Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Dospen skrev det om plastbaljene som jeg ikke torde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det var bedre enn den fancy greia, men du må påregne 2 støtter i tillegg til de du har tegnet inn, 1 nesten helt foran, og en i neste mellomrom.

 

Mulig du må ha en ekstra i siste mellomrom også.

 

Men først av alt før du lager dette, må avslutningen mot kahytt avsluttes (du snakket i fjor om endringer her), slik at du får laget et mer korrekt rekkesystem.

 

Åpning foran i baug må også innplasseres.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg bare tegnet litt kjapt i Paint. Så der må endringer til

 

Avslutning på hytteveggen har jeg plater til men har ikke begynt enda, fordi jeg hadde tenkt og få inn motoren først. Men jeg begynner alikevel på det for da slipper jeg det til våren.

Det er jo bare det bak der igjen så er båten "ferdig".

 

Pulpit prosjektet blir ikke på denne siden av Jul tror jeg.

Men kommer til og bruke samme dimensjon som pulpits med tanke på og feste fenderholdere bla.

 

Har forresten tenkt og lage fenderholdere i treverk. Har en idé på dette.

 

Går det bra og olje på denne tiden av året? Med tanke på kulden, tørker det bare veldig sent eller er det utilrådelig.

Link to post
Share on other sites

Ok, får sette inn med antiparasitt slik at det ikke blir jordslag i tilfelle.

Kunne oljet i garasjen men disse avslutningene må tvinges på plass og det har jeg lyst til og gjøre bare en gang.

Det blir jo litt bøy på denne plata/avslutningen.

 

Får se om jeg gidder i morra

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tenkt mye på pulpit gitt, og har kommet frem til at det ikke blir pulpit overhodet.

Det skal bli skansekledning (er det det heter) eller rekke om man vil.

 

Kommer til og lage støtter i eik og kle disse med lekter, det blir det mest riktige.

Det blir ikke den høyden riktignok, men jeg har da mulighet for og lage en lav pulpit stående oppå.

Skal prøve og teste ferdighetene i Paint, så dere får se hva jeg mener.

 

Noe sånt kanskje, det kler vel skuta mi best

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Se det, ja!

 

Denne løsningen var den beste hittil.

Kan jeg spørre deg om de fenderholderne i tre du skulle lage?

Hvordan vil du gjøre det?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Siste alternativ er absolutt å foretrekke.

 

Opplest, vedtatt og uomtvistelig :wink:

 

Re fenderholdere i tre. For det første, det krever sin plass med fenderholdere i tre, da er det enklere med ferdigkjøpt stativ, fordi den dekksplassen man har, den bør man ha.... Et annet moment er at en liten overbalanse, fall mot fenderholdere så risikerer du å knekke dem (så fremt du ikke lager i tommes - 2 tommes tykkelser).

 

Men får du dem til uten at de blir for "digre", og det blir forseg gjort, så bevares, det kan bli meget pent det. Jeg for min del kjøpte i syrefast eller hva det nå er ........

Link to post
Share on other sites

Ja blir nok den løsning på båten. Akterstevnen må gjøres noe med så det er mulig jeg lager den høyere slik at jeg kan avslutte rekka/skansekledningen der.

 

Fenderholder var tiltenkt min løsning på rekka, er ikke sikkert den passer andre båter.

Eller man kan jo skru den på bakveggen f.eks.

 

De der andre i stål passer best plastbåt med pulptit syns jeg, men har vurdert dem sjøl.

Men det er siste prioritet

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det mulig å "kle på" fenderholderne i syrefast stål, ved for eksempel å flette hampetau på de.

 

Dekorativt? utvilsomt. Mye jobb? Jupp. Har ikke prøvd det selv, men lurer på å gjøre det ettersom jeg nå bruker omtrent halvparten av stueplassen min til fendere.

 

(Nå skal det sies at stuerommene mine er rimelig talentløst innredet, men det er en annen ask)

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk fått gjort noe i dag. Trodde det var noe gæernt men det var bare arbeidslysta som kom over meg.

 

Har satt inn låsekasse i døra og skal prøve og få montert døra i morra.

Men låsekassa var litt for dyp i forhold til ramma :headbang: så jeg må lage en løsning i speilene.

Blir vel til og liste inne i speilene med kvartstaff tenker jeg.

Skal sette inn ventilen i morgen også.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ventil i morgen? Hvorfor utsette til i morgen det du kan få gjort i dag ???

 

Ta nå og heng i nå når du har arbeidslysten hengende over deg, jeg har nedenfor sakset et innlegg nr 19 i denne tråd, som sier :

 

Ja, nå er båten på plass! Grøss og gru, her er det litt og ta fatt på!

blir nok ikke sjøsetting før i Mai tror jeg!

Det første blir og gjøre hytta ferdig. Så blir det dørken!

Utvendig må jeg vente med til det blir litt varmere i været! Her går det nok en del sikaflex!

Men det ser greit ut!

Og nå har jeg lyst til å påpeke, det er slettes ikke mai/06 som omtales, men mai/04 :smash:

 

Dette var dagens mobbing, antar du trenger dette sparket bak hvis du skal takke ja til det andre :wink::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hmmm...må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket da jeg skrev det der :rolleyes:

Ja, skulle jo gjort det men saga mi er lånt bort (helt sant) skal hente den i morgen.

Jeg må ha kvartstaff også, eller så fórer jeg bare på litt der man ser låsekassa i speilen.

 

Deilig temp og jobbe ute i dag gitt, hadde bare solen skint.

 

Den jobben har jeg ikke tid til sjøl, har en kar som kanskje vil ta på seg det.

Link to post
Share on other sites

...Men låsekassa var litt for dyp i forhold til ramma :headbang: så jeg må lage en løsning i speilene.

Blir vel til og liste inne i speilene med kvartstaff tenker jeg.

Skal sette inn ventilen i morgen også.

Litt synd med den låsekassen. Litt vanskelig å se på bildet hvor mye kassen bygger, men kan du dekke det med lister i ytterkant av speilene, kan det bli riktig så lekkert det. Finere enn uten å ha lister i det hele tatt. Du finner sikkert noen fine lister som passer til formålet.

 

Og sitatet av innlegget ditt fra -04 kan jeg utmerket godt tenke meg du godt kan være foruten. Nesten slag under beltestedet det... Skal ikke skrive hva jeg selv mener om en eventuell sjøsetting til baatplassen treffet 2006, men... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...