Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Hvordan satte du inn disse rutene? Du brukte altså ikke disse gummilistene, men limte rutene rett på "karmen" med tec7? Bilder?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvordan satte du inn disse rutene? Du brukte altså ikke disse gummilistene, men limte rutene rett på "karmen" med tec7? Bilder?

Jeg freser en fals først, og legger en streng med Tec7. Deretter trykker jeg glasset pent på plass og setter en dykkert i hvert hjørne for og holde det på plass til det er herdet.

Ikke så lett og se falsen på bildet. Gummilister er ikke pent på trebåt (syns jeg)

Alle glass skal fuges utvendig til våren

Bilde

Da er glass på plass i vinduene på bakveggen, noe forsinket riktignok men....

Limt fast med Tec7, til våren skal alle glass fuges (15 stk). Det er ikke morro.

Har tettet takluka, så da er det vel tett nok for fyring.

Det er fortsatt noen åpninger hist og pist, men det kan jeg tette etterhvert med litt glava. (midlertidig)

Og da er det klart for og begynne på pentry, det skulle jeg gjort fra morran men ting tar som kjent tid :rolleyes:

Kan du si hvor mye du betalte for glasset? Vi skal nemlig også byttet glass i Gamla ifm at vi skal lage nytt doghouse...

M/B Gamla

Jeg freser en fals først, og legger en streng med Tec7. Deretter trykker jeg glasset pent på plass og setter en dykkert i hvert hjørne for og holde det på plass til det er herdet.

Ikke så lett og se falsen på bildet. Gummilister er ikke pent på trebåt (syns jeg)

Alle glass skal fuges utvendig til våren

Supert! Det er akkurat slik jeg har tenkt å sette inn vinduer hele veien på min Furuholmen. Gummilistene liker heller ikke jeg, så jeg skal lime inn rutene, samt lage pene lister på utsiden.

Gode tips på ruter/pris er også velkomne her. Det er ikke få ruter som skal lages! :cryin:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

......samt lage pene lister på utsiden.

Interessant!

Og hvordan har du tenkt å løse avrundete hjørner med list på utsiden? Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker meg et vindu i styrhusdøra på sjarken. Men kan ikke se at det er en enkel oppgave å liste pent på utsiden, med disse avrundete hjørner.........bøye lister....?? :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Interessant!

Og hvordan har du tenkt å løse avrundete hjørner med list på utsiden? Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker meg et vindu i styrhusdøra på sjarken. Men kan ikke se at det er en enkel oppgave å liste pent på utsiden, med disse avrundete hjørner.........bøye lister....?? :confused:

Spørs hva du skal liste med. Du kan f.eks skære ut en ramme av en plate eller lage en ramme av 4 stk lister. Kan pusses runde i kantene eller kanskje freses med en profil.

Hmmm...kanskje jeg ikke skal fuge alikevel men lage meg lister til og skru på.

Spørs hva du skal liste med. Du kan f.eks skære ut en ramme av en plate eller lage en ramme av 4 stk lister. Kan pusses runde i kantene eller kanskje freses med en profil.

Hmmm...kanskje jeg ikke skal fuge alikevel men lage meg lister til og skru på.

På kabinvinduene blir det å skjære ut rammene fra hele plater - på styrhusvinduene vil jeg sette sammen 4 lister som avrundes i hjørnene. På denne måten vil det bli pent, og jeg kan frese profiler for å få den siste finish.

På kabinvinduene blir det å skjære ut rammene fra hele plater - på styrhusvinduene vil jeg sette sammen 4 lister som avrundes i hjørnene. På denne måten vil det bli pent, og jeg kan frese profiler for å få den siste finish.

Ja, tror dette blir det enkleste. Litt ufornuftig bruk av plate men...

Vilket matriale har du tenkt og bruke til dette Vikers?

Ja, tror dette blir det enkleste. Litt ufornuftig bruk av plate men...

Vilket matriale har du tenkt og bruke til dette Vikers?

Jeg har helt konsekvent tatt i bruk Sibirsk lerk på alt treverk jeg legger til, eller bytter ut.

På dette skal jeg bruke noen fine plater i Villmarkspanel. De finnes i bredder opptil 60 cm, noe som er mer enn nok. Kjøper inn et panel på 600 mm x 50 mm x 3 meter - og splitter denne til 2 x 600 x 25 mm x 3 meter.

Her får jeg laget alt jeg trenger i et produkt som tåler båtlivet meget godt, og som er pent og se på.

Etter å ha behandlet dette med olje/mahognybeis og lakk så ser det flott ut!

Billig blir det også! :flag:

De finnes i bredder opptil 60 cm, noe som er mer enn nok. Kjøper inn et panel på 600 mm x 50 mm x 3 meter - og splitter denne til 2 x 600 x 25 mm x 3 meter.

Mulig det er meg som er treg, men skal du splitte en plate som er 60 cm bred 5 cm tykk og 3 meter lang i to stk som er 60cmx2,5 cmx300? Hvordan gjør du det?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Takker for opplysningene, skal se om jeg kan få til noe sånt i vinter.

Litt ekstra arbeid men bedre enn å fuge med Tec7

Helt klart penere i alle fall, men jeg vil jo legge store striper med Tec7 når vinduet limes inn.

Om du tar turen til Sibirsk lerk i Skien, så er kaffen klar 1 km. lengre opp fra elven.

Helt klart penere i alle fall, men jeg vil jo legge store striper med Tec7 når vinduet limes inn.

Om du tar turen til Sibirsk lerk i Skien, så er kaffen klar 1 km. lengre opp fra elven.

Blir nok litt langt og kjøre med knallerten det, men takk for invitasjonen.

Kan jo hende jeg dukker opp i båt utpå sommeren.

Hadde du tenkt og bruke noe mellom glasset og innramming?

Mulig det er meg som er treg, men skal du splitte en plate som er 60 cm bred 5 cm tykk og 3 meter lang i to stk som er 60cmx2,5 cmx300? Hvordan gjør du det?

Det var Sibirsk Lerk sin ansatte som sa dette, men jeg vil da anta at det dreier seg om 25 mm panel jeg får. Skulle bare betale for 1 panel på 50 mm.

Jeg fikk samme deal på staver fra dem også. Kjøpte hele 2 tom 6 og de splittet opp til 160 lm med 45mm x 6mm. Jeg slapp med 12 meter 2" X 6"

Du er sikkert ikke treg, men da jeg spurte om jeg kunne splitte denne, så svarte selger: "Jada - til to på 25 mm" - jeg er jo ikke snekker, så hvordan de gjør det, om det gjøres, det aner jeg ikke! :confused:

Blir nok litt langt og kjøre med knallerten det, men takk for invitasjonen.

Kan jo hende jeg dukker opp i båt utpå sommeren.

Hadde du tenkt og bruke noe mellom glasset og innramming?

Tec7 er noe jeg forstår supert til alt, så slik jeg ser det for meg, så limer jeg listene på med dette, og legger deretter en stripe som fuge i overgangen glass - list. Tror du ikke det vil fungere og bli tett? Eller har jeg mer å lære her også?? :crazy:

Tec7 er noe jeg forstår supert til alt, så slik jeg ser det for meg, så limer jeg listene på med dette, og legger deretter en stripe som fuge i overgangen glass - list. Tror du ikke det vil fungere og bli tett? Eller har jeg mer å lære her også?? :crazy:

Joda, Tec7 er greit det. Men jeg tenkte og slippe og fuge overgangen.

Tanken min er at jeg lager en ramme som passer til vinduet, og freser jeg en fals i ramma slik at den ligger inntil glasset og inntil veggen (skottet).

Her kommmer da mitt problem; det som ligger inntil glasset bør det være noe imellom. Og ikke en overgang med Tec7.

Skjønte du den :crazy: Jeg kan prøve og lage en skisse på det.

Joda, Tec7 er greit det. Men jeg tenkte og slippe og fuge overgangen.

Tanken min er at jeg lager en ramme som passer til vinduet, og freser jeg en fals i ramma slik at den ligger inntil glasset og inntil veggen (skottet).

Her kommmer da mitt problem; det som ligger inntil glasset bør det være noe imellom. Og ikke en overgang med Tec7.

Skjønte du den :crazy: Jeg kan prøve og lage en skisse på det.

Jeg skjønte den, men kan du ikke bruke vanlige vinduslister her da? De er sikkert noe for brede, men det kan du jo skjære til. Biltema har flere varianter her som har "tape" på den ene siden.

Redigert av vikers (see edit history)

Jeg skjønte den, men kan du ikke bruke vanlige vinduslister her da? De er sikkert noe for brede, men det kan du jo skjære til. Biltema har flere varianter her som har "tape" på den ene siden.

Jo, kanskje det.

Slik at den ligger som en pakning mellom glasset og ramma mener du.

En slik løsning bør jo bli bra, og ikke minst enklere hvis man må bytte ut ett glass.

Jeg hadde tenkt og skru fast ramma med messingskruer elns

Sikkert slik det er tenkt. Virket å være flinke folk på Sibirsk lerk

Alt jeg har hatt med dem å gjøre har iallefall vært førsteklasses!

Trelister rundt vinduer skal vel helst ikke ha pakninger eller lignende. Dette for enkelt å ta av trelistene for pussing/behandling. Har sett mange båter de siste årene, og kan ikke huske noen som har hatt pakninger/tec7/annet.

Et annet moment er jo også om der skulle være vannlekasje nedover mot glass, må dette få utløp på et eller annet vis. Det blir da lettere dersom ikke hindere i form av pakninger sperrer........

Du har ett poeng der Perlen.

Jeg skal tenke på om jeg skal gjøre dette, det er jo uansett fiklearbeid som kan taes innimellom.

Skal konsentrere meg om pentry først og fremst, det er nesten ferdig. Skal i gang med 2 skuffer og 2 eller 3 dører. Ikke rare greiene men det tar tid, men så blir det jo ferdig da :yesnod: vel, må jo oljes etterpå men det er bare morro.

Etter det så vet jeg ikke hva jeg skal begynne på. Mulig det blir og ferdigstille wc nå som jeg har septikktank liggende.

Vi får se..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...