Jump to content

Hvordan feste større zinkanode i hekken


Tutti Frutti

Recommended Posts

Jeg har en rett hekk under vannlinjen, som jeg ønsker å montere en større zinkanode.

Jeg er så lei av de små zinkanodene som tæres så fort opp. Har prøvd å måle meg frem til hva det kan skyldes men er like klok.

Så derfor vil jeg montere en eller flere 500 gr. zinkanoder på hekken. Min hekk er helt rett under vannlinjen og egner seg ypperlig for å montere anoder.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Men jeg har funnet ut hvordan jeg ikke skal gjøre det. Dvs. ikke bruke gjennomgående bolter festet med sikaflex. Da jeg er stygt redd for at hver gang jeg skal bytte anoder så kommer jeg til å snurre på bolten, og dermed ødelegge tetningen, og dermed få lekkasje.

Det beste hadde vært å kjøpe en syrefast plate hvor man kunne feste zinkanoden. Og at denne syrefaste platen hadde noen gjennomgående fester i skroget.

 

Noen gode forslag? Er det noe å få kjøpt ferdig tro?

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Ja det bør gå det flere andre her foreslår med gjennomgående bolter og doble mutre.

 

Er du i tvil kan du borre ørlite større hull enn bolten og "sause" på med sika på selve bolten. Da er du er helt sikker på at sikaen ligger i hele hullet og ikke bare på endene. Når dette får herdet blir det hel ved.

Link to post
Share on other sites

En av to måter. Dersom du har rett aksel kan denne være festet til motoren via klemflens og girboks som er strømledende. Ved kobling til motoren vil dermed anoden være i kontakt med propellen. Dersom du har et dempingssystem mellom girkasse og klemflens kan du bruke slepering direkte på akslingen. Jeg mener at bl.a. Lars H. har hatt et slikt system. Dersom du har drev er jeg litt usikker på hvordan koblingen blir.

Link to post
Share on other sites

Skal du kople til aksel innvendig kan du bruke slepekontakt. Ala børstene på en dynamo.

Men det er like greit med en standard akselanode eller propellmutteranode.

 

På innsiden kobles gjennomgående bolt sammen med ror, aksel og motor.

Jeg ville aldri koplet sammen ror aksel og motor til samme anode med forskjellige typer metaller. :nonod:

Jeg har egen utvendig anode for det rustfrie, og egen anode for bronsen/skroggjennomføringer.

Propellmutter med anode.

Og motor med egne anoder.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir jo spennende å se hva de "sakkyndige" mener om dette spørsmålet. I min båt er denne sammenkoblingen mellom anoder og ror - propell - motor - akselbrakett - roroppheng utført av båtbyggeren. Denne båtbyggeren produserer noen tusen båter i året og jeg har så langt tiltro til at de vet hva de gjør.

 

Antar at mix har mer detaljerte synspunkter på følgende:

Jeg ville aldri koplet sammen ror aksel og motor til samme anode med forskjellige typer metaller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en 2kg anode på hekken mellom dreva. Denne er koblet elektrisk til svinghjulshus på begge motorer i tillegg til jordingskabel for båten. Jeg har fått mindre forbruk av drevzink etter dette stuntet.

 

MEN: Jeg slet veldig med montasjen. Jeg kjøpte syrefaste 10mm gjengestenger og nylock muttere. De nylock mutterene er får dårlige gjenger til stenger. Gjengestenger har som regel meget "skarpe" gjenger, og trenger full dybde i muttergjengene. Dermed skar jeg 3 stenger før jeg gav opp det prosjektet. Bruker nå vanlige muttere med låseskive på de som holder zink på plass. Det er ingen problem å lage det til slik at gjengestengene ikke roterer. Tross alt så klarte jeg å skjære gjengene på 3 stenger uten at stengene gikk i rundt.

 

Så jeg anbefaler min metode på det sterkeste:

 

På innsiden (regnet fra skrog):

1: Stor flat skive

2: Vanlig mutter

3: Flattjern (syrefast selvsagt) med hull som går innpå begge gjengestengene

4: Låseskive

5: Vanlig mutter som strammes opp med det høyeste moment den og stanga tåler

 

På utsiden (regnet fra skrog):

1: Stor flat skive

2: Vanlig mutter (strammes sånn passe til avhengig av skrogutforming)

3: Zink

4: Låseskive

5: Vanlig mutter som strammes opp til normalt moment

 

Og selvsagt sikafleks både inni hullet og bak begge skiver. Jeg la også en "haug" med sika over skive og mutter som er inn mot skrog slik at spaltene på disse er forseglet.

 

Hemmeligheten er flattjernet som hindrer at stengene snurrer i hullet ved zink-bytte.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tipsene. Forslaget til Ovelaur, virket gjennomtenkt.

Når det gjelder galvanisk tæring, turte jeg ikke å spørre om dette vanskelige tema, sammenkobling av aksel, ror, trimplan og motor.

Men når det først er brakt på banen, så tenker jeg på følgende måte: (Jeg håper noen kan motsi meg viss dette er feil)

- Å koble sammen ulike celler med ulike metaller og ulike spenningsnivåer, er veldig likt det man gjør når man parallellkobler batterier!

- Det batteriet med størst kapasitet gir fra seg mest elektroner. I dette tilfellet så regner jeg med at det er de største zinkanodene som ofrer seg!

Jeg tenkte å ha flere større zinkanoder (Tlsammen ca. 1- 2kg) og samtidig beholde anodene i dag på trimflaps og propell og koble sammen aksel, ror, trimplan og motor.

Er det uklokt å koble dette sammen så vil jeg se dette relativt fort første dykk på vårparten?

 

Mvh

Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...