Jump to content

ZF63A m/sluregir


*Mathilde*

Recommended Posts

Jeg har en yanmar-motor påmontert ZF63A gir med slureventil. Jeg er oppdratt til at en ikke skal bruke slureventilen på turtall over 1000 (eller max 1200).

Men hva skjer med giret dersom en skulle bruke høyere turtall?? Er det clutch-platene som ikke tåler det, eller?

Da jeg ikke føler for å teste ut dette selv :smiley:

håper jeg noen kan belære meg litt her....

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Fant i sin tid denne forklaringen hos http://www.progressing.no på hvordan sluregear virker.

Slureventil

 

Slureventil kan leveres på nesten alle Twin Disc Marinegear. Slureventilen regulerer clutchens innkoplingstrykk. ved å endre dette, samt sprøyte inn olje mellom lamellene. Slik danner man en oljefilm som gjør at clutchen kan slure uten at det oppstår slitasje. Oljefilmen gjør nemlig at lamellene ikke er fysisk i kontakt med hverandre. På denne måten kan man regulere propellens omdreiningstall ned mot 0.

 

Når det "slures" er det oljefilmen mellom clutchlamellene som overfører kraften. Det trykket som reduseres er det som normalt klemmer sammen clutchlamellene slik at det er en fast forbindelse i gearet. I føge Progress er det clutchlamellene som brenner dersom turtallet blir for høyt. Om jeg drar opp i marsjturtall med sluring på mitt Technodrive gear brenner clutchlamellene i løpet av sekunds eller to! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde dette giret på min tidligere 222 hk Yanmar. Det ble sagt fra Yanmar forhandleren at det gikk maks 5 sekunder om en dro i slurespaken når motoren gikk på marsjfart. Det har jo røkte noen gir på dette og mange båter har en altfor dårlig låsing av slure-spaken. De fleste båter med slik løsning har styreposisjon ute og der står sluregiret, sitter man inne og har klåfingrede barne ute på dekk så er det jammen fort gjort. Hadde store planer om å lage denne til med en hengelås, men kom aldri sålangt før båten ble solgt. Hvorfor en skal heve turtallet på motoren fra tomgang når slur benyttes har jeg aldri skjønt. Motoren går jo veldig lett med sluregiret innkoblet så hvorfor øke til f.eks 1200 o/min? Ingen poeng slik jeg kan se...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke for å skåne motoren, men for å få bedre oljefilm mellom lamellene i clutchen?

Det skal en viss hastighet til å opprettholde oljefilmen mellom lamellene. Dette er analogt til et oljesmurt lager.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke for å skåne motoren, men for å få bedre oljefilm mellom lamellene i clutchen?

Det skal en viss hastighet til å opprettholde oljefilmen mellom lamellene. Dette er analogt til et oljesmurt lager.

 

Ja, mulig. Jeg vet ikke, men det høres ut som eneste gode forklaring. Jeg lot min alltid gå på tomgang, tror nok mange gjør det... Vel, det er neppe ødleggende... En veldig kjekk funksjon er det iallefall.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...