Jump to content

Sjösyke


Homer

Recommended Posts

Hei,

kjøpte tilsvarende reliefbandet på bildet lenger opp i tråden for et par år siden. Det funker utmerket på de i familien som har begynt å bli sjuk når vi har seilt i røft vær . Ingen bivirkninger overhodet. Kvalmen forsvinner momentant i det strømmen slås på. Riktig strømdose er viktig, det skal kjennes en lett prikking i fingertuppene. Anbefales !

Link to post
Share on other sites

Læste også om "motion sickness" i Stephen Pinkers fantastisk bog "How the Mind Works".

 

Hans teori er, at hjernen hele tiden arbejder på at bringe "orden i kaos" fra alle de indtryk, den modtager. Hvis den modtager modstridende indtryk fra forskellige sanser så "ræsonerer" den, at da der sjældent er uorden i virkeligheden, så må det være HJERNEN, der er noget galt med. Hjernen mener altså, at den er blevet forgiftet og reagerer resolut med at skaffe sig af med eventuelle toxiner. :puke:

 

Måden at overkomme søsyge på er altså først og fremmest at bringe "orden" i virkeligheden ved at synkronisere de forskellige kropsindtryk. Forklaringen på at nogle mennesker bliver søsyge er at nogle mennesker hjerner er bedre til at "kompensere". Hvis den bevidste vilje kan fortælle hjernen, at "dette er helt normalt", så kan hjernen overtales til at acceptere tilstanden.

 

Det skulle forklare at børn bliver lettere søsyge end ældre og at man efterhånden vænner sig til bevægelserne på en båd.

 

Selv har jeg aldrig været søsyg - heller ikke da jeg som dreng sejlede fra Hirtshals til Kristianssand ombord på M/S Jylland i en voldsom storm. Året efter sank søsterfærgen Skagerak i en tilsvarende storm...

 

En gang sidste år var det dog tæt på. Der er et spejl for endevæggen i vores nye båd. Under en voldsom tur til Sverige gik jeg under dæk og pludselig så jeg horisonten vælte op og ned og til siden - men i spejlet - og dermed spejlvendt! ØJEBLIKKELIG mærkede jeg søsygen. Så var det bare med at komme op igen!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Sjøsyke kan nok være plagsomt for mange av oss , men noen blir aldri sjøsyke. Jeg er nok blandt de heldige som aldri har vært sjøsyk. Opplevde for en del år siden en tur med M/S Braemar fra Newcastle til Kristiansand som passasjer,(guttetur) i liten nordvest storm. Allerede ved avgang ble det varslet om mye vind i Nordsjøen , men alle var feststemte og tenkte vel ikke så mye på det. Kort fortalt, det ble ikke mye fest. Foruten besetningen (barkeeper heldigvis) etc, var det vel kun ca: 10 % av oss passasjerer som var oppegående. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror utsatthet for sjøsyke kan være veldig forskjellig. En gang jeg skulle ha en gjest ombord som skulle hentes på Aker Brygge, ble turen avlyst fordi gjesten allerede var blitt sjøsyk på flytebrygga. Jeg selv har vært sjøsyk en eneste gang. Det var ved en anledning jeg var i en utehavn og jeg skulle hente et eller annet i nabobåten. Det tok litt tid ford jeg måtte lete. Etter en ganske kort stund ombord i nabobåten kunne jeg merke at jeg ble uvel. Med det samme jeg kom ombord i min egen båt var alt ubehag borte.

Link to post
Share on other sites

På hjertmans har de et armbånd mot sjösyke som heter seaband, til 120 kr.

 

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=747

 

Nå har ikke jeg noe problem med dette, men enkelte passasjerer har av og til värt plaget.

 

Har noen erfaring med dette, eller er det bare humbug? Til den prisen kunne det jo värt greit å ha liggende.

 

Gjorde et raskt sökt på nettet. Produktet ser ut til å väre dansk, og man får en del svar fra "mammasider" der gravide har problemer med kvalme.

 

 

Jeg bruker slike bånd på mine barn 5 og 8 år.

De ble fort sjøsyke før vi tok i bruk disse nå kan de se tv og kose seg mens vi er ute i sjø.

Disse virker iallefall for oss.

:sailing:

 

Samme her i gården.

3 barn + skipperen, det er bare meg, styrmannen, som ikke blir syk, men med disse båndene så er alle i topp form, og de er testet i skikkelig dårlig vær, både i vår båt og på ferja til danmark.

+ langtur i bil ikke lenger er noen utfordring.

Vi kjøpte på det lokale apotek.

 

Anbefales på det varmeste. :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg trøster meg med noe jeg leste en gang: De som aldri blir sjøsyke er det noe galt med. Det normale for mennesker er at man man blir sjøsyk, blir du det ikke, er du ikke helt riktig skrudd sammen! Det virker jo fornuftig ut ifra det MajorAndy skriver også.

 

Forøvrig har jeg vært sjøsyk så mange ganger at jeg begynner å bli vant til det. Styrer med en hånd, og spyr med den andre. Etter et døgns tid har det gått over. No big deal.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg trøster meg med noe jeg leste en gang: De som aldri blir sjøsyke er det noe galt med. Det normale for mennesker er at man man blir sjøsyk, blir du det ikke, er du ikke helt riktig skrudd sammen!

 

Ja `Herman`, kan være at jeg ikke er helt riktig "skrudd sammen"og trøster meg med at jeg føler meg ganske normal, om jeg aldri har vært sjøsyk. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg trøster meg med noe jeg leste en gang: De som aldri blir sjøsyke er det noe galt med.

 

Kanskje en fattig trøst for de det gjelder, men ser jo at du takler det bra Herman.

 

Det som er viktig er å understreke for mannskapet at det ikke er flaut å bli sjøsyk og at jeg ønsker beskjed om dette som skipper så tidlig som mulig. Ingen i min familie blir sjøsyke, men når jeg har med annet mannskap er det viktig å formidle denne beskjeden. Likevel er det utrolig hvor lenge folk holder tilbake med slik info. Det blir ofte til at jeg følger nøye med på hudfargen etc. Men likevel blir det ofte til at en eller annen på en diskret måte bøyer seg over rekka :puke: uten å si et ord. Har blitt mer og mer tydelig på dette med sjøsyke. Si i fra ...dette er ikke flaut. Ingen ler av de som spyr :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg trøster.............

Forøvrig har jeg vært sjøsyk så mange ganger at jeg begynner å bli vant til det. Styrer med en hånd, og spyr med den andre. Etter et døgns tid har det gått over. No big deal.

 

Ta deg en tur på apoteket og kjøp et slikt armbånd, så slipper du å spy neste gang du er ute å seiler i dårlig vær.

turen blir sikkert mye bedre da.

 

Go tur, Herman.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

fra ...dette er ikke flaut. Ingen ler av de som spyr :smash:

 

Vel, som en som selv lett blir sjøsyk og som har tilbrakt et år i KNM i en skikkelig balje sammen med folk som ikke selv ble sjøsyke - så vil jeg hevde at dette er en sannhet med modifikasjoner... Der var det fast takst å servere egg og bacon straks sjøgangen tiltok.

 

En annen sak; disse "relief-båndene" er vel ikke særlig vanntette (i hvertfall ikke de jeg har kjøpt), hvordan skjermer dere dem under bruk nå været er ufyselig?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

De som barna å kona bruker er at plastbånd med ei kule , hvor kula trykker in på et punkt ,ned i underarmen rett over håndleddet.

og her er det ikke noe problem med vann, du kan bade med dem på

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

så vil jeg hevde at dette er en sannhet med modifikasjoner...

 

Kan nok så være. Men når JEG er skipper er det en sannhet - punktum.

Sjøsyke skal man ta alvorlig. Husk at dette faktisk har med sikkerheten å gjøre. Derfor er det viktig å praktisere åpenhet rundt problemet. Det finnes en del menensker som ikke er vandt med å ferdes til havs. Når de blir sjøsyke, tror de kanskje at fenomenet er høyst unormalt ...og derved flaut(?).

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur på apoteket og kjøp et slikt armbånd

Takk for det, men min erfaring med slike plaster og bånd er at bieffektene ofte er verre enn sjøsyken. Bieffekter som trøtthet, tørrhet i munnen, tunnelsyn osv. Takke meg til en real sjøsyke, da vet jeg iallefall hva som skjer. Når jeg tenker på det har jeg vel heller ikke vært ordentlig sjøsyk siden vi kryssa i liten kuling ut fra Skagen i 2001.

 

Nå blir jeg vel ikke så ofte sjøsyk, og dårlig vær er absolutt ikke det værste. Det handler om de gangene jeg har stått foran en flere dagers tur over åpne havstrekk. Da har jeg gjerne startet turen med en "Bramamin" m/tilsatt koffein. Bramamin demper sjøsyken, og koffein demper trøttheten. En pille i det fortøyningene går. Når effekten er borte, har jeg vent meg til båtens bevegelser. Da er jeg berget fram til neste gang vi skal ut. Fåes ikke kjøpt i Norge, vi handler inn når vi en gang i mellom er i Spania.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Weifa Complete ingefærtabletter. De virker. Virkningen er hovedsaklig at man raper og kvalmen blir borte.

 

Kanskje ikke veldig lekkert med folk som raper, men lekrere enn spy!

Postafen virker også, men man blir temmelig gåen av bivirkningene.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...