Jump to content

Føring av logg


OT-flyktning

Recommended Posts

Har lagt meg til den (u)vanen å føre opp alle turer i dekksdagboken på en slik måte at turen kan rekonstrueres noenlunde nøyaktig, dvs. avgangs- og ankomsttidspunkt samt viktige nøkkelpunkter som ledvalg o.l. På lange turer der der kun er en praktisk led noteres passeringstidspunktet på enkelte fyr e.l. f.eks annenhver time. Dersom en avviker fra vanlig led noteres mer detaljert.

 

Har aldri hatt bruk for dekksdagboken til noe vesentlig men tenker meg at det kan være greit å kunne dokumentere fartstid en eller annen gang (kystskippersertifikat, ulykker....).

 

Hadde en kikk i dekksdagboken til en av NSSR's båter en gang og det var ikke så imponerede føring de drev med, i alle fall sammenlignet med min føring  :rolleyes:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Nei du er ikke pliktig til å føre loggbok på lystbåter under 14 meter / 50 tonn , dette gjeller også i utlandet så du er ikke pliktig til å fremvise noen loggbok .

 

:rolleyes:

Men når det er sakt så er det jo en stor fordel å føre en loggbok, ikke bare for moro men også som info for forsikringselskapet (Noe de setter stor pris på) vis noen skulle prøve på og legge ubegrunnet skuld på deg (Det finnes faktisk folk som gjør det) . Da kan du henvise til loggboka å si at desverre så var ikke jeg med min båt i nerheten av den posisjonen som er påstått . Har du da en loggbok som er seriøst ført over en tid , ja da får du medhold Forsikringsselskpet samt poletiet . Så det er ikke så dumt å føre loggbok , og at det er moro også er jo bare et stort + .

 

M.v.h.

Captain  

Link to post
Share on other sites

Loggboken min fungerer mer som en minnebok. Er ikke selv så flink til å skrive, men barna noterer flittig.

 

Ved havseilas noterer jeg klokkeslett, posisjon og markerer pos i sjøkartet med jevne intervaller, både for å vite hvor jeg er i tilfelle GPS svikt og for å se hvordan jeg ligger an ifht avdrift.

Link to post
Share on other sites

Joda, loggboka blir ført, så snart jeg setter foten ombord. Det er ikke alltid det blir så veldig detaljert men dato og klokkeslett for agang og ankomst må være med. Jeg deler loggboken i to, høyre og venstre. Venstre side inneholder kalde fakta. Klokke, kurs, passering, vær og vind, avgang, ankomst o.s.v. Høyre side er mer uhøytidelig, her kan det gjerne skrives vittige kommentarer om matlaging, sjøsyke og skipperens fysiske form tidlig på søndag morgen. Gjester ombord blir oppfordret til å bidra på høyre side. Venstre side derimot; skal det skrives her, skal det tåles å bli lagt fram i retten!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Joda, log føres. Har laget et formular til å fylle ut selv i A4 som jeg har i en ringperm. En side for tekniske data, og en for tekst. Når sesongen er over setter jeg meg ned foran PC'en og skriver det pent ut for utprinting. Fører ikke opp noe særlig teknisk mellom avgang og ankomst dersom det ikke skulle være noe helt spesielt.

 

Se vedlagte eksempel på data og tekst.

 

Bilde

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De mest velassorterte bokhandlene har den boken som benyttes av handelsflåten o.a. Den heter "Dekksdagbok" og koster rundt 400.- så vidt jeg husker.

 

Bokens størrelse er ca 14x25cm og inneholder en del avsnitt som ikke er så aktuelle for fritidsbåter. Der er f.eks 12 sider for loggføring av "Mønstring og øvelser". Dette bruker jeg til logging av bunkring og motorservice.

 

Ypperlig bok til mitt bruk :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bruker en bok i A5 format med stive permer og linjerte ark. Her står alle data oppført, eksempelvis delenummer på filtere ol. Da slipper jeg å krabbe ned i motoren for å finne dette hver gang! Ved sesongens begynnelse skriver jeg noen ord om hvordan opplaget har forløpt, og selvsagt om det har vært gjort oppgraderinger og nyanskaffelser av utstyr. Ellers føres hver tur opp med når vi dro, når vi kom hjem og timeteller ved avreise ankomst.  Fører også opp dieselfylling. Ellers noen stikkord om vær og vind og hvem vi var sammen med på turen. Har aldri tenkt på dette som noe annet enn artig lesing etterhvert som årene går! Se bare her: 9 august avreise Vindfangerbukta klokken 17:30. Ca 28 grader i lufta, 24 i vannet. Jeg godter meg litt når jeg hører på trafikksendingene på radioen om Ring 3 og Festningstunellen! Vi ligger på "Hjelp" hele helgen med gode båtvenner. Ungene bader og koser seg, vi har en fantastisk helg. Tilbake i Bukta søndag klokken 21:00. Timeteller: 782,4.

Jeg gleder meg til sommeren!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Hei.


Bajaz: Meget imponert Lars !

Kan du sende meg opplegget på mail, så jeg også kan begynne å føre loggbok på en skikkelig måte ?


Du finner malene på: Logg-maler og de er i Word format. Sender de også til deg pr. mail.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Såvidt jeg kan se av dette, skal det kun være 11% av oss som ikke noterer ned noe som helst om hva som skjer ombord. Hadde noen spurt meg, ville jeg trodd dette tallet ville blitt betydelig større.

 

Selv har jeg gjennom en årrekke ført det man kan kalle en "koselogg".  Hvor vi har vært, hvem vi har truffet, hva vi har gjort, hva vi har spist og drukket. De siste to sesongene har jeg også ført opp dieselforbruk og utseilt GPS distanse.  

 

De gamle loggene er koselig lesing i ettertid, spesiellt om vinteren, når man sitter hjemme foran peisen med snødrev utenfor.  I tillegg er de fine til en gang i mellom, å arrestere admiralen når hun kommer med bombastiske påstander.  Det er bare så synd hun husker så forbannet godt.  :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, du har nok rett i det.  I tillegg har jeg blingset på antall og prosent, så da blir det antagelig mere som jeg ville trodd det var.  :cryin:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Loggboken våres blir vel ført mer som en minne/hyttebok.

 

Men etter noen års innføring i loggen, er det blitt mye spennende lesing der.

 

Samme her. Loggboken er som en hyttebok som er artig å bla gjennom. Jeg fører den etter sesongen over i et exel-ark og kan dermed sammenligne fra år til år hvor mange turer vi har hatt, hvor mange overnattinger, hvor mange soldager, hvor mye SV-vind det var, hvordan temperaturen var på ulike tidspunkt osv. osv. Veldig nyttig å kunne sammenligne fra år til år.

 

Her er malen jeg bruker:

 

Dato Vær Vindstyrke Vindretning Temp Dagstur Overnatt. Timer Antall pers. Sted lokalt Annet sted Kommentar

Sol Overskyet Regn N/NV S/SØ Ø/NØ V/SV

 

 

I tillegg fører jeg egen servicelogg på båten der jeg fører opp alt fra dieselfyllinger til vedlikehold og service. Nyttig for egen del og den dagen båten ev. skal selges.

Link to post
Share on other sites

Min bedre halvdel bruker baatplassens blogg som loggbok. Den er milevis unna det man tradisjonelt oppfatter som loggbok, men ei kjekk "hyttebok" å se tilbake på. Og så er den alltid tilgjengelig så lenge man har PC med nettilgang.

 

Man velger jo selv hva man vil ha der, men mulighetene for å få til en mer tradisjonell loggbok i elektronisk format er vel innen rekkevidde.

 

Man velger også selv hvem den skal være tilgjengelig for, hvem som har lov å skrive i den, og om andre skal få lov å legge inn kommentarer m.v.

 

Nevner det bare som et alternativ...

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Loggboka mi er vel også nærmest ei hyttebok.

Litt skisser og betraktninger og en svært løs beskrivelse av ferden, samt kommentarer fra eventuelle gjester.

 

Nøyaktig føring av tider, kurser, hastigheter osv tar han Maxsea seg av og fører det sirlig inn i et Excelark. Som jeg nesten aldri ser på.

Link to post
Share on other sites

Fører dato / timeteller / reisemål / service / reparasjoner i et excelark hjemme.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

På lengre sterkninger har jeg automatisk logging av seilasen med Maptechs Chart Navigator Standard. Dersom seilasen går "smertefritt" fører jeg med hånd inn posisjoner, tidspunktder, gjennomsnittsfart, værdata og spesielle erfaringer. I løpet av hver vinter går jeg gjennom loggene mange år tilbake i tid og legger planer for påfølgende sesong. Jeg har endel gode oppslagsverk for Sveriges Vestkyst, Danmark og deler av Tyskalnd. Dette er seilingsområdene våre, og vi finner stadig nye flotte oppankringsplasser. Loggen har ført til at det er noen områder vi unngår, men stadig flere områder som stimulerer til videre utforskning. Dersom seilasen har skapt vansker gransker jeg loggen fra Maptechs Chart Navigator Standard. Det er rart hva man kan fasineres av og kose seg med. Ønsket mitt er å få et enkelt system hvor jeg kan koble videoopptak og stillbilder til den elektroniske loggen. Eksempelvis tar jeg mange bilder av radarskjermen i dårlig vær - i etterkant gir det et helt annet grunnlag for å observere detaljer i forhold til "in real life". Med det "nye" "Full HD" videokameraet har det blitt utrolige muligheter for detaljerte opptak av radarskjerm og seilas.

Link to post
Share on other sites

Vi har helt andre muligheter til å føre en levendes logg i dag enn hva vi hadde for noen få år siden. Bloggen til Akult er også fint til dette formålet. Holder også på å snekre sammen noe som kan motta mange bilder fra turen og i tillegg ha info / teknisk over hva som foregår ombord. Bildene kan jo i dag tas med mobilen og vanlig kamera, samt video. Disse forteller mange ganger mer enn det skrevne ord. Kommentarer - ført som kladd - kan en også legge til i etterkant. En må bare sikre seg å ta kontinuerlig kopi dersom strømmen skulle utebli ombord. Lars sine word sider kommer også godt med i elektronisk format.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kjøper ferdig Loggbok , som jeg fører inn i for vær dag på tur . Men blir jo som en dagbok , da jeg skriver været ,motortimer og hvor vi har vært . Skriver altid inn litt om hvem vi treffer og hvordan vi har hatt det på turen . Samme boken er det også ferdig utfylte sider til dieselforbruk og servicen på båt å motor ,har flere bøker ombord etter åra på sjøen. Artig å sitte å bla i når det er dårlig vær på tur , eller når diskusjonen er igang på hvor vi var da å da og ikke minst hvordan været var . Har også egen bok over ting jeg gjør med båten , forandringer og arbeid som blir gjort utenom vanlig servicen .Der står også hva som er kjøpt inn og hva det koster , det er ikke altid like gøy å lese om . Men kjekt å ha når båten en gang skal selges , hadde god bruk for den da siste båten blei solgt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg låner denne tråden da mitt spørsmål er i tråd :thumbsup: med tråden... :giggle:

 

Tiden er inne for å elektronisfisere loggboka ombord. Har noen erfaringer med og eller råd om logg bok til pc?

Den må gjerne være omfattende i den forstand at den i tillegg til vanlig loggfunksjon også dekker vedlikeholds logg, div kostnader, fuel-logg, radiologg, innhold i skuffer og skap, osv.osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...