø Hvaler (Gratis på Høyre side av innløpet)

-Fuglevik Moss (Båtforening m utleie av ledige plasser)

-Slevikkilen Syd for Hankø (Naturhavn)

-Skjærhallen

-Halden

-Fredagshølet Hvaler

-Resø Sverige

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd gjestehavnen i H...vte? :eek: Kan faktisk annbefales, men ikke for lenge.

Den er i yttre delen av Kongshavn i Langesund. En må regne med å ligge utenpå en fiske- eller taubåt, og rett over det smale sundet er skips-oljeut. verftet hvor det gjerne arbeides skift.

Fordeler: En kan grille på kaia, en kan se på kranene som arbeider på verftet, en kan "tyvlytte" på konserter fra Wrightegården og en er nesten i sentrum av Langesund, men uten biltrafikk. En andeledes gjestehavnopplevelse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...