sharko Startet 29.September.2007 Del på Facebook Startet 29.September.2007 (redigert) Yanmar anviser mineralolje 15W-40 som motorolje. Biltema har kun 10W-40, kan den benyttes? Motoren er 20år og jeg ønsker ikke irriterende lyder........kan Biltemas olje benyttes? -hva med å gå over på semisyntetisk? Redigert 29.September.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Den er sikkert ok, derimot må du ikke bruke halv- eller helsyntetisk olje uten å ha snakket med et autorisert Yanmarverkted. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Først og fremst se i instruksjonsboka hva den sier. Jeg har en 2003 Yanmar 4HLA-STP. Brukermanualen sier at oljen skal ha viskositet 15W40 og API gradering CD. Den sier ingenting om minaloje eller syntetisk. NB Marine, som bygget båten, sier i sin brukerhåndbok Statoil Power Way 15W40. Dette er en mineralsk olje. Jeg kjøper mineralsk olje hos Felleskjøpet til en mye rimeligere pris enn hos Statoil. Ved å gå fra mineralsk til syntetisk olje, har jeg her på forumet lest om erfaringer med lekkasjer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
abbor Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Og oljen du kjøper på Felleskjøpet kommer fra Statoil. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Og oljen du kjøper på Felleskjøpet kommer fra Statoil. Vil tro det ja. Muligens den som kjøpes hos Biltema også. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Apollo32 Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Det har overehodet INGEN som helst betydning om du bruker multigrade olje 10W40 eller 15W40 på din båtmotor. 10W (W= Vinter) betyr at oljen har en viskositet som tilsvarer 10 for vinterbruk. Altså har Biltemas 10W-40 olje marginalt bedre smøreegenskaper ( litt mer tyntflytende) ved lav temperatur enn 15W olje. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 (redigert) Hei. Jeg skal ikke lage noe oljediskusjon men vil bare nevne det. På en amerikansk bil jeg hadde med oljetrykksmåler byttet jeg til 10-40 olje fra Biltema og oljetrykket sank. Hørte ingen ting på motor, men at oljetrykket sank er jo en tanke... Det finnes masse annen olje på markedet også til bra priser. Redigert 30.September.2007 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Må støtte VO'n der. Bare at det samme skjedde på min MD11D i båten. Byttet olje fra Biltema til Penzoil og oljetrykket har vært bra siden. Merker ingenting ellers på motoren. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Lars H. Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Å ha en multigradsolje på en bil som brukes året rundt fra minus 30 grader til pluss 30 grader er et must, men hva med en fritidsbåt som mange kun bruker midt på sommeren fra pluss 10 til pluss 30 grader? Vil en enkelgradsolje være bedre for motoren? Og hva med mitt eget bruksmønster der jeg bruker båten fra null grader til pluss 30 grader? jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, men ville en en enkeltgradsolje være bedre for meg? Eller betinger temperaturene ned mot null en multigradsolje? Lars H. (nettopp hjemkommet etter en herlig langhelg i båten) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Det har overehodet INGEN som helst betydning om du bruker multigrade olje 10W40 eller 15W40 på din båtmotor. Det er positiv feilinformasjon. GM diesel forbyr 10W-40 for sine motorer, hva Yanmar gjør vet jeg ikke. Som overalt ellers, konsulter instruksjonsboken for den aktuelle motor. GM og flere forbyr syntetiske oljer på dieselmotorer. Besinmotorene til Ford, GM og andre anbefaler 10W-30 eller -40. Flere besinmotorer anbefaler også alternativt bruk av syntetiske oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Å ha en multigradsolje på en bil som brukes året rundt fra minus 30 grader til pluss 30 grader er et must, men hva med en fritidsbåt som mange kun bruker midt på sommeren fra pluss 10 til pluss 30 grader? Vil en enkelgradsolje være bedre for motoren? Og hva med mitt eget bruksmønster der jeg bruker båten fra null grader til pluss 30 grader? jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, men ville en en enkeltgradsolje være bedre for meg? Eller betinger temperaturene ned mot null en multigradsolje? For meg ville i hvert fall singlegrade være best. 20 liter SAE 30 er bestilt. For GM er den anbefalt som best fra noen få kalde og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 30.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2007 (redigert) ....jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, .........Lars H. Lars H.: jeg mener å ha lest at du også har en yanmar 4JH-TE, det er på samme motor jeg skal bruke oljen. Da drar jeg på Felleskjøpet istedetfor Biltema! vedrørende gir på 4JH-TE, så er det noe mer "lyd" ved varm motor enn kald (forover til aktover spesielt), har du noen tips her? Redigert 30.September.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Jeg har en Yanmar 4JH-HTE og har blitt anbefalt felleskjøpet pga.pris.Men kan jeg bruke oljen:superturbo D5 10w-40.Bruker også båten på vinteren,er ingen ekspert så råd hadde vært fint Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Besinmotorene til Ford, GM og andre anbefaler 10W-30 eller -40. Flere besinmotorer anbefaler også alternativt bruk av syntetiske oljer. Mercruiser (GM blokk) gir klar beskjed om å bruke mineralsk olje på 350 motoren. Anbefales singlegrade, men et alternativ er 20W-40 (SG eller CDII). Jeg er så slurvete at jeg bruker 10W-40. Kjøpt på Statoils oljeutsalg i 10 liters dunker. Tror jeg måtte betale nesten 400 kroner. Eller var det 300? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Jeg byttet fra syntetisk olje 5-40 til 10-30 kjøpt på Fellesskjøpet. Siden motor hadde rullet litt over 130km kunne jeg godt gjøre det fikk jeg beskjed om. Grunnen til byttet var at motoren ikke låt så veldig pent , men ved 10-30 for en rimelig penge låter motoren mye penere i dag. Hvordan den smører i forhold vet jeg ikke, men så lenge motoren låter pent burde vel en ikke ane noe fare? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Jeg har en Yanmar 4JH-HTE og har blitt anbefalt felleskjøpet pga.pris.Men kan jeg bruke oljen:superturbo D5 10w-40.Bruker også båten på vinteren,er ingen ekspert så råd hadde vært fint Sjekk instruksjonsboken. Hvis ikke, bruk 15W-40 for turbo, du får også denne på Felleskjøpet. Om det er vinter eller sommer spiller fint liten rolle for en båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Jeg byttet fra syntetisk olje 5-40 til 10-30 kjøpt på Fellesskjøpet. Siden motor hadde rullet litt over 130km kunne jeg godt gjøre det fikk jeg beskjed om.Grunnen til byttet var at motoren ikke låt så veldig pent , men ved 10-30 for en rimelig penge låter motoren mye penere i dag. Hvordan den smører i forhold vet jeg ikke, men så lenge motoren låter pent burde vel en ikke ane noe fare? Du forteller ikke hva slags motor du har. Med et ondskapsfullt lite flir fra Hulda: Når du hører at motoren ikke låter bra, er det trolig for seint. Går du fra syntetisk til mineralsk, så er det ingen fare. Jeep'en til Hulda konverterte til mineralsk etter drøye 200 000 km på syntetisk, dette er en V8 besinsluk. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Du forteller ikke hva slags motor du har. Med et ondskapsfullt lite flir fra Hulda: Når du hører at motoren ikke låter bra, er det trolig for seint. Ondskapsfult flir må du gjerne ha Men det er nok ikke for sent da den låter penere med den nye olja.. og pent låter den ennå... Men fikk "streng" beskjed fra butikken der jeg kjøpte at skulle jeg gå fra syntetisk til mineral olje måtte jeg ikke gå opp til 15 men til 10 siden motoren ikke hadde gått mer en 130km + så da endte jeg med 10-30 med et godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Min Yanmar 2GM20 får 2 liter 15W40 hvert halvår, filter byttes hver gang. Den går ikke så mange timene mellom oljeskiftene, men med tanke på prisen jeg betaler for olje er det helt greit å bytte ofte.. Ca 80,- for 4 liter Quaker State-olje, "for diesel engines" som det står på den, forøvrig en mineralolje, den er langt bedre enn kravene som stilles for den aktuelle motor. Bilen får også oljeskift ofte, hver 5000km, og da 5W50, helsyntetisk, den koster noe sånt som 45,- pr. liter, samme fabrikat :) Også en olje langt bedre enn hva som kreves, men det koster så lite ekstra at det er helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Det er positiv feilinformasjon. GM diesel forbyr 10W-40 for sine motorer, hva Yanmar gjør vet jeg ikke. Hva er grunnen til at GM "forbyr" 10W 40, mens 15W 40 er OK ????? Så vidt jeg vet vil en 10W olje være litt mer tyntflytende ved lave temp enn 15w oljen. Ved varm motor vil jo smøreegenskapene (40 olje) være analoge, eller ?? ( forutsatt samme SAE spesifikasjoner for øvrig ). Kunne ha vært interessant med vitenskapelig begrunnet svar fra Hulda eller GM.... For øvrig, vil sikkert en singlegrade olje (20 eller 30) være helt ok i en båtmotor som kun benyttes fra mai til oktober. Sjøtemperaturen vil jo sikre plussgrader i motorrommet selv om det skulle bli et par minus på land... Redigert 1.Oktober.2007 av Apollo32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Kunne ha vært interessant med vitenskapelig begrunnet svar fra Hulda eller GM.... Da må du nok spørre GM, Hulda gidder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Sjekk instruksjonsboken. Hvis ikke, bruk 15W-40 for turbo, du får også denne på Felleskjøpet. Om det er vinter eller sommer spiller fint liten rolle for en båtmotor. Ikke så enkelt da det ikke eksisterer en slik en i min hende.Er litt rådvill for tiden.Kan noen opplyse meg??? På forhånd takk....... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Ikke så enkelt da det ikke eksisterer en slik en i min hende.Er litt rådvill for tiden.Kan noen opplyse meg???På forhånd takk....... Bruk SEA 30 eller 15W- 40 for turbomotor. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Bruk SEA 30 eller 15W- 40 for turbomotor. Hjertelig takk Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 3.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Valget er falt på olje fra Felleskjøpet (Statoil). Ekspeditøren bekreftet at det er Statoils olje som leveres i FK butikkene, men tappet på FK kanner. Yanmar anbefaler Statoil Powerway 15w-40. Da er det bedre å betale kr 310,- for 10L på FK - enn 3 ganger så mye på Statoil.....og glemme Biltema. Redigert 3.Oktober.2007 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.