Jump to content

Gennaker


oddgeir

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Ja, da fikk jeg en rask prøve av gennakeren min i går. Har aldri vært bort i dette før og det fulgte ikke med noen form for forklaring på hvordan en skulle tre gennakeren i pølsa og hva som skulle festes hvor. Vel, dette ser ikke ut til å være vanskelig, men jeg lurte litt på denne vaieren i toppen av pølsa. Antar dere som kan dette vet hva jeg snakker om? I toppen av pølsa er det en vaier på ca 40 cm med kause i begge endene, i ene enden er blokken til å heise og jeg antar at jeg skal feste fallet i denne og så feste toppen av gennakeren i andre enden slik at posen har 40 cm plass over gennakeren. Stusset litt på at den da blir 40 cm lavere, men det så ikke ut til å være et problem. Dvs det vet jeg jo ikke siden jeg satte den bak-frem :yesnod: Nå fikk jeg ikke posen opp de siste 1,5 metrene, men dette snurret jeg hadde fått i pølsen tror jeg nå at jeg har fått fikset. Vel, det var vel spørsmålet. Med skjøte i baugen i feil ende ble den meget dyp i "akterliket", men det fikser jeg neste gang, en prøvetur alene med gennaker for første gang så måtte det bli litt kluss, men 2 knop i 1-3 knop vind var jeg likevel meget fornøyd med. Da manglet nok mange kvadrat på gennakeren også samtidig som den stod bak-fram. Godt ingen så meg, :lol: det var tidlig tidlig morgen

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
De 40cm må være der for at posen ikke skal dekke deler av seilet men det kommer da ikke helt opp , tror ikke det gjør så mye.

SÅ du satte den bakfram på , vel trøst deg med at du ikke er alene :blush:

 

Høres bra ut, regnet med det var slik, og jeg har jo 14 meter forlik+40 cm er fortsatt mindre enn 14,71 som skal være forstagmålet så dette går nok greit. Det irriterende med dette gennaker greiene er at Hanse har funnet ut at istedenfor gennakerpinne så skal jeg feste gennakeren i ankerspydet. Ikke noe sted å feste der så det ble en "trosse" rundt ankerhjulet, ankeret har jeg solgt så det er der ikke pt., men har tenkt å kjøpe nytt Delta anker som er tyngre... Vel, noe er det jo alltid, har krev Nelson for 3000 kroner så kan de få tilbake gennakerpinnen jeg har fått som jeg ikke kan bruke;)

 

Skal seile regatta i morgon så det var greit å finne ut dette med foran og bak før det:) Nå er jeg blitt litt usikker på hvilken side jeg satte frem igjen. Er det noen regle for dette? Mener det var babord skjøtepunkt jeg satte i baugen, altså rødt hjørne... Dette ser utrolig moro ut og jeg tror vi skal få mye glede av gennakeren, også med familien ombord, den er jo svært lett å bruke, men å få det til å gå fremfor forstaget i lite vind ved jib var komplett umulig, kanskje lettere når posen er helt oppe. Når jeg skulle ha den ned så var det bare å dra ned pølsa og så holdt jeg fallet via genoavinsjen mens jeg slapp pølsa direkte igjennom luka og i forpiggen. Eneste ulemper er at denne pølsa tar mye plass. Nå har jeg vært forsiktig med å pakke den, men seilposen blir diger og er vanskelig å få gjennom dørene siden det er noen ganske kraftige ringer her. Jeg bruker jo en akterlugar som lagringssted. Antar dette blir litt bedre når den har blitt brukt litt og gennakeren blir litt mindre stiv. Disse ringene gav nå etter så jeg antar at dette er noe som er beregnet på å bli presset sammen uten å bli ødelagt, det er jo viktig for å holde formen på pølsa. Ellers syns jeg som en uerfaren at seilet så meget bra ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Nå er jeg blitt litt usikker på hvilken side jeg satte frem igjen. Er det noen regle for dette? Mener det var babord skjøtepunkt jeg satte i baugen, altså rødt hjørne...

Har ingen erfaring med asymmetrisk spinnaker selv, men har symmetrisk spinnaker.

 

Antar de fleste spinnakere er fargekodet for setting på styrbords halser og at dette gjelder asymmetriske spinnakere også, da blir rødt hjørne skjøtepunkt og blått eller grønt hjørne halspunkt. På min har noen skriblet "tack" og "clew" på de to nederste hjørnene i tillegg (tack=hals, clew=skjøtepunkt).

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Har ingen erfaring med asymmetrisk spinnaker selv, men har symmetrisk spinnaker.

 

Antar de fleste spinnakere er fargekodet for setting på styrbords halser og at dette gjelder asymmetriske spinnakere også, da blir rødt hjørne skjøtepunkt og blått eller grønt hjørne halspunkt. På min har noen skriblet "tack" og "clew" på de to nederste hjørnene i tillegg (tack=hals, clew=skjøtepunkt).

 

Christian 8-)

 

Redigert, leste posten din en gang til. Ok, ja dette stemmer jo med det jeg opplevde. Jeg satte den for babordhalser med rødt frem...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Nå er jeg litt på tynn is men jeg prøver. Hvis du skal prøver å sette gennakeren for å seile så høyt du kan setter du den med det lengste liket fast til baugen. Da blir den stående som en kjempestor genoa. Hvis du derimot skal lense settes den med kort lik til baug og langt lik ut som det skjøtes fra.

Bak - fram forstod jeg ikke etter en jibb kommer den over på andre men den står ikke feil av den grunn.

Hvor stor forskjell er det på lengden av likene dine?

Link to post
Nå er jeg litt på tynn is men jeg prøver. Hvis du skal prøver å sette gennakeren for å seile så høyt du kan setter du den med det lengste liket fast til baugen. Da blir den stående som en kjempestor genoa. Hvis du derimot skal lense settes den med kort lik til baug og langt lik ut som det skjøtes fra.

Bak - fram forstod jeg ikke etter en jibb kommer den over på andre men den står ikke feil av den grunn.

Hvor stor forskjell er det på lengden av likene dine?

 

Det er nå jeg skjønner at jeg ikke har ofret dette en tanke før... Jeg trodde alltid at det lengste liket skulle være frem og så det korte bak. Noen som har linker til info om dette? Forliket er 14 meter og akterliket 12.88 så det er jo en betydelig forskjell...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Er den ikke merket med "Tack" (baughjørne) "Clew" (skjøtehjørne) og "Head" (fall) ? Evt "T" "C" "H".

 

Jeg tenkte ikke på det når jeg satt gennakeren, snakk om å være korttenkt, men så seilte jeg samtidig som jeg trakk gennakeren i pølsa OG jeg var alene så det var mer fokus på å ikke stupe på sjøen eller noen tull, mens autopiloten stod på. Det ble plutselig nesten stille fra å ha vært 6-7 m/s så dermed ble det så fristende å prøve og derfor var det hele på impuls, hadde ikke tenkt å gjøre det alene første gangen nei:)

 

Det lengste hjørnet skal altid være i baugen , det står sikker tack og clew men det spiller liten rolle om det ikke gjør for det som skal fram er betydelig lenger enn der som skal til skjøte

 

Ja, dette finner jeg også mest logisk. Vi får se når det blir lett vind igjen om jeg får prøvd, mulig det blir en stund til siden båten nå må på land for stoffing... Men kanskje vi får satt den på regatta i morgen om det løyer litt.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det høres ut som du har en assymetrisk spinnaker svært lik min. I mitt tilfelle, og også i ditt høres det ut lider jeg litt av at wiren på ca 40 cm gjør forliket litt langt. Dvs at tack hjørnet må festes så lavt som mulig. Jeg fester det samme sted som forliket for fokk/genoa.

 

Ved jibbing vil hjørnet vri seg noe rundt pulpit i og med at mitt festepunkt da er bak forstaget. Det ser ikke så pent ut, men velger å tro det i hovedsak er kosmetisk. Dette ville likevel sannsynligvis bli svært mye bedre med gennakerpeke. Men det har jeg altså ikke.

 

Med et slik oppsett fant jeg at det å jibbe gennakeren på en elegant måte var så og si umulig.Den endte alltid opp på gal side av forstaget. Det var helt til jeg fant ut at Storseilet må jibbes først!. Da vil spinnakeren "spri seg selv", og dette virker faktisk ganske så bra på min båt (på platt lens). Når det da er vindpress i spinnakeren er det da lett slippe på skjøtehjørnet og ta gennakeren over på andre siden foran forstaget.

 

Seilet er et flott ferieseil, men jeg ha brukt den symmetrisk mest til regattaseiling de siste 2 årene. Blir da litt mere å gjøre for mannskapet. Men fra i år er det visstnok lov å bruke begge typer seil i samme regatta, og ved slør vil jeg mene at den assymetriske er bedre....I lite vind kan jeg nesten krysse med den...

Link to post
quote.gif
Det høres ut som du har en assymetrisk spinnaker svært lik min. I mitt tilfelle, og også i ditt høres det ut lider jeg litt av at wiren på ca 40 cm gjør forliket litt langt. Dvs at tack hjørnet må festes så lavt som mulig. Jeg fester det samme sted som forliket for fokk/genoa.

Ved jibbing vil hjørnet vri seg noe rundt pulpit i og med at mitt festepunkt da er bak forstaget. Det ser ikke så pent ut, men velger å tro det i hovedsak er kosmetisk. Dette ville likevel sannsynligvis bli svært mye bedre med gennakerpeke. Men det har jeg altså ikke.

Med et slik oppsett fant jeg at det å jibbe gennakeren på en elegant måte var så og si umulig.Den endte alltid opp på gal side av forstaget. Det var helt til jeg fant ut at Storseilet må jibbes først!. Da vil spinnakeren "spri seg selv", og dette virker faktisk ganske så bra på min båt (på platt lens). Når det da er vindpress i spinnakeren er det da lett slippe på skjøtehjørnet og ta gennakeren over på andre siden foran forstaget.

Seilet er et flott ferieseil, men jeg ha brukt den symmetrisk mest til regattaseiling de siste 2 årene. Blir da litt mere å gjøre for mannskapet. Men fra i år er det visstnok lov å bruke begge typer seil i samme regatta, og ved slør vil jeg mene at den assymetriske er bedre....I lite vind kan jeg nesten krysse med den...


Skal prøve å ta over storseilet først, takk for tipset. Jeg har igjen 31 cm ifht målene på båten 14,71 er målet, gennakeren er 14 og så denne wieren som er ca 40. Jeg fester gennakeren i baugrullen som er litt foran forstaget så det blir litt lengre, men langt fra så bra som det skulle blitt med gennaker-pinnen. Jeg ble lovd. Hmm. Jeg er enig i at dette ikke er noe godt regattaseil, men inntil videre får det duge til begge formål. Viktigste funksjon er å få fart i lite vind slik at det blir mer seiling. Jeg håper og tror at det blir mye mer seiling med et slikt seil og mye gøyere. Fruen syns også det var spennende på den forrige båten å seile spinnaker så dette blir bra...

Jeg kommer nok til å satse på å utruste båten med spinnaker bom og festebeslag på masta. Opp og nedhal burde jeg også hatt, men vi får se, har jeg dette kan jeg også spri fokka noe som er komplett umulig med selvslående fokk, den må rulles inn på plattlens. Det er ikke mulig å få den til å stå på motsatt side av storseilet, en kjent problemstilling med selvslående fokk. Redigert av trikola (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Kjøp spinnakerbom og monter skinne på masta med løygang. Så kjøper du en ring som du monterer så langt frem som mulig, i nærhten av forstaget. Denne ringen trer du bommen gjennom, som et gennakerpeke. Så finner du riktig vinkel og lengde slik at bomnokken kommer minst 40 - 50cm foran forstaget, men i senterlinjen. Da finner du det aktre festepunktet for bommen, hvor du monterer et pad-eye. Ring og pad-eye får du for 1500,-.

 

Skal du ikke kjøpe symmetrisk spinnaker trenger du muligens ikke noen skinne på masta. Med mindre du vil lense med genakkeren. Skal du kombinere genakker og spinnaker finnes det flere smarte triks for å kunne gjenbruke skjøte og bras, og gi deg mulighet til eks. å frigjøre bommen fra ringen i dekket, til å flytte den til masten, for så å spre genakkeren som en spinnaker. Litt vrient å beskrive her men dette er faktisk ikke så vanskelig. Det enkleste er nok å oppsøke en av de lokale shorthand seilerne, for å se hvordan de har ordnet det.

Link to post
Jeg kommer nok til å satse på å utruste båten med spinnaker bom og festebeslag på masta. Opp og nedhal burde jeg også hatt, men vi får se, har jeg dette kan jeg også spri fokka noe som er komplett umulig med selvslående fokk, den må rulles inn på plattlens. Det er ikke mulig å få den til å stå på motsatt side av storseilet, en kjent problemstilling med selvslående fokk.

Jeg spanderte på meg en teleskop-spri fra Selden, da kan jeg tilpasse lengden både til fokk og genoa. Den er lett å stue også, men jeg er ikke sikker på om den kan godkjennes for regatta (det er mulig låsemekanismen må plomberes for korrekt størrelse).

 

Utfordringen med å spri fokka er at fokkeskjøtet må stå utenfor spribommen. Selvslåerskjøtet er kanske ikke det beste til dette bruket, men du kan jo bruke et barberhal.

 

Når jeg sprir genoa bruker jeg selvslåerskjøtet som opphal til spribommen.

 

(Og, når jeg ligger i havn eller på svai er spribommen viktig for å få opp en hengekøye over dekk. :cool: )

Link to post

Ang. jibbing så visste du selvfølgelig at lo skjøte skal gå foran halsen, slik at gennakeren dras helt foran baugen, ikke mellom halsen og forstaget som blir tilfellet dersom du skjøter på den "vanlige" måten :yesnod:

 

Og hvis du bruker spribom så kan det visstnok lønne seg å spri halsen istedet for skjøtet.

 

Jeg visste det ikke før i går jeg heller :wink:

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Det irriterende med dette gennaker greiene er at Hanse har funnet ut at istedenfor gennakerpinne så skal jeg feste gennakeren i ankerspydet. Ikke noe sted å feste der så det ble en "trosse" rundt ankerhjulet, [...]

Hm, den der så jeg ikke med en gang. Nå er ikke gennakerpinnen til Hanse den lureste løsningen jeg har sett, men det virker litt provisorisk å feste gennakeren til ankeret.

Link to post
Ang. jibbing så visste du selvfølgelig at lo skjøte skal gå foran halsen, slik at gennakeren dras helt foran baugen, ikke mellom halsen og forstaget som blir tilfellet dersom du skjøter på den "vanlige" måten :yesnod:

 

Og hvis du bruker spribbom så kan det visstnok lønne seg å spri halsen istedet for skjøtet.

 

Jeg visste det ikke før i går jeg heller :wink:

 

Var klar over den første ja :lol: , dette med spribom har jeg ikke tenkt på enda, men takk for tipset...

 

 

Hm, den der så jeg ikke med en gang. Nå er ikke gennakerpinnen til Hanse den lureste løsningen jeg har sett, men det virker litt provisorisk å feste gennakeren til ankeret.

 

Nei, dette er ikke noe varig løsning tror jeg og ryktene vil også ha det til at det kommer ny løsning fra verftet. Inntil videre blir det å feste en blokk til ankerspydet med mulighet for justering fra cockpit. Slik det er nå med fast punkt er det jo vanskelig å få den ned i mye vind og det er også håpløst å jibbe, det er også en utfordring at den kommer farlig nær div ting i baugen som anker f.eks.

 

Noen tips til hvor kraftig denne blokka må være? Har sett på noen som er 800 kg og det bør vel holde i massevis selvsagt, men disse var jo ikke så billige

 

Du som har Hanse, hvordan har du gjort det med "flyndra" i fokka? Denne er i skarpt metall og jeg er redd at den dagen gennakeren faller ned på forstaget og så dras rundt av hissig vind så spjærer den. Det er ikke så enkelt å få dette problemet ut av verden. Kanskje det finnes en smart løsning. Har ellers tapet der det går ann å tape, men å tape denne flyndra er verre...

 

Vel, vi får teste dette mer snart. Båten har nå fått 6 strøk primer, i kveld blir det 3 strøk bunnstoff og så er det sjøsetting i morgen. Deilig å være ferdig med dette, har hatt knall vær til slikt arbeid med ekstremt lav luftfuktighet til vestlandet å være samt perfekt temperatur. Så snakker vi ikke så høyt om hva jeg har lagt på;)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei,

 

Har en gennaker relatert spørsmål..

 

Med den "nye" båten følgte det med både spinnaker og gennaker. Nå viser det seg at gennakeren er for liten til denne båten, den er egentlig sydd til en sun odyssey 40 som har forstag på 15,3 meter. Min båt har forstag på 17,5 meter. Forrige eier sa at han pleide å bruke gennakeren på spinnakerbommen som en asymetrisk spinnaker. Slik jeg ser det går man da glipp av den viktigste fordelen med gennaker nemlig at den er enkel å jibbe og dessuten grei å klargjøre. Så spørsmlet er hva gjør jeg; beholde eller selge? Sikkert mange som kunne tenkt seg et slikt seil til en 38-40 foter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...