Jump to content

Skrogfukt


Seiljåtten

Recommended Posts

Har hørt mange skrøner i båthavna om båter som veier mangfoldige hundre kilo mer på høsten enn på våren. Det gjør min båt også, men det tror jeg skyldes at jeg på høsten har løftet på land hærligheten med fulle tanker(-septik) og fulle skap. Det tar flere fulle stasjonsvogner å tømme båten, og her mener jeg mye av vekten ligger. Har jo 6 lag med epoxy primer, og hvis vi snakker om feks. 300 kg,dvs 300 liter vann inne i skroget på båter på ca 40 fot, så lukter det frostsprenging for meg. Noen som har mer erfaring med skrogfukt, hvor mye det er snakk om, og litt dokumentasjoner og målinger som angår skrogfukt?

Link to post
Share on other sites

Det tar flere fulle stasjonsvogner å tømme båten, og her mener jeg mye av vekten ligger.

En kjenning i båtforeningen tok en test ved opptak i fjor. Forhold ombord i båten med hensyn til tanker, inventar, osv var tilnærmeligvis helt like både høst og vår. Resultat, båten på 29' var 400 kg lettere på våren. Samme mobilkran brukt ved opp og uttak. Så begynner diskusjonen, er dette mulig? :crazy:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er det skrevet mye om. Søk på temaet.

Mange påstår at plastbåter ikke trekker vann. Og at epoxy ikke er helt tett. Jeg vet ikke - hadde vært moro å veie en bit, la den ligge i vann noen måneder og veie den igjen. Min fars båt pleier også å vise noen hundre kilo (2-300) mer på vekten om høsten. Om det skyldes at båten er tyngre eller at vekten kan være påvirket av luft-temperatur eller annet vites ikke - det bæres ikke nevneverdig ut eller inn av den etter den kommer på land som kan påvirke vekten. Kanskje innredningen - som også består av en del tre - har høyere fuktighet enn om våren. Når det gjelder epoxy - er båten fri for vann i kjølsvinet? For innvendig kan vel vannet også trekke - hvis det i det hele tatt trekker?

 

Se f.eks denne tråden

Eller denne

 

hvor temaet har vært oppe.

Link to post
Share on other sites

Diskuterte dette med en venn av meg her om dagen. Han har en 43 fots seilbåt og han hevder at båten veier ca 600 kg mere om høsten enn om våren. Dette er ikke gjetning, men veiet!

Kan det ikke også tenkes at alt av treverk, tekstiler, tauverk osv osv også har tatt til seg fuktighet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor mange kvadratmeter skrog har man under vann da - f.eks. på en 35 foter: 11m x 3.5m i ekstremitetene, kurvatur og form forøvrig gir ca 30m2 ? (max?). Om man tenker seg en 1 cm tykt lag med sjøgress og groe som er mettet med vann gir dette 300 kg.

Om det skulle vært 600 kg i skroget under vannlinjen betinger dette da minst 2 cm vannskikt i hele undervannsskroget. Da må det være høl et sted.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ligget ute i 1 år da jeg tok opp båten og kappet hull til baugpropell. Den biten som jeg skar ut var 1 cm tykk, massiv, og tilsynelatende knusktørr. har regnet skroget som ca 26m2 i forbindelse med stoffing og priming. Om det stemmer, vil 300 liter være 11 liter vann pr. m2 skrog........neppe. Da skulle vannspruten stått når vi freste ut hull til baugpropellen. Det støvet istedenfor voldsomt!

Link to post
Share on other sites

Ja, det e vel nettopp det som gjør at jeg ikke forstår hvorfor den myten der fortsatt eksisterer. Hva ville skjedd om jeg tok opp min 38 fots seilbåt med 300 liter vann i skroget, og det ble frost første natta......ville ikke båten da ha frostsprengt! Hva med alle sjarkene som er ute hele året, får noe i propellen i -10 grader, og løftes på land.....har aldri hørt om skader pga det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen spesiell formening for den ene eller andre tro - men uansett er det vel ikke kun undervannskroget som potensielt kan ha fukt? Luftfuktigheten generelt er jo annerledes om sommer enn vinter. I stua ser jeg jo parkettgulvet trekke seg sammen om vinteren og utvide seg om sommeren uten at det er utsatt for vann direkte, og det må vel kunne være hele båten og alt ombord som bidrar - dersom det i det hele tatt trekker til seg fuktighet? Å kun forholde seg til mengden som utgjøres av vannlinjen og under blir kanskje litt lite?

 

Hvis en tre tonns båt (uten motor men med innredning) generelt kan endre vanninnholdet med 0.5 % blir det jo noen kilo. Men om det endrer vanninnholdet er jo selve spørsmålet...bare en tanke fra min side.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres litt for utrolig ut dette.

 

Min egen båt gikk i samme hastighet i oktober som i mai (en knop raskere i oktober). Og temperaturen var ca 14-15 grader, så det hadde heller ikke så mye å si. Nå er den bare 24 fot, men jeg hadde merket 150-200 kilo.

 

Det som har definitivt mest å si for fart og turtall er groe på drev eller propell. En bekjent med en Nidelv 690 var meget fornøyd med sitt nye båtkjøp i fjor vår. Så utpå ettersommeren fikk han nesten ikke båten i plan. Et bad og litt skrubbing/vasking senere fikk båten tilbake hastigheten.

 

Mulig at skrogfukt kan ha mer å si på eldre båter...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder innredning, har jeg vel heller inntrykk av at tingene blir fuktigere av opplag, enn tørrere. Tette presenninger, fuktig høst, ingen strøm, etpar fuktballer....neppe løsningen på å tørke båten for litervis med vann. Denne fukten skulle i såfall tørket på sommeren, og kommet på vinteren. Nei, jeg holder meg fortsatt til at det er lett å løfte på land en turklar båt, og sjøsette en tom en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...