bayliner2858 Startet 3.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2007 Skal jeg betale? Jeg har båten på verksted til 50 timers service. Motor en 320 Penisular med king cobra transom og et penta duoprop aggregat. I og med at båten skulle på land, ba jeg om at det ble satt på ny tiltindikator. Nå starter problemene. Verkstedet har hatt inne fire forskjellige indikatorer uten å få de til å passe. De bruker en masse timer uten at det blir fremdrift. Er det noen der ute som kan gi meg ideer til hvordan jeg skal forholde meg når regninga kommer? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Skal jeg betale.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Du skal forholde deg til den jobben som er gjort, nemlig montere en ny indikator. Om verkstedet har påtatt seg en jobb utenfor sitt kompetanseområde, så er det ikke din feil. Du har ikke innsikt nok til å kunne vurdere et verksteds kompetanse. Dette bør i hvertfall være din offisielle holdning. Greier de ikke jobben, skal regninge i utgangspunktet være null verdi, 'no cure, no pay' som det heter på nynorsk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Dette minner meg om en epsiode som skjedde med meg ifb. med reparasjon av bremser på en bil. Det var sterk vibrasjon på bremsepedalen - noe som jeg mente måtte indikere at et eller annet var galt. Bilen var inne på merkeverkstedet forr reparasjon. Da jeg fikk bilen tilbake, var det byttet diverse ting i bremsesystemet. De hadde deretter testet bilen, men feilen var ikke borte. Merkeverkstedet lurte på om jeg ønsket at de skulle gjennomføre videre feilsøk. Jeg syntes det var merkelig at deler ble byttet på denne måten - nærmest litt på slump. Videre syntes jeg jo det var merkelig at et merkeverksted hadde gitt opp å finne feilen. Jeg måtte slukøret ta med meg bilen igjen med en saftig regning og med vedvarende vibrasjon. Bilen var på dette tidspunkt til salgs og ble solgt med nevnte feil som selvsagt gav prutningsargument for kjøper. Ny eier gjorde nok et forsøk ved merkeverksted - heller ikke da ble feilen rettet. Derfor ble bilen nok en gang solgt, denne gang til en bilmekaniker. han fikset sikkert bremsene. Jeg har i ettertid tenkt på dette mang en gang. Var det riktig at verkstedet å kreve betalt når de ikke klarte å utbedre feilen? Jeg mener NEI. Vet ikke om jeg hadde gitt meg så lett på dette i dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 (redigert) da ville jeg på en ydmyk måte spørt kunden om han var villig til å betale noe for delene som var byttet ut.. vile han ikke det , ville jeg vurdert hvor mye som var tapt for min del ,og utfra det sett på om det var noen vits å bytte over delene igjen.. måtte jo også sett på om de byttede delene var klare for utskifting uansett.. Redigert 3.Oktober.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Ja. Tok i alle fall ikke sjans på videre feilsøk. Hvor ville det avstedkommet??? Den gang var jeg bare unggutten. En 19 åring face to face verksmesteren - rått parti. Men epsioden husker jeg godt den dag i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Motor en 320 Penisular med king cobra transom og et penta duoprop aggregat. Er dette en vanlig, leverandørmontert løsning? Får de ikke tak i en lik som satt der før - som jeg forutsetter virket med den kombinasjonen motor, transom og drev før den gikk istykker? -Eller har dette aldri virket, og verkstedet av den grunn må pløye "ny" mark? - I alternativ en kan du helt sikkert diskutere størrelsen på regningen, i alternativ to ikke.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Her har jeg opplevd tilsvarende også... (tenker på bilrepen til "Mathilde") Bilen stoppet plutselig under kjøring midtvinters på svarte natta, jeg byttet sikringer til bensinpumpen som var røket, den smalt av umiddelbart, hadde en til, og samme skjedde. Men nok om det. Fikk slepa bilen til merkeverksted, som såg på saken konkluderte med at pumpa var tatt kvelden. (som de ringte og fortalte og hvor mye det kom til å koste.) Ikke billig sak, men må man så må man. Ett par dager senere så ringte de og sa bilen var klar til å hentes. Jeg hentet bilen, fikk en regning på ikke mange kronene. Derpå han sa at det var ikke pumpa, så den er ikke skiftet. Det var en jordingsfeil.. Men det var "vi" som konkluderte feilen som ikke var, og vi har dyppa pumpa i din tank. Så siden vi konkluderte feil så må vi ta det på vår kappe. For du skal kun betale det vi har reparert. Redigert 3.Oktober.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Cobra transom og volvo duopropp aggreget.... Vil tro dette dreier seg om Volvo DP-S drev som volvo har fått med seg på kjøpet når de overtok OMC. Det er no ikke værre enn at du skal ha trimindikatoren til et Volvo DP-S drev, eller SX drev som er singelpropp utgaven. Transom er nok lik på disse to og trimindikatoren den samme. Det skal da ikke være så vanskelig å få fatt i en trimindikator ved å bestille ut i fra transom, det er der indikotren sitter. Hvilken motor og hvilket drev som står i båten har null betydning. Sikker på de kopler dette riktig da? Har hørt mange rare forklaringer på hvordan en slik føler kobles. En kabel mellom instrument og giver, den andre kabelen på giver skal i minus på batteriet i båten. Thats it. På instrumentet skal det kobles til pluss og minus. (Og det finnes to punkter på instrumentet for belysning). Og selvfølgelig den ene kabelen som går til giver bak på drevet. Dette er så enkelt at jeg ville over hodet ikke betalt en krone for ugjort jobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.