Jump to content

Baatplassen-kalender 2008


OT-flyktning

Recommended Posts

Fra andre kanter ...

 

Solen på vei ned over Oban

DSC_0361.jpg

 

Kveldsstemning i Craobh Marina

DSC_0246.jpg

 

Kveldsstemning i Tobermory

DSC_0333.jpg

 

Kveldsstemning under Ben Nevis

DSC_0167.jpg

 

Solnedgang over Sør Atlanterhavet

DSC_0599.jpg

 

Deler av Det Indiske Hav

DSC_0540.jpg

 

Hvir vi møtte en del annet liv langs sjøkanten

DSC_0587.jpg

 

og lengre inne i landet kom vi veldig nært noen av de andre innbyggerene....

DSC_0156-1.jpg

 

Som var litt irriterte,,,

DSC_0131.jpg

 

Men heldigvis gikk de forbi ..

DSC_0223.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sorry, folkens,

 

jeg tror ikke dere skal satse på å kunne kjøpe en kalender iår. Har for mange andre aktiviteter på gang, slik at jeg såvidt er innom av og til og holder emneoversikten noenlunde ajour. Kan hende det tekniske grunnlag blir ferdig før jul - ellers står jeg selv litt på bar bakke med egne julegaver i familien - men det nytter jo ikke noe for dere. Dersom bladet skulle vende seg så sier jeg ifra.

 

Vi får se. Men sats på noe annet iår dersom dere hadde tenkt å gi kalenderen bort.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ok, nå er jeg klar - i seneste lag og sikkert for sent for mange.

 

Har allerede produsert til eget bruk 8 stykker 2008-kalendere med ulike egne bilder, en med fjorårets bilder (mottakeren fikk ikke fjorårets kalender så de er nye for vedkommende). Bruker helgen til å lage et nytt utvalg av bilder etter egen smak. Så får de som ikke er fornøyd velge sine egne bilder. Kommer tilbake med mer info hvordan alt dette må gjøres og betingelsene ellers. Det koster iår ikke noe ekstra å bruke egne bilder selv om det er noe mer arbeid for meg - ikke minst med kontrollen.

 

Iår er alle kalendere spiralbundet, alle har en ekstra papp bak og et gjennomsiktig plastark som forside. Det er også mulig - med litt forbehold - å få kalenderne skrevet ut med bare et utvalg av de private kalenderinnlegg man har lagt inn i baatplassens kalenderdatabase. Man kan da få flere kalender hvor hver kalender har et annet subsett av innlegg. Kommer tilbake med mer info i løpet av helgen.

 

Ellers finnes jo det grunnleggende om kalenderen her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16812

 

Vær obs når du legger inn innlegg i kalenderen: de er SOM STANDARD OFFENTLIG! Du må aktivt velge de til å være private innlegg Jeg håper det lar seg rette i den nærmeste fremtid.

Link to post
Share on other sites

img_4342.jpg

Man skal jo helst ikke ta med bilder i sitater, men her er det et poeng...

 

Dobbelt halvstikk rundt en puller eller påle??

Umulig å få opp etter litt kraftig belastning (dvs det er jo mulig, med kniv, men da er jo tauet plutselig sterkt forkortet). :nonod:

Noe av det første jeg lærte (dvs fikk pent beskjed om) første gang jeg skulle sette fast en baugfortøyning i puller ombord.

Bruk 'bøyestikk', var beskjeden. Og så viste man meg det, da. Siden har jeg bare brukt det på slike plasser. (har ingen tegning eller bilde, dessverre.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare og trekke den rett opp :smash:

Fra det galvaniserte røret, så - hvis det ikke er grader på toppen. Men fra en påle eller en trepuller - no way.

 

Tror ikke det er det hvis det har vært kraftig belastning...

 

JanT: kunne du ikke tatt et bilde av 'bøyestikk' og evt. hvordan den blir knyttet. Siden jeg selv hadde brukt dobbel halvstikk er jeg interessert i å oppgradere knutekunnskapene :-)

 

Jeg skal prøve å få lagt et og ta bilde.

Men måten er (bruker det f eks på tau fra moring på en av pullerne på "sjøsiden" ved brygga jeg vanligvis ligger på)...

- Tauet fra brygga (eller moringen) legges rundt pulleren, med den løse enden (som er lang) i bukt under.

- Bukta føres tilbake over tauet fra brygga/moringen, rundt pulleren, og under tauet.

- Bukta føres tilbake over tauet, legges over pulleren, enden under tauet, og enden gjøres fast i tauet eller en annen puller,

der blir jo belastningen minimal; jeg foretrekker å legge to tørn og dobb halvstikk om egen part for denne siste sikringen.

 

Redigert kl 1511: Under/over rettet i annet og tredje strekpunkt, etter første forsøk på å lage et bilde...

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fra det galvaniserte røret, så - hvis det ikke er grader på toppen. Men fra en påle eller en trepuller - no way.

 

Ja jeg siktet jo til knuten og røret på bildet da.

 

Har knuttet flere båter med halvstikk og aldri har noen problemer med å få knutene opp, selv etter mye "nykking".

Link to post
Share on other sites

Dobbelt halvstikk rundt en puller eller påle??

Umulig å få opp etter litt kraftig belastning (dvs det er jo mulig, med kniv, men da er jo tauet plutselig sterkt forkortet). :nonod:

Siden jeg tok dette bildet bør jeg kanskje fortelle at det ligger en Tresfjord 29`i andre enden av tauet. Denne fortøyes ofte slik på denne brygga, og eieren har aldri som jeg har sett hatt problemer med å få opp fortøyningen her. Da har båten ofte ligget i hardt vær, der tauet strammes godt til. Et enkelt vipp på øverste runde der tauenden går igjennom, og tauet er løst. Trekker det så lett over røret. (som har grader på toppen)

 

Håper dette stopper avsporingen, evt får de som fremdeles mener dette ikke går, starte en ny tråd som omfatter måter å knytte fortøyninger på :wink:

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Siden jeg tok dette bildet bør jeg kanskje fortelle at det ligger en Tresfjord 29`i andre enden av tauet. Denne fortøyes ofte slik på denne brygga, og eieren har aldri som jeg har sett hatt problemer med å få opp fortøyningen her. Da har båten ofte ligget i hardt vær, der tauet strammes godt til. Et enkelt vipp på øverste runde der tauenden går igjennom, og tauet er løst. Trekker det så lett over røret. (som har grader på toppen)

 

Håper dette stopper avsporingen, evt får de som fremdeles mener dette ikke går, starte en ny tråd som omfatter måter å knytte fortøyninger på :wink:

 

Hei igjen;

dette har ganske riktig ikke noe med kalenderbilder å gjøre.

Flott at det ikke er noe vanskelig for din fortøyning!

Jeg lager en ny tråd "fortøyning" og legger et bilde der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det mangler fortsatt at jeg har bestemt/foreslått bildene som skal brukes til 2008-kalenderen. Skal bruke resten av kvelden til å komme videre med denne saken.

 

Men den viktige endringen fra ifjor er jo at alle kan bruke sine egne bilder hvis de vil og dette koster ikke noe ekstra i år hvor jeg må regne med innkjøringsproblemer. Å spesifisere egne bilder gjøres som følger:

  • Preparer bildene dine slik du vil ha dem. Min betingelse er imidlertid at de skal være 1200 piksler høyt og 1750 piksler bred og av jpg-type - Avvik fra dette kan føre til feil på kalenderarket og er bestillerens ansvar. Jeg begynner ikke å fikle med bildene dersom de ikke passer sammen med kalenderen.
  • Legg bildene ut på et nettsted hvor hvem som helst kan hente dem i original bare ved å oppgi URL-en. Hvis det ikke funker kan det hende at du får et kalenderark uten bilde (ok da, jeg kommer nok til å varsle før jeg skriver ut kalenderen
  • Send meg en IM (ikke epost!) som spesifiserer bildene som du vil at de skal erstatte standard-bildene. IM-en skal inneholde en linje for hvert bilde som skal erstattes. Linjen begynnes med månedsnummer (1-12) - så en semikolon - deretter URL til bildet i doble anførselstegn (")- så en semikolon igjen - så bildets tittel i anførselstegn - semikolon igjen - og til slutt: fotograf/rettighetshaver til bildet (navn eller BP-nick)

Alle de tekstene i anførselstegn må da selvfølgelig selv ikke inneholde anførselstegn.

En typisk linje ville da se slik ut:

6;"http://www.trikola.net/Kalender-2008/fra_muren1750x1200.jpg";"Horten-treff 2005";"trikola"

Denne linjen vil da sørge for at baatplassens standardbilde for juni 2008 blir erstattet med et bilde fra Horten-treff i 2005 med tilsvarende tittel og med "trikola" oppgitt som fotograf.

 

Jeg forutsetter at bildene er slik at baatplassen kan være bekjent med at de skrives ut under baatplassens logo og at rettighetsspørsmål er avklart av kalender-bestilleren.

Link to post
Share on other sites

Lenger kommer jeg vel ikke idag som avslutter det noe utvidedede helge-begrep :blush:

 

De som ser sine bilder tatt i bruk i kalenderen ber jeg om å sende disse i riktig størrelse (1750x1200 helst; ellers så original som mulig) til meg som epost: webmaster@trikola.net.

 

Beklager at alt tar så langt tid! Og dersom ingen gidder å bestille noe såpass sent i kalendersesongen så blir jeg ikke sur heller :smiley:

Link to post
Share on other sites

Beklager at alt tar så langt tid! Og dersom ingen gidder å bestille noe såpass sent i kalendersesongen så blir jeg ikke sur heller :smiley:

Nei, ikke beklag deg Andreas! Jeg tror mange med meg setter utrolig stor pris på det arbeidet du gjør med katalogen, så vi er fornøyd så lenge du ser glede i å jobbe med denne.

Så lenge du fortsetter med dette gratisarbeidet, så skal i alle fall jeg bestille kalender. Og, det gjelder i alle fall helt til båten kommer på vannet.... da først begynner det å bli lovlig sent. Inntil da blir hvilken-som-helst midlertidig kalender byttet ut med Baatplasskalenderen!

 

Bestilling kommer!

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...