Jump to content

Skal jeg betale når verkstedet ikke får det til?


bayliner2858

Recommended Posts

Skal jeg betale?

Jeg har båten på verksted til 50 timers service. Motor en 320 Penisular med king cobra transom og et penta duoprop aggregat.

I og med at båten skulle på land, ba jeg om at det ble satt på ny tiltindikator.

Nå starter problemene. Verkstedet har hatt inne fire forskjellige indikatorer uten å få de til å passe. De bruker en masse timer uten at det blir fremdrift. Er det noen der ute som kan gi meg ideer til hvordan jeg skal forholde meg når regninga kommer? :confused:

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Skal jeg betale.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Du skal forholde deg til den jobben som er gjort, nemlig montere en ny indikator. Om verkstedet har påtatt seg en jobb utenfor sitt kompetanseområde, så er det ikke din feil. Du har ikke innsikt nok til å kunne vurdere et verksteds kompetanse. Dette bør i hvertfall være din offisielle holdning. Greier de ikke jobben, skal regninge i utgangspunktet være null verdi, 'no cure, no pay' som det heter på nynorsk.

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg om en epsiode som skjedde med meg ifb. med reparasjon av bremser på en bil. Det var sterk vibrasjon på bremsepedalen - noe som jeg mente måtte indikere at et eller annet var galt.

 

Bilen var inne på merkeverkstedet forr reparasjon. Da jeg fikk bilen tilbake, var det byttet diverse ting i bremsesystemet. De hadde deretter testet bilen, men feilen var ikke borte. Merkeverkstedet lurte på om jeg ønsket at de skulle gjennomføre videre feilsøk.

 

Jeg syntes det var merkelig at deler ble byttet på denne måten - nærmest litt på slump. Videre syntes jeg jo det var merkelig at et merkeverksted hadde gitt opp å finne feilen. Jeg måtte slukøret ta med meg bilen igjen med en saftig regning og med vedvarende vibrasjon. Bilen var på dette tidspunkt til salgs og ble solgt med nevnte feil som selvsagt gav prutningsargument for kjøper. Ny eier gjorde nok et forsøk ved merkeverksted - heller ikke da ble feilen rettet. Derfor ble bilen nok en gang solgt, denne gang til en bilmekaniker. han fikset sikkert bremsene.

 

Jeg har i ettertid tenkt på dette mang en gang. Var det riktig at verkstedet å kreve betalt når de ikke klarte å utbedre feilen? Jeg mener NEI. Vet ikke om jeg hadde gitt meg så lett på dette i dag :smash:

Link to post
Share on other sites

da ville jeg på en ydmyk måte spørt kunden om han var villig til å betale noe for delene som var byttet ut.. vile han ikke det , ville jeg vurdert hvor mye som var tapt for min del ,og utfra det sett på om det var noen vits å bytte over delene igjen.. måtte jo også sett på om de byttede delene var klare for utskifting uansett..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Motor en 320 Penisular med king cobra transom og et penta duoprop aggregat.

 

Er dette en vanlig, leverandørmontert løsning? Får de ikke tak i en lik som satt der før - som jeg forutsetter virket med den kombinasjonen motor, transom og drev før den gikk istykker? -Eller har dette aldri virket, og verkstedet av den grunn må pløye "ny" mark? - I alternativ en kan du helt sikkert diskutere størrelsen på regningen, i alternativ to ikke....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Her har jeg opplevd tilsvarende også... (tenker på bilrepen til "Mathilde")

Bilen stoppet plutselig under kjøring midtvinters på svarte natta, jeg byttet sikringer til bensinpumpen som var røket, den smalt av umiddelbart, hadde en til, og samme skjedde.

Men nok om det. Fikk slepa bilen til merkeverksted, som såg på saken konkluderte med at pumpa var tatt kvelden. (som de ringte og fortalte og hvor mye det kom til å koste.) Ikke billig sak, men må man så må man.

Ett par dager senere så ringte de og sa bilen var klar til å hentes. Jeg hentet bilen, fikk en regning på ikke mange kronene.

Derpå han sa at det var ikke pumpa, så den er ikke skiftet. Det var en jordingsfeil.. Men det var "vi" som konkluderte feilen som ikke var, og vi har dyppa pumpa i din tank. Så siden vi konkluderte feil så må vi ta det på vår kappe.

For du skal kun betale det vi har reparert.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cobra transom og volvo duopropp aggreget.... Vil tro dette dreier seg om Volvo DP-S drev som volvo har fått med seg på kjøpet når de overtok OMC. Det er no ikke værre enn at du skal ha trimindikatoren til et Volvo DP-S drev, eller SX drev som er singelpropp utgaven. Transom er nok lik på disse to og trimindikatoren den samme.

Det skal da ikke være så vanskelig å få fatt i en trimindikator ved å bestille ut i fra transom, det er der indikotren sitter. Hvilken motor og hvilket drev som står i båten har null betydning.

Sikker på de kopler dette riktig da? Har hørt mange rare forklaringer på hvordan en slik føler kobles. En kabel mellom instrument og giver, den andre kabelen på giver skal i minus på batteriet i båten. Thats it. På instrumentet skal det kobles til pluss og minus. (Og det finnes to punkter på instrumentet for belysning). Og selvfølgelig den ene kabelen som går til giver bak på drevet.

Dette er så enkelt at jeg ville over hodet ikke betalt en krone for ugjort jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...