xbox Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 jordingen blir med ombord...men stanner i skilletrafon........... sen får du ut en 'ny' jord på sekundärsiden, som er skilt fra landjord.... denne sekundärjorden kan du, hvis du vill, anslute til en jordplate på skroget Trenger den å jordes til en jordplate? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 nej......jag har ikke min skilletrafo jordet på sekundärsiden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Ved bruk av skilletransformator tar du med landjord om bord og inn i primærviklingen på transformatoren. Jordledningen fra land må for all del ikke jordes mot jord i båten (f.eks motor, eller stikkontakter). 220 V fra sekundærviklingen til bruk om bord jordes ikke da dette er "ren" og ufarlig strøm. Du bruker likevel jordledning fra sekundærviklingen til jordingsklemmene i stikkontaktene. I tillegg installeres jordfeilbryter mellom fasene om bord. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 I tillegg installeres jordfeilbryter mellom fasene om bord. dette er viktigt !!!! du måste ha en jordfeilbryter på sekundärsiden, eftersom jordfeilbrytern i land ikke 'vet' vad som skjer på sekundärsiden!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Kan man bruke en ups som skilletrafo?? Vile vel tro at den gjorde det samme? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
sas Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Kjøpte en Charles Isoguard 3,6 KVA i fjor og er meget fornøyd med denne. Er godkjent for motorrom. Kjøpte den hos Boatfix.com i USA. Jetcarrier ordnet frakt. Totalpris ble ca 5000 kroner inklusiv alle avgifter. Denne er fullstendig tett, ikke som mange av de andre som finnes på markedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Kan man bruke en ups som skilletrafo?? Her må du sjekke den enkelte modell. Det er ikke gitt at det er galvanisk skille i en UPS. De rimeligste sender bare 230V tvers gjennom så lenge det er spenning på primærsiden. Gjerne et rele som veksler mellom mating fra primærspenning og vekselretter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Her må du sjekke den enkelte modell. Det er ikke gitt at det er galvanisk skille i en UPS. De rimeligste sender bare 230V tvers gjennom så lenge det er spenning på primærsiden. Gjerne et rele som veksler mellom mating fra primærspenning og vekselretter. Du må ha en "online"-modell, som først gjør om 230 V inn til likespenning, og deretter via en inverter som lager 230V igjen. Hvis du ikke trenger avbruddsfri kraft, så er det "overkill" å bruke en UPS til dette formålet, da den er mye dyrere og tyngre enn en tilsvarende trafo. (Batterier + mye ekstra elektronikk). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xbox Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Ved bruk av skilletransformator tar du med landjord om bord og inn i primærviklingen på transformatoren. Jordledningen fra land må for all del ikke jordes mot jord i båten (f.eks motor, eller stikkontakter). 220 V fra sekundærviklingen til bruk om bord jordes ikke da dette er "ren" og ufarlig strøm. Du bruker likevel jordledning fra sekundærviklingen til jordingsklemmene i stikkontaktene. I tillegg installeres jordfeilbryter mellom fasene om bord. Så da stopper jorden fra land i jordings klemmen på skilletrafoen?. Ombord brukes jorden mellom stikkontaktene ?. Skal jeg lede jordingen ombord ned i en kjølbolt?. Er det noen som har laget et koblingskjema for montering av skilletrafo og kanskje vil dele det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Skal jeg lede jordingen ombord ned i en kjølbolt?. Er det noen som har laget et koblingskjema for montering av skilletrafo og kanskje vil dele det. Jordingen skal ikke ned i noen jordingsbolt. Vet ikke om det kom skikkelig frem, men skilletransformatoren har et galvanisk skille hvor jordingen koples til jordingsklemmene i stikkontaktene. Har dessverre ikke noe koplingsskjema jeg kan lett legge inn. Kankskje noen andre har det? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
xbox Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Jordingen skal ikke ned i noen jordingsbolt. Vet ikke om det kom skikkelig frem, men skilletransformatoren har et galvanisk skille hvor jordingen koples til jordingsklemmene i stikkontaktene. Har dessverre ikke noe koplingsskjema jeg kan lett legge inn. Kankskje noen andre har det? Ser ikke ut til at min skilletrafo som er laget av Lanne har noe galvanisk skille på jordings klemmen. Kan jeg ikke bruke denne da. http://www.lanne.no/newsread/news.asp?DOCID=10010 Type 231c Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 (redigert) Er det ikke slik at også sekundærsiden av skilletrafoen må ha jord? Hva med "overledning" i f.eks. v.v.tanken som ikke er dobb.isolert. Da er det fare for støt hvis man samtidig tar i v.v.tanken og motoren. Er det ikke for å unngå slike støt at vi har jording hjemme. Da må det vel gjelde det samme ombord, dvs. vi må ha lokal jord på sekundærsiden av skilletrafoen(?). Redigert 29.Desember.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Er det ikke slik at også sekundærsiden av skilletrafoen må ha jord? Hva med "overledning" i f.eks. v.v.tanken som ikke er dobb.isolert. Da er det fare for støt hvis man samtidig tar i v.v.tanken og motoren. Er det ikke for å unngå slike støt at vi har jording hjemme. Da må det vel gjelde det samme ombord, dvs. vi må ha lokal jord på sekundærsiden av skilletrafoen(?). Normalt så jordes primærsiden i trafoen mot jord på land. Dette fordi en eventuell feil i trafoen skal løse ut vernet på land. Så etableres jord i sekundærspolen, enten som en PEN leder eller sentertap. (Null punkt i trafoen). Det man da skal være klar over, er at trafoen bør ha isolert kapsling av en eller annen sort. Veldig plagsomt hvis det er en jordfeil på land og du berører jord i båten og kapslingen som har jord fra land samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Ved bruk av skilletransformator tar du med landjord om bord og inn i primærviklingen på transformatoren. Jordledningen fra land må for all del ikke jordes mot jord i båten (f.eks motor, eller stikkontakter). 220 V fra sekundærviklingen til bruk om bord jordes ikke da dette er "ren" og ufarlig strøm. Du bruker likevel jordledning fra sekundærviklingen til jordingsklemmene i stikkontaktene. I tillegg installeres jordfeilbryter mellom fasene om bord. Enig i at vi ikke skal føre jordingen fra land ombord til sekundærsiden, men å si at 230v på sekundærsiden er ren og ufarlig mener jeg er vranglære. Med jordfeil i en av enhetene som er koblet til anlegget ombord vil man ikke har jording som legger denne spenningen ned mot et nullpotensiale, og man har en mulig livsfarlig situasjon. Normalt så jordes primærsiden i trafoen mot jord på land. Dette fordi en eventuell feil i trafoen skal løse ut vernet på land.Så etableres jord i sekundærspolen, enten som en PEN leder eller sentertap. (Null punkt i trafoen). Det man da skal være klar over, er at trafoen bør ha isolert kapsling av en eller annen sort. Veldig plagsomt hvis det er en jordfeil på land og du berører jord i båten og kapslingen som har jord fra land samtidig. Jeg har hele tiden sett for meg at en den sikreste jordingen man kunne ha i et system med skilletrafo var jordingsplate.. Eller er jeg på villspor? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
xbox Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Beklager, men jeg klarer enda ikke å forstå hvordan 3 stk ledninger inn og 3 stk ledninger ut skal kobles, det er så mange forskjellige meninger her at det blir forvirring. Er det ikke bare en måte å gjøre det på, det er vel blitt montert et lass av skilletrafoer i båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 (redigert) Hei Hallaron Det kommer litt an på system. Hvis man tenker enkelt, så gjelder det å se for seg om man på noe vis ved berøring bli oppfattet av jordvernet som en forbruker. Hvis vi fører jord ut i anlegget til stikk kontakter, varmvann bereder og kanskje en motorvarmer, så er det en teoretisk mulighet for dette. Hvis man da har en trafo med Pen leder polarisert, så vil vernet ikke løse ut like sikkert som med en trafo med jord null. (Sentertap). All berøringsfare inkluderer til en viss grad elektrisk ledende deler med kontakt til sjøen, så dette er også noe man selv må vurdere. Har man allerede en jordforbindelse med sjøen via blokkvarmeren og propellen, så har man altså et jordplan på en måte. Proffbransjen sverger til dynaplate uansett og isolert DC anlegg.. Det er vel et spørsmål om hvor godt man skal gardere. Selv hadde jeg ikke montert trafo, men hvis jeg måtte, så hadde jeg valgt en trafo med isolert kapsling, jord i sekundærviklingens null (sentertap), dynaplate, et jordvern på 30mA på hovedkursen og et 10 mA vern i våtsoner. Redigert 29.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Ja men da er vi ganske enige, men ville du lagt opp egne kurser til spesielt våte områder med egne/egen jorfeilbryter på disse kursene? Sånn sett ken en jo si at hele båten er et spesielt vått/utsatt område, og man kunne derfor sikret hele anlegget med en 10ma jordfeilbryter... Eller er tanken at man vil få en del "falske" utkoblinger p.g.a. jordfeil som forårsaker strøm i jordinga som er mindre enn 30 ma, men større enn 10ma? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Definisjonen på en våt sone inkluderer ikke sjøen på utsiden av båten. Tenk enkelt, vann i kontakt med elektrisk utstyr er en økt risiko fordi ledeevnen blir bedre. Man monterer derfor ikke kontakter uten IP grad i nærheten av vann. Den økte faren med berøring av elektrisk ledende utstyr på grunn vann skal beskyttes med et vern på 10 mA. Dette er ikke et valg men et krav i båt. Man har da noen gråsoner som for eks lader eller varmvann bereder montert i motorrom. Vel, man definerer ikke dette som en våt sone, men man bør ikke oppholde seg der nede med landstrømmen tilkoblet etter at slangen på vannpumpen sprakk og motorrommet er sprayet med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 (redigert) Det må (skal?) gjøres som på tegningen nedenfor. Noe forenklet, men i prinsippet OK. Landstrøm m/jord på primærsiden, og tilkobling til jordingsplate på sekundærsiden. Her synliggjort med uttak til v.v.tank. Er denne koblingen OK Ole Petter? (Jordfeilbryter skal stå mellom uttak v.v.tank og v.v.tank). Redigert 29.Desember.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xbox Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 (redigert) Det må (skal?) gjøres som på tegningen nedenfor. Noe forenklet, men i prinsippet OK. Landstrøm m/jord på primærsiden, og tilkobling til jordingsplate på sekundærsiden. Her synliggjort med uttak til v.v.tank. Er denne koblingen OK Ole Petter? (Jordfeilbryter skal stå mellom uttak v.v.tank og v.v.tank). Hallo Dette var måten jeg hadde forespeilt meg, trodde ikke det var nødvendig å lage en ny jord ombord, men lage en "flytene jord" ved å holde alle jord for 220V samlet Redigert 30.Desember.2007 av xbox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Man trenger vel ikke dynaplate med skilletrafo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 ZINC SAVER II,galvanisk isolator, fra Seatronic er den bra? er ihvertfall billig Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Definisjonen på en våt sone inkluderer ikke sjøen på utsiden av båten. Tenk enkelt, vann i kontakt med elektrisk utstyr er en økt risiko fordi ledeevnen blir bedre. Man monterer derfor ikke kontakter uten IP grad i nærheten av vann. Den økte faren med berøring av elektrisk ledende utstyr på grunn vann skal beskyttes med et vern på 10 mA. Dette er ikke et valg men et krav i båt. Man har da noen gråsoner som for eks lader eller varmvann bereder montert i motorrom. Vel, man definerer ikke dette som en våt sone, men man bør ikke oppholde seg der nede med landstrømmen tilkoblet etter at slangen på vannpumpen sprakk og motorrommet er sprayet med sjøvann. Ja jeg er vel i prinsippet enig, men i praksis er de fleste båter svært fuktige fra tid til annen; kondens, lekasjer, kommer dyvåt inn osv. I alle fall er det slik i min båt. Jeg ser derfor hele båten innvendig som bad/vaskerom (IP 44) og tenker slik ved implementering av nye løsninger. Mitt spørsmål var derfor hvorfor ikke sikre hele båten med en 10 ma jordfeilbryter, istedenfor 30 ma som er vanlig? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 (redigert) Dette var måten jeg hadde forespeilt meg, trodde ikke det var nødvendig å lage en ny jord ombord, men lage en "flytene jord" ved å holde alle jord for 220V samlet Dynaplaten er montert under skroget, og blir lokal jord ved direkte kontakt med sjøen. (Eller er det "godt nok" å bruke midtuttaket på sekundærsiden i stedet?). Redigert 30.Desember.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 dette er viktigt !!!! du måste ha en jordfeilbryter på sekundärsiden, eftersom jordfeilbrytern i land ikke 'vet' vad som skjer på sekundärsiden!! Vil denne jordfeilbryteren ha noen funksjon? Det eneste tilfelle jeg kan se, er at om du får kortslutning mellom primær og sekundærvikling, så vil denne ha en funksjon. Forøvrig er jeg enig med deg i at sekundærsidens midtuttak ikke bør benyttes. Jeg har prøvd å finne ut av om det er noe krav til lokaljord ved bruk av skilletrado, men utfra det jeg har sett kan man egentlig kutte ut hele jordsystemet. Men dette er jeg ikke sikker på, så jeg er veldig takknemlig om noen har kunnskap, og eventuelt kan henvise til noe dokumentasjon som viser at dette er påkrevd. På min egen båt har jeg i tillegg inverter og strømaggregat og derfor er disse jordet til et eget lokalt jordsystem, men det er ingen elektrisk forbindelse mellom dette og skilletrafoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.