Jump to content

Rett olje fra Biltema?


sharko

Recommended Posts

Først og fremst se i instruksjonsboka hva den sier.

 

Jeg har en 2003 Yanmar 4HLA-STP. Brukermanualen sier at oljen skal ha viskositet 15W40 og API gradering CD. Den sier ingenting om minaloje eller syntetisk. NB Marine, som bygget båten, sier i sin brukerhåndbok Statoil Power Way 15W40. Dette er en mineralsk olje. Jeg kjøper mineralsk olje hos Felleskjøpet til en mye rimeligere pris enn hos Statoil.

 

Ved å gå fra mineralsk til syntetisk olje, har jeg her på forumet lest om erfaringer med lekkasjer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Å ha en multigradsolje på en bil som brukes året rundt fra minus 30 grader til pluss 30 grader er et must, men hva med en fritidsbåt som mange kun bruker midt på sommeren fra pluss 10 til pluss 30 grader? Vil en enkelgradsolje være bedre for motoren? Og hva med mitt eget bruksmønster der jeg bruker båten fra null grader til pluss 30 grader? jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, men ville en en enkeltgradsolje være bedre for meg? Eller betinger temperaturene ned mot null en multigradsolje?

 

Lars H.

(nettopp hjemkommet etter en herlig langhelg i båten)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Det har overehodet INGEN som helst betydning om du bruker multigrade olje 10W40 eller 15W40 på din båtmotor.

 

Det er positiv feilinformasjon.

 

GM diesel forbyr 10W-40 for sine motorer, hva Yanmar gjør vet jeg ikke. Som overalt ellers, konsulter instruksjonsboken for den aktuelle motor. GM og flere forbyr syntetiske oljer på dieselmotorer.

 

Besinmotorene til Ford, GM og andre anbefaler 10W-30 eller -40. Flere besinmotorer anbefaler også alternativt bruk av syntetiske oljer.

Link to post
Å ha en multigradsolje på en bil som brukes året rundt fra minus 30 grader til pluss 30 grader er et must, men hva med en fritidsbåt som mange kun bruker midt på sommeren fra pluss 10 til pluss 30 grader? Vil en enkelgradsolje være bedre for motoren? Og hva med mitt eget bruksmønster der jeg bruker båten fra null grader til pluss 30 grader? jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, men ville en en enkeltgradsolje være bedre for meg? Eller betinger temperaturene ned mot null en multigradsolje?

 

For meg ville i hvert fall singlegrade være best. 20 liter SAE 30 er bestilt. For GM er den anbefalt som best fra noen få kalde og oppover.

Link to post
....jeg bruker nå Felleskjøpets (Statoils) 15W40 mineralolje, .........

Lars H.

Lars H.:

jeg mener å ha lest at du også har en yanmar 4JH-TE, det er på samme motor jeg skal bruke oljen. Da drar jeg på Felleskjøpet istedetfor Biltema!

 

vedrørende gir på 4JH-TE, så er det noe mer "lyd" ved varm motor enn kald (forover til aktover spesielt), har du noen tips her?

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Besinmotorene til Ford, GM og andre anbefaler 10W-30 eller -40. Flere besinmotorer anbefaler også alternativt bruk av syntetiske oljer.

 

Mercruiser (GM blokk) gir klar beskjed om å bruke mineralsk olje på 350 motoren. Anbefales singlegrade, men et alternativ er 20W-40 (SG eller CDII). Jeg er så slurvete at jeg bruker 10W-40. Kjøpt på Statoils oljeutsalg i 10 liters dunker. Tror jeg måtte betale nesten 400 kroner. Eller var det 300?

 

Ben Sin

Link to post

Jeg byttet fra syntetisk olje 5-40 til 10-30 kjøpt på Fellesskjøpet. Siden motor hadde rullet litt over 130km kunne jeg godt gjøre det fikk jeg beskjed om.

Grunnen til byttet var at motoren ikke låt så veldig pent , men ved 10-30 for en rimelig penge låter motoren mye penere i dag.

Hvordan den smører i forhold vet jeg ikke, men så lenge motoren låter pent burde vel en ikke ane noe fare?

Link to post
Jeg har en Yanmar 4JH-HTE og har blitt anbefalt felleskjøpet pga.pris.Men kan jeg bruke oljen:superturbo D5 10w-40.Bruker også båten på vinteren,er ingen ekspert så råd hadde vært fint

 

Sjekk instruksjonsboken. Hvis ikke, bruk 15W-40 for turbo, du får også denne på Felleskjøpet. Om det er vinter eller sommer spiller fint liten rolle for en båtmotor.

Link to post
Jeg byttet fra syntetisk olje 5-40 til 10-30 kjøpt på Fellesskjøpet. Siden motor hadde rullet litt over 130km kunne jeg godt gjøre det fikk jeg beskjed om.

Grunnen til byttet var at motoren ikke låt så veldig pent , men ved 10-30 for en rimelig penge låter motoren mye penere i dag.

Hvordan den smører i forhold vet jeg ikke, men så lenge motoren låter pent burde vel en ikke ane noe fare?

 

Du forteller ikke hva slags motor du har. Med et ondskapsfullt lite flir fra Hulda: Når du hører at motoren ikke låter bra, er det trolig for seint. Går du fra syntetisk til mineralsk, så er det ingen fare. Jeep'en til Hulda konverterte til mineralsk etter drøye 200 000 km på syntetisk, dette er en V8 besinsluk.

Link to post
Du forteller ikke hva slags motor du har. Med et ondskapsfullt lite flir fra Hulda: Når du hører at motoren ikke låter bra, er det trolig for seint.

 

Ondskapsfult flir må du gjerne ha :lol:

Men det er nok ikke for sent da den låter penere med den nye olja.. og pent låter den ennå...

Men fikk "streng" beskjed fra butikken der jeg kjøpte at skulle jeg gå fra syntetisk til mineral olje måtte jeg ikke gå opp til 15 men til 10 siden motoren ikke hadde gått mer en 130km + så da endte jeg med 10-30 med et godt resultat.

Link to post

Min Yanmar 2GM20 får 2 liter 15W40 hvert halvår, filter byttes hver gang.

Den går ikke så mange timene mellom oljeskiftene, men med tanke på prisen jeg betaler for olje er det helt greit å bytte ofte..

Ca 80,- for 4 liter Quaker State-olje, "for diesel engines" som det står på den, forøvrig en mineralolje, den er langt bedre enn kravene som stilles for den aktuelle motor.

 

Bilen får også oljeskift ofte, hver 5000km, og da 5W50, helsyntetisk, den koster noe sånt som 45,- pr. liter, samme fabrikat :)

Også en olje langt bedre enn hva som kreves, men det koster så lite ekstra at det er helt ok.

Link to post
Det er positiv feilinformasjon.

 

GM diesel forbyr 10W-40 for sine motorer, hva Yanmar gjør vet jeg ikke.

 

Hva er grunnen til at GM "forbyr" 10W 40, mens 15W 40 er OK ????? Så vidt jeg vet vil en 10W olje være litt mer tyntflytende ved lave temp enn 15w oljen. Ved varm motor vil jo smøreegenskapene (40 olje) være analoge, eller ?? ( forutsatt samme SAE spesifikasjoner for øvrig ).

Kunne ha vært interessant med vitenskapelig begrunnet svar fra Hulda eller GM....

For øvrig, vil sikkert en singlegrade olje (20 eller 30) være helt ok i en båtmotor som kun benyttes fra mai til oktober. Sjøtemperaturen vil jo sikre plussgrader i motorrommet selv om det skulle bli et par minus på land...

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...