Sleipner93 Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Det ser jo meget flott ut til nå ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Nå ser det enda flottere ut. ikke lenge før jeg kan begynne og feste sakene nå Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Du Per Christian Enderud er en nevenyttig kar. I tillegg er de en ukuelig optimist med et pågangsmot det skal letes lenge etter. Stå på og få skuta på vannet når den er klar til det. Du er en sann båtentusiast. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
lano2 Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Hva veier denne kjøredoningen tilslutt ? Det må vel bli litt, med all den gode eika og det "kraftfulle" overbygget....? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Joda, båten skal på vannet og ferdig skal jeg bli. Er for sent og snu nå. Vekten vet jeg ikke, men bare motoren tror jeg er rundt 450 kg med gear. Tung sak. Tipper rundt 2,5 tonn, men vet ikke om jeg har tippet litt forsiktig. Nå har ferien begynt, så da får jeg stå på litt Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Det er nok litt forsiktig vel? Tror du ikke det er oppe i 4tonn? Det er en svææær båt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Jo, det kan godt hende det. Skal jo mere matrialer inn også som veier en del, blir jo fort en del kilo etter vært. Hvis jeg får bruk for allt av eikematrialene er det jo 600kg bare der, minus litt svinn. 4-5 tonn er kanskje mere riktig etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Har du fått hylsa på plass? Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Nei, jeg har ikke kommet så langt enda. Men jeg går og lurer på hvordan jeg kan få borret dette hullet til hylsa. Koster ganske så mye penger og kjøpe ett bor på rundt 50 mm i diameter. Jeg har ett hullbor med forlenger, men med dette kan det bores bare ca 45mm av gangen. Problemet blir nok og få renset hullet mellom hver boring, men det lar seg sikkert gjøre på ett hvis. Forslag taes imot. Nå er det bedre vær igjen, så nå er håpet og kunne lage til nye spanter Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Har du ikke ett fartøyvernsenter eller ett trebåtbyggeri i nærheten som kan boe hullet for deg på plassen. De har gjerne redskapen som trengs. Er jo ikke noe annet enn en kraftig drill og ett langt rør med skjær i enden... Har du gjort deg noen tanker om hvor mye tid du kunne spart på å bygget denne båten fra grunnen av istedenfor å først rive ned, rette opp, tilpasse osv... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ok67 Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Du får kjøpt justerbare bor som helt sikkert kan brukes. Ulempen er at de ikke skjærer så veldig fint, men om du kunn bruker det for å fjerne kjerna etter at du har boret en ring med hullboret så bør det bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Har du gjort deg noen tanker om hvor mye tid du kunne spart på å bygget denne båten fra grunnen av istedenfor å først rive ned, rette opp, tilpasse osv... Du sier noe der, men vet ikke om kunnskapen ville vært stor nok til og bygge bra bunnen av. Men takker for gode tips fra dere begge. Jeg har noen flatbor, evt kjøpe et flatbor til og bore ut kjerna med. Dem er jo ikke dyre Skal sjekke litt om det er bor og få lånt også Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 (redigert) F.eks. dette fra Biltema Finnes i to varianter: 15–45 mm 20-163 69,90 kr 22–76 mm 20-164 79,90 kr Lagt til: Bildelinken virker ikke..... Redigert 6.Juli.2007 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Ja, noe sånt har dem sikkert hos den lokale pusheren. Skal prøve og bore ut tetter helga Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Her er en beskrivelse av hvordan hylsegjennomføringen ble laget på "Njord" : http://www.njordforum.no/tema/propell/hylse_bore.shtml Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 (redigert) Takker for tipset Redigert 7.Juli.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Hva slags motor er det du skal montere ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Motoren er satt inn, skal justeres etter at hylsa er montert. Det er en Bmc Commodore 3,4L på ca 60 hk Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) http://www.njordforum.no/tema/propell/hylse_bore.shtml Her kan du lese om borring av hylsehull. Merk det som skrives til slutt. Ser plutslig at andre kom meg i forkjøpet med linken. Men det siste han skriver er veldig fornuftig da et rør gir veldig god styring. Et stillbart borr har lett for å dra seg sideveis. Kraftig saktegående drill er et "must". Redigert 8.Juli.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Ja, skal se hva jeg kan finne av verktøy. Eller lage til. Men hva limes hylse fast med? Sikafleks f.eks? Njord bruker epoxy ser jeg nå, men kan noe annet brukes? Redigert 8.Juli.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Hvordan går det med borring av hylsehull? Ingen har uttalt seg om limstoff ser jeg. Hva med å bruke PL400? Limer som nøkken, men noe grisete å jobbe med. Hva med å bruke dette i begge ender av hylsa? Når herdet kan du borre ned et hull ovenfra og fylle opp med tjære/amr.terpentinblanding i området mellom det som er limt med PL400. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 PL400 limer som pokker det. Men tåler det vann da? Det er ihvertfall noe gris å få på fingrene. Vanskelig og få av og sunt er det heller sikkert ikke. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Tenkte egentlig og fylle opp ledig plass med ett eller annet limstoff. Slik det var gjort fra før av. Gamlemåten var vel og fylle opp med bek, denne blir jo hard når den blir kald igjen. Men det er nok ikke mindre grisete. Skal se an når jeg får boret opp. Jeg må bygge ferdig utvidelsen av teltet mitt i morgen, for dette regnet ser ut til og vare en stund. Når teltet er ferdig kan jeg jobbe bak i båten uten og bli våt Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Da jeg byttet aksling i vinter måtte vi bore opp hylse røret på nytt. Vi brukte en lang borstang med et skjær på. Stanga ble justert slik at det passet til senter på girflensen. Boret et hull i en plankebit med samme diameter som borstanga, og denne festet vi med tvinger til spant innvendig (borstanga ble ført gjennom denne), slik at opprettingen mot girflensen ble ivaretatt under boringen. Sørg for å ha en solid elektrisk drill/bormaskin. Dette krever nemlig litt av redskapen (vi drepte et par billigdriller...). Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Sleipner93 Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg gleder meg til denne skuta får komme på sjøen igjenn. Det dumme er at det er så lenge igjenn !! Hva skal gjøres etter propellen er koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.