Jump to content

Er det fare for karbondioksidforgiftning i cabinen?


Avsluttet2

Recommended Posts

I cabinen på min 20 fots daycruiser har jeg ingen ventiler.

Tenkte litt på faren for kullosforgiftning da vi overnattet i båten i sommer og siden jeg ikke har peil på dette området valgte jeg å ligge med cabindøren litt åpen. Om det var nødvendig vet jeg ikke.

Hva sier dere? Er det en reell fare for forgiftning om jeg stenger døren helt? Er det nok å sette den åpen med en glip på 5cm? Vil en ventil i cabindøren være nok til at utluftingen blir god nok?

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde det vært farlig tror jeg en del mennesker allerede hadde "tatt kvelden". Så tett er vel ikke kabinen at ikke noe luft kommer inn?

 

Har aldri tenkt over problemstillingen, men vi har alltid en 3-4 luker åpne (med myggnetting) om natten. Godt med frisk luft... Nå i det siste har det kanskje blitt litt i overkant friskt. Vi kjører nemlig ikke varmeren om natten.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha fortsatt på samme måte, med åpen luke! Luft må man ha, både for kondensens del og for å få puste skikkelig. Tror jeg ville ha satt inn en Elektrolux ventilator eller to bare for å få litt luftsirkulasjon, men luken ville jeg hatt åpen på natten uansett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hovedregelen er et man ikke sovner inn i båten grunnet kullosforgiftning. En annen sak er at søvnen forløper bedre om du har luftsirkulasjon som demper fuktighetsutvikling i sovekabinen. Noen ganger er det tilstrekkelig med et stort starinlys som brenner gjennom hele natta (forutsetter at det står forsvarlig). Nå holder sjøen i Oslofjorden en temperatur på ca 12 - 13 grader. Dette skaper en luftsirkulasjon som hindrer stor kondens i soveavdelingen forutsatt at cabindøra ikke er alt for tett.

Link to post
Share on other sites

CO2 eller karbondioksid er et produkt fra forbrenningen i kroppen, vi puster inn omlag 20% oksygen og 0,04% CO2, og i utåndingsluften er det ca. 4% CO2 og 16% O2. Dette betyr at hvis en oppholder seg i et rom med lite tilførsel av frisk luft vil innholdet av CO2 øke, og etterhvert får en uheldige konsekvenser av dette. Et stor tema i norske skoler med underdimensjonert ventilasjon f.eks. og symptomene er typisk hodepine og konsentrasjonsvansker. Ved alt for høy CO2 konsentrasjoner vil en kunne få CO2 forgiftning, symptomer på dette er besvimelse. CO2 styrer også pustebehovet, og når mengden i lufta blir for høy vil en merke økt pustetrang og generelt ubehag.

 

Det skal mye til at det blir så lukket at CO2 forgiftning vil forekomme kun utfra utåndingsluft som kilde. Uansett er det mange gode grunner til å sette vinduer og dører litt på gløtt, det gir i hvertfall det beste grunnlaget for god søvn.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg som har varmer på om natten på den kalde årstiden er nok mere bekymret for karbonmonoksid (kullos) forgifning enn karbondioksid forgiftning. Skal en få karbondioksidforgiftning med døedlig utgang så skal nok rommet være meget tett og lite i forhold til det antallet personer som befinner seg der...

 

Jeg tror nok man vil våkne før karbondioksid forgiftning er så alvorlig at døden intreffer, men det er ikke alltid slik men karbonmonoksid forgifningen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke CO varsler, men det er på investeringsplanen sammen med noen andre alarmer/varslere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En jaktkompis av meg var nær ved å stupe pga av CO/CO2 forgiftning.

 

Han lå på hemsen i hytta, det var -18 grader ute og varmen i vedovnen døde etterhvert ut. Pipa som gikk på utsiden ble etterhvert så nedkjølt at den sluttet å virke som pipe og gassene gikk dermed inn i rommet.

Han våknet av at bikkja som lå nede holdt et helvetes leven utpå natta. Han rope at ho skulle legge seg. Han var så trøtt at han ikke orket å gå ned, etter litt startet hunden å kaste opp nede. Da måtte han jo opp å slippe ho ut.

Såvidt han klarte å komme seg opp, sa han aldri hadde følt seg så trøtt og sliten før. Kom seg ned, fikk åpnet ytterdøra og der lå han lenge før han fikk summet seg såpass at han fikk tilkalt hjelp fra bygda.

 

Bikkja ble døv etter dette så den fikk nok en hjerneskade.

 

Gikk bra med kompisen min. Pipa er bygd om nå!

Næra øgat som svensken sa da han ble skutt i panna!

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

Har vært ute for lignende selv.

Sov i et rom med parafinbrenner. Ovnsrøret falt av og rommet ble fylt av os. Jeg ble vekket og dratt ut av en kompis ved en ren tilfeldighet.

Etter dette ble jeg kvalm av all eksoslukt, spesielt diesel. Det tok minst 10 år før jeg kom over dette.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser at CO og CO2 brukes om hverandre.

Det er ikke så mye forskjell på de to gassene i fysikken.

Men virkningen på menneskekroppen er hvidt forskjellig.

CO2-Karbondioksyd er naturlig i luften vi puster inn og ut. Det er faktisk den som styrer pusten vår. Øker nivået puster vi hurtigere.

CO er Karbonmonoksyd, og er en stygging...

Den er dødelig i små mengder (1%) over noe tid. Den er lukt og smaksfri.

Den er vanskelig å få ut av kroppen forde den binder seg til de røde blodsellene i kroppen og blokkerer for Oksygenet.

CO oppstår når det er dårlig forbrenning i et bål, en brann eller en motor ol..

En bensin bilmotor uten katalysator avgir ca. 2-5% CO. (Sikkert mere på chok).

Det er derfor det ikke er så lurt å starte bilen i en lukket garasje hvis du har fremtidsutsikter..

Link to post
Share on other sites

CO er Karbonmonoksyd, og er en stygging...

Den er dødelig i små mengder (1%) over noe tid. Den er lukt og smaksfri.

Den er vanskelig å få ut av kroppen forde den binder seg til de røde blodsellene i kroppen og blokkerer for Oksygenet.

CO oppstår når det er dårlig forbrenning i et bål, en brann eller en motor ol..

 

Tenk på det dere som fortsatt ikke har slutta å røyke:)

 

- MartinL som har kuttet ned til null i litt over ett år:)

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det tilstrekkelig med et stort starinlys som brenner gjennom hele natta (forutsetter at det står forsvarlig). Nå holder sjøen i Oslofjorden en temperatur på ca 12 - 13 grader. Dette skaper en luftsirkulasjon som hindrer stor kondens i soveavdelingen forutsatt at cabindøra ikke er alt for tett.

Jeg skjønte ikke dette med stearinlyset ... Hvorfor bruke det om natta når man sover? Vil ikke et stearinlys også forbruke av det samme oksygenet som vi trenger for en god natts søvn? Skaper stearinlyset bedre luftsirkulasjon? Føler meg litt dum nå, men forklare meg som grubler! :confused:

Link to post
Share on other sites

Denne rapporten fra Marine Accident Investigation Branch i UK viser at det også er fare for CO forgiftning under gange.

I dette tilfellet ble eksos fra båten sugd inn i kabinen av dieselvarmeren , stygg sak som heldigvis endte godt.

Muligheten for " eksosturbulens " kan være fornuftig å ta med i vurderingene når innsuget til brenneren skal plasseres.

 

Dette er også omtalt i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...