Jump to content

Seilbåtar for " full " maskin !!!


Leifen

Recommended Posts

Jag er helt sikker på min sak vad som gäller i Sverige !

 

 

kan ikke se undantaget i de norske sjöveisreglerna!

:seeya:Hei igjen, Gunga Din. Jeg gir meg ikke  :sailing:

 

Og jeg bryr meg heller ikke om hva reglene sier i Sverige :lol: :lol:   De reglene var forresten svært enkle, for da jeg klikket meg inn på linken i innlegget ditt, kom jeg inn på helt blank side :wink:

 

Men jeg kan enda ikke se at det står noe i de norske sjøveisreglene om at seilfartøy under en viss lengde er fritatt for å bruke det foreskrevne dagsignal når fartøyet drives frem av både seil og motor.

 

Vel, dette er jo bagateller, men når vi først er uenige, så hadde det vært greit om noen med inngående kjennskap til de norske reglene kunne si noe fornuftig.  

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sitter med boka til Gunnar Ulseth og Tor Johansen "På rett kurs" Læreboken til Båtførerprøven.

 

Til regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd.

 

Sitat: Regel 25 e. Et fartøy under seil og som dessuten drives fram av maskineri skal forut hvor den best kan sees vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned. Sitat slutt"

 

Under dette så står det forklaring til reglene og der sies det ingenting om fritak, det derimot presiseres en gang til, også med tegning.

 

Så da må vel reglene være forskjellig fra Sverige til Norge.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli upopulær, denne diskusjonen er eldgammel. Første gangen denne diskusjonen beviselig blusset opp var da Båtmagasinet lagde et klistremerke formet som et forbudsskilt mot seilbåter. Det sopm etter sigende er synd er at dette merket var ment som en fleip.

 

Det som er synd er at motorbåtfolk og seilbåtfolk samles på hver si haug og skriker til hverandre. Er vi ikke BÅTFOLK? Hvis ja på dette spørsmålet, får vi slutte å skrike og begynne å samles om de viktige sakene, som å følge med på hva politikere tenker m.h.t. avgiftsbelegging av båtlivet. F. eks.

 

Uansett hva slags båt man ferdes i, så finnes det endel ukyndige på sjøen som ikke gjør som jeg ville gjort, det betyr jo ikke at de automatisk er duster for det? Det dette handler om er at noen liker mora og andre liker dattera, så får vi begynne å ta hensyn til hverandres egenart. Det betyr f.eks at man ikke seiler i trange sund når trafikken er stor, eller at man passerer ikke en seilbåt på 5 mtr. avstand når man drar opp en halv lofotvegg av vann. Det er uansett umulig å se hva han spiste til middag igår :sailing::wink::lol:

 

Denne diskusjonen er etter mitt syn feil og helt unødvendig negativ, la oss heller enes i et ønske om et båtliv som utøves av båtfolk, og la oss hjelpe og rettlede de som ikke er båtfolk.  Livet er tross alt for kort til å krangle om småting, husk at om mindre enn 5 mndr. snur solen.

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

Helt enig med dig Mini!

 

jag har aldrig upplevt dette som något svårt, har jag motorn igang med segel uppe,

da er jag 'motorbåt', o följer desse regler!  tänder motorlanternan exempelvis!

 

det som er lite 'kul' det er att vi her har olike regler om dagsignalen 'kjeglen' !

 

De interantionella sjövägsreglerna er helt klara på denne punkt, kjeglen skall opp!

 

men resp land har möjlighet att skape egna lager enl  IMO, her har vi i Sverige (og her trodde

jag hele Norden hade samme regler, men så virker ikke vare fallet !) men vi

har ett undantag för denne regeln 25e,  för segelbåtar under 12m og inomskjäers, att

vi behöver ikke före dagersignalen !

 

(finns undantag från de Internationella sjövegsreglerna på en rad andra punkter oxo,

för inomskjäers trafik!)

 

så Jada, möjligt du har rett vad gäller Norge der skall man före dagersignal men her

behöver man ikke göra det !

men linken funker prövde alldeles nyss !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mavi:

 

Hvis den har vind i seilene er krysser den ikke. Dermed kan du passere på vanlig måte som hvilken som helst annen båt som også har stø kurs. Hvis det er så smalt sund at det ikke er mulig å passere, har den sansynligvis ikke vind i seilene og da er det regel 4 som gjelder...

 

Til dere andre som syns vi er stygge med hverandre:

 

Jeg syns dette er en morsom diskusjon som ligner på typiske båtfolk-diskusjoner vi har i lystige lag. Hvis dere andre blir støtt av det kan dere jo la være å lese. Og til de som lurer; ja jeg har mange motorbåtvenner. Man kan ikke være enig i alt.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det finnes talibaniserte seilbåtfundamentalister og like talibaniserte motorfundamentalister.  :sailing:

 

Oss stakkare som bare vil være på sjøen det vare seg i seilbåt, motorbåt, motorseilere eller flåte og bare vil kose oss med motor eller seil etter dagsformen, vi havner mellom to stoler og får ingen venner..... :wink:

 :lol:

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen folkens !!

 

Her va det blitt " sagt " litt av kvart siden eg starta denne tråden i går ( 27.01-04 ) .

 

Eg e faktisk blitt ein heil del klokare når det gjelle " seilbåtfolket " å fosåvidt oss  " andre "  !!

Eg ser det e forskjellige meiningar , å heldigvis ein go del innlegg me  " humor i " !!

Sånn ska det verr !!

 

Når det gjelle detta me  " båtvenner " så ser me jo det , iallfall her på mine kanter , at dei me plastbåtar opp te 30 fot samlast for seg, så har me seilbåtfolket for seg , å så skjøyter å kutterar, å te slutt " PRINSESSEBÅTANE " som kun hilse på " seg sjøl " å vil ALDRI ha nåken liggande ved siden av seg !!! Ein ting te forresten , det gjelle ingen her på forumet , men koffer fortøye ( spesielt plastbåtar ) som ligge me siå te kaien me 3-4 meters mellomrom å merr . Di opptar på den måten møkje kaiplass !!

 

Så litt båtvet !!

 

Eg for min del hilse på ALLE når eg e på sjøen , uansett ka båt di har, som " sagt " tidligare i denna tråden : Me må ALLE verr BÅTVENNER !!!! Å ikkje minst hjelpa kvarandre når det trengs uansatt ka båt me har !!!

 

Eg glede meg te å se an Lars me full seilføring på Trudelutt , å " fullmaskin " på sørgåande i Karmsundet itte å ha henta riggen i Bergen !! :wink::lol:

 

Mvh

 

Leifen :sailing:

 

Ps ! Eg syns me alle her på forumet e ein " goegjeng "

Link to post
Share on other sites

De e en artige en, du "Leifen"!!

Folk gjere sine val, dei vala er viktige for dei - skal forsvarast. Slik også for meg...  :lol:

 

Bur på vestlandet, har god plass. Gjer stort sett slik vi vil. Treng ikkje tenke så mykje på kjegler, kryssing i smale sund, matpakkekøyring i blindleia.

 

Har vore på nokre "raske" turar forbi sørlandet. Seila ml. a frå Oslo til vestlandet nokre gongar. Ein litt spesiell erfaring er at lang sørlandskysten er det ikkje båtar!!  :sailing:

 

For å gjere det litt enkelt, så har vi seila omlag 5 mil frå land for å gjere det enkelt ndg navigasjon. Har knappast sett motorbåtar. Har brukt kikkert og sett vanvittig mykje båtar nærmare land, som ligg i værste skvalpesjøen frå solgangsbrisen - tryggare nært kysten?? :wink:

 

Det eg vil fram til - kvar sine interesse. Trivast ein på sjø og hav - seilbåt. :lol:

Fjordafiske og at kjerringa skal sole seg - stor motor.. fjordabåt..

 

Kva så???

 

Alt kan vere kjekt, men eg veit kva eg liker best. Å kome seg ut på havet, kjenne at vind og sjø finnast, er det optimale for meg. Sjølvsagt vil båten ligge med 20-25 graders krenging. Det vil vere vått og vindfullt - men alt vil vere kontrollert, sjølv i heftig ver.  :lol:

Eter en lengre seilas i heftig ver, er det godt å kome i land. :lol:

Kanskje enno betre enn dersom ein har tatt familieturen gjennom blindleia? Største utfordringa var "høgre/ venstre regelen"?

 

Takke meg til min meining. Den er nemlig riktig!!! (for meg) :lol:

Link to post
Share on other sites

:lol:  Leifen har noen gode poeng i siste innlegget sitt !

Når det gjelder seilbåt som går for motor, må jeg nok innrømme at jeg har gått Karmsundet på syd for motor og med beslåtte seil, men da hadde jeg en frisk bris rett i baugen. Enkelt valg  :nonod:

Forøvrig seiler jeg mest mulig, men innimellom er det mest hensiktsmessig å gå for motor, og valget er heldigvis mitt !!

At en seilbåt som går for motor etterlever sjøveisreglene i så måte, selv om de har et støtteseil oppe, er udiskutabelt . ( men må innrømme med lett rødmende kinn at den der kjegla...den mangler jeg..........må få den med på shoppinglista )  

 

Ellers syns jeg det er en trend at jo større og dyrere båter ( prinsessebåter som leifen kaller de   :nonod: ),  jo verre er det å få ligge på utsida hvis det er dårlig med kaiplass.

 

Seilbåter tar gjerne imot seilbåter på utsida av seg, og det tilsvarende med motorbåter, dette er min erfaring ihvertfall, og det fungerer stort sett fint det...............

 

Ellers så var det en trivelig snekkeskipper som hjalp meg  med fortøyningene da jeg skulle inn til gjestebrygga i Sandnessjøen i fjor sommer, mens et par i en seilbåt, satt avventende og så hvordan en enslig mann med en lubben 35 foter ville håndtere fortøyning alene i frisk sidevind  :nonod:

 

I Brønnøysund derimot var det to seilere som kom bort til meg mens jeg lå på utsida av bølgebryteren og fortalte at nå var det ledig plass på innsida, og de hjalp meg å flytte båten.

 

Selv fikk jeg en tysk HR 36 på utsida mens jeg lå på fantastiske Lovund i fjor, de sa at de helst ville ligge sammen med seilere...........felles ting å snakke om, samt at det var mye enklere å bevege seg over dekk når en skulle på land.

En del motorbåter har jo knapt nok ei lita stripe til skandekk, og akterut er det ofte kalesje rundt hele akterdekket.  Ikke like enkelt å ta seg over en slik en, det forstår jeg godt, og en føler av og til at en tråkker rett opp i privatlivet til folk.

 

Litt  "off topic" dette kanskje...:lol:

 

Hyggelige mennesker treffer en stort sett over alt, og det er tross alt en del av sjarmen med å være på sjøen.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg var ment som spøk/fleip! Det er mye med seilbåtens finurligheter jeg savner, men som for meg er uoppnåelig med MITT båtbruk: Muligheter for å komme raskt fra A til B ETTER SJØEN, båt som kan trekkes rundt på henger og samtidig være "beboelig" for 2 personer noen dager, OSV.

 

"ps. kan du utdype hvorfor det er utrygt med seilbåt i kastevinder?"

P.g.a. fjellformasjoner etc. har kastevinder en stygg tendens til å komme meget raskt i deler av Trondheimsfjorden. Mange seilere har hatt ubehagelige opplevelser med dette. Men når DET er sagt, har også motorbåter (spes. saktegående) opplevd at sjøen har rotet seg opp ubehagelig fort! (Lokale fenomen)

 

" Første gangen denne diskusjonen beviselig blusset opp var da Båtmagasinet lagde et klistremerke formet som et forbudsskilt mot seilbåter. Det som etter sigende er synd er at dette merket var ment som en fleip."

Har 3 slike merker ombord, men med følgende symboler: Høghelte sko, BH og truse (mammelukk).

(Kona liker dem ikke...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er mye med seilbåtens finurligheter jeg savner, men som for meg er uoppnåelig med MITT båtbruk: Muligheter for å komme raskt fra A til B ETTER SJØEN, båt som kan trekkes rundt på henger og samtidig være "beboelig" for 2 personer noen dager, OSV.

:crazy:

Det var før det.

Importøren til 2 typer seilbåter som oppfyller det du ønsker deg holder til i ditt naboskap:

http://www.hagerup.net

Link to post
Share on other sites

Fordi konseptet er fy-fy for en 'ordentlig' seiler og fy-fy for en 'ordentlig' motorbåter.

 

Du må være noe sterk i ryggraden noen ganger  :smiley:

 

Legger til noe mere:

 

I et land med så mye kystlinje per innbygger er det for trailbare båter i utgangspunktet ikke så mye behov. Og ellers er konseptet - ihverfall med noenlunde vellykket utfall - ganske ny.

I England spiller det kanskje også en rolle at de problemløs kan 'tørke ut' siden 'kjølen' forsvinner helt i skroget.

Link to post
Share on other sites

:wink:  Leifen har noen gode poeng i siste innlegget sitt !

Når det gjelder seilbåt som går for motor, må jeg nok innrømme at jeg har gått Karmsundet på syd for motor og med beslåtte seil, men da hadde jeg en frisk bris rett i baugen. Enkelt valg  :blush:

Forøvrig seiler jeg mest mulig, men innimellom er det mest hensiktsmessig å gå for motor, og valget er heldigvis mitt !!

At en seilbåt som går for motor etterlever sjøveisreglene i så måte, selv om de har et støtteseil oppe, er udiskutabelt . ( men må innrømme med lett rødmende kinn at den der kjegla...den mangler jeg..........må få den med på shoppinglista )  

 

Ellers syns jeg det er en trend at jo større og dyrere båter ( prinsessebåter som leifen kaller de   :lol: ),  jo verre er det å få ligge på utsida hvis det er dårlig med kaiplass.

 

Seilbåter tar gjerne imot seilbåter på utsida av seg, og det tilsvarende med motorbåter, dette er min erfaring ihvertfall, og det fungerer stort sett fint det...............

 

Ellers så var det en trivelig snekkeskipper som hjalp meg  med fortøyningene da jeg skulle inn til gjestebrygga i Sandnessjøen i fjor sommer, mens et par i en seilbåt, satt avventende og så hvordan en enslig mann med en lubben 35 foter ville håndtere fortøyning alene i frisk sidevind  :blush:

 

I Brønnøysund derimot var det to seilere som kom bort til meg mens jeg lå på utsida av bølgebryteren og fortalte at nå var det ledig plass på innsida, og de hjalp meg å flytte båten.

 

Selv fikk jeg en tysk HR 36 på utsida mens jeg lå på fantastiske Lovund i fjor, de sa at de helst ville ligge sammen med seilere...........felles ting å snakke om, samt at det var mye enklere å bevege seg over dekk når en skulle på land.

En del motorbåter har jo knapt nok ei lita stripe til skandekk, og akterut er det ofte kalesje rundt hele akterdekket.  Ikke like enkelt å ta seg over en slik en, det forstår jeg godt, og en føler av og til at en tråkker rett opp i privatlivet til folk.

 

Litt  "off topic" dette kanskje...:smiley:

 

Hyggelige mennesker treffer en stort sett over alt, og det er tross alt en del av sjarmen med å være på sjøen.

 

Arild

Hei

Når og hvordan båter fortøyer longside på meg er viktigere enn hva slags båt det er.

  Eks. 1

Lå utenfor bølgemolo i en gjeste havn i Sverige.

Det var meldt torden og sterke rosser.

Ingen ble avvvist på utsiden av meg.

Ba om at hver 3. båt hadde fortøyning i brygga så vi kunne unngå "svai",

og at ikke alle båtene hvilte på mine landfortøyninger.

Fikk oppnavnet IDI med en gang. :cryin:

Etter at uværet var over, takket de meg for fortøyningstips.

Bare hygelig :smiley: :smiley:

 Eks. 2

Dagen etter dro alle sammen.

En (seilbåt) spurte meg om ha kunne ligge der for "bare å få litt vann ombord".

Jeg sa til han som sant var at tordenværet hadde ødelagt pumpene til

vannverket, og at vannbrygga er 40 m. herfra.

Gikk en tur, da jeg kom tilbake lå det 6 båter på utsiden (seil og motor)

som skulle "bare", mor og barn dusje, handle litt, vann etc.

De fleste som gikk over vår båt var så nysgjerrige at de var omtrent inne i

kabinen, og vi måtte trekke for gardinene. Etterpå måtte dollbord og dekk

vaskes. :smiley:

Ikke hyggelig.

mvh

giver med ett beni begge leire.

P.s. Prinsesse, seil eller annen farkost har ingen betydning for skipperens

folkeskikk/båtvett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...