Jump to content

Kjøp skilletransformator nå?


Zach

Recommended Posts

Det er visst ikke enkelt å gi eller få et entydig svar (jord på sekundærsiden, jordfeilbryter på sekundærsiden osv.). Har lagd skisse på 4 forskjellige varianter. En av disse må være den gunstigste? Herunder må vi være sikker på at det ikke er noen fare for badende nær båten hvis et eller annet uforutsett skjer med landstrømanlegget ombord.

Jordplate = f.eks. dynaplate som monteres under skroget.

div_loesn_skilletrafo.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil denne jordfeilbryteren ha noen funksjon?

Det eneste tilfelle jeg kan se, er at om du får kortslutning mellom primær og sekundærvikling, så vil denne ha en funksjon.

 

det er vad ett par elektriker sagt til mig.....att du måste ha en jordfeilbryter på sekundärsiden för personskyddet

 

(det er vel litt missvissande ordet 'jordfeilbryter' men den måler strömmen i de både 'tamparna' o skulle skillnaden

vare mer enn 30mA så bryts strömmen)

 

jag har ingen jord/dynaplate på sekundärsiden!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ser at mange fremhever plassbehovet for disse trafoene. Den jeg kjøpte, men foreløpig ikke har montert, er utrolig kompakt. Selve trafoen er ca. 25 cm i diameter og 10-12 cm høy, montert på en 30X30 cm plate og monteres på et skott med 4 skruer. Tror vekten er 12 kg. Hele pakka er innbakt og rimelig vanntett, IPgrad vet jeg ikke. 1500w kontinuerlig, pris ca 4500,-. Forhandler MHTronic i Sandnes.

Link to post
Share on other sites

Ligner faktisk mye på denne til Lars, bortsett fra at den er kapslet.

 

Hei igjen.

 

Da skal det bli koblet slik Lars H har det i Trudelutt. Riktignok er ikke trafoen hans kapset, men godt skjult i et ventilert skap. Dessuten har han lagt opp alt selv, men mener at det er gjort fornuftig og sikkert. Og så har han en softstart der i tillegg. Når båten hans står på land, benytter han ikke dette utstyret, men har et eget merket uttak direkte fra land med landjord i kontakten.

 

Det egentlig litt betenkelige er hvordan jordplaten (Dynaplate, medium størrelse) så ut, full av rur da han tok opp båten nå i høst. Kan det bli god nok forbindelse mot sjøen der?

 

landstrom_trafo.jpglandstrom_sikring.jpg

 

landstrom_uttak.jpglandstrom_dynaplate.jpg

 

Hilsen konditor Lars som ikke har peiling på strøm :wink:

Link to post
Share on other sites

det er vad ett par elektriker sagt til mig.....att du måste ha en jordfeilbryter på sekundärsiden för personskyddet

 

(det er vel litt missvissande ordet 'jordfeilbryter' men den måler strömmen i de både 'tamparna' o skulle skillnaden

vare mer enn 30mA så bryts strömmen)

 

jag har ingen jord/dynaplate på sekundärsiden!

 

Høres logisk ut, men problemet er at denne jordstrømmen har ingen plass å gå. Denne er ikke referert til noe jord. Eneste vei en feilstøm kan gå er tilbake til skilletrafoen og summen av strømmen gjennom jordfeilrelet vil alltid være 0

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zach, som jeg skrev i oktober skal jeg montere skilletransformator i tillegg til at jeg har lokal jord (dynaplate). Hva endte du opp med når det gjelder merke og kapasitet? Er det også anledning til å opplyse hvor den ble kjøpt? Jeg vet ikke hva som skal til for å få såkalt "grossist-pris"?

Jeg er ikke kommet så langt at jeg har bestilt skilletrafo enda, men vil bli gjort med det første. Min filosofi er fortsatt at jeg ikke anskaffer større trafo enn nødvendig, dvs. koblet mot det utstyret som har forbindelse mot sjøvann. Og ombord hos meg gjelder det bare v.v.tanken på 800 watt. Jeg tenkte derfor å kjøpe denne på 1000 VA til 3500 kroner inkl mva.

Jeg kom ikke så langt at det ble diskutert rabatt med de vi innhentet tilbud fra, (bortsett fra en som antydet 25% ved bestilling av 10 stk). Vi var jo bare 3-4 interesserte, og det var ikke mange nok for å samordne bestilling (med rabatt).

Nå ser jeg at det finnes en type på 1500 watt som vi ikke har "vurdert" tidligere i dette - eller det tidl. emnet om skilletrafo her på BP, og som ble startet av meg. Leveres at et firma i Sandnes, jf. innlegget til Håp. Dette må vurderes. Med 1500 VA har jeg litt mer å gå på for å unngå varmgang. Vekten er viktig, og 12 kg er meget bra.

Det gror også på dynaplater ser jeg. Men har neppe noen betydning for effekten. Da måtte groen ha tettet porene, og det er lite sannsynlig. Sjøvannet finner sikkert veien inn.

Jeg håper noen av de som er godt oppdatert på bruk av skilletrafo ombord (og de karene finnes her på BP) kan si noe om hvilken installasjon som er gunstigst, jf. skissene 1-4 ovenfor. Syns ikke noen av kommentarene hittil er entydige, slik at det er enkelt å dra en konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Hei JRK!

 

Alternativet må tilfredsstille følgende vilkår, verste mulige uheldige omstendiger samtidig:

* Ikke mulig å få strømstøt ved samtidig å ta i i v.v.tanken (dvs. utstyr tilkoblet sekundærsiden, og som ikke er dobb.isolert) og motoren (eller deler som er koblet mot sjøen)

* Ikke mulig for badende å få strøm i seg.

* Spenningen kobles ut ved feil i v.v.tanken.

* Tæringsproblem så godt som eliminert.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har vært å kikket på Noratel sine hjemmesider, og fikk noen ideer. En ringkjernetrafo på 990 VA er 7 Kg, bygger 160 mm X 82 mm og koster Kr. 938,-

Det finnes selfølgelig mange utgaver men dette var den største jeg fant

 

Alternativ 1

Er det noen som vet om man kan paralellkople transformatorer? Har lært på skolen en gang at det gjør man bare ikke, da får man ekstra tap osv.

Om det går så kan man jo bare paralellkople så mange man vil for å oppnå ønsket effekt.

 

Alternativ 2 (Om ikke 1 er mulig)

Man bruker en trafo til varmtvannstank, en til batterilader, en til vifteovn, osv. Eller man tilpasser dette slik at man får maks 990 VA pr. trafo. Er det mulig å overbelaste en trafo må den sikres med egen automatsikkring Fordelen med denne måten er at det neppe trenges softstart om man sjalter inn en og en kurs.

 

 

 

Fordeler:

Dette er en fleksibel løsning som kan tilpasses alles behov

Dette blir en tilnærmet vedlikeholdsfri løsning.

Dette blir en lett løsning

Om mange blir med, kan man bestille trafoer i stort antall til redusert pris

Link to post
Share on other sites

Du må vel kunne parallellkoble i den forstand at du kan ha flere mindre trafoer i stedet for en stor(?), f.eks. koblet mot forskjellig utstyr som du nevner. Men ser for meg at dette ikke blir så enkelt med en ringkjernetrafo som ikke er innkapslet, ingen sikringer osv. Dessuten må du ha egen bryter mot hver trafo (for å unngå soft-start-utstyr). Neppe praktisk, og kompliserer installeringen. Og flere (4) trafoer x 7 kg blir fort 30 kg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at en kapslet trafo er enklere forholde seg til og det er klart at det blir mer leamikk med mitt forslag, alt etter hvor mange trafoer man trenger. Problemet er at kapslede trafoer er mye dyrere, men du får passende kabinetter fra noen få hundrelapper og oppover. Om man ønsker å lage softstarter selv, er jo dette en enkel sak å lage da. Når det gjelder vekt og størrelse er dette noe av det mest effektive jeg har sett. Men det er klart at mitt forslag er først og fremst for hobbyelektrikern, som har tilgang på litt forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...