Jump to content

Racor Dieselfilter, hvordan tappe/sjekke for vann?


OdinIII

Recommended Posts

Jeg har et Racor 500MAM dieselfilter/vannutskiller i min båt.  I følge beskrivelsen så er dette et hull for montering av elektronisk vannføler.  Du finner mer deataljert beskrivelse av filteret i denne linken.  Slå opp på Turbine Series 500MA. http://www.parker.com/racor/pdf/Section02.pdf

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen slik optisk sensor på mitt Racor 500FG, selv om den kan ettermonteres også her. I steden er jeg blitt utstyrt med 2 stk optiske sensorer i hodet mitt. Ved å stille disse inn mot den gjennomsiktige kolben i underkant av filteret, gis det så beskjed videre til hjernen om kolben må tømmes eller ikke. Systemet har fungert glimrende til nå og behovet for enda en sensor er ikke til stede.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I steden er jeg blitt utstyrt med 2 stk optiske sensorer i hodet mitt.

Det er ikke alle Racor filtere som har gjennomsiktig kopp i bunnen, mitt feks er av malt aluminium og derfor ikke gjensomsiktig, 500 MAMdet er derfor ingen grunn til å slenge slik med leppa. :smiley:Giveren er heller ikke optiskkCato

Link to post
Share on other sites

Og grunnen til at noen av Racor filterne leveres med metallbolle er at de er marine utgaven og godkjent for bruk i båt.

 

GeirKS

I følge web-linken til Racor (lenger oppe i strengen), er begge filtrene godkjent for marint bruk.  Forskjellen mellom MA og MAM series er at MA-series har gjennomsiktig glass og kun UL-listed (Underwriters Laboratories, Inc. Marine Listed (168Y)) for diesel, mens MAM-series med metallkopp er UL-listed for både bensin og diesel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hukommelsen var i orden, i papirmølla som fulgte med mitt Racor 2xxR filter står det nemlig at man skal spesifisere "MAM" for marine filterne, og så står det at M betyr "metal bowl". Men jeg sjekket jo ikke linken over da... Selv tar jeg sjansen på at plastbollen holder...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker på noen nyanser her ifm innenbordsmotor slik jeg oppfater forskjellene  :smiley:

Vanndetektor er ikke godkjent i bensininstallasjon. :smiley:

500 MAM er godkjent for både bensin og diesel og har mettall bolle rundt turbinen, er ikke gjenomsiktig :nono:

500 MA er ikke godkjent for bensin, men har en mettall oppsamlingsskjold under den gjennomsiktige bollen. :confused:

Plastboller er godkjent for marine bruk :confused:

 

 

Det ligger mye informasjon som nyanserer dette i linken på det første innleget  bla info om 500FG :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg fleipet litt der ja. Kunne bare ikke la være. Jeg hadde selv metallkopp. Byttet den ut med en gjennomsiktig plastkopp. Ja det er faktisk plast. Ingen som helst plast riktignok. Den tåler 500 grader før den smelter. Da har uansett alt annet av dieselslanger og annet smeltet og brent opp lenge før. Jeg pratet med en av sjefene i firmaet under Sjølystmessa for noen år siden. Der fikk jeg hele regla og at Veritas ikke godkjenner annet enn metallkoppen også for dieselen. Jeg hadde valget mellom sensor eller bytte til spesialplasten. Det ble plasten. Så mye mer kontroll. Seeing is beliving for å si det sånn. Men godkjenning? Nei, det vil Veritas fortsatt ikke gi. Plast er ikke alltid det samme som en akrylbit, men ikke alle deler den oppfatningen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

siden visuell, eller optisk kontroll som Lotus kaller det, ikke lenger er aktuelt på nyere filtre, finns det kun to muligheter. Den ene er sensor, og den andre er å følge med manuelt ved å tappe av filteret med jevne mellomrom. Det siste foretrekker jeg, da en sensor er el. leamikk som ikke alltid er til å stole på.

På sjøen er det viktig å ha noen gode vaner, og dette er en av dem.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Der fikk jeg hele regla og at Veritas ikke godkjenner annet enn metallkoppen også for dieselen. Jeg hadde valget mellom sensor eller bytte til spesialplasten. Det ble plasten. Så mye mer kontroll. Seeing is beliving for å si det sånn. Men godkjenning? Nei, det vil Veritas fortsatt ikke gi. Plast er ikke alltid det samme som en akrylbit, men ikke alle deler den oppfatningen.

 

Lotus

Er det konvertering fra 500FG til 500MA de ikke godkjente, så skjønner jeg hva du sier fordi US Coast Guard godkjenner heler ikke den konverteringen.

 

Men igjen plastbolle er OK i diesel instalasjon  :smash: ( 500MA)

Link to post
Share on other sites

Jeg har 500FG. Den kom med en metallbolle. Byttet den ut med en plastbolle. Slik ser de ut:

BildeBilde

 

 

Begge heter fortsatt 500FG.

 

Så konvertering fra Racor 500FG m/metallbolle til Racor 500FG med plastbolle er gjort, men er ikke et godkjent bytte ihht Veritas. Veldig rart for som du sier er det helt ok til diesel med plastbolle.

 

Så vidt jeg kan se er 500FG gått ut i løpet av året og blitt erstattet med 500MA. Filterinnsatsen er lik, filteret er likt, kolben er forskjellig. En gjennomsiktig klar kolbe med en blank metallskål på undersiden.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er det konvertering fra 500FG til 500MA de ikke godkjente, så skjønner jeg hva du sier fordi US Coast Guard godkjenner heler ikke den konverteringen.

 

Men igjen plastbolle er OK i diesel instalasjon  :smash: ( 500MA)

Du mener vel motsatt? 500MA er godkjent av UL og USCG og antagelig også DNV.

 

Lotus

 

--------------

Sjekket litt mer ang. Racor 500 modellene:

Models which include an aluminum bowl or staineless steel shield meet ASTM FS1201 certification, are UL-Listed, American Bureau of Shipping, Veritas, Det Norske Veritas, ISO 10088 and U.S.C.G. accepted.  For severe service, all-metal bowls should be specified.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

Først, jeg har selv en 500FGSS med plastbolle i bruk, og på det tidspunktet den ble kjøp var det et anbefalt valg i båt til min motor (Arentz & Amundsen A/S ca 1995)

 

500FG Finnes både med plast og metall "bolle". 500FGM orginalt med metallbollen er forøvrig kun med brakettfestet "SS" og lar seg bygge om til plast , men det forutsetter SS utgave på feste slik du har på ditt bilde. Den avbildede med plastbolle har et annet feste og skal da ikkke kunne bygges om til metall.

Det jeg i ettertid og med bakgrunn i linken tidligere i tråden har konkludert med er at jeg sitter med et filter primært beregnet for transportbransjen på land.  :lol:

 

Forresten etter to turer med landkjenning så kan en vel undre om det ikke var et riktig valg allikevel  :sailing::wink:

 

Det og konvertere 500FGSS til 500 MA dvs sette på metall beskyttelse eller skjerm er ikke godkjent ombygging slik jeg oppfatter presiseringen i delebeskrivelsen. Et  500MA filter med plast bolle og skjerm er godkjent til Diesel installasjon i båt.

Det som jeg kan lese som en presisering i en svensk brosjyre er at plast bolle ikke blir godkjent i klassede båter eller i bensininstallasjoner.

 

Presiseringen min om at plastbolle er OK står vel fortsatt , men det er mulig at det kan være et krav om metallskjoldet.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel 500FGSS min også heter nå. Jeg har ingen planer om å sette på et slikt metallskjold. Heller ingen planer om å bytte tilbake til alu-kolben på det første bildet. Jeg er klar over at løsningen ikke er godkjent. Løsningen med alu-kolben på det første bildet er imidlertid godkjent. Ser du nærmere etter, oppdager du en blå merkelapp med Volvo på Racor-filteret. Det er også en volvo-del. Godkjent av Volvo og godkjent av Veritas og originalmontert i en drøss nye fritidsbåter fra norske produsenter. Og mange av brukerene får seg en gjennomsiktig kolbe i etterkant....  :sailing:

 

Men hva så? Når denne spesialplasten som tåler over 500 grader endelig smelter, er det full fyr over alt ellers også. En metallkolbe ville etter mitt syn ikke gjøre noe fra eller til. Og ellers er innmaten i alle 500 filterene akkurat lik. Jeg sover dermed godt om natta med min plastkolbe og 2 optiske sensorer i hodet som kan inspisere kolben fra tid til annen. Hver gang jeg peiler olja f.eks, eller sjekker kjølevannets ekspansjonstank, eller sjekker dynamoreima, eller bare letter på dørken for å se et sølvgrått dieseldrog.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har også 500FG filter med plastkopp.

Da jeg skiftet filter i høst gikk jeg for det fineste 2 my. Har Racor som primær filter og som sekundær filter er det et Yanmar 8 my motorfilter. Da primærfilteret er finere enn sekundær filteret  trenger jeg vel omtrent aldri å skifte motorfilteret. Da motoren bare er en 27hk ble jeg anbefalt av Volvo forhandler å bruke det fineste. Alternativene 10 og 30 my mentes være for større  og mer dieseltørste motorer. Tenkte å kjøpe et 10 my filter å ha som reserve i tilfellet 2 my filteret skulle tettes for lett ved f.eks fått skitten diesel på tanken. Vet ikke hva slags filter som stod i før jeg skiftet til 2 my da det ikke var orginalt.

 

Lurer altså på om 2 my er OK eller kan det være for fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...