Jump to content

Mye groe i år?


bliss X

Recommended Posts

På sensommeren og høsten har det blitt lite båtbruk i år. Båten har nå ligget noen uker uten å bli brukt. Tok en tur utpå idag, og ble overrasket over hvor treigt det gikk. Vanlig marsfart er 6.2 knop, men i dag på flatt vann gjorde båten godt under 6 knop. Holdt seg stort sett på rundt 5.5 knop.

 

Jeg har ikke opplevd dette før.

 

Groe?

Link to post
Share on other sites

Båten vår har nesten ikke grodd i det hele tatt :-)

Kun litt slim/svak brunt nelegg på det grå drevet, det sorte er nesten helt fint. Blåste over igår med vanlig kjip hobbyhøyttrykksvasker og den er nå helt ren.

 

Joda310, Vallø båthavn, Jotun selvpolerende, meget tynt lagt på med rull 2 liter (eller var det 3?) til 31 fot

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har mistet over 1knop for motor og seilmessig så er det betydelig redusert fart.

Seilte i dag side om side men en kompis som seiler en comfortina32 både på kryss og slør og jeg hadde store problemer med å seile fra han , tror båten min må være betydelig begrodd og jeg mistenker propellen for å være grodd fast i åpen stilling for så går det mistenkelig langsomt her.

Får ta noen bilder på Onsdag når jeg tar den opp.

Link to post
Share on other sites

Pøh :smiley:

Ja det er rart det der , comfortinaen har vært ute siden April og jeg siden Mars men vi har ligget i 2 ulike havner.

 

Skal følge nøye med på hans båt også når han tar den opp og er den like begrodd som min så er det bare å trekke lua godt ned i trynet og luske seg stille avgårde i skam.

Har seilt fra han tidligere i sommer men jeg har ikke "parkert" han akkurat.

Han var ute og testet sin kliss nye genua fra gran i dag og det er mulig den har gjort susen slik at jeg nå med mine udugelige standardseil må se fram til sommer 2008 hvor han seiler fra meg hver helg.

Grusom verden å leve i når jeg er en elendig seiler og ikke klarer å ta ut potensialet i min egen båt etter 2 hele sesonger :blush:

Link to post
Share on other sites

Har du temperaturmåler siden du sier dårlig kjøling eller ser du det på andre ting.

Kjølevannsinntakene på drevet var pakket inn i skjell her og men det har da kommet vann spyttende ut av exosen som vanlig.

 

--------------------------------

 

Når det gjelder bildene så har jeg brukt Seajet 033 shogun bunnstoff og hempel spray på drevet og alt bortsett fra selve propellen før jeg satte ut båten i Februar/Mars.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har også en HR 312 som hadde grodd noe forferdelig på propellen, mens skroget ellers var OK. Det var så ille at det var vanskelig å få fart på båten da den skulle opp.

Vi har en to-bladet messing foldepropell. Har noen opplevd noe tilsvarende?

Anodene er slitt og må skiftes før båten går i vannet igjen. Kan det være årsaken?

Finnes det noe å sette inn en messisngpropell med som hindrer groing?

Båten ligger på Grimsøy ved Skjebergkilen.

HR 312

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...