Jump to content

Anbefaling av kartplotter til lettbåt


plimsoll

Recommended Posts

Hei.

Har selv garmin 420s, er godt fornøyde med den. Hadde lyst 520s som har 1tomme større skjerm men, 520s pga stor prisforskjell opp til den.

Trodde kanskje at det kom til å bli veldig mye zooming, men det vart ikke det likevel.

Link to post
Share on other sites

Ville ha valgt et instrument som kan vise to kartutsnitt med forskjellig målestokk samtidig. Eksempelvis Lowrance LMS-522C iGPS eller LMS-527C iGPS. Eagle har også tilsvarende modeller, FishElite 642C iGPS og SeaCharter 642C DF iGPS.

 

Eagle/Lowrance har også bra ekkolodd. LMS-527C og SeaCharter har dobbeltfrekvenslodd som anbefales på dyp over 60-100m.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med akkurat disse modellene fra Lowrance og Eagle. Har hatt X-126DF som har samme ekkoloddmodul som LMS-527C. Har også en 7" Lowrance ekkolodd/kartplotter som funksjonelt er svært lik disse Lowrance og Eagle modellene. Jeg er godt fornøyd med Lowrance og kommer til å kjøpe en ny plotter/ekkolodd fra Lowrance med 8,4" skjerm i løpet av vinteren.

 

Eagle er et litt rimeligere varemerke fra Lowrance så instrumentene er tilnærmet identiske. Hovedforskjellen er at Lowrance har NMEA 2000 som gjør de kan kobles til nyere større påhengere for å vise motordata.

Link to post
Share on other sites

Sammen med en kamerat handlet jeg i våres både Lowrance LMS-522C iGPS og LMS-527C iGPS fra WMJ Marine, som ikke hadde noe problem med å sende disse direkte til Norge. Ble montert i en Grand Rib 650 og en Nimbus 19 Nova og vi er begge to fornøyd med instrumentet. Jeg har 527 modellen, denne har noe bedre ekkoloddmodul og det fulgte med logghjul og vanntemp føler. Synes plotteren er helt grei, ekkoloddet kjører jeg bare som dybdeangivelse oppe i hjørnet på plotteren. Også kan du koble til radarantenne, ville gjort seg på lettbåten det....

 

Abbor, hvilken enhet/kabel har du brukt for å få frem motordata og hvor kjøpte du den?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Motordataene er ikke fra min båt, må vente til jeg får kjøpt meg nytt instrument i vinter.

 

Du trenger en Lowrance EP-20 kabel. Finnes på lager hos den norske Lowranceimportøren SeaWave så den kan skaffes av alle Lowranceforhandlere. Da jeg snakket med dem i sommer hadde de bare utgaven med blå NMEA-2000 konnektoren på lager, så du vil trenge en overgqang da 2007 modeller har den røde konnektoren. Den røde konnektoren er samme type som har blitt godkjent som standard for NMEA-2000. Før 2007 eksisterte det ingen standard så hver leverandør sin konnektor.

 

Kabelen skaffes også av div sjapper i USA til ca 55-60 USD.

 

Så WMJ Marine sender Lowrance direkte, det er mer enn hva de fleste andre forhandlere gjør. Har forstått at det i vilkårene for å få forhandle Lowrance er en klausul som forbyr forhandlere å sende utstyr ut av Nord Amerika.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å handle utstyr fra forhandlere som ikke leverer overseas. Oppretter du en konto hos Jetcarrier.com lager du din egen mailbox adresse i New Jersey. Forhandleren sender varen til denne adressen og jetcarrier sender den videre til deg.

E-techen min er kjøpt i år så det er mulig jeg kan kople den til plotteren. Jeg ser at det er mange muligheter på utstyrsfronten, men en plass må grensen gå når det gjelder lettbåten. Den skal tross alt henge i davitene :rolleyes:

Jeg har ikke kartplotter på moderfartøyet og har heller ikke følt behov for det. Jeg skal bytte ut radaren etterhvert så da kommer vel en kartplotter inn i bilde automatisk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid Jetcarrier når jeg handler i fra USA uansett hva det dreier seg om, både rimelig og greit. Vel jeg gjorde et unntak en gang og bestilte frakt fra Cabelas, de la på 40% av kjøpesummen i frakt og varene ankom akkurat samme dag som de ville ha kommet med Jetcarrier men til 4x fraktpris.

 

Vet om en som opplevde at Cabelas nektet å sende et Lowrance ekkolodd til Jetcarrieradressen pga av regelen til Lowrance. Jeg vet at andre har fått kjøpt Lowrance i fra Cabelas, så det virker som det har betydning hvem på Cabelas som håndterer orderen. Tror ingen andre enn Cabelas lager problemer hvis en har Jetcarrier adresse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...