Jump to content

Kjøp skilletransformator nå?


Zach

Recommended Posts

Jeg viser til emnet "Samordne kjøp av skilletrafo" som har vært kommentert for og imot siden medio september.

Oppretter et nytt emne for å gjenta sammendraget + litt til - slik at de som gikk lei og ikke giddet å lese flere kommentarer kanskje får med seg det siste her.

 

Vi har altså fått tilbud fra

 

 

Farco AS (se nærmere kommentar fra Farco under det "gamle" emnet).

 

En annen fordel med Victron skilletrafo som bør nevnes er den såkalte soft-start. Denne forhindrer at raske sikringer ryker i det man plugger seg til landstrømmen.

Det er tre størrelser å velge mellom:

 

1800 Watt Kr. 4 442.- +mva.

3600 Watt Kr. 6 143.- +mva.

7000 Watt Kr. 9 356.- +mva.

 

 

Metric AS (se nærmere kommentar under det "gamle" emnet).

 

Det vi nå kan tilby er derfor iso-trafoer med shunt og vi har funnet fram 3 effektstørrelser. Disse er

 

-Skilletransformator 230V/230V i kapslet utførelse

-Innkoblingsforsinkelse (for å forhindre sikringsbrudd på landstrøm)

-Sek. 2p automatsikring

-Rekkeklemmetilkobling under "snap-lokk" og pg-nipler i kapslingen

 

1500VA m/ 6A sek.sikring ca.20kg pr stk kr 6000,-

2500VA m/10A sek.sikring ca.27kg pr stk kr 7000,-

3000VA m/13A sek.sikring ca.30kg pr stk kr 8000,-

 

AIT kan brukes. Imidlertid har den ikke shunt-kopling, (mykstarter) og kan være vanskelig å bruke der sikringer er mindre enn 10A.

 

AIT-508 (500VA) koster veil. Kr 3000,- + mva.

AIT-1008 (1000VA) koster veil. Kr 4500,- + mva.

 

Pris er stk-pris/budsjettpris eks mva. levert lager Metric, Holmlia

 

 

Ing. Furuseth AS (22 46 00 46 e-post: post@ing-furuseth.no)

 

tilbyr følgende skilletrafoer fra Noratel:

 

KLM1500 er en ok variant å benytte, den er robust, kapslet og har ikke så høy startstrøm (Noratels kommentar).

Pris kr 4300 inkl. mva.

 

LF isolertrafo er også rimelig enkel. Her må man koble seg direkte til skruterminalene.

Disse leveres i noe mindre ytelse, max 1000 VA: LF isolertrafo

Pris kr. 3500,- inkl. mva.

 

Ved ytelse opp mot 2300VA har vi levert mange av denne typen for båt: 2400 VA skilletrafo.

Denne benyttes sammen med en kapsling.

Pris for trafo og kapsel: ca kr. 5500,- inkl. mva. Denne er meget solid (iflg. Furuseth).

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pga. "sprikende" og kanskje også liten interesse(?) blir det neppe aktuelt å samordne bestilling, slik jeg ser det. Men blir det tilstrekkelig respons nå, kan jo kanskje en av dere andre følge opp.

 

Jeg for min del vil sannsynligvis gå for den rimeliste fra Noratel, og som dekker forbruket til v.v.tanken ombord (800 watt).

 

Interessant tema - skilletrafo. Takk til alle som har deltatt underveis.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk jobb Zach. Jeg kommer til å montere skilletrafo i løpet av vinteren. Jeg vil ta høyde for at jeg noen ganger har tilgang på 16 A fra endel brygger jeg besøker og kan bruke mye strøm til støvsuging, vannvarming o.a. Hva vil du da anbefale ut fra din research?

Hei igjen!

Jeg kommer ikke til å ta høyde for annet enn v.v.tanken ombord. Da har jeg fått den beskyttelsen som er nødvendig. (Jeg har ikke noe annet som har en el. forbindelse til sjøen). Jeg trenger derfor skilletrafo på ca 1000 VA som jeg kobler en av kursene fra landstrømsentralen til og videre til v.v.tanken. Støvsuger kobler jeg inn mot landstrømmen (hvor jeg ikke kutter jordlederen), men støvsugere flest er dobb.isolert. Jeg har også en 1500 watt vifteovn ombord, men den er også dobb.isolert. Men som sagt jeg kutter ikke jord inn mot landstrømsentralen.

Hvis du har en vannvarmer som har en el. forbindelse til sjøen (via kjølevannet i motoren), i tillegg til v.v.tank m/kolbe, må du selvføglig ta høyde for stor nok skille trafo. Da er det kanskje upraktisk ikke å bruke 10 el 15 KVA slik at du dekker alt ombord. Men jeg har altså bare v.v.tanken på 800 watt å ta hensyn til.

 

Tilføyelse: Laderen er også dobb.isolert.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg bare undrer litt, hvorfor blir Ladac sin trafo "glemt"?

Lars H.

Den er vel ikke glemt, men trenger ikke innhente pris fordi den står priset til 9994 hos Maritim (og hos Ladac). En kommentar under det "gamle" emnet er at tilkoblingene er tilpasset Ladac sitt Ladix system - så den kan kanskje ikke uten videre brukes til "vanlige" plugger og kontakter(?).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ikke noen kobling til Ladac, men denne trafoen med disse spesielle kontaktene og kablene er vel den eneste løsningen som en har lov til å montere og koble opp selv uten å måtte benytte en autorisert installatør med derpå følgende ekstrautgift?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har ikke noen kobling til Ladac, men denne trafoen med disse spesielle kontaktene og kablene er vel den eneste løsningen som en har lov til å montere og koble opp selv uten å måtte benytte en autorisert installatør med derpå følgende ekstrautgift?

Lars H.

Det finnes skilletrafoer som kan plugges direkte inn, dvs. med ledning/plugg i den ene enden og kontakt i den andre (f.eks. KLM1500 nevnt ovenfor). Ellers ikke uenig med det du sier.

Link to post
Share on other sites

Men trekking av vanlige kabler inn og ut av trafo pluss uttak til forbrukerne må en vel da ha instalatør til å montere for å gjøre ting "lovlig"?

Det er ikke alle som er spesielt kjent med hvordan gjøre slikt. Ikke for å si noe om en kondittor, en blomsterhandler, en kassadame osv., men er det ikke bedre å la fagfolk ta seg av slike "farlige" koblinger? Jeg overlater brødbaking til de som kan jobben. Ladac har et "plug and play" system.

 

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slettet, dobbelposting.

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte meg skilletrafo i går..

Softstart 3600VA, 5000,- inkl. mva.

Jeg vil mene at det bør være mulig å få til en bedre pris enn man har fått her.

normal grossistpris på den jeg bestilte er 5150,- eks mva, men som kjent opereres det med store rabatter i den bransjen.

Vi har hatt denne diskusjonen om skilletrafo og evt. samordning av kjøp for å oppnå rabatter, gående siden medio september. Hvis du kjenner leverandør som kan levere langt rimeligere enn de prisene vi har fått underveis, jf. ovenfor, hvorfor har du ikke tipset oss? Men det er ikke for sent å gjøre det nå!

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt denne diskusjonen om skilletrafo og evt. samordning av kjøp for å oppnå rabatter, gående siden medio september. Hvis du kjenner leverandør som kan levere langt rimeligere enn de prisene vi har fått underveis, jf. ovenfor, hvorfor har du ikke tipset oss? Men det er ikke for sent å gjøre det nå!

 

En så god pris som jeg har oppnådd vil jeg tro er vanskelig, men noe i nærheten skal vel være mulig..

 

Løsningen er å gå rett på de store elektrogrossistene, prøv det og se om dere får til noe der!

Link to post
Share on other sites

En så god pris som jeg har oppnådd vil jeg tro er vanskelig, men noe i nærheten skal vel være mulig..

Løsningen er å gå rett på de store elektrogrossistene, prøv det og se om dere får til noe der!

Nei, jeg starter ikke på nytt med å begynne å lete etter tilbud/priser på skilletrafoer. Burde ikke være nødvendig heller når du Anonym kjenner til leverandør og bedre priser enn de jeg har fått oppgitt. Vi kunne nok ha fått rabatt ved flere bestillinger hos samme leverandør, men da måtte vi slått oss sammen og ikke bestille hver for oss.

Så hvis din leverandør ikke et hemmelig foretak, må du kunne yte oss andre den service/tips å oppgi hvem det er. Såpass samarbeid bør det vel være mellom oss "båtkollegaer". Hvis ikke, skjønner jeg ikke at du i det hele tatt kom med kommentaren om at jeg ikke hadde fått bra priser.

Link to post
Share on other sites

Jeg har som sagt lagt inn en bestilling.

Men, jeg handler via en ansatt i et firma, til hans ansattpris.

Trafoen handles fra en av de store elektrogrossistene, uten at jeg i farta husker hvilken.

 

Veiledende pris er nøyaktig 5150,- eks mva.

Med elektrikersjappa sin rabatt får jeg den for ca 5000,- inkl. mva.

 

Som sagt, jeg gjør ikke et normalt kjøp, jeg gjør det litt bak mål/under bordet, som jeg alltid gjør med slike saker.

Og ja, på toppen av alt skal jeg klare å få tilbake momsen, alt for å spare noen kroner så lenge det er staten jeg snyter.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Nei, det er neppe "stor nok" interesse for at det skal "lønne seg" (rabatter), slik jeg ser det. En av tilbyderne antydet 10 enheter og 25% rabatt. Jeg har registrert bare 3-4 interesserte.

Etter alle innleggene tidligere, forventet jeg en større respons, men mange mener vel at skilletrafo ikke er nødvendig(?). De fleste av de som mener at skilletrafor har noe for seg, har vel skaffet seg allerede.

Jeg for min del vil mest sannsynlig satse på skilletrafo på 1000 VA (Noratel). Den vil dekke mitt behov.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av tilbyderne antydet 10 enheter og 25% rabatt. Jeg har registrert bare 3-4 interesserte.

Hei Zach

Synes du har gjort et glimrende arbeid her, og jeg er fortsatt intr. i skilletrafo, men ...

 

Det jeg sliter litt med er å finne ut av hva jeg bør ha, og jeg har ennå ikke helt forstått hvordan man kobler jording på sekundærsiden.

Er nok en smule forvirret også etter å ha lest opp og ned om temaet.

 

Tror jeg trenger en med noe større kapasitet enn din, dvs over 1000VA.

Antagelig bør jeg vel ha en opp mot 2000VA hvis den skal klare både varmtvann, Thermal ovn og 25A lader.

 

Så har vi dette med tyngde, støy, fysisk størrelse og egnethet for maritimt miljø osv som fortsatt "snurrer rundt" i hodet. Er kanskje ikke helt klar for innkjøp ennå, og skulle gjerne hatt en anbefaling fra en ekspert. Har mange andre tiing å gjøre med båten i løpet av høsten/vinteren derfor må det være et godt tilbud hvis jeg skal kjøpe nå, for den vil ikke bli montert på en stund. Hvis vi kan enes om et felles innkjøp som gir god rabatt, så er det stor sannsynlighet for at jeg slenger meg på.

Link to post
Share on other sites

Ja - vi som ikke er godt nok skodd elektrisk, trenger litt hjelp for å få vurdert de forskjellige tilbudene. Det ba jeg om i et tidligere innlegg, men med dårlig respons.

Jeg kan i beste fall gå på alle fire under dekk, og ser for meg problem med å få på plass trafo som veier 30 kg.

Men jeg har underveis fått forståelsen av at det ikke er nødvendig (for å oppnå beskyttelse) å montere større skilletrafo enn mot det utstyret som har en elektrisk forbindelse mot sjøen. Hos meg gjelder det v.v.tanken på 800 watt. (Jeg har dobb.isolert lader). Det passer meg best, pris og vekt tatt i betraktning. 1000 VA er kanskje på grensen, men bør holde hvis trafoen kan være innkoblet i timesvis uten å bli for varm. Trafoen blir montert på kursen som går til v.v.tanken (+ jordfeilbryter). Landjord er ikke med på sekundærsiden av trafoen, så jord må hentes fra lokal jord, f.eks. jordplate under båten (men den er allerede på plass). Mulig denne jordlederen må kobles til motoren også, men det er jeg ikke sikker på.

Men det er nok enklere monteringsmessig å sette inn skilletrafo som dekker alt ombord, uansett om det er nødvendig eller ikke for å oppnå beskyttelse. Dvs. 2300 VA (for 10 A sikring) eller større.

 

Jeg har fått IM fra en som skal innhente tilbud fra Mastervolt. Kommer vel med under dette emnet på mandag.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...