Jump to content

Sjösyke


Homer

Recommended Posts

Å bli sjøsyk er faktisk bare et godt tegn på at kroppens ballansesystem fungerer som det skal. De som er plaget bør holde seg langt unna kaffi og røyk hvis man skal ut på gjyngende grunn. Vi som jobber til sjøss er i grunn litt heldige, vi venner oss til bevegelsene og kroppen aksepterer gradvis mer og mer. Men det er ikke der med sagt at vi er kurert. Etter lengre opphold i land blir mange av oss litt urvenn første dagene ombord.

De fleste kan fortelle at det beste er å mate fiskene og bli ferdig med det. Har magen først bestemt seg for ikke å fordøye innholdet så er det like greit å gjøre kort prosess. Drikk masse vann og spis knekkebrød, uten vann kommer skallebanken temmelig kjappt. Noen synes også det hjelper å knaske i seg gullerøtter.

Personlig så blir jeg litt segen første dagene ombord hvis vi går rett ut i drittvær, supplybåtene er tøffe å jobbe på for enhver som blir litt sjøsyke. En umulig plass å jobbe for dem som er veldig plaget. Sjøsyketabeletter kan jeg ikke spise, blir så trøtt av dem at jeg kan sovne stående. Jeg har mine maskiner å passe og skjer det noe så er det nettopp når vi går i drittvær det skjer. Det å slite seg gjennom to første dagene ombord i vinterhalvåret er faktisk bare blitt en del av jobben for meg og mange andre.

Det som faktisk er gjengangeren er at de som ikke kjenner sjøsyke i det hele tatt kaller dem som blir sjøsyke for pyser og bedriver rett og slett mobbing. Dette forteller temmelig mye om personene som holder på med slikt.

Eneste som faktisk kan funke mot sjøsyke er helt vanlig smertestillende som også er febernedsettende. Pinex og Paracet er vel slike, og man slipper unna trettheten som reisesyketabeletter gir. Disse tar knekken på feberen og da holder som regel kvalmefølelsen seg vekke og. En tabelett til ungene før man skal ut å slingre vil sikkert hjelpe godt.

Link to post
Share on other sites

Som førstereis, snart 45 år siden, fikk vi tips fra gamlekara om å spise bananer. Dette har fungert veldig bra opp gjennom årene mot sjøsyke. Poenget er at når følelsen kommer på deg, så stapper du inn så mange du kan, og magen reagerer med å bli full. Bland opp med noe friskt vann, så går det bra. Har fungert bra på mine passasjerer/mannskap.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Drikker jeg mye kaffe blir jeg sjøsyk... til og med bilsyk til den grad at det kan være ubehagelig å kjøre bil selv... Min veninne har brukt ingefærtabeletter mot sjøsyke og har rapportert kun positiv respons... Har ved annledning kjørt litt ingefær i bikkja også:) Som ved medikering med ingefær tilsynelatende ikke blir syk...

 

Tror for min del magen har like mye med sjøsyke å gjøre som ørene:)

 

- MartinL

 

 

(redigert: La til bilde)

resized_2007-07-06_20-30-21_0_01_original.jpeg

Redigert av Langemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos oss er popkorn en god løsning, vet ikke helt hvorfor men det virker godt både i bil og båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Disse armbåndene hjelper. Hadde ikke tro på det, kjøpte på danskebåten rett før vi kom til Kristiansand til hun minste (10år), hadde da sittet ute med henne i over 2 timer. Hun ville ikke ha de på, jeg sa hun måtte, motvillig tok hun de på, og i løpet av 3 minutt, så var hun en annen person, begynte å sprudle.

Overtro? Nei. Har testet det mot bussyke og båtsyke etterpå, og ja, det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Masse svar og forslag her, men jeg har to gutter og min fru som alle ikke tåler noe sjø før problemet setter inn.

jeg har testet Marzine (tabletter mot reisesyke)kjøpt på appoteket og disse virker. Har også testet ved å gi den ene gutten en luretablett med det som ressultat at han ble syk.

Tar en disse 1 til 2 timer før turen blir man ikke syk

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet med seiling i over 30 år, og har fått erfaring med hva som hjelper mot sjøsyke. Ombord hos meg får ingen bli syke, og de må følge de anvisninger de får.

 

Ca en time før vi stikker til havs, må alle ta en Postafen (middel mot reisesyke). Kun de som har vist fra tidligere turer, at de ikke blir syke, slipper å ta tabletten. Når vi kommer utpå og det er gått 2-4 timer etter første tablett, skal de som "kjenner" litt til sjøen ta en ny tablett. De skal fortsette å ta tabletter med minst 2 timer i mellom hver tablett, så lenge de "kjenner" til sjøen. (Det står noe annet på esken, men det bryr vi oss ikke noe om.) Som regel går det lengre og lengre tid mellom hver tablett de tar. Blir det større sjø underveis, kan det bety at en må ta tabletter igjen, selv om en føler seg "akklimatisert" med sjøen som var.

 

Middel mot sjøsyke er den eneste medisin, at det er bedre å ta en tablett for mye, enn en for lite.

 

Min erfaring har vist at de fleste som "kjenner" litt til sjøen finner det behagelig å ligge på ryggen på benkene i salongen. Det beste er selvsagt å sitte oppe, og helst styre.

 

Plaster mot sjøsyker virker meget godt.

 

Da jeg var barn var min bror og jeg plaget med reiseyke (tog). Min mor hadde hørt at en liten persilledusk festet på brystet på undertrøya vår skulle hjelpe mot reisesyke. Etter vi begynte med det var vi aldri reisesyke. Tror kanskje lukta fra persillen virket. (Har ikke prøvd dette på sjøen.)

 

Til dags dato har jeg møtt kun to personer som har fulgt mine råd og blitt sjøsyke. Så det finns noen som blir syke uansett hva man gjør.

Link to post
Share on other sites

Som førstereis, snart 45 år siden, fikk vi tips fra gamlekara om å spise bananer. Dette har fungert veldig bra opp gjennom årene mot sjøsyke. Poenget er at når følelsen kommer på deg, så stapper du inn så mange du kan, og magen reagerer med å bli full. Bland opp med noe friskt vann, så går det bra. Har fungert bra på mine passasjerer/mannskap.

Da jeg var førstereis på hurtigruta for ca 100 årsiden hadde båtsmannen en egen kur for sjøsyke. Jeg spydde som en gris over Stadthavet og jeg fikk beskjed om å spise knekkbrød. Jeg nektet, men da klep han meg i armen. Han var diger med never som fiskefat, og han var klar på at han klep mer og hardere dersom jeg ikke ikke tygde i meg. Jeg tygde tørt knekkebrød og spydde, men det ga seg og jeg har aldri matet krabber siden.

Denne " båtsmannskuren" er vel neppe så aktuell i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å skrive om ett middel mot sjøsyke som jeg opplever som bra. Sett den sjøsyke til rors, konsentrasjonen har en merkelig evnen å dempe sjøsyken.

Og grunnen til det er at han da ser ut, altså på et referansepunkt som ikke beveger seg i takt med båten han sitter i. Dermed kommer balansesystemet i orden igjen og sjøsyken unngås.

 

Klart du får ikke en unge til å sitte og se ut vinduet hele tiden, så her må nok dop til.

 

Omvendt blir det når du sitter i en karusell, f.eks. de små kurvene som finnes i berg og dalbaner, da må en feste blikket inne i kurven for å unngå og bli tumelumsk.

 

Dette er enkle prinsipper som fungerer for meg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

hadde tenkt å lage en tråd på sjøsyke :puke: men vekker heller denne gamle tråden til live.

 

Selv er jeg heldigvis så og si aldri plaget av sjøsyke i seilbåt, men kona og barna blir desverre fort syke. Jeg har stor sett tydd til kjemiske preparater som f.eks. postafen eller scopoderm plaster. Det siste har fordelen med at det har 72 timer varighet og ikke kastes opp igjen, men ulempen med at det behøver resept, må settes på minst 5-6 timer før turen.

 

MEN det er ikke alltid like lett å forutse at det blir forhold for sjøsyke, det er heller ikke alltid det behøver å være så store bølger. Det er dessuten ikke noe særlig å dope ned hele familien i 3 uker bare for å være på den sikre siden, man øsnker jo at alle skal sitte i cocpit og nyte seituren og finværet ikke ligge nede og sove, selv om det siste er å fortrekke fremfor å sitte med hodet over spybøtta/posen. (Hos oss er det forbudt å henge over rekka). Har prøvd ingefærtabeletter også, men synes ikke jeg har hatt god nok virkning - men innrømmer at vi ikke har gjennomført en veldig vitenskaplig test på dette.

 

Ønsket er selvsagt et bivirknigsfritt middel med momentan virkning. Men det finnes ikke. Eller? Har noen prøvd "Relief Band" ?:

 

relief_xl.jpg

 

http://www.aeromedix.com/product-exec/cate...Sickness_Relief

 

I følge omtale skal det være et armbånd som sender elektrike impulser til to nerver i håndleddet. Vanligvis ville jeg ha puttet denne i boksen for "enda et placebo middel", men jeg har lest et par rapporter som kan tyde på at det faktisk har en effekt ut over placebo, og at er populær på crusiebåter. Antar at det er det samme som er effekten med trykk-armbåndene. Ulempene med begge er at det er viktig å finne riktig plassering, og det kan være litt vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Hei Krimart.

 

Intersant det du skriver om dette armbåndet. Har selv erfaring med armbåndene man kjøper på danskebåten. Blir ikke selv sjøsyk, men som reiseleder for et fotball-lag for noen år siden kjøpte jeg inn flere bånd. Noen ble sjøsyke og båndene ble delt ut. ALLE ble etterpå friske. Dette var ikke vanskelig å se. Før de syke fikk utdelt armbånd, satt de og hang med hodet - bleke om nebbet. Etter kort tid med armbånd fikk de tilbake farge i ansiktet, og var med på leken ombord. Denne erfaringen overbeviste meg om virkingen på disse armbåndene. Må si jeg var skeptisk i utgangspunktet.

 

Krimart skriver om placebo...... Ja vel, og hva er så problemet? Psyken ER en viktig faktor for folks helse. Hvis disse armbåndene virker på denne måten ovenfor barn, ja da er det vel bare fint? Det viktigste er jo at man blir frisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt noen slike (dvs. en litt nyere modell enn de avbildet), men foreløpig ikke fått testet det særlig. Min datter sliter mest med sjø/bilsyke og hun hadde på sitt armbånd nå på biltur i vinterferien. Hun mente det virket bra da hun ikke følte noe til noen bilsyke da i hvertfall.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Selv så blir jeg ikke sjøsyk hvis jeg holder på med noe, som for eksempel i hummerfisket, men med en gang jeg setter meg ned for å ta en matbit, kan jeg bli sjøsyk. Slik er det på danskeferjen i dårlig vær også, hvis jeg bare sitter i setet mitt, så blir jeg syk, men når jeg er rundt å går i butikker ol, så er jeg helt fin...

Link to post
Share on other sites

Den teorien jeg har hørt/lest er at sjøsyke skyldes at hjernen forsøker å forsone to sett med motstridene informasjoner. Altså et sett med informasjoner fra mellomøret som forteller hjernen hvordan verden faktisk er, og et annet sett med informasjoner som forteller hjernen hvordan verden burde være (flat). Dvs. en konflikt mellom signal/støy. Rett og slett en overdose på informasjoner. Av den grunn har jeg alltid satt sjøsyke fokkeslasker til rors. Det ser ut til å hjelpe de fleste. Teorien er at ved å stå til rors, så endres forholdet mellom signal/støy. Dvs. sjøen bevegelser blir signal og ikke støy. Ut fra samme teoretiske betraktning burde sjøsyke aldri gå under dekk.

Link to post
Share on other sites

Krimart skriver om placebo...... Ja vel, og hva er så problemet? Psyken ER en viktig faktor for folks helse. Hvis disse armbåndene virker på denne måten ovenfor barn, ja da er det vel bare fint? Det viktigste er jo at man blir frisk.

 

Joda, Placebo-effekten er veldokumentert, og for sjøsyke som jo har en meget stor psykologisk faktor vil selvsagt placebo være spesielt virkningsfull. Men det ligger jo i placebo at det er avhengig av pasientens evne til skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring . http://no.wikipedia.org/wiki/Placebo

 

En ting glemte jeg: det sies at det er tre faser i sjøsyke:

 

Fase 1 er når du er redd for at du kommer til å dø

Fase 2 er når du håper du kommer til å dø

Fase 3 er når du begynner å bli redd du ikke kommer til å dø allikevel...

 

Spøk til side: jeg har hørt om tilfeller der folk var så syke at de med vilje har hoppet på sjøen - Fase 3 er reell...

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den teorien jeg har hørt/lest er at sjøsyke skyldes at hjernen forsøker å forsone to sett med motstridene informasjoner. Altså et sett med informasjoner fra mellomøret som forteller hjernen hvordan verden faktisk er, og et annet sett med informasjoner som forteller hjernen hvordan verden burde være (flat). Dvs. en konflikt mellom signal/støy. Rett og slett en overdose på informasjoner. Av den grunn har jeg alltid satt sjøsyke fokkeslasker til rors. Det ser ut til å hjelpe de fleste. Teorien er at ved å stå til rors, så endres forholdet mellom signal/støy. Dvs. sjøen bevegelser blir signal og ikke støy. Ut fra samme teoretiske betraktning burde sjøsyke aldri gå under dekk.

 

Det stemmer jo at rormannen ikke blir like lett syk, på samme måte som at sjåføren i en bil ikke blir syk. Derfor er jeg prinsippielt enig, men er forholdene hårete er det ikke alle som tør eller bør ta roret. Du setter vel ikke små barn til rorvakt i liten storm.

 

M.h.t at sjøsyke ikke skal gå under dekk er jeg faktisk uenig. JA, er man uggen/ lett sjøsyk bør man være aktivt med på seilingen og gjerne ta roret. Men begynner man å bli skikkelig syk, er det ofte bedre både for resten av mannskapet og en selv at man går ned og legger seg rett ut og lukker øynene. Men jeg er enig i at det neppe er lurt å sette en som er sjøsyk til å lage mat eller bytte dieselfilter. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...