Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Etter det så vet jeg ikke hva jeg skal begynne på. Hvordan går det med framdrifts maskineriet, beddinger etc? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Amorosa, skal vi lage en laaaaaaaang liste slik at han ikke havner i villrede for hva han skal gjøre ????? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 Hvordan går det med framdrifts maskineriet, beddinger etc? tja, det er stillestående akkurat det da. Er i tvil om jeg skal lage bedding i stål eller tre. Stål er enklest, tre er estetisk riktig. Motor gjenstår det og skru gearkasse på motor, mulig jeg må ha ny adapter plate fordi jeg får ikke brukt mere enn 4 av 6 bolter på gearkassa. Og den bør vel festes med de 6. Har sendt 2 mailer til Halaas om dette men ikke fått svar. Må nok ringe dem for og få svar. Jeg er veldig i tvil om stål eller tre i beddingen. Dessuten må jeg lage ett nytt spant før dette kan begynnes på. Kom på at jeg skal kontakte en kjenning som har redskap for og skjære i eik. Må se og få ringt han så ordner han sikkert både spant og bedding. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Amorosa, skal vi lage en laaaaaaaang liste slik at han ikke havner i villrede for hva han skal gjøre ????? Kanskje en ide, men det må være en liste som ikke maner til stress. Bare så for meg en sjøsatt Bastard, tauet rundt i indre Oslofjord av to plastbåter. Geir Frode og undertegnede. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 (redigert) Kom 2 ganger dette innlegget Redigert 28.November.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 tre er estetisk riktig. Helt enig med deg, så da er det avgjort Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Må se og få ringt han så ordner han sikkert både spant og bedding. Jo før jo bedre! Ellers kommer jeg innom til fredag og sparker deg bak. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 Helt enig med deg, så da er det avgjort Ok, da er den bestemt. Jo før jo bedre! Ellers kommer jeg innom til fredag og sparker deg bak. Ja, skulle tatt den telefon for leeenge siden men ting går i glemmeboka. Får jeg han til og ta det så er det gjort i løpet av ett par kvelder. Han er ekstremt nøye på ting han gjør. Betaler gjerne for denne operasjonen, da jeg er usikker på denne delen sjøl. Men, hva slags matriale skal/bør disse boltene som går igjenomm fundament/spant og hud være av? Tror det er messing i dag, men kan galvansiert brukes? Messing bolt er kanskje ikke så lett og få tak i Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Ellers så er jeg enig i prioriteringen din. Inn med septiktanken og dassen, her vil du spare mye tid når dette er installert. Slippe å springe inn hver gang Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 Ellers så er jeg enig i prioriteringen din. Inn med septiktanken og dassen, her vil du spare mye tid når dette er installert. Slippe å springe inn hver gang hehe...er ikke sikkert naboen blir så fornøyd når tanken må tømmes. Skulle jeg virkelig spart tid så måtte pc´en flyttes ut også. Men da kan jeg nesten like gjerne flytte helt ut i båten. Dass og pc/internett, trenger man mer Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Dass og pc/internett, trenger man mer -vann under båten Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Dass og pc/internett, trenger man mer Du skjønte hintet mitt ja Når det gjelder bolter som da skal gå gjennom både furu og eik, så kan jeg ikke si annet enn min egen erfaring med min gamle "Brynhilda" som jeg skiftet alt under vannlinje, unntatt disse boltene, de var i varmgalv og hadde tålt tidens tann veldig godt. Hadde også furu/eik. Kanskje syrefast?? Der har vi jo eksperter som kan gi bedre svar Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 -vann under båten Til våren skjer det. Da må det skje rett og slett. Skal stå på nå frem til nyttår og se hvor langt jeg er kommet. Har fri hele romjula takk og lov. I morgen skal jeg også legge om på pressenninger, de vil gå helt ned til bakken tror jeg og da får jeg ett lunt telt. Dette med tanke på og begynne med klargjøring av skroget så tidlig som mulig neste år. Så får jeg håpe at han jeg skal spørre om hjelp ikke er noen frysepinn, hadde vært kjekt og fått inn motor før nyttår. Da hadde mye vært gjort Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Til våren skjer det. Når passer det da at vi setter av langhelg i Holmestrand for inspeksjon?? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 Du skjønte hintet mitt ja Når det gjelder bolter som da skal gå gjennom både furu og eik, så kan jeg ikke si annet enn min egen erfaring med min gamle "Brynhilda" som jeg skiftet alt under vannlinje, unntatt disse boltene, de var i varmgalv og hadde tålt tidens tann veldig godt. Hadde også furu/eik. Kanskje syrefast?? Der har vi jo eksperter som kan gi bedre svar Det er vel mest vanlig kanskje med galvanisert. Skal sjekke litt med båtbyggere også på dette punktet. Ja, jeg har hatt en steingammel snekke. Den første snekka mi var fra 1936 og der var også fundament boltene i jern/stål og ganske ok. Så det er vel gjerne slik at man skal gjøre ting man tror er bedre enn det gamle. Men det gamle holder da, så hvis jeg bruker galv. så holder det sikkert i min levetid. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 Når passer det da at vi setter av langhelg i Holmestrand for inspeksjon?? Påsken er målet, men tia går som kjent forferdelig fort. Men det målet burde være overkommelig for en funksjonsdyktig skute. (Dvs. ikke 100% ferdig med detaljer og ting og tang) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 Bare så for meg en sjøsatt Bastard, tauet rundt i indre Oslofjord av to plastbåter. Geir Frode og undertegnede.Vi får taue'n til Kommers eller noe sånt da, så kan han bruke Fia frem og tilbake. Hvis bare motoren starter da........ Når passer det da at vi setter av langhelg i Holmestrand for inspeksjon??Ta det litt etter påske da. Det ser ut til at jeg har litt å pusle med selv også før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2005 (redigert) Vi får taue'n til Kommers eller noe sånt da, så kan han bruke Fia frem og tilbake. Hvis bare motoren starter da........ Ta det litt etter påske da. Det ser ut til at jeg har litt å pusle med selv også før sjøsetting. Hehe...nå har jeg jo plastjolle også, og den kan jo roes. Jeg har helgardert meg det er godt og høre, da har jeg litt bedre tid Vi får se, det er en liten stund til enda men tiden går fort. Bare 7 mnd til treff i Horten Redigert 29.November.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2005 Skjer jo litt i dag også har bestilt ny adapterplate hos Halaas så den kommer om 14 dager. Har ikke begynt på pentry enda (sorry Thor) men begynner på det når jeg har fått varmen i orden. Refleksen er under montering, tenkte og fyre med denne innimellom for og få opp tempratur. Bruker nok en panelovn som frostvakt. Så da har jeg noen spm angående Refleksen. Som dere ser har jeg lagt røret ut veggen og fortsetter da røret (ikke på plass enda) oppover veggen og gjennom tak. Grunnen til løsningen er at jeg ikke hadde råd til gjenomføring til tak nå. (1300,-) Er dette en forsvarlig metode? Ikke bry dere om hvordan det ser ut nå, har bare brukt det som fulgte med Refleksen. Lager/kjøper ny gjenomføring til veggen senere. Samt at røret på utsiden ikke skal stikke så langt ut når dette er endelig montert Innvendig rundt Refleksen skal veggene kles som beskrevet i anvisningen til Refleks. Spørsmålet er om det ser/er greit ut? Og så må jeg ha en tank, har en men den er litt stor for og henge ute på veggen syns jeg. Ikke får jeg satt den i benk heller for da renner ikke diselen til Refleksen. Finns det noen rimelige løsninger på tank? Noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 (redigert) ......Så da har jeg noen spm angående Refleksen. ......Spørsmålet er om det ser/er greit ut? Etter å ha brukt Refleks'en min daglig siden oktober, så har jeg vel kanskje litt å komme med, bastard30000 - og min innvending går på måten du fører røykrøret ut av styrhuset. For det første er røykrøret i begynnelsen nærmest ovnen nokså varmt - ved full fyring (9 på regulatoren) så gløder de første 10-15 cm av røkrøret mitt, i hvertfall........ Pass på antennelse ved skott-gjennomføringen! For det andre så føles det som om bortimot 40% av strålevarmen faktisk kommer fra røykrøret. Med din løsning så fyrer du for den berømmelige "kråka". Jeg ville satt på en 90-graders bend, rett etter uttaket og ført røyrøret hele veien opp på innsiden av skottet, med minst 10cm avstand til treverk, for så eventuellt og gå gjennom skottet og ut. Ser jo flott ut denne Refleksen din - hvor fikk du tak i regulatoren? :o) P.S. Husk på å legge overløpsledning til en tank / kanne UNDER ovns-nivå. Ved sjøgang så renner det en del ut der..... Redigert 29.November.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2005 Du har noen gode poeng her Walter, dette med rødglødende er jeg kjent med. Jo, jeg kan føre røret opp på innsiden og så ut. Bedre løsning det ja. Må tette hullet jeg borret med noe siden, evt setter jeg inn en ventil for tilføring av luft til Refleksen. Den krever jo litt luft. Grunnen til at det er slik det er nå (midlertidig montering) er at jeg ikke har råd til og kjøpe gjennomføring for tak (1300,-). Et bend til vet jeg ikke sikkert hva koster + at jeg må ha et rør til. Konklusjon; jeg gjør som du har foreslått når jeg har penger til og kjøpe inn delene. Regulatoren er midlertidig inntil jeg har råd til den orginale (ca 2000,- ). Den har jeg rappet fra ovnen til mutter´n, fungerer greit men den er beregnet på parafin. Fyrer alikevel med diesel så jeg får se hvor lenge den lever. PS. Walter, har du kjøpt deg ny regulator? Eller fikk du den du hadde til og fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 Regulatoren er midlertidig inntil jeg har råd til den orginale (ca 2000,- ). Den har jeg rappet fra ovnen til mutter´n, fungerer greit men den er beregnet på parafin. At mutter er blå av rimfrost og hakker tenner som en annen kastanjett i kuldegradene er derimot ikke så farlig.. Det er ordentli' båt-entusiast det! Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 .... har du kjøpt deg ny regulator? Eller fikk du den du hadde til og fungere?Tok av den gamle regulatoren, åpnet den, tømte ut alt, rengjorde med diesel, blåste rent, koblet til og den fungerte, etter litt justering av høy-flammeskruen på toppen. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2005 At mutter er blå av rimfrost og hakker tenner som en annen kastanjett i kuldegradene er derimot ikke så farlig.. Det er ordentli' båt-entusiast det! Ketil. Hehe....ikke så ille som det kan høres ut for. Mutter har kombinert parafin/ved ovn. Parafindelen har aldri vært koblet til så hu savner den ikke (tror jeg) Tok av den gamle regulatoren, åpnet den, tømte ut alt, rengjorde med diesel, blåste rent, koblet til og den fungerte, etter litt justering av høy-flammeskruen på toppen. Det er jo bra at det løste seg rimelig da Jeg fikk ikke i gang Refleksen i dag, må nok bite i det sure eple og bestille gjennomføring Da trenger jeg ett rør til også, pokker det er dyrt dette greiene. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2005 Da ble det fyr i Reflekse, og jammen ble det ikke altfor varmt Måtte inn og få av meg stilongs og strikkagenser. Jeg har montert den provisorisk foreløbig og måtte kompromisse litt på røkrøret da jeg ikke tar meg råd til og kjøpe de delene jeg trenger nå. Brenner ikke helt rent ser jeg av røyken Bestemte meg også for og sette på denne platen igjen. Da er hytta tett bortsett fra takluke Litt usikker på hva jeg gjør med bakveggen innvendig etthvert, tanken var panel men det gjør seg kanskje like bra med en slett ensfarget vegg for og brekke litt. Eller?? Vel, den blir nå der og jeg kan evt. slå panel på utsiden senere. Lurer også på om jeg skal snu burkaen i dag, liker ikke alt dette våte som kommer ned nå. Jeg får se, det blir ikke mørkt riktig enda Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.