Jump to content

Seilbåtar for " full " maskin !!!


Leifen

Recommended Posts

Greit nok at en skal vike når det er plass, men hva med situasjonen jeg beskrev tidligere med 3 båter en skal vike for? En seilbåtfører må jo tåle litt blafring i seilene når han kan hjelpe andre med å komme ut av en noe kinkig situasjon, og ikke bare buse rett frem. Greit nok at han ikke hadde verdens beste overblikk (grunnet en sving), men han hadde noe tid å reagere på.

 

Det er vel ikke så vanskelig for han når han allerede har motoren i gang? Den holdt kanskje 3-4 knop.

Vet ikke om jeg ser for meg situasjonen rett men selvfølgelig har alle vikeplikt om det er fare for kollisjon. 3-4 knop kan vel kanskje tyde på at seilbåtføreren startet motoren for å ha den i beredskap for å eventuelt unngå en farlig situasjon?

Link to post
Share on other sites

Har man lyst til å seile så gjør man det og gidder man ikke går en for motor. Klart denne valgfriheten gjør en og annen motorbåtmann grønn av misunnelse  :smiley:

De eneste gangene jeg er misunnelig, er når jeg skal passere et åpent strekk med grov sjø og vind inn på tvers. Da hadde det vært greit nok å ligge på skjeive, permanent til den ene siden og ikke fra side til side i snekken!  :lol::confused: Forøvrig må pinnebåtfolket få gjøre hva de vil, - nesten. Men når de for seil kommer forfra og bakfra i trange farvann og krysser, for meg helt uten mål og mening, - ja da blir jeg litt stresset! :confused: :confused: :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men når de for seil kommer forfra og bakfra i trange farvann og krysser, for meg helt uten mål og mening, - ja da blir jeg litt stresset! :smiley::confused: :confused:

 

Lars H.

Iflg. medlemmenes observasjoner er det jo ikke ofte seilene er oppe så du går gode tider i møte :)
Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!!

 

"itte 30 år rondt i skjergården kan eg telle på ein neve dei seilbåtane eg treffe så " seile ". Di går for full maskin ennå det e den finaste " seilevind ".

Å dei eg har troffe me seil oppe , går o for full maskin !!??? "

 

Mvh

 

Leifen :smiley:

 

Ta en liten tur utaskjærs så får du se at andelen seilbåter som seiler er stor !. Langs melkerutene innaskjærs svenskekysten etc og transportetappene som f.eks Oslo - Son, bruker mange seilere motor.

 

Mange av oss går for motor der motorbåtene ferdes og for seil utaskjærs.

 

MVH

 

TMS

TMS

Link to post
Share on other sites

De eneste gangene jeg er misunnelig, er når jeg skal passere et åpent strekk med grov sjø og vind inn på tvers. Da hadde det vært greit nok å ligge på skjeive, permanent til den ene siden og ikke fra side til side i snekken!

Glem ikke at jeg har en komplett rigg med mast, bom og seil til Saga 27 liggende bak garasjen. Jeg sikkret med deg ettersom eieren truet med å la det gå på søppla dersom ingen kom og hentet det gratis.

 

Så nå har du sjansen Lars! En liten tur til Bergen med Sagaen til sommeren og så kan hjemturen gå for fulle seil!

 

:smiley: :smiley: :confused: :confused: :lol::confused:

 

Seilutstyret gies selvsagt videre dersom det dukker opp en pinnebåtlysten Saga eier.

Link to post
Share on other sites

Til motorbåtmannen Leifen:

 

En sesong hadde jeg seil oppe bare noe få timer. I sommer seilte jeg ca 80% av tiden jeg var utpå (4 uker ferie ++).

 

Lotus har nevnt mange grunner til ikke å seile, og det er faktisk mye riktig i det han skriver selv om han selvsagt overdriver en del  :confused:

 

Heldigvis har vi den friheten at vi kan velge selv, og en del ganger lar jeg vær å seile rett og slett fordi jeg er så lat at jeg ikke gidder å heise seilene.

 

Det som er nokså typisk er at vi seilere blir kritisert uansett hva vi gjør.

 

Går vi for motor er det feil, og går vi for seil blir det også feil fordi vi i veien for motorbåtene (som må vike  :smiley::confused: :confused:)

Link to post
Share on other sites

Glem ikke at jeg har en komplett rigg med mast, bom og seil til Saga 27 liggende bak garasjen. Jeg sikkret med deg ettersom eieren truet med å la det gå på søppla dersom ingen kom og hentet det gratis.

 

Så nå har du sjansen Lars! En liten tur til Bergen med Sagaen til sommeren og så kan hjemturen gå for fulle seil!

 

:smiley: :smiley: :lol::confused::lol::confused:

 

Seilutstyret gies selvsagt videre dersom det dukker opp en pinnebåtlysten Saga eier.

Mener Lars har svart på dette før. Han vil ikke rigge trudelutt :nono: Hvor mye jobb er det å rigge Sagaen montro? Mye kan skje i løpet av en sommernatt og stekkfisker hadde de plenty med på Claes Ohlson sist jeg var der.  Vi vet jo hvor båten har hjemmehavn  ..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, jeg tror ikke du har helt rett her.

 

Regel 25 a - d handler om lanterneføring på fartøyer som seiler eller blir rodd. Der er det ulike regler avhengig av lengde på seilbåten. Punkt e) lyder som følger:

 

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

Her er det ikke sagt noe om størrelse på seilfartøyet.

 

Hvis dette er noe særnorsk, så er vi jo vant til det i mange sammenhenger :smiley::confused:

Hej igen Jada!

 

Dette blev lite kul !

 

Jag er helt sikker på min sak vad som gäller i Sverige !

 

Du kan kolla själv   http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/pdf/a1109.pdf

 

läs SjöTK kap2 §12

 

undantag fra o vise 'konen' för segelbåtar för motor mindre än 12m inomskärs!

 

har fått lära mig att detta gäller i hela Norden, men så kansje ikke er fallet,

man kansje skall vise denne i Norge.........???

 

kan ikke se undantaget i de norske sjöveisreglerna!

 

har dock aldrig sett någon göra det ! (men det er ju en annan 'femma' !  :confused:  )

 

nere på kontinenten blir man bötfälld om man inte gör det!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mener Lars har svart på dette før. Han vil ikke rigge trudelutt :nono: Hvor mye jobb er det å rigge Sagaen montro? Mye kan skje i løpet av en sommernatt og stekkfisker hadde de plenty med på Claes Ohlson sist jeg var der.  Vi vet jo hvor båten har hjemmehavn  ..... :confused:

:smiley:

Vi bør kanskje opprette et av disse hemmlige forumene med tittel: "Rigging av Trudelutt" Så kan vi konspirere der? Forumet kan sees av alle bortsett fra Lars H.  :confused:

 

Strekkfisker og wire til stag og vant følger med!

Link to post
Share on other sites

Glem ikke at jeg har en komplett rigg med mast, bom og seil til Saga 27 liggende bak garasjen. Jeg sikkret med deg ettersom eieren truet med å la det gå på søppla dersom ingen kom og hentet det gratis.

 

Så nå har du sjansen Lars! En liten tur til Bergen med Sagaen til sommeren og så kan hjemturen gå for fulle seil!

Hei.

 

Takker for tilbudet, men jeg tror jeg avstår. Fristende er det, men har jeg klart rullingen i 16 år, klarer jeg det vel i fremtiden også. Og å seile for å seile, har jeg aldri ønsket. At det ble Saga 27 da jeg i en alder av nesten 44 år fikk egen båt for første gang var vel en tilfeldighet. Naboen hadde nettopp kjøpt seilbåt, Hero 101 etter først å ha leid seilbåt en sesong. Da ble det mye båtprat, og etter en uke var kontrakt skrevet, og noen dager senere var jeg båteier. Men var alvorlig inne på tanken om motorseiler. Hadde jeg kommet over en Winga Queen da, hadde jeg vel motret rundt i en slik nå! :blush: :blush: Og kanskje hatt seilene oppe når vinden var slik at jeg kunne gå for slør uten at kopper og glass sklei av bordet.  :lol:

 

Lars H.  :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener Lars har svart på dette før. Han vil ikke rigge trudelutt :nono: Hvor mye jobb er det å rigge Sagaen montro? Mye kan skje i løpet av en sommernatt og stekkfisker hadde de plenty med på Claes Ohlson sist jeg var der.  Vi vet jo hvor båten har hjemmehavn  ..... :blush:

Såpass må vi nesten gjøre for Årets Båtentusiast 2003. :blush:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er utrolig hvor lite de fleste motorbåtfolk skjønner. Men det går jo an å gjøre noe med…

 

1. Når man krysser i et smalt sund holder man sjelden fart over 5 knop vanligvis vesentlig mindre. Det betyr at det er sinnsykt enkelt for en motorbåt å passere selv om han ikke går vesentlig fortere selv.

 

2. Det er ikke "umulig" å skjønne når seilbåten slår (skifter retning). Som regel gjør han/hun dette når båten nærmer seg land.

 

3. Det er ikke uansvalig å krysse i smale sund mer enn det er uansvarlig å kjøre store motorbåter der. Måtte bråvike for en svær princess ved blindleia en gang fordi han måtte holde 5-6 knop for å unngå å blåse på land i sidevinden (ca. stiv kuling).

 

4. Seilbåter som går med motor men har seil oppe er veldig enkle å "avsløre". Det er ren motvilje hvis man ikke klarer det etter en sesong på sjøen. Selv har jeg alltid oppe storseilet uansett om det er vind eller ikke. Da går båten bedre i sjøen og det tar kortere tid å komme i gang med seiling hvis vinden blir gunstig.

 

5. Det er veldig mange ferske seilbåteiere der ute nå. Det er fordi en tysk produsent som heter bavaria har skjønt hvordan man skal bygge båter like raskt som man bygger biler. Mange av disse båteierne er ikke enda blitt fortrolige med seiling. Det er veldig dårlig gjort å latterliggjøre disse. Men det betyr at snart vil det være mange flere som seiler på fjorden. Da må motorbåteiere skjerpe seg og sørge for å sette seg litt mer inn i hvordan dette med seiling virker. Det har de bare godt av…

 

Alt dette har med observasjoner å gjøre. Vanligvis er seilbåtfolk flinkere til å få med seg det som foregår rundt seg enn motorbåtfolk. Det at en blir flink til å observere er en bivirkning av å være flink til å seile. Derfor ser en oftere at seilbåtfolk behersker manvøvreringsteknikk og rask navigasjon bedre enn gjennomsnitts motorbåtfolk. Det fører til at manøvrer som seilere er vante med gjerne blir sett på som uansvarlige motorbåteiere.

 

Til slutt noen enkle grunner til å velge seilbåt i stedet for motorbåt:

 

1.      Friheten til å velge motor eller seil

2.      Mer båt for pengene

3.      Mer comfort for pengene

4.      Seilbåter er mye tryggere

5.      Billigere i drift (i tillegg til innkjøp)

6.      Miljøvennlig

7.      Muligheter for regattaseiling

8.      Interiøret er mer solid og fungerer bedre på sjøen

9.      Mer å gjøre på under fart for barna

10.      Bedre egnet for langtur

11.      Man kan nyte stillhet samtidig som man beveger seg mot et nytt sted

12.      Seiling er interessant

13.      Seilbåter er vakrere

14.      Seilbåter er bedre egnet til å ligge lenge om gangen i uthavner

 

 

Vennlig hilsen

 

Viggo Vea, Båtboer

Sun Odyssey 35, snart Sun Fast 40

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

14.      Seilbåter er bedre egnet til å ligge lenge om gangen i uthavner

Enig i mye av det du skriver men skjønte ikke helt nr. 14. Hvorfor???

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nr. 14 er litt generell, men jeg mener at de elektriske installasjonene i en seilbåt er oftest (og det bør den også være) dimensjonert med tanke på at båten må klare seg lengre tid uten lading. Påstanden er dog ikke alltid like sann. Mange unntak finnes. Men i gjennomsnitt er det en tendens at det er slik.

 

V

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Til Viggo Vea

 

Vet ikke helt om du bare et ute etter å provosere, eller om du virkelig mener det du skriver. Velger å ta det alvorlig.

 

Hvis du oppfører deg på samme måte som du beskriver lenger opp her, synes jeg virkelig du bør tenke deg om en gang til. Heldigvis tror jeg ikke dine holdninger er særlig representative for seilere flest, men takket være slike som deg forstår jeg nå hvorfor en del er irritert på oss seilere. Skal ikke gå gjennom alt du har skrevet, men mange av dine argumenter som f.eks at interiøret er mer solid i en seilbåt etc. er vel temmelig på trynet.

 

Det finnes seilbåter der interiøret ramler fra hverandre bare man puster på det, og det finnes motorbåter der interiøret holder lenger enn folk flest lever. Jeg synes også at du bør dokumentere dine andre argumenter bedre hvis de skal bli tatt seriøst.

 

1) Kryssing i smale sund

 

Har sett situasjoner der kryssende seilbåt i smalt sund har gjort det helt umulig for andre båter. Det er ikke for morro skyld at det enkelte steder i Sverige er forbudt å seile (f.eks ved Hamburgsund) Man krysser ikke i smale sund der det er stor trafikk. Definisjonen på hva som er smalt kan sikkert diskuteres.

 

2)  Motorseiling

 

Det er ikke alltid lett å se om en seilbåt med seil og motor har motoren igang. Har selv blitt lurt flere ganger, og valgt å vike for båter jeg ikke behøvde å vike for, og synes du det er rimelig at alle andre skal måtte bruke masse tid på vurdere om en seilbåt har motor igang?

Å gå med fulle seil + motor når det er vind er en uting. At det kan skje en gang i mellom i en begrenset tidsperiode for f.eks å komme seg ut av et vindstille område er greit, men man bør ha en god grunn, og særlig hvis det er mye trafikk. Driver du mye med dette  bør du anskaffe en kjegle.

Link to post
Share on other sites

"Det finnes seilbåter der interiøret ramler fra hverandre bare man puster på det,"

 

Lasse:

 

Fint hvis du kan dokumentere påstanden. Jeg har heldigvis ikke hørt om slike tilfeller. Men jeg har hørt om innredninger på seilbåter som har løsnet i slikt vær som ingen motorbåter bør være ute i.

 

anng. smale sund er det som du sier definisjonsspørsmål. Har selvfølgelig respekt for de stedene der det av god grunn ikke er lov å seile.

 

Motorseiling mener jeg er lett å avsløre. Man bruker selvfølgelig ikke fulle seil og motor bare for å oppni vikepliktfordeler. Men regner med at veldig få motorbåtførere uansett vet hva kjegla betyr. Nyttetrafikk hoder en selvfølgelig unna for uansett.

 

Ellers mener jeg at det ikke er noe galt i å legge seg på samme nivå som Leifen.

 

Ha en fortsatt fin dag..

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er utrolig hvor lite de fleste motorbåtfolk skjønner. Men det går jo an å gjøre noe med…

 

1. Når man krysser i et smalt sund holder man sjelden fart over 5 knop vanligvis vesentlig mindre. Det betyr at det er sinnsykt enkelt for en motorbåt å passere selv om han ikke går vesentlig fortere selv.

 

2. Det er ikke "umulig" å skjønne når seilbåten slår (skifter retning). Som regel gjør han/hun dette når båten nærmer seg land.

 

3. Det er ikke uansvalig å krysse i smale sund mer enn det er uansvarlig å kjøre store motorbåter der. Måtte bråvike for en svær princess ved blindleia en gang fordi han måtte holde 5-6 knop for å unngå å blåse på land i sidevinden (ca. stiv kuling).

 

4. Seilbåter som går med motor men har seil oppe er veldig enkle å "avsløre". Det er ren motvilje hvis man ikke klarer det etter en sesong på sjøen. Selv har jeg alltid oppe storseilet uansett om det er vind eller ikke. Da går båten bedre i sjøen og det tar kortere tid å komme i gang med seiling hvis vinden blir gunstig.

 

5. Det er veldig mange ferske seilbåteiere der ute nå. Det er fordi en tysk produsent som heter bavaria har skjønt hvordan man skal bygge båter like raskt som man bygger biler. Mange av disse båteierne er ikke enda blitt fortrolige med seiling. Det er veldig dårlig gjort å latterliggjøre disse. Men det betyr at snart vil det være mange flere som seiler på fjorden. Da må motorbåteiere skjerpe seg og sørge for å sette seg litt mer inn i hvordan dette med seiling virker. Det har de bare godt av…

 

Alt dette har med observasjoner å gjøre. Vanligvis er seilbåtfolk flinkere til å få med seg det som foregår rundt seg enn motorbåtfolk. Det at en blir flink til å observere er en bivirkning av å være flink til å seile. Derfor ser en oftere at seilbåtfolk behersker manvøvreringsteknikk og rask navigasjon bedre enn gjennomsnitts motorbåtfolk. Det fører til at manøvrer som seilere er vante med gjerne blir sett på som uansvarlige motorbåteiere.

 

Til slutt noen enkle grunner til å velge seilbåt i stedet for motorbåt:

 

1.      Friheten til å velge motor eller seil

2.      Mer båt for pengene

3.      Mer comfort for pengene

4.      Seilbåter er mye tryggere

5.      Billigere i drift (i tillegg til innkjøp)

6.      Miljøvennlig

7.      Muligheter for regattaseiling

8.      Interiøret er mer solid og fungerer bedre på sjøen

9.      Mer å gjøre på under fart for barna

10.      Bedre egnet for langtur

11.      Man kan nyte stillhet samtidig som man beveger seg mot et nytt sted

12.      Seiling er interessant

13.      Seilbåter er vakrere

14.      Seilbåter er bedre egnet til å ligge lenge om gangen i uthavner

 

 

Vennlig hilsen

 

Viggo Vea, Båtboer

Sun Odyssey 35, snart Sun Fast 40

Hei

Dette tror jeg er et summerende innlegg for denne tråden.

Det var i hvert fall det mest fornuftige og edruelige, så langt.

Jeg brukte også storseilet som mesen, og jeg skal nå montere ny

rigg for å få brukt støtteseilet på motorbåten.

Hvis det er en motorbåt som viker som om jeg var seilbåt, får jeg

garantert hakeslipp.  :smash:

Enkelte innlegg her kan tyde på det. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Etter SÅ mange lovord om pinnebåter, kom jeg i hu hva naboen (innbitt motorbåtist) sa engang:

"Koffor ska æ færra på SKRÅ ætte sjøen, å itj vætta NÅR æ kjæm fræm KORHÆN"

Trøndelag er dessverre ikke belemret med trange sund og passasjer, så "kjørekonflikter" mellom seil- og motorbåt er sjelden noe problem. Derimot mener jeg motorbåt er sikrere rundt Trondheimsfjorden p.g.a. vindforholdene (raskt oppstående kastevinder!).

 

Selv foretrekker jeg motorbåt av flere grunner:

1.   Komme seg raskt fra A til B (når det er nødvendig).

2.   Raskere ut til fiskeplassen og tilbake.

3.   Som sagt: Ikke på skrå hele tiden.

4.   Aldri problem med seil-tørking, og eget "seil-lager"

5.   Sjelden avhengig av vindstyrke OG retning.

6.   Ikke avhengig av større dybde (umerkede skjær...).

7.   Motorkraft nok til å slepe seilbåt uten motor i vindstille.....

8.   Ikke la familien bo på skrå i "kjelleren".

9.   Hvis jeg for tenkt meg om, kommer jeg sikkert på flere grunner :-D  lol

 

Ikke rart at brukte seilbåter er ganske rimelige :-)

 

Men for all del: Hvis det stillhet man søker, det å være underveis i gunstig vind osv., rolige bevegelser etc., ja DAAAA er kanskje seilbåt tingen. Eller dra til steder så langt borte at årslønna går med til drivstoff...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Til Lotus og Mavi

 

Kurs i avsløring av seilere med motoren i gang..

 

Leksjon 1 - 5 punktstesten

 

1. seilbåten har et seil oppe men går fortere enn de med to

2. det sier brumbrum elle dokkdokk av seilbåten

3. den "seiler" rett mot vinden med blafrende seil. Ps. for å finne ut vindretningen peiler du hvilken  retning eksosen din blåser. Legg så til 180 grader og vips der har du vindretningen.

4. det er vindstille men seilbåten går i snekkefart

5. det kommer vann ut av et hull langt bak på seilbåten i passende mengder i en lengre periode. Må ikke forveksles med oppvaskvann som kommer ut på siden i en kort periode etter hver måltid.

 

Skriv ut dette og lim det på "dashbordet" så klarer du deg nok bedre neste sesong.

 

Marwin

 

1. Hvorfor drar du ikke heller på bilferie, da?

2. Man tar jolla på fisketur

3. Katamaran kan være tingen

4. Det har ikke jeg heller, og jeg bor i båten

5. Sånt har en motor til

6. Den båten jeg har kan fås med senkekjøl og stikker da under meteren

7. Med 27-hesteren min klarte jeg å slepe en granada 31 (seilbåt i 5 knop) i 10 sek. motvind, ganske bra, ikke sant? Du hadde kanskje klart 7-8 med 5 ganger så mye kraft

8. Til gjengjeld er det pent og trygt der nede. Man kan få dekksalong hvis kjeller ikke er gøy

9. Det gjør jeg og...

 

ps. kan du utdype hvorfor det er utrygt med seilbåt i kastevinder?

 

Må innrømme at det er fint å kunne reise raskt fra a til b. Derfor reiste jeg med bil i juleferien.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Til Lotus og Mavi

 

Kurs i avsløring av seilere med motoren i gang..

 

Leksjon 1 - 5 punktstesten

 

1. seilbåten har et seil oppe men går fortere enn de med to

2. det sier brumbrum elle dokkdokk av seilbåten

3. den "seiler" rett mot vinden med blafrende seil. Ps. for å finne ut vindretningen peiler du hvilken  retning eksosen din blåser. Legg så til 180 grader og vips der har du vindretningen.

4. det er vindstille men seilbåten går i snekkefart

5. det kommer vann ut av et hull langt bak på seilbåten i passende mengder i en lengre periode. Må ikke forveksles med oppvaskvann som kommer ut på siden i en kort periode etter hver måltid.

 

Skriv ut dette og lim det på "dashbordet" så klarer du deg nok bedre neste sesong.

 

Viggo

Men når den faktisk har vind i seilene og du ikke ser andre seilbåter med seil oppe.

Eller ser eksosen. Pkt. 2 er jo stort sett umulig å høre pga av at det sitter en motor rett bak hodet som vil overdøve en seilbåtmotor (eller nesten hvilken som helst annen motor for den slags skyld). Ihvertfall for min del med jolle og utenbordsmotor.

 

Så kan du vennligst forklare det da om så med teskje.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel snart på tide å bilegge denne "striden". Det som begynte fra Leifens side som et litt-satt-på-spissen-spørsmål og ikke vondt ment (jeg oppfattet det i alle fall slik), og hvor han avsluttet med at det ikke måtte bli tatt ille opp, har jo endt nesten som en åpenlys krangel. Er det ikke på tide å slutte fred nå, før det utvikler seg noe videre :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...