Jump to content

Kokt vann som etterfylling av batterier?


Fantasy

Recommended Posts

Er det vannet som samles i en avfukter, renset på noen måte, og kan brukes på batterier?

Er vel bare kondens og helt rent?

 

 

Godt spørsmål :yesnod: Det har ikke jeg tenkt på.

Den eneste forurensinga i det vannet må være støv og partikler som finnes i rommet. Burde være brukende på batterier. Kan ikke se at det skal være salter og ioner i det vannet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Batterivann er da ikke så dyrt...?

Sant nok, og er forbruket ekstemt stort at det b lir dyrt så ville vel jeg søket etter andre feil.. Batterivann koster vel en 20 kroning eller to for en liter på Biltema vil jeg tro

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Før trodde man at ulovlig hjemmebrent ble laget fordi prisen på polvarer var høy. Så økes antall polutsalg, noe som bekrefter at begrenset tilgang var den egentlige årsaken. Jeg synes det er svært uheldig at nedleggelse av hjemmebrentindustrien skal få så alvorlige konsekvenser for de som frem til nå har fått batterivann på svartebørsen fra disse destilleriene. Hvis vi ikke snart finner en løsning, kan vi ikke gjøre annet enn å bytte til ”vedlikeholdsfrie” batterier. :smiley:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er morsomt med dette om batterivann som koster en brøkdel av hva Imsdal koster i butikken.. kreativiteten lenge leve... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble naturlig vekket tidlig i dag, og da kan man tillate seg å bruke tid man aldri får tilbake på noe helt unyttig.

 

For noen år siden drev jeg med utstrakt testing av batterier og ladesystemer. (Måle RC og CEF med forskjellige ladere, dynamoer og spenningsregulatorer). I den forbindelse ble elektrokjemien i batterier studert. Kort forklart inneholder ikke batterier elektrisk strøm annet enn den strømmen selvutladningen representerer. Batteriene produserer strøm. Elektrokjemien påvirkes av fremmedlegemer i form av ioner, og derfor bør man ikke fylle på ioner som forstyrrer prosessen som får batterikjemien ut av likevekt. (Salt, klor og kalk i elektrolytten er også noe dritt, men dette skal filtreres bort).

 

Batterivann uten ioner er viktig, og derfor destilleres eller filtreres vannet. Rester av tungmetaller (Ioner, subatomære partikler) er tyngre enn vann, derfor kan vannet med fordel filtreres nedenfra og opp).

Før i tiden når batteriene gasset mer fordi man legerte blyplatene med antimon som nå etter min viten er forbudt, så hadde alle bensinstasjonene filtre og produserte batterivannet selv. Slike filtre får man også kjøpt i dag, men man bør montere filteret rette veien og begrense vannstrømmen. Filteret klarer ikke å fjerne ionene hvis tyngdekraften oppveies av flow.

Det finnes også filtre som vannet bare siger gjennom ovenfra og ned, men så vidt jeg husker viste tester av slike filtre et dårligere resultat. (De ble heller ikke skiftet ut ofte nok for de kostet jo litt, og kostnader vil man jo ikke ha også i følge denne tråden).

 

En rekke filtre er montert feil vei og har for stor flow. Kanskje en ide å kjøpe eget filter, så slipper man å overlate tilfeldighetene til andre.

 

Når man først er inne på batterier, så har blyprisen steget formidabelt. Dette betyr en prisstigning på ca 400 Kr. for et batteri på 200 Ah. De som handler hos lavpriskjeder trenger ikke å bekymre seg så mye, for prisstigningen kommer til å være mindre der.

Prisstigningen er relatert til mengde bly ibatteriet, noe som betyr at et batteri med lite bly stiger mindre enn et med mye bly. (Vekten variere gjerne med 30 % eller mer selv om den stemplede kapasiteten på batteriene er lik). Man kan allikevel ha i bakhodet at mengde bly gjenspeiler batteriets sanne reservekapasitet, og at et billig batteri ikke alltid er så billig i real life, det bare føles sånn.

 

Et batteri med mye bly tåler vesentlig flere antall syklinger, og derfor koster gjerne et dyrt batteri mellom ¼ del og 1/6 del i praktisk bruk. Det man også bør passe på, er at regulatorene og laderne har riktig absorberingstid, for det er i dag en rekke batterier som får opp spenningen lenge før batteriet er ladet. Det kommer litt an på hvordan softwaren kan tilpasses batteritypen og dynamoens kapasitet.

 

Bortkastet tid kanskje, men det fylte ut tiden og nå kan jeg gå på jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...