Superkul Startet 20.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2007 jeg hadde båten liggende under stativ/presenning i fjor inni kabinene hadde jeg tørrballer og der var det greit men ute under der kallesjen er (kallesjen inne om vintern) under presenningen var det jo regnvær ved værskifte - var så mye vått at treverket bærer preg av det enda, må ta full sliping og lakk nå når den kommer på land - hva gjør man får og slippe detta???? tykkere presenning??? den jeg brukte var tynn og billig tettern igjen og bruker fks 60watt pære som lunk i teltet??? + avfukter??? det var vertfall ekstremt mye regn inni der og tenkte på å lage dobbelt telt over der??? hjelper det?? jeg hadde god lufting i begge ender Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Dobbel presenning skal visstnok være løsningen! Da får du luft mellom lagene, og unngår mye av kondenseringen sies det. Har dog ikke prøvd dette selv, da jeg alltid har hatt båten på sjøen om vinteren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Dobbel presenning vil nok hjelpe på dette etter hva jeg har forstått, du kan jo ha en billig lettvekt presenning innerst og gjerne en bedre ytterst... Vil tro dette kan redusere kondesprobelem som oppstår ved væromslag.. Avfukter hjelper om du har dette "teltet" tilnærmet hermetisk lukket, hvis ikke så vil en forsøke å avfukte atmosfæren som nok kan bli en stor jobb. Alternativt så kan du en jo la kallesjen stå på og dermed vil den på en måte fungere som den innerste presseningen... Redigert 20.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ruby Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Jeg har gjort samme erfaring som deg med min forrige båt som var på land hver vinter. Jeg løste problemet med dobbel presenning med isolasjonsmatter mellom. Brukte såkalte "vintermatter", som er ca. 5 cm Glavamatter innpakket i plast. Billig lettvektspresenning innerst og en skikkelig solid presenning ytterst. Pakket dette noenlunde tett, men lot det være litt lufting. Med en varmeovn på 4-500W holdt jeg det tørt gjennom vinteren. Å bruke kalesjen som "innerpresenning" er ingen god idé, da kondens vil forårsake jordslag o.l. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Når jeg hadde min tidligere snekke på land på vinteren hadde jeg alltid dobbel pressening på. La først en billig tynn innerst, og en tykk OB Vik pressening ytterst. Dette resulteret i at kondensen la seg imellom disse presseningene, og det ble aldri fukt inne i båten. Vi hadde en liten åpning forann og bak på begge presseningene i tilegg. Når vi sammenlignet med nabobåter var det som det var to forskjellige verdener ang fukt. Jeg hadde aldri tilgang på strøm på vinteren, og hadde derfor ikke varme eller avfukter der. Kun fuktballer i hangene inne. Men disse var det ikke bruk for da. Det kom aldri noe vann i bøtta under. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Avmønstret4 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Isteden for å kjøpe dyre "fuktballer" kan en løse dette med å kjøpe calsiumchlorid (veisalt) på Felleskjøpet for ca 70,- pr sekk. Kjøpte 3 bøtter og dørslag i plast på Europris til ca 100 lappen. Fyller dørslaget halvfullt og bytter 2-3 ganger i løpet av vinteren. Ifjor utgjorde dette ca 4-6 liter væske. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 I tillegg vil jeg foreslå å olje treverket om høsten slik at det er "mettet" med olje før det utsettes for høst-fukten. Eneste treverket jeg fikk antydninger til mugg/sopp sist vinter var en bit jeg hadde glemt å olje med teakolje - resten holdt seg veldig bra selvom det regnet mye i fjor høst og var veldig fuktig. Forslaget med dørslag har jeg prøvd. Virket ikke så bra - hele dørslaget ble en hel saltklump som ikke hjalp så mye som et like greit og alternativt forslag: jeg henger i stedet opp noen nylon-strømper stjålet av kona og fyller beina med saltet fra fellesskjøpet. Dette gir store overflater med salt -og det samlet seg MYE vann under disse. Pass på å heng de lavt i forhold til bøtta så det ikke spruter ut nå dråpene lander i bøtta - det blir litt grisete med dette saltvannet. Sitér dette innlegget Link to post
DMF Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Dobbel pressening som beskrevet i tidligere svar fungerer meget bra. Jeg pakker ikke helt tett, åpning bak og foran for god luftsirkulasjon. Ingen problem med kondens Sitér dette innlegget Draco 2700 tricab. Link to post
Leifer`n Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 (redigert) I tillegg vil jeg foreslå å olje treverket om høsten slik at det er "mettet" med olje før det utsettes for høst-fukten. Eneste treverket jeg fikk antydninger til mugg/sopp sist vinter var en bit jeg hadde glemt å olje med teakolje - resten holdt seg veldig bra selvom det regnet mye i fjor høst og var veldig fuktig. Forslaget med dørslag har jeg prøvd. Virket ikke så bra - hele dørslaget ble en hel saltklump som ikke hjalp så mye som et like greit og alternativt forslag: jeg henger i stedet opp noen nylon-strømper stjålet av kona og fyller beina med saltet fra fellesskjøpet. Dette gir store overflater med salt -og det samlet seg MYE vann under disse. Pass på å heng de lavt i forhold til bøtta så det ikke spruter ut nå dråpene lander i bøtta - det blir litt grisete med dette saltvannet. Det var et lurt tips,, nå skal jeg på strømpe jakt hvor mye fyller man i di strømpene da? ikke opp til knea håper jeg? Redigert 31.Oktober.2007 av Leifer`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 jeg har vel i så mye at jeg synes det blir tungt nok å henge opp - det er vel omlag 30-35 cm i hvert bein, kanskje? Har egentlig ikke tenkt så mye på mengden Når dette samler seg i bånn i strømpa blir den jo strekt og beina blir jo veldig mye tynnere da, så mengder er det jo absolutt ikke. Men etterhvert som saltet brukes synker jo nivået i strømpa. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Bruker enkel presenning, nesten tett, og to 40 watts lyspærer som står på hele vinteren, eller dvs jeg brukte det ifjord, og fungerer utmerket! Men i år står båten inne. Og en 40 watts pære er montert under havnepresenningen. Var innom og titta i helga, og selv om det veldig rått i lufta for tiden, var båten helt tørr innvendig. Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Teerex Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 (redigert) forholdsvis rimelig refill til denne fuktslukeren som jeg bruker; kr 63 for 3 stk http://www.aye-aye.no/product_info.php?pro...520b61bfe15c41f Fant samtidig noe rart her http://www.aye-aye.no/product_info.php?pro...3620e6fd794ac30 Redigert 3.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Avmønstret4 Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 Ikke værst pris, men til sammenligning koster 25 kg calsium chloride (veisalt) ca 75,- hos Felleskjøpet. Og dette gjør samme nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 75 kg var jo en voldsom mengde da En 150 grams pose samler faktisk ca 0,7 liter vann. Dette er liksom flak, så de har jo stor overflate. Og det er bare en liten klump igjen av stoffet når det er oppbrukt. 75 kg skulle da samle over 300 liter vann.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Avmønstret4 Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 Du må nok kjøpe briller Men sant nok, 25 kg har nå holdt i 3 år soer som vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 (redigert) hehe... 100 liter vann da 75 kg sekker var kanskje litt ioverkant å slepe på ja. Redigert 3.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Avmønstret4 Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 Ikke sant Men det er ivertfall meget billig. Og som sagt bruker jeg litt om sommeren og. Tror det fort blirt 1 liter kondens i løpet av sommeren med alle overnattingene Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Dobbel pressening som beskrevet i tidligere svar fungerer meget bra. Jeg pakker ikke helt tett, åpning bak og foran for god luftsirkulasjon. Ingen problem med kondens Dette har jeg også funnet ut at fungerer fint. Når det gjelder lufting, har jeg også en fender stukket ned på båtens langside mellom presenning og fenderlist. Dette for å unngå for mye rusk i 'gjennomtrekken' (chok'er endeåpningene noe men får god lufting likevel) Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 5.November.2007 Del på Facebook Svart 5.November.2007 Dobbel pressenning er sikkert vel og bra og at presseningene er plassert slik at mellomliggende kondensering føres ut av båten. Men det viktigste er at det er god lufting under presenningen(e). Stor åpning i presenningen både for og akter slik at luftsirkulasjon ikke hindres. I tillegg lukkes båten helt tett og det plasseres ut avfukter innvendig enten som tørrboller, veisalt eller mer sofistikerte greier som er avhengig av strøm. Vannet fra avfukteren må samles opp og helles ut av båten og ikke i vasken eller andre sluk. Husk at dette er saltvann og korroderer selv rustfritt stål! Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.