Jump to content

Anoder på trimflaps


frihågen

Recommended Posts

Dette er nok avhengig av flere ting. Dersom de er produsert av plast er det ikke nødvendig, dersom de er produsert av metall er det nødvendig. Dersom de er forbundet via kabel til andre store offeranoder i fysisk kort avstand er det ikke nødvendig. Mange ser at det er enkelt å plassere anodene på selve trimflapsene, noe som gjerne monteres fra fabrikk, både over og under selve flapset. Da motvirker man korrosjon av flaps og materiale som firbinder flapset til festeanordning på selve skroget. Jeg har opp gjennom årene sett mange flaps som har hatt betydelige tæringsskader. Billig å sikre flapsene med offeranoder.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg monterte nye trimflaps i 2005 installerte jeg samtidig anoder på begge to. Egentlig så har det vært lite tæring på anodene, men noe har det vært. Er i tvil om det har noe for seg, men helt sikker er jeg ikke. Har observert i båthavna at det er flere som bruker anoder på flapsene, men flesteparten har ingenting.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjor høst i forbindelse med høstsjekk på båt før vinteren var vi to stk Nord Wester som monterte nye Scew Back propeller. Kun en av oss monterte sink anode på propell. Ved vårpuss nå i juni var min propell like fin, mens på den andre Nord Westen så propellen helt forferdelig ut. Til og med lett antydning til tæring. På min propell var anoden 80 % spist opp.

Link to post
Share on other sites

En iakttagelse i samband med zinkanoder på trimflaps:

 

Hade tidigare en Nimbus 3000, och på den satt Bennett rostfria trimflaps med zinkanoder. Jag målade botten med VC17 kopparfärg.

Så ett år så hittade jag billiga zinkanoder på Biltema och då tyckte jag att det var lika bra att köpa ett par nummer större. Dom vägde kanske dubbelt mot dom tidigare. Fick borra ett par extra hål i trimplanen, men det gjorde inte så mycket.

 

Men därfter fick jag för mig obegripliga problem med kraftig beväxning av havstulpaner på akterspegeln på båten. Allt annat var sig likt, samma båtplats, samma riktning i förhållande till solen, samma bottenfärg, målad på samma sätt. Jag kontaktade International men dom kom bara med för dom bekväma tips av typen 'slipa ner all bottenfärg och börja om från början' osv.

 

Problemen fortsatte flera år, men så läste jag en artikel i 'Praktiskt båtliv' och där påstods det att för mycket zink skulle kunna försämra beväxningsskyddet. Dessvärre sålde jag båten utan att ha kunnat testa att gå tillbaka till mindre zinkanoder.

Link to post
Share on other sites

Problemen fortsatte flera år, men så läste jag en artikel i 'Praktiskt båtliv' och där påstods det att för mycket zink skulle kunna försämra beväxningsskyddet.

Dette må være være en myte. Hvordan skal en sinkanode på et brett som ikke er knyttet til noe annet elektronisk ha noe med groe på akterspeilet generelt å gjøre? Dessuten korroderer det ikke mindre om man har på større anoder, den varer bare lengre. Så å montere større anoder som skal kunne gjøre dette synes jeg er utrolig merkelig. Er det andre som har tilsvarende erfaringer eller noen kjemieksperter, så kommenter i vei.

 

Det er litt av en jobb og få boret hull til dem.

Sansynligvis syrefast. Bruk borr av god kvalitet (ikke billigborr), bruk også borrepasta og lav hastighet så går det gjennom til slutt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...