Jump to content

Sjösyke


Homer

Recommended Posts

På hjertmans har de et armbånd mot sjösyke som heter seaband, til 120 kr.

 

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=747

 

Nå har ikke jeg noe problem med dette, men enkelte passasjerer har av og til värt plaget.

 

Har noen erfaring med dette, eller er det bare humbug? Til den prisen kunne det jo värt greit å ha liggende.

 

Gjorde et raskt sökt på nettet. Produktet ser ut til å väre dansk, og man får en del svar fra "mammasider" der gravide har problemer med kvalme.

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang et par sånne. Lånte dem bort (før jeg fikk sjansen til å prøve dem selv), og siden har jeg ikke sett dem... så vet ikke.

 

Er ikke plaget av sjøsyke unntatt i nokså ekstreme situasjoner. Et par tips:

1) Knekkebrød (Wasa Frukost). Gir fiber til magen sånn at framdriften i tarmene ikke stopper opp. Har gode erfaringer selv, og har sett at dette virker på andre.

 

2) Seigmenn. Smaker godt når de kommer opp igjen også....

 

Vil anbefale alt. 1.

 

Tror imidlertid at mange sjøsyketilfeller er psykologisk betinget. Dersom man har sånne armbånd og tror fullt og fast på dem, virker de sikkert bra.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Tro kan flytte fjell, sies det. Men som du sier: til den prisen kan du jo gjøre et eksperiment. Har du en sjøsyk passasjer så sett på armbåndet uten å si hva det er godt for, så ser du snart om det hjelper?     :yesnod:

Er spent på rapport når du har testet ut dette! ( Bør vel sjekkes på et litt større antall personer!)      :yesnod:

Min erfaring er at det beste er å plassere personen ute/på dekk med beskjed om å feste blikket på land eller horisont, altså et stabilt punkt. Det hjelper de fleste.    :flag:

Ha en fin sesong!!

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hej Homer!

 

I somras skulle vi dra fra Tönsberg direkt ner på Skagen !

( hade gjort den turen året innan oxo, härlig tur!  :yesnod: )

 

men i somras var det en kompis till en av barnen som mönstra på,

alla ungarna (15-17år!) drog rett ner i ruffen,

tv o olika spel under ett par timmar under dekk !

sen ner vi kom neråt Sydostgrunden då kom 'kompisen'

opp lika grön i ansiktet som prikken vi precis passerat  :puke:

 

o han blev bare värre o värre !

 

så vi fick lägga om kursen o gå in mot Grebbestad ! og på vägen

in der, så ligger 'kompisen' på läsidan ute i  sittbrunn, när vi upptäcker

att han har några konstiga armband på sig.

(Jag hade aldrig sett dessa förrut!)

 

Hans mamma hade skickat med dessa...........................

 

tror varken dom gjorde fra eller til !

 

Efter vad jag har hört så er anlag för sjösyke veldi olike fra person til person!

Någon har sagt till mig, att dom som har veldi bra o utvecklat balanssinne eller

bollsinne har lettare för att bli sjösyk ! Om det stämmer eller ikke det vet jag

ikke! Själv har jag dock ursuselt bollsinne o samtidigt tämligen svårt att bli sjösyk!

 

För att undvike sjösyke så er det bra att ha ätit en stund

innan man går ut så att man inte er sulten.

 

Men det beste av allt tror jag er att vara med oppe i sittbrunn o styre eller navigera,

vara aktivt der oppe, samtidigt som man får en blikk over sjöen så att man vet

hur båten kommer att röra sig de närmaste sekunderna!   :sailing:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Armbånd mot sjøsyke hjelper akkurat like mye/lite som kattaskinn mto gikt.  Grunnen til sjøsyke er som alle vet ulage med balansesystemet.

 

Leste en artikkel i Stavanger Aftenblad om en franskmann som hadde tilbrakt over et år oppe på Stadtlandet, hvor han studerte metoder for å unngå sjøsyke.  Konklusjonen så langt var at årsaken til elendigheten er at man har en tendens til å binde blikket på punkter inne i båten.  Dette blir så feil referansesystem for balansekorrigeringen, altså man prøver innhente balansen i fforhold til dette punktet.  Etterhvert blir dette for masete for hjernen og det går som det går.

 

For å unngå å bli dårlig , sier studententen/dotkoranden, skal man feste blikket på horisonten, eller punkt langt borte.  Når en tenker etter, så er det vel derfor vi som sitter/står ved rattet ikke blir så lett syke.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Får man satt det riktig skall det virke. Det er mage ansatte ombord på de blå fergene som bruker slike.  :cheers:

Har selv ikke prøvd de (helt sant), så jeg kan ikke garantere det 100%. men der det presser skal det vist være et akupunktur punkt for sjøsyke/bilsyke eller balanse nerven, uten at jeg skal påstå det.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tro kan flytte fjell, sies det :confused: Den ene guttungen var veldig plaget av bilsyke, og vi fikk et tips om å putte en bomullsdott i det ene øret og det hjalp på han.

Nå skal det sies at vi aldri har prøvd dette i båten, men det burde kansje fungere der også.

Viss de har hatt anntydning til sjøsyke i båten har de gjerne gått nedenunder og lagt seg til å sove. :sleep:

Men far som styrer båten holder seg frisk :cool:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Masse gode råd her ser jeg.

Vil bare tilføye et par ting jeg har opplevd:

I de hårde dager, da vi akkurat hadde kvittet oss med de hvite seil :wink:

var vi en gjeng som (iført kongens klær) hadde satt oss i akterkant av overbygningen og var godt sjuke. Det var like før vi ropte på elgen. Plutselig reiser det seg (for oss)en enorm sjø rett forut og vi ser inn i den mørke veggen som kommer rett mot oss. Sjøen slår over nesten hele båten og vannet fosser inn luker etc.

Da plutselig, iløpet av sekunder var hele sjøsyken blåst! Den kommer heller ikke igjen på den turen.

 

Ellers er ørepropper mot støy ikke alltid like bra for balansenerven, du kan faktisk risikere å bli helt slått ut og ikke komme tilbake til ditt gamle jeg før proppene fjernes. Pussig sak! :puke:

Link to post
Share on other sites

Noen blir redde og dermed sjøsyke..

Noen blir uvel, og f.eks matlukt kan trigge dette ytterligere.

Noen blir sjøsyk i småbåt med raske bevegelser, men det går bra i f.eks ferjer.

Andre har det motsatt og tåler ikke langsomme bevegelser.

Kona har aldri vært sjøsyk for en dag vi lå stille å fisket markrell. Snøret hadde tvinnet seg og hun satt med hodet lavt lenge. Da ble hun sjøsyk.. .

 

Så er det meg selv da. Jeg blir alltid sjøsyk i dårlig vær. Jeg er bedre enn før, men blir aldri bra. På samme tur kunne jeg bli sjøsyk- bra - sjøsyk igjen osv. avhengig av været/bølgehøyde på et tokt.

Jeg har forsøkt det meste, men lite hjelper. Var f.eks noen plasterlapper man kunne bruke bak øret. Ble vannvittig tørst etter å ha brukt de en stund, men sjøsyk også.

For meg betyr matlukt e.l. overhodet ingenting. Jeg tålte imidlertid bevegelsene på fiskebåter i sjøen bedre enn større båter (KV).

Det som uansett der viktig er å få i seg mat. Når jeg var på jobb er det umulig å gå uten mat i slike perioder selv om det meste av maten kommer opp feil vei etter en stund.

 

Når man ikke er på jobb og er med f.eks en ferje kan men jo legge seg ned. Det hjelper i hvertfall meg mot ikke å mått kaste opp. Var f.eks med ferja mellom Oslo og Hirtchals for et par år siden. Det var full storm og umulig å gå inn til Hirtchals. Måtte ad ligge å vente på å få kaiplass i Fredrikshavn. Da var det mange sjøsyke passasjerer da. De fleste kaatsa opp, unger som voksne. Taxfree`n og matservering var stengt.

Jeg kasat ikke opp, men var veldig svimmel og kvalm. Jeg fikk imidlertid lagt meg på en benk.

 

I småbåtene vi har hatt blir jeg sjelden sjøsyk, men av og til litt uvvel hvis man ligger stille i store dønninger (gammel sjø).

 

Jeg må m.a.o. leve med at balanseorganene og mitt "kotrollsystem" aldri blir helt bra av sjøsyke.

På sommerstid betyr det lite i mitt tilfelle da stiv kulig, liten storm eller mer sjelden forekommer. Og skjer det så ligger vi til ankers.

 

Jeg har imidlertid en ganske så høy terskel før jeg blir satt ut av spill selv om jeg er sjøsyk.

 

My trening... :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det sies er det stor forskjell på terskelen for å bli sjøsyk, og under hvilke forhold man blir det..

 

Selv har jeg vært sjøsyk en eneste gang, det var av alle steder på en relativt stor båt.. (Stena Saga)

Selv på turer i båt ned i 10 fot i 3(!) meter bølger går det fint (neida, jeg følte meg ikke trygg!)

Men Stena Saga ble altså litt for mye..

Nå skal det sies at det blåste en relativt heftig kuling på den aktuelle turen (jeg hadde ikke inntatt alkohyler), og bølgene var høye.. Det lå sjøsyke folk overalt på båten, inkludert i trappene.. Og man måtte holde seg fast for å klare å stå oppreist!

Sjøsyk ble jeg vel mest pga alle som lå overalt og spøy.. Så det ble en tur ut på dekk, var der resten av turen til tross for det heftige været, og sjøsyken ga seg gradvis.

Link to post
Share on other sites

Bruker sånn armbånd på guttungen og det virker som det virker

 

han syntes og det hjelper å spise chips når han merker han blir uggen :yesnod:

 

han greier seg rimlig bra men armbåndet ..uten så henger han med nebbet :puke:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

På danskebåtene er det for mange nok å høre at det klirrer i flasker i Tax-free shopen for å bli syke.

I tillegg til at bevelgesessyke blir stimulert av forskjeller mellom det øyet og mellomøret (balanseorganet) oppfatter spiller tidligere erfaring og forventninger en stor rolle.

For meg kan det være nok med lukt av diesel/parafin/olje og gummi for å forsterke intrykket av at "nå blir jeg snart syk".

Erfaring og følelse av kontroll hjelper mot sjøsyke eller bevegelsessyke(motion sickness).

De aller fleste blir sjøsyke på et eller annet tidspunkt, men det går over når man har vært syk ofte og lenge nok.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste blir sjøsyke på et eller annet tidspunkt, men det går over når man har vært syk ofte og lenge nok.

Enig!

 

Men, alle blir ikke bra. For min egen del blir jeg som envnt alltid sjøsyk i dålrig vær (da mener jeg dålig vær). Jeg har aldri blitt bra av det, og lukt e.l betyr ingeting for hvor dårlig jeg blir. Det er ikke mange av oss, men noen er det. Jeg så ingen annen på KV som hadde det på samme måte.

 

Det "normale" er at man venner seg til det etter kortere eller lengre tid slik du riktig skriver.

 

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

På danskebåtene er det for mange nok å høre at det klirrer i flasker i Tax-free shopen for å bli syke.

I tillegg til at bevelgesessyke blir stimulert av forskjeller mellom det øyet og mellomøret (balanseorganet) oppfatter spiller tidligere erfaring og forventninger en stor rolle.

For meg kan det være nok med lukt av diesel/parafin/olje og gummi for å forsterke intrykket av at "nå blir jeg snart syk".

Erfaring og følelse av kontroll hjelper mot sjøsyke eller bevegelsessyke(motion sickness).

De aller fleste blir sjøsyke på et eller annet tidspunkt, men det går over når man har vært syk ofte og lenge nok.

Hei.

Jeg blir aldri sjøsyk pga jeg er døv. Har ikke balanseorganet pga jeg ikke kan høre.Derfor jeg blir aldri syk uansett om jeg reiser med stor eller små båter. :blush:

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Til dere sjøsyke.

Det blir bedre med årene. Eldre folk over 70 år blir sjelden eller aldri sjøsyk. Der er balanseorganet gammelt og "stivt". Så pensjonistalderen blir god.

Likeså barn før de lærer å gå, blir aldri sjøsyke. Der er ikke balanseorganet fullt utviklet ennå.

Det er mulig folk med dårlig balansesinn har bedre motstand mot sjøsyke.

Ellers så er tipset med å feste blikket i horisonten bra.

Når man er nede i salongen/lugaren merker balanseorganet i øret rullingen, men øynene ser ikke dette, og dermed blir hjernen forrvirret. Inntrykkene stemmer ikke overens. Kvalme oppstår.

 

Skip o`hoi!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Hadde en ny opplevelse nylig vedr sjøsyke:

 

Vi var på vei mot Son, kvelden før Hollænder'n. Rimelig mye sjø imot. Gikk for motor med blikket mot horisonten eller ihvertfall langt fremme. Kjente at det ikke ville gå bra så mye lenger men vi var jo nesten fremme. Mao var ikke sjøsyk, men begynnte å ane hva det kunne bli.

 

Så gikk det inn i Sonshavna og vi måtte forberede med fendring, fortøyning osv. Og i dette øyeblikket hvor jeg tok blikket ned for å begynne med jobben ble jeg sjøsyk Det var som om noen la inn bryteren. :eek:

Link to post
Share on other sites

Til dere sjøsyke.

Det blir bedre med årene. Eldre folk over 70 år blir sjelden eller aldri sjøsyk. Der er balanseorganet gammelt og "stivt". Så pensjonistalderen blir god.

Likeså barn før de lærer å gå, blir aldri sjøsyke. Der er ikke balanseorganet fullt utviklet ennå.

Det er mulig folk med dårlig balansesinn har bedre motstand mot sjøsyke.

Ellers så er tipset med å feste blikket i horisonten bra.

Når man er nede i salongen/lugaren merker balanseorganet i øret rullingen, men øynene ser ikke dette, og dermed blir hjernen forrvirret. Inntrykkene stemmer ikke overens. Kvalme oppstår.

 

Skip o`hoi!

 

Fa

Hei.

Det er helt enig. Ca 20 år siden vi reiste kiel-tur da det var dårlig vær og stor bølger. Da det ble avlyst musikk-band pga de ble syk. Også barer ble stengt pga få ansetter kunne ikke jobben. Vi 20 stk døve ble ikke syk og forsetter fester helt i natt. :drink:

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Vi 20 stk døve ble ikke syk og forsetter fester helt i natt. :drink:

Mvh At-le

Sjøsyke skyldes at balansenervene kommer i ulage. Balansenervene sitter i øregangen. Har det noen sammenheng med at dere er døve at dere ikke ble syke?

 

Og Andreas - årsaken til at du ble syk da du flyttet blikket fra horisonten var antakelig at du da mistet et fast referansepunkt for synet - og dermed påvirket det balansenervene dine.

 

Da jeg var i KV plukket vi opp en meteorolog på Bjørnøya for å ta han med hjem til fastlandet. Han hadde meldt den stormen vi møtte - men han var ikke forberedt på hvordan dette var i virkeligheten. I føge han selv fikk han større respekt for været han melder etter den turen. Det var litt ruskete - men ikke værst.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøsyke skyldes at balansenervene kommer i ulage. Balansenervene sitter i øregangen. Har det noen sammenheng med at dere er døve at dere ikke ble syke?

 

Og Andreas - årsaken til at du ble syk da du flyttet blikket fra horisonten var antakelig at du da mistet et fast referansepunkt for synet - og dermed påvirket det balansenervene dine.

 

Da jeg var i KV plukket vi opp en meteorolog på Bjørnøya for å ta han med hjem til fastlandet. Han hadde meldt den stormen vi møtte - men han var ikke forberedt på hvordan dette var i virkeligheten. I føge han selv fikk han større respekt for været han melder etter den turen. Det var litt ruskete - men ikke værst.

Hei Bitteliten.

Tror andre døve har balansenerve pga noe har mistet hørsel(tunghøre).Jeg er født døv.

Men jeg er ofte dårlig balanser når det er mørk ute. Når jeg kjøre bil da det gikk greit. Ikke problem. Det er ikke alle døve som meg.:smash:

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke døv, hører godt, ser godt, (lukter kanskje litt vondt) :wink:

Men jeg har aldri vært sjøsyk.

Jo forresten, var litt kvalm på danskebåten i storm engang, men det kan nok skyldes at jeg og min mor (hun har heller aldri vært sjøsyk) satt å spiste middag mens resten av familien og tildels resten av båten var sjøsyke og matet krabben og det som værre er.

Balansen er ellers bra, bortsett ved for mange :drink::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Og Andreas - årsaken til at du ble syk da du flyttet blikket fra horisonten var antakelig at du da mistet et fast referansepunkt for synet - og dermed påvirket det balansenervene dine.

Jo, det er jeg klar over. Det som forbauset meg var at det gikk så plutselig - fra 5% til 95% på 2 sekunder :eek: .
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...