Jump to content

Regler for bading ved båthavn.


skhauge

Recommended Posts

Hei. Driver å diskuterer en sak med en del kolegaer. Vi diskuterer bading i et område der det er en båthavn med ca 100 båter. Det foregår endel bading ved innløpet av havnen. Eg påstar dette er svært uheldig med tanke på sikkerheten. Så lurer eg på om det finnes et regelverk som forteller noe om dette. Har leitet på internett, men finner ingen ting konkret. Mange plasser står det skrevet noe om en 50 meters regel. Så har eg og lest at det er ekstra farlig for badende i et anlegg der det er montert landstrøm. Fint om noen her kan hjelpe meg å besvare dette. Gjerne sende en link visst det finnes et regelverk. Takk.

Link to post
Share on other sites

Etter mange år som båteier har jeg aldri hørt om dette. Har selv badet i båthavn og gjør det hver sommer. Sist i Resø havn, men mange båter rundt oss. (Ingen i bevegelse.)

 

Det med landstrøm ombord og farliheten rundt dette har jeg aldri tenkt på.

 

Jeg har kuttet jordkabel ssom mange andre båtfolk vil jeg tro. Etter å ha studert anodene mine er det lite galvanisk tæring på Astor. Kanskje grunnen for dette er at det går lite til jord?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det at folk benytter et kaianlegg til bading vil ikke forskyve båtene. Det er kun der det er merket med riktige merke i sjø at du som fører av en båt må forholde det til avstandsregler.

 

Men selvsagt fratar ikke manglende merking deg fra normal aktsomhet. Og du kan selvsagt komme i en erstatningssituasjon. Det kan nok også badende dersom de bruker båten din til stupetårn el.

 

At enkelte badende og båtfører burde ta større hensyn til hverandre er jo også en side av saken. Men det er jo en regel som gjelder på de fleste områder. Ta hensyn til dine medmennesker.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har kuttet jordkabel ssom mange andre båtfolk vil jeg tro. Etter å ha studert anodene mine er det lite galvanisk tæring på Astor. Kanskje grunnen for dette er at det går lite til jord?

 

Lite spørsmål Astor, jeg ligger ikke med fast landstrøm men jeg har jo endel døgn iløpet av sesongen hvor jeg lader batterier i båten (vil anslå 30-40 ila sommeren).

Bør jeg ha en landkabel eller lader hvor jeg bare kobler bort landjord uten å gjøre noe mer.

Hvilke fordeler/bakdeler må jeg være klar over i forbindelse med dette.

Føler at dette er et viktig tema da jeg ikke har mulighet til å feste anode på propell/aksel.

 

Gratulerer meg selv med inlegg nr 100. :flag::cheers::flag:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Nettopp.

Og derfor har jeg også den plassen jeg har til tross for at jeg kunne fått en plass med lettere tilgjengelighet. :wink:

 

Bliss X, lå ikke du på padda? Mulig jeg husker feil, men om jeg ikke gjør det så har du nok ikke lenge igen med de slamlekterne rett utenfor badeplassen din :crazy:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til om det er et forbud mot å bade i marinaer, men at det innebærer en risiko er det vel ingen tvil om. (Jeg mener det burde vært forbudt). Etter å ha regisrert en del feil i båtene, slår jeg ikke en gang lens fra en uteligger for sikkerhetsskyld. Jeg ville stolt på at min egen båt er i orden, men jeg har problemer med å stole på andres båter fordi jeg vet at jordverene svikter og at anleggene skjeldent kontrollers.

Risikoen øker i takt med at båtetene og marinaene ikke er i forsvarlig stand, og derfor må det fokuseres på periodiske kontroller av de elektriske anleggene i båtene og i marinaene.

Artikkelen under forklarer faren i ferskvann, men den er like aktuell i saltvann når anleggene ikke er i orden.

http://www.abycinc.org/lucas_ritz.pdf

Link to post
Share on other sites

Etter å ha regisrert en del feil i båtene, slår jeg ikke en gang lens fra en uteligger for sikkerhetsskyld. Jeg ville stolt på at min egen båt er i orden, men jeg har problemer med å stole på andres båter fordi jeg vet at jordverene svikter og at anleggene skjeldent kontrollers.

Risikoen øker i takt med at båtetene og marinaene ikke er i forsvarlig stand, og derfor må det fokuseres på periodiske kontroller av de elektriske anleggene i båtene og i marinaene.

Artikkelen under forklarer faren i ferskvann, men den er like aktuell i saltvann når anleggene ikke er i orden.

http://www.abycinc.org/lucas_ritz.pdf

Hva har dette med jordfeil å gjøre???

En står jo ikke på "jord"?

Link to post
Share on other sites

Fikk strøm gjennom kroppen på badetur

 

(VG Nett) En 16 år gammel gutt er alvorlig skadet etter han fikk strøm gjennom hele kroppen da han var på badetur søndag formiddag.

Av SILJE MARIE LIEN

 

 

Ulykken skjedde da gutten skulle dra seg opp av vannet ved hjelp av en vaier fra en strømførende bro.

 

Vitner måtte banke guttens hånd med en bjelke for å få den løs fra den strømførende vaieren.

 

Strømførende bro

 

- På vei opp fra vannet har 16-åringen tatt tak i den ene vaieren som holder hengebroen på plass. Av en eller annen grunn var det strøm i denne, forteller operasjonsleder Anders Oksvold ved Follo politidistrikt til Østlandets Blad.

 

Han vil ikke spekulere i hva som kan ha skjedd.

 

- Vi vil etterforske saken. Hengebroen er utstyrt med belysning, og mye tyder på at det er en feil ved disse ledningene som er årsaken til at broen ble strømførende, sier Oksvold.

 

Et yndet badested

 

Gutten ble fløyet til Akershus universitetssykehus der han ble lagt i respirator. Badeulykken skjedde i Lysen i Ytre Enebakk, hvor gutten var på badetur sammen med en venninne og en kamerat.

 

Området ved den gamle hengebroen like ved Nosa Feriehjem i Ytre Enebakk er et yndet badested for barn.

 

Vitner til ulykken sier de er skremt at de uvitende har oppholdt seg daglig rundt en bro som er så farlig.

 

Utenfor livsfare

 

El-verket dro umiddelbart ut etter ulykken og stengte av strømmen, skriver Østlandets blad.

 

Gutten var utenfor livsfare søndag kveld. Han ligger på intensivavdelingen på Aker Universitetssykehus.

 

- Tilstanden er stabil, men alvorlig, melder vakthavende lege ved sykehuset.

 

Det er fortsatt usikkert hvor mye strøm unggutten fikk i seg.

 

(VG NETT 26.07.04 kl. 08:46)

Link to post
Share on other sites

Småbåthavnen kan selv bestemme om bading er tillatt eller ikke i selve havnen. Når det gjelder ved selve innløpet til havnen kan det vel være flere henyn å ta. F.eks. har dette vært brukt som badeplass før båthavnen ble anlagt? I tilfelle svaret er ja, vil jeg anbefale at båtførerne tar sitt hensyn og ikke fortrenger det badende.

 

Hva med å merke innseilingsled?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kuttet jordkabel ssom mange andre båtfolk vil jeg tro.

Etter hva jeg har lest å hørt , så er det ikke bra og kutte jordkabel til landstrømmen .Ligger vel litt tynt ann den dagen du har en feil og holder i noe strømførende ? Desuten er det vel strengt tatt ikke LOV å kutte den , eller ?

 

Det med bading i havna , hos oss er det strengt forbudt .Ikke lenge siden vi hadde en alvorlig feil på den ene brygga , trikker'n sa det slik . Godt ingen har bada her i det siste . Trur ikke det er så lurt å bade rundt i havner , er det en feil en gang så blir du vel fort grilla ?

 

Håper at det kommer noen med svar her som kan dette bedre , kan foresten spørre repratøren som kommer ombord etterpå . Han bør jo ha greie på slikt

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt betydningen av utropstegnet og spørsmålstegnene dine Brage.

Er det noe du lurer på eller er det en påstand?

Jeg spør.

Og jo flere spørsmålstegn, jo mer lurer jeg.

Og bruken av utropstegn/gåseøyne brukte jeg pga at utriggeren er vel av treverk og kan derfor ikke være strømførende.

Klart nå? :wink:

 

 

Etter hva jeg har lest å hørt , så er det ikke bra og kutte jordkabel til landstrømmen .Ligger vel litt tynt ann den dagen du har en feil og holder i noe strømførende ? Desuten er det vel strengt tatt ikke LOV å kutte den , eller ?

Tine III

Kan vel ikke være noe farlig å la være å trekke jordledningen ombord, så lenge en ikke bruker jord eller kopler noe til jord som v.v bereder etc.

I motsatt fall er det vel værre å trekke jord ombord hvis ikke det brukes og en ikke monterer jordplan.

Da kan jo mor/datter få seg en overraskelse ved å bruke føner samtidig som de holder i "jord" som feks vannledningsnettet el.l., og det foreligger jordfeil i nettet.

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en god ide for de som ikke liker beskyttelsesjord å flytte til Indonesia.

For et par år siden så fikk jeg en mail fra en kar fra Jakarta som arbeidet på eller for http://www.elektroindonesia.com

Det ble en del mail skriving om korrosjon, og han skulle legge ut det jeg skrev på hjemmesiden.

Han fortalte at de hadde store problemer med at folk fikk strøm i seg både innemhus og utomhus fordi de ikke brukte beskyttelsesjord der nede. Jeg tror det er best vi beholder jorlederne våre jeg.

Jeg skal forsøke å finne artikkelen vi skrev om hvordan bygninger kunne beskyttes ved å installere trafoer med enten sentertap eller PEN leder samt jordvern.

 

Det er en rekke info om beskyttelsesjord i andre tråder for de som har oversikten.

Link to post
Share on other sites

. Jeg tror det er best vi beholder jorlederne våre jeg.

Du sier noe der ja , jeg kutter ikke av jordledningen . Da har du i værtfall stor mulighet for å få deg en saftig ++ karamell vil jeg mene . Som sagt så tviler jeg på det er noe særlig etter boka , lovmessig eller ikke . Som du sier , damer å hårføner og en liten tur borti vasken . Nei uffameg , det høres ikke særlig lurt ut . Har du ting i orden ombord , så tærer det neppe noe mindre uten jordingskabelen trekt ombord . Men jeg skal ikke påstå noe som helst , kun sier det jeg har hørt og mener å ha lest .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...