Jump to content

YA-12 og 15,1V ladespenning

Christianl

Recommended Posts

Har grublet litt på denne ya-12 laderegulatoren jeg har på min yanmar.

Vet ikke helt hvor lenge den har vært slik håpløs, men oppdaget "problemet" når jeg koblet på et "voltmeter"

Når batteriet har vært tappet virker jo alt som normalt, siden min lille dynamo ikke klarer å presse spenninga over 14,4 Volt den første stunden.

Problemet kommer når den klarer dette, siden den ikke "gir" seg før 15,1 volt. Har en jumper på ya-12 for å velge mellom 13,8V og 14,4V ( tror jeg det var) ladespenning å denne jumperen står på 13,8 Flytter jeg den til posisjon "2" altså 14,4V hopper ladespenningen til 15,7( hvis jeg husker riktig )

Noen som har vært borte i noe lignende?

Har også sett at ladespenningen har "boostet" til over 16V noen ganger ( varer bare 10-30 sekunder? ) men denne boost greia skal vel være slik? Kanskje ikke med så høy spenning men.

Hvor skal man starte? Noen som har noen forslag?

Har sjekket med 2 forskjellige voltmeter, sjekket koblinger , målt spenningsfall osv... men har ikke blitt noe klokere!

Hilsen Christian

Velkommen!

Måler du spenningen på de samme punktene som regulatoren? (Normalt batteripolene)

Om du ikke har den så ligger brukermanualen i Dok.arkivet

I manualen står det at den er trinnløs regulerbar?

Den er temp. kompensert så spenningen vil ligge over 14.4V hvis omgivelsene er under 20 grader.

Måler spenningen på polene

ya-12 er koblet til batteri velgeren. Spenningsfallet fra batterivelgeren til batteriet er 0 Volt ( maks 0.01V )

Har ingen regulering på ya-12 bortsett fra jumperen. 13,8 og 14,4 ( tror jeg det var )

Ingen andre justerings muligheter. Har sett det er en slik temp føler på den. men var samme problem i sommer den dagen det var over 20 grader :lol:

Kan du se at jumperen er original? Jeg tenker på om noen kan ha erstattet et justeringspotmeter med etpar motstander og denne jumperen. For enkelt å kunne veksle mellom sommer og vinterstilling. Og at de har stilt på feil spenning.

Hei !

På den YA-12 en jeg haddevar det ingen jumpere - den virket ganske helstøpt - men på undersiden var det et lite hull kanskje 2-3mm, og innenfor dette hullet satt et trimmepotmeter som du kunne justere ladespenningen med. Imidlertid er det jo en kjent oppførsel fra slike eksternregulatorer at de sender ladespenningen til himmels om de av en eller annen grunn har mistet kontakten med referansen (mao sensekabelen)

-koh

Edited by koh (see edit history)

Jumperen ser orginal ut.

Har letet etter et slik justeringshull før, men det var på siden. Jeg for da å demontere den helt å ta en skikkelig titt.

Takker for gode forslag! Skal ta en ny runde med voltmeteret på jakt etter "sensekabel" :sailing:

Måler spenningen på polene

ya-12 er koblet til batteri velgeren. Spenningsfallet fra batterivelgeren til batteriet er 0 Volt ( maks 0.01V )

For meg tyder dette egentlig og ren følelsesmesssig på batterivelgeren uansett.

Jeg vet ikke hva slags instrument du bruker, altså hvor rask den opplyser spenningsforskjell bak kommaen,

men det er mulig at det finnes dårlig kontakt inne av velgeren og at regulatoren reagerer raskere enn måleren din.

Dette kunne man nå sjekke med oscilloskop.

Men for å forenkle det kunne du nå først vente på en slik anledning og så sette sensledningen av YA-12 rett på batteriene.

(ikke mens motoren går.)

Ellers kunne du bygge en bro fra bryterinngang til utgang for å eliminere et mulig problem mens du sjekker.

(Men husk: monter en slik bro fast, ikke "hanter" med løse kabler.)

Dette koster deg ikke noe, men viser deg om det finnes forskjell i det hele tatt.

Men det finnes andre muligheter også.

Er alle andre tilkoblingene av YA også ok, spesiellt minustilkoblingen og D+forbindelse?

Når dynamoen blir presset å gi full strøm: har dere brukt en oscilloskop en gang for å sjekke om dynamoen kanskje

begynner å svinge, eller om diodene og isolasjon begynner å bråke (vekselstrøm på dynamoen?)?

Hvilken spenning finnes det i så fall på D+?

Det finnes flere muligheter, men begynn med første anbefalingen først.

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Tja - baksiden eller under - hele greia er jo en plastboks som er støpt igjen på en side med noe lim/epoxyaktig og det er i denne limflaten at hullet er borret opp. lurer på om det ikke satt en tapebit over det.

-koh

- men på undersiden var det et lite hull kanskje 2-3mm, og innenfor dette hullet satt et trimmepotmeter som du kunne justere ladespenningen med.

Kanskje en mulighet til pga. poti.

Hvis det finnes en potensiometer som ikke er lokket, kanskje at den bare fikk litt oksidasjon?

I så fall kan trådstarteren jo bevege innstillingen flere ganger fram og tilbake.

Mulig at det blir bedre/mer stabilt med det allerede.

Men hvis så, da er det vel best at man bytter enten potensiometeret eller hele regulatoren.

Best før regulatoren gjør noe helt galt med ladespenningen.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joho.. 14,4V ladespenning!!

Vet ikke helt hva den tidligere eieren hadde justert den på, men når jeg endelig fant denne justerings skruen, var det bare å vri den litt tilbake... dermed sank den sakte men sikkert fra 15,1 til 14,4 :cheers:

Morro når ting er enkelt å fikse.

Takk til folket her på baatplassen, sparte meg for mange timer med feilsøking nå.

( Mulig han justerte den når motoren gikk på tomgang!? Istede for å øke turtallet litt. En tanke bare! )

Edited by Christianl (see edit history)

Hei !

Ja - eller så justerte han den med sultne batterier og fikk aldri spenningen opp.

Ellers - når regulatoren din en vakker dag takker for seg - kan du snakke med Jørg som engasjerte seg her. Han kan sannsynligvis gi deg et tilbud på

en fet computerstyrt regulator med 4 ladetrinn med masse lysdioder og greier. Den lader den ennå raskere enn YA-en (iallefall de siste 20%).

-koh

Ellers - når regulatoren din en vakker dag takker for seg - kan du snakke med Jørg som engasjerte seg her. Han kan sannsynligvis gi deg et tilbud på

en fet computerstyrt regulator med 4 ladetrinn med masse lysdioder og greier. Den lader den ennå raskere enn YA-en (iallefall de siste 20%).

-koh

En slik kunne jeg trenge nå faktisk. Er så kjedelig å kjøre "dynamo" når jeg er ute å :sailing: Jo kjappere batteriene er klare jo fortere blir det stille!

Jørg: Har du noe slik på lur? Evt. sendt meg litt info om vidunderet?

Gratulere, Christianl.

Det ha jo vært enkelt.

Lykke til videre !

Men koh...

Den lader den ennå raskere enn YA-en (iallefall de siste 20%).

... hehehe, litt kødd og ironi til kvelden? :smiley:

Men med PDAR lader dynamoer faktisk også raskere på første 80%, enn YA eller de fleste andere gjør.

Jeg vet bare om to regulatorer som klarer nesten det samme, bare at de ikke finnes for salg i Europa.

Kjøp deg en PMP1 i tillegg (altså ikke en ukompensert Ah-teller) og en klokke, da ser du dette selv.

Husk reklamen fra Sterling: "... tilbyr både raskest mulig og 100% batterilading".

Tror du at jeg ville "singe" en slik slogan både i hele tida og som en "papegøye"

hvis ikke jeg vet at det stemmer til 100%?

Jeg gjør meg sikkert gjerne latterlig for andres moro skyld av og til :yesnod:

men jeg gjør meg ikke utroverdig.

Jørg

Jørg: Har du noe slik på lur? Evt. sendt meg litt info om vidunderet?

Egentlig altid på lager, så ingen hast.

"Litt" info finnes på websidene mine, så må ikke jeg skrive alt dobbelt,

selv om jeg blir "tvunget" daglig til det. :smiley:

Les litt på websidene er du snill, også på FAQ, det finnes stortsett svare på alt allerede der.

Og hvis du mangler noe, da skriver eller ringer du bare.

Men helst fra i morgen, er du snill.

I dag må jeg bygge litt her.

... gamle dynamotestbenken gikk i stykke og nå må jeg få den nye på plass. :crazy:

"Urgent" og helst enda i dag. :rolleyes:

Jørg

... gamle dynamotestbenken gikk i stykke og nå må jeg få den nye på plass. :crazy:

"Urgent" og helst enda i dag. :rolleyes:

Jørg

Har du ikke fått denne på plass enda :lol::lol:

Husk at du har en jobb å gjøre før neste uke :yesnod::yesnod:

(og husk å sende regning.)

Geir

Hei igjen !

... hehehe, litt kødd og ironi til kvelden?

Nei det var ikke ment som det (kanskje litt med alle lysdiodene) Jeg mener at YA-12'en holder dynamoen i metning opp til ladespenning på batteri er 14.4 (dvs 80%). Og så lenge dynamo er i metning kan du vel ikke få ladet mer effektivt eller hur ?

YA-12 slakker så av på ladestrømmen, og holder batterispenning på 14.4. Ladingen opp mot fullt går saktere og saktere

PDAR fortsetter til 14,8, og holder denne i etpartre timer før den går ned på 13.6 mao full fart helt til 100%

En annen ting er vel (etter det jeg har latt meg fortelle) at denne 14,8 ladingen skal være mer gunstig mht sulfatering.

-koh :confused:

til ladespenning på batteri er 14.4 (dvs 80%). Og så lenge dynamo er i metning kan du vel ikke få ladet mer effektivt eller hur ?

YA-12 slakker så av på ladestrømmen, og holder batterispenning på 14.4. Ladingen opp mot fullt går saktere og saktere

PDAR fortsetter til 14,8, og holder denne i etpartre timer før den går ned på 13.6 mao full fart helt til 100%

En annen ting er vel (etter det jeg har latt meg fortelle) at denne 14,8 ladingen skal være mer gunstig mht sulfatering.

-koh :confused:

Ja, på grunn er det riktig.

Men Sterling ville ikke kalles øffentlig som guru av batterilading hvis ikke han hadde noe trikks på lager.

Og det har han.

Ladingen med PDAR har en annen forløp.

Softwarestyringen (rett og slett en programm som både permanent måler og styrer ladingen etter batteriens behov)

sørger for at batteriene får det som de krever.

Høres litt avansert ut, men så er det.

Ingen ladeforløp likner neste ladeforløpet fordi lademottakkeligheten av en batteri varierer permanent.

Dette gjør seg både PDAR og også alle CED-ladere nytte av.

Så vil du se at enhver ladeforløp er forskjellig til neste forløpet.

Reguleringen gjør ikke noe annet enn permanent å måle og optimalisere dette "etter erfaring fra før og nå",

og det er "hele" hjemmeligheten: fleksibilitet, nemelig. :yesnod:

Faktor utjevningsladingen er en annen ting.

Også dette blir optimalisert.

Hvis man f.eks. måler en ladeforløp av "vanlig opphøyt spenning" og styrt med PDAR/CED

da kan man rett og slett avlese fra klokken hvor mye raskere det går.

Viktig er å finne fram til riktig og tilpasset styring med maksimalt mulig effekt,

uten å belaste batterien unødvendig.

Det er det som Sterling forsker etter og det er det man får.

Ang. (mer enn) 14,4 Volt er det riktig, spesiellt ang. bly-syre batterier.

Det er viktig for å desulfatere batterier at de får overspenning av og til.

Bare med riktig "dosis" av det kan en bly-syre batteri overleve lenge.

Tja, og mht. alle morsome LED?

Disse er verktøy for PDAR-eieren.

Med det kan man sjekke alle tilstands og også alle mulige feil.

I motsettning til andre regulatorer forteller PDAR en hva som er galt,

og dette om alle vitale funksjoner som et ladesystem har.

Er ikke det fint?

Jeg synes at allerede det er pengene allerede 3 ganger vert, fordi ingen annen tilbyr det.

Så, nå må jeg lage mat, ellers er det krig her i husholdet. :eek:

Ønsker en god natt så lenge.

Jørg

• 1 year later...

Har en Hitace dynamo med en ya- 12 regulator, nå røk begge batteriene og lanstrømladeren fikk skylda, etter og monteret nye batteri og startet opp så lader dynamoen med 18 volt kobla ut regulatoren og ladingen gikk ned til 14 volt, så den lille jeee.,, har blitt dyr tror jeg klarer meg uten den jeg, kjenner flere som har svidd av mange batteri før di har funnet ut at den er årsaken :headbang:

Tja, og atter en gang til.

Man må være ganske obs hvis man kjører regulatorer som ikke ha automatiske sikkerhetstiltak i mot slik.

Ellers er du heldig hvis ikke du må klage om øddelagt utstyr i tillegg,

fordi det finnes mye som kan gå i stykker ved mindre spenninger allerede.

Overspenningsvern & temperaturaturkontroll er tingen ! :yesnod:

Jørg

Forslag!

Forutsettning: Lader den med lavere spenning når du fytter jomperen?

Om det setter ned spenningen, ville jeg satt på en bryter, slik at du har to trinn på spenningen. Høy ved korte turer og lav ved lange turer eller ved fulladet batteri.

Beklager, så nå i innlegget at spenningen er for høy i begge posisjoner.

Edited by prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Husk hva som skjedde med min PDAR. Det økte spenningen voldsomt uten at noe annet enn meg stoppet den. :yesnod:

Feil kan skje på alt utstyr.

Det stemmer, Olpi, feil kan skje på alt utstyr.

Men feilen-e som ha skjedd hos deg er fortsatt første og siste tilfelle av den slags som jeg vet om.

Så kan det også ha skjedd pga. f.eks. meg?

Hvem vet, etter så mange PDAR & mye tid husker jeg ikke riktig.

I alle fall er det klar at PDAR feiler - veldig - skjelden, men hvis da skjer det flest pga. feil ved montering.

Og det skjønner man jo vanligvis rett ved prøvekjøringen. :smiley:

Jørg

kobla ut regulatoren og ladingen gikk ned til 14 volt,

Tja - er den installert etter boka, er det jo en omfattende jobb å kople den ut - installasjonsprosedyren forutsetter at den interne regulatoren i dynamoen koples ut. Og det skjer gjerne med knipetang.

På PDAR kjøres den i parallell slik at om du skrur av PDAR er du tilbake til den interne regulatoren.

Et vanlig problem med YA-12 er at man forsøker å regulere max ladespenning (den lille skruen som er omtalt) mens batteriene ikke er fulle. Skrur man den da for høyt,

vil batterispenningen øke over 14,4 når man passerer 80% lading. Eller mao så lenge batteriet er under 80% av fulladet, vil man lese av en spenning som er kontrollert av

batteriet.

Men for all del det er fullt mulig å få feil på en regulator som enten gir maks lading eller ingen lading, så et voltmeter å følge med på er en grein investering uansett.

-koh

Edited by koh (see edit history)