Jump to content

Seilbåtar for " full " maskin !!!


Leifen

Recommended Posts

Halloen folkens !!!

 

I den grad det går ann så går det mot vår , iallfall i mine auger.

Nå har båten ikkje vært i bruk på 1,5 mnd , å blir liggande ei stond t for div utbedringar .

 

Men så t " poenget " , itte 30 år rondt i skjergården kan eg telle på ein neve dei seilbåtane eg treffe så " seile ". Di går for full maskin ennå det e den finaste " seilevind ".

Å dei eg har troffe me seil oppe , går o for full maskin !!???

 

Nå har eg i alle år vore " motorbåtmann " og har av denn gronn ikkje så voldsomt greia på seiling , men eg lure : KAN DI SÅ HAR SEILBÅT EGENTLIG SEILA !!!!

 

Eg bara lure !! Det jo ein del her på forumet så har " båt med seil " , så eg kan få svar på detta , uten att det blir tatt " illeopp " .

 

Mvh

 

Leifen :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig som du skriver at alle seilbåter bruker motor. Noen ganger har de oppe seilene allikevel, for hvis de er fuktige så må de tørkes før det begynner å lukte mugg.

 

Jeg anbefaler Dem et besøk her:

http://www.tra-mar.no/Produkter/Navigasjon.../kikkerter.html

 

eller

 

http://www.brilleland.no/syn/no/ :flag:

 

Lykke til!  

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt først: Ja, jeg er overbevist om at veldig mange av dem kan seile.

 

Årsakene til at de likevel ikke gjør det er sikkert  mange.

Blåser det for lite, går det for sent. Selv for de med en filosofi om at reisen er selve turen.

 

Blåser det mye, kan det fort bli for mye, og det bli for vanskelig. Lettere med motor.

 

Er det fare for regn, er det greit å la seilene være innpakket, så slipper man å tørke dem i etterkant.

 

Er man innaskjærs, er det lettere å bruke motor, da man ikke kan seile på slør i aller retninger, men må krysse i trange farvann. Knyttnevevising og tilrop (fra motorbåtførere uten snev av tålmodighet) ved kryssing i trange og traffikerte farvann er heller ikke hyggelig.

 

Er batteriet tomt etter litt landligge, er det fint med en dynamo som lader. Litt motring har vel aldri skadet.

 

Og har man endelig seilevær/mulighet, så lar man kanskje være da også fordi man kanskje snart rammes av et eller flere av de ovennevnte forholdene. Resultatet er at man ikke seiler, men i stedet motrer da også.

 

Til sammen utgjør dette at man seiler omtrent 10% av tiden.

 

Noen vil kanskje anklage meg for å komme med det villeste sjøsprøyt, og det er helt sant. Dette er ikke fakta, det bare virker som fakta 90% av tiden.

 

 

Hilsen anonym motorbåteier

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet her. Men er da for f... på sjøen for å kose seg. Har man da en mast står man fritt til å gjøre akkurat hva man vil når man vil. Har man lyst til å seile så gjør man det og gidder man ikke går en for motor. Klart denne valgfriheten gjør en og annen motorbåtmann grønn av misunnelse  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og ALLE fartøy underveis som bruker både seil og motor har selvfølgelig heist dagsignalet for dette  :smiley::lol: :lol: (for ordens skyld: regel 25 e i sjøveisreglene, men dette har vi diskutert tidligere en gang)

Hej Jada, husker ikke diskusjonen, men deremot sjöveisreglerna!

 

Fartyg med längd under 12m är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap 12§ befriat

från att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bla således vid motor-

gång under segel.

 

tror samma regler gäller för alla nordiske 'inre farvatten'

 

kommer du däremot till Tyskland får du böter om inte konen er oppe!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, jeg tror ikke du har helt rett her.

 

Regel 25 a - d handler om lanterneføring på fartøyer som seiler eller blir rodd. Der er det ulike regler avhengig av lengde på seilbåten. Punkt e) lyder som følger:

 

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

Her er det ikke sagt noe om størrelse på seilfartøyet.

 

Hvis dette er noe særnorsk, så er vi jo vant til det i mange sammenhenger :smiley::lol:

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!!

 

I den grad det går ann så går det mot vår , iallfall i mine auger.

Nå har båten ikkje vært i bruk på 1,5 mnd , å blir liggande ei stond t for div utbedringar .

 

Men så t " poenget " , itte 30 år rondt i skjergården kan eg telle på ein neve dei seilbåtane eg treffe så " seile ". Leifen :smiley:

Har Du ekstra mange fingre, eller? :lol:

 

Her går i hvert fall de aller, aller fleste med seilet oppe  :lol:

Link to post
Share on other sites

Ivrig seiler som jeg er så ser jeg til min forskrekkelse at ikke alle har skjønt at både kartplotter/radar og seilbåt kan ha sine fordeler :)

Kommentarer som vi må tåle å høre fra tid til annen her på baatplassen.no osv:

 

1. Seilbåter har sjelden seil oppe mao. det er ikke vits å ha seilbåt.

2. Kartplotter og radar har jeg klart meg uten i alle år mao. ser jeg ingen vits i dette.

Skal vi sammenligne slik? Jeg har aldri hatt behov for redningsvesten så den er unyttig.

Eller slik? De fleste båtene ligger i havn stort sett hele året så det er ingen vits i å ha båt.

 

Hvilken type båt får man ny til under en million med tre kabiner? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt er egnet til å dra på langtur over nordsjøen til under en million? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt under 1 million er egnet til å huse en familie og to med stor grad av komfort i flere dager uten at man må ligge i en overfylt havn? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt er mest miljøvennlig? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt holder seg best i verdi generelt sett? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt synes jeg det er mest spennende å være i i rufsete vær? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt synes jeg det er nydelig å tilbringe en en rolig dag med familien i? Seilbåt? Ja!

Kan det være greit å gå for full motor både nå og da? Ja!

 

Det finnes mange flere argumenter til fordel for både seilbåt OG motorbåt.

 

Fulle seil i kombinasjon med motor kan bidra til at man sparer litt drivstoff samtidig som man  får litt ekstra fart.

 

Evt. så går man litt med motor med seil oppe i håp om at vinden skal friskne på evt. venter man til man er mer i le før man pakker seilene ned.  

 

Som sagt mange flotte motorbåter både store og små med mange flotte egenskaper men prioriterer man punktene jeg har nevnt over så kan seilbåt være det beste valget.  I tillegg er den kanskje så økonomisk i drift at man kan spandere på seg en liten båt for vannsport aktiviteter i tillegg.  

Link to post
Share on other sites

Hvilken type båt får man ny til under en million med tre kabiner? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt er egnet til å dra på langtur over nordsjøen til under en million? Seilbåt? Ja!

Hvilken type båt under 1 million er egnet til å huse en familie og to med stor grad av komfort i flere dager uten at man må ligge i en overfylt havn? Seilbåt? Ja!

 

 

Seilbåteier = fattigmann  :lol:

 

Motorbåterier = rikmann  :smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Fritt valg, noen trives med ro-jolle, andre med seiljolle, noen med 40 fots racerbåt, andre med snekke, andre med flybridgecruiser og atter noen med 60 fots havseiler.

Det er jo det som er så fint at vi fritt kan velge den båttypen som passer akkurat oss. Det er ingen grunn til å "mobbe" folk som har andre behov, eller gjordt andre valg enn oss selv ?

Personlig syntes jeg det er kjempegøy å seile (Har en kamerat som har en 38 fots konkurranseseiler) men for meg er dette for mye styr. Jeg stiller som betingelse at båten min ikke må stikke dypere enn 1 meter da de aller fineste plassene "mine" tilsier dette.  Dette har ikke med mye eller lite penger å gjøre men med individuelle ønsker og behov. Jeg forstår godt at mange kjøper store romslige havseliere som tur og bobåter da man i denne kategorien får mye plass og komfort for pengene.

 

Uansett - gled deg over den båten du har og unn deg selv glede ved å la naboen velge den båten han har størst glede av og la ham bruke den på sin måte.

Link to post
Share on other sites

Bare lurer på hvordan seilbåter som går med motor og seilføring samtidig på dagen markerer at de er en motorbåt og ikke en seilbåt?

 

De fleste gjør nemlig ikke det (ihvertfall som jeg kan se) og bare turer frem som om de faktisk hadde de samme reglene med motoren på som når de bare går for seil. Dette gjelder i trange sund osv. Blindleia f.eks.

 

Greit nok at vi motorbåtførere tar litt mer hensyn til seilbåter i trange, og forholdsvis grunne sund, men det er ikke gøy når du har en seilbåt (med seilføring uten motor i flau vind) foran,  samtidig som en passasjerbåt haler innpå bak og den må ha styrefar, og en seilbåt kom i mot (med seil og med motor, viste ikke noe hensyn enda den hadde mulighet til å vente så vi kunne vike for passasjerbåten og slippe den forbi oss). Vi så at motoren var i gang da den passert.

Link to post
Share on other sites

Til Mavi:

 

Enig i det du skriver, vi har vel alle opplevd det der. Men, vi har også opplevd større eller mindre motorbåter som kommer feiende bakfra og medfører at kjerring, unger og annet løsøre fyker om ørene!

 

Som høvdingen i en landsby jeg en gang bodde i uttrykte det: I know it takes all kinds to build a world, but why did he have to send them all to my village?

 

Min konklusjon er at det kanskje er en god ide å henge vimpelen på båten, og så vise at vi har lest denne strengen og tar hensyn når vi er på havet.

 

Hilsen Laholm (ny båt i bestilling, 340 hk og ingen seil!)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Harmløs erting bør man tåle.

 

Allikevel kan jeg ikke la være å samtykke med anonym motorbåteier. Det er overraskende lite seiling blant seilbåtene som vi møter, enten det blåser eller ikke. Selvsagt finnes unntak som vi selv har hatt gleden av å møte.

 

Ikke misforstå -ingenting vondt om seilbåter.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Blandt alle typene dri***ekker man finner på sjøen har man to kategorier jeg kan trekke frem her:

 

1. Motorbåtfolk som kjører gjennom trange sund ala Blindleia i halvplanerart og setter opp en enorm sjø.

2. Seilere som har motor men som ikke bruker den og seiler midt i sundet med fulle seil. Disse blokkerer sikten og gjør en stakkars motorbåtfører helt fortvilet fordi han ikke aner hva seilebåten har tenkt å gjøre om 30 sekunder. Skjer det noe har han ansvaret og konsekvensen blir raskt at man smyger seg inn til land med fare for grunnstøtning osv.

 

Sier ikke at man ikke kan seile eller kjøre med stor hekksjø i enkelte trange sund. Det handler om å bruke hodet noe det desverre finnes både seilere og andre som ikke gjør.

Link to post
Share on other sites

Til Mavi:

 

Enig i det du skriver, vi har vel alle opplevd det der. Men, vi har også opplevd større eller mindre motorbåter som kommer feiende bakfra og medfører at kjerring, unger og annet løsøre fyker om ørene!

 

------------------------

 

Det med motorbåter kan jeg skrive under på at jeg har opplevd. Noen mindre hyggelige opplevelser med en Princess for noen år siden husker jeg meget godt. Endte nesten opp på land som følge av den.

Link to post
Share on other sites

Jeg bør kanskje ikke si det høyt, min verste opplevelse var med Redningsskøyta Kaptein Skaug på Byfjorden i Bergen  under Tall Ships Race for noen år siden, en liten beskjed på kanal 16 om at de hadde det travelt ville medført at i alle fall jeg hadde sluppet at inventaret levde "et flyktig nomadeliv". Konklusjonen er at de presumtivt beste kan feile!!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Om seilbåten har seil oppe med motor i gang er vel ikke så nøye å markere? Om du som  båtmann skjønner at seilbåten ønsker at du skal vike for at han skal slippe blafrende seil med påfølgende oll ombord så viser du godt sjømannskap. Vik i god tid og det er intet problem?

Link to post
Share on other sites

Greit nok at en skal vike når det er plass, men hva med situasjonen jeg beskrev tidligere med 3 båter en skal vike for? En seilbåtfører må jo tåle litt blafring i seilene når han kan hjelpe andre med å komme ut av en noe kinkig situasjon, og ikke bare buse rett frem. Greit nok at han ikke hadde verdens beste overblikk (grunnet en sving), men han hadde noe tid å reagere på.

 

Det er vel ikke så vanskelig for han når han allerede har motoren i gang? Den holdt kanskje 3-4 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg bør kanskje ikke si det høyt, min verste opplevelse var med Redningsskøyta Kaptein Skaug på Byfjorden i Bergen  under Tall Ships Race for noen år siden, en liten beskjed på kanal 16 om at de hadde det travelt ville medført at i alle fall jeg hadde sluppet at inventaret levde "et flyktig nomadeliv". Konklusjonen er at de presumtivt beste kan feile!!

Hei.

Trodde disse gutta var blitt flinke overalt i landet jeg. Gode erfaringer her på Hvaler med alle former for utrykningsfartøy. Kommer på 16 at de er på vei fra punkt A til punkt B og har med seg en del sjø. Dette opplevde jeg også i sommer nedover på svenskekysten at slike beskjeder dukker opp. VELDIG BRA og man kan få tatt sine forholdsregler.

 

Ellers så kommer jo denne tråden inn på noe som har vært diskutert før her på plassen. Det finnes to typer folk.  Båtfolk :confused: og folk i båt :smiley:.

 

Uansett, hadde man kjørt på land med bil, som mange gjør med båt, spesielt der hvor det er trangt så hadde lappen føket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...