Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Joda, båten skal på vannet og ferdig skal jeg bli. Er for sent og snu nå.

Vekten vet jeg ikke, men bare motoren tror jeg er rundt 450 kg med gear. Tung sak.

Tipper rundt 2,5 tonn, men vet ikke om jeg har tippet litt forsiktig.

Nå har ferien begynt, så da får jeg stå på litt :smiley:

Nei, jeg har ikke kommet så langt enda.

Men jeg går og lurer på hvordan jeg kan få borret dette hullet til hylsa.

Koster ganske så mye penger og kjøpe ett bor på rundt 50 mm i diameter.

Jeg har ett hullbor med forlenger, men med dette kan det bores bare ca 45mm av gangen.

Problemet blir nok og få renset hullet mellom hver boring, men det lar seg sikkert gjøre på ett hvis.

Forslag taes imot.

Nå er det bedre vær igjen, så nå er håpet og kunne lage til nye spanter :smiley:

Har du ikke ett fartøyvernsenter eller ett trebåtbyggeri i nærheten som kan boe hullet for deg på plassen. De har gjerne redskapen som trengs. Er jo ikke noe annet enn en kraftig drill og ett langt rør med skjær i enden... :cool:

Har du gjort deg noen tanker om hvor mye tid du kunne spart på å bygget denne båten fra grunnen av istedenfor å først rive ned, rette opp, tilpasse osv... :wink:

Har du gjort deg noen tanker om hvor mye tid du kunne spart på å bygget denne båten fra grunnen av istedenfor å først rive ned, rette opp, tilpasse osv... :wink:

Du sier noe der, men vet ikke om kunnskapen ville vært stor nok til og bygge bra bunnen av.

Men takker for gode tips fra dere begge.

Jeg har noen flatbor, evt kjøpe et flatbor til og bore ut kjerna med.

Dem er jo ikke dyre

Skal sjekke litt om det er bor og få lånt også

http://www.njordforum.no/tema/propell/hylse_bore.shtml

Her kan du lese om borring av hylsehull. Merk det som skrives til slutt.

Ser plutslig at andre kom meg i forkjøpet med linken.

Men det siste han skriver er veldig fornuftig da et rør gir veldig god styring. Et stillbart borr har lett for å dra seg sideveis. Kraftig saktegående drill er et "must".

Redigert av TMe (see edit history)

Hvordan går det med borring av hylsehull?

Ingen har uttalt seg om limstoff ser jeg. Hva med å bruke PL400? Limer som nøkken, men noe grisete å jobbe med.

Hva med å bruke dette i begge ender av hylsa? Når herdet kan du borre ned et hull ovenfra og fylle opp med tjære/amr.terpentinblanding i området mellom det som er limt med PL400.

Tenkte egentlig og fylle opp ledig plass med ett eller annet limstoff. Slik det var gjort fra før av.

Gamlemåten var vel og fylle opp med bek, denne blir jo hard når den blir kald igjen. Men det er nok ikke mindre grisete.

Skal se an når jeg får boret opp.

Jeg må bygge ferdig utvidelsen av teltet mitt i morgen, for dette regnet ser ut til og vare en stund.

Når teltet er ferdig kan jeg jobbe bak i båten uten og bli våt :smiley:

Da jeg byttet aksling i vinter måtte vi bore opp hylse røret på nytt. Vi brukte en lang borstang med et skjær på. Stanga ble justert slik at det passet til senter på girflensen. Boret et hull i en plankebit med samme diameter som borstanga, og denne festet vi med tvinger til spant innvendig (borstanga ble ført gjennom denne), slik at opprettingen mot girflensen ble ivaretatt under boringen. Sørg for å ha en solid elektrisk drill/bormaskin. Dette krever nemlig litt av redskapen (vi drepte et par billigdriller...).

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...