M/S Bastard Svart 6.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2005 Må nok vente til i morra med prøvestart! Batteri står på lading til i morra! Mens jeg husker det! Sitter det noe sinkanode på en Perkins et sted? Jeg har ikke noen orginal marinemotor (tror jeg) og lurer på om det er noen sink eller hvor det evt. skal være da! Har ikke sett noe i serviceboka Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Jeg har teleskopet sikta nordover, og et øst-vest geofonarray på plenen for å fange opp voldsommer rystelser fra Holmestrandsområdet. Ikkeno registrert enda. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Jeg heller nå til den teorien om at bastarden gnir seg i hendene og frydefullt skoggerler ved å holde alle oss andre på pinebenken, samt at han setter for all fremtid rekord i antall besøkende samt innlegg i en og samme tråd ved å vente lengst mulig Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 Heisann! Jeg har til en forandring vært på jobb i dag! skal på jobb i morra også! Men det gir jo noen kroner i en slunken båtkasse! Jeg må fortsette lading av batteri i dag da en eller annen nappet ut kontakten av veggen Men jeg skal prøve meg i kveld igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 ....Sitter det noe sinkanode på en Perkins et sted?Tviler på at Perkins'en din har sinkanode. Motoren er vel utstyrt med ferskvannskjøling? Da har du vel egentlig ikke bruk for anode i blokka / kjølekretsen. Den ville bare bli tært av glycol i vannet, uansett. Hvis du har bruk for anode, så måtte det være i varmeveksler-kretsen - der hvor saltvannet sirkulerer. Men det ser jo litt "hjemmesnekret" ut, så det spørs om "gubben" har tenkt i de baner......? Lykke til med å vekke dyret! :o) (.......du får snakke pent med Perkins'en din til å begynne med, komme med noen oppmuntrende, glade ord, før du setter strømmen til starteren. Husk på at motorn sikkert er litt "grettent" etter 3 års hviletid. Det blir et lite sjokk for'n, å måtte stå opp og jobbe!) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 Takker for infoen Walter! Men det er mulig jeg har en anode i gearkassa for den er direktekjølt! Er det forresten noen som har hørt om Wortham Blake HyDrive gear? Bilder og info her Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 NÅ ble det noen start?. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 Neida, jeg har litt trøbbel med lufting av diesel! Jobber videre med saken Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Nå må du jammen se å få start på denne motoren din bastard,hadde ikke klart å vente hadde det vært meg... Husk vi er like spente som deg..... mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Husk vi er like spente som deg.... helt klart feil, vi er mye mere spente enn det du er... Du må få startet denne slik at du kan få solgt denne "bastarden" og få kjøpt det du egentlig vil ha... Perkinsen vil helt klart fyre om den gikk når du kjøpte den. Går den ikke nå er det problemer med luft i diesel tilførselen, fikser du det så fyrer den... Gikk den ikke når du kjøpte så må du få vite grunnen til det før du fortsetter med din søken etter å få den til å våkne til liv.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
M/S Bastard Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 Heisann! Skylder dere en oppdatering nå vel! Har aldri hatt start på motoren før jeg, men den starter nok! Jeg har problemer med diesel tilførsel! Har luftet frem til dieselpumpa, så langt ok! Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit, og det må det vel for at glødingen skal virke eller.... Tror jeg må få det til og virke, eller så blir det vel vanskelig og vekke Perkinsen opp av dvale! Kan vel kanskje bruke varmelampe foran innsuget, er det tilrådelig? Men nå må jeg tilbake til selskapet (festen) her titter innom senere! Skal forøvrig forske mer på motor i morra! Vil så gjerne ha start på´n da, men vil ikke forhaste meg! Jeg må også fjerne mellomakselen som er montert på girflensen for klasker rundt når prøver og starte! Vel, titter innom etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 ....Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit, og det må det vel for at glødingen skal virke eller....Hvis det er den type "gløding" jeg tenker på (Perkins 4.108) så tror jeg du må fylle opp den lille koppen (rund dings) manuellt til å begynne med. Hvis min hukommelse ikke svikter helt så er det dieselreturen fra dysene som går innom den og fyller opp det lille reservoaret (stilig ord - hva?) før overløpet går tilbake til tank. Siden du ikke har hatt motoren i drift, vil det heller ikke blitt fyllt opp av retur-diesel. Skjønner? Ellere har jeg (som vanlig da.... ) uttrykt meg for komplisert? Lykke til, Per Christian! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 Du er nok på rett spor Walter, jeg har den koppen ja og den blir matet etter det jeg kan se av retur diesel! Da fyller jeg den koppen (reservoaret) stilig manuelt Ups, tilbake til festen! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Ups, tilbake til festen! - så-så - forsiktig nå! Husk det gamle jungelordtaket: "Med alkohol i kroppen når du aldri toppen"... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.April.2005 Del på Facebook Svart 8.April.2005 Og en annen ting, detta har han ikke tid til, vi venter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Er der noen medlemmer i Holmestrand distriktet som kan dra over til ham og lempe ham ut i skuta slik at vi alle kan få vår tilfredsstilte behov for å høre dieseldyret starter ???? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2005 De som skal hjelpe er ikke noe bedre enn meg Sorry Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2005 Heisann! Formen er bra i dag den, og takk for det! Fant ut av diesel tilførsel problemet! Har et rør som er lekk mellom fødepumpe og dieselpumpe! Jeg har fått tak i rør for reparasjon men får de ikke før i morgen tidlig! Og da skal det ikke være noe mere hindringer håper jeg! PS. Får man kjøpt komplett dieselrør opplegg nytt eller må det lages til? De er litt slitne de som er der! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 9.April.2005 Del på Facebook Svart 9.April.2005 Og da skal det ikke være noe mere hindringer håper jeg!Er du klar med videokamera eller lydoptaker når du får start, vi vil gjerne ha "live" lyd og bilder fra begivenheten Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2005 Er du klar med videokamera eller lydoptaker når du får start, vi vil gjerne ha "live" lyd og bilder fra begivenheten <{POST_SNAPBACK}> Lyd skal bli, men videokamera har jeg ikke! Tar med laptopen med ekstern mikorfon for lydopptak Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 9.April.2005 Del på Facebook Svart 9.April.2005 Mulig du må lufte hver av de 4 innsprøytningsdysene (Eller ledningen inn til disse), siden alt sannsynligvis er tomt for diesel. Dette er oftest lettest å være 2, la en kverne litt på starter samtidig som man åpner skruen på dysen,eller ledningen noen sekunder til det kommer diesel støtvis. MEN HUSK Å HA FULL GASS NÅR DU LUFTER DISSE, ellerså må du kverne veldig lenge før det kommer diesel. Lykke til! Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Ja, det stemmer nok det! Jeg fikk tak i brukerhånbok fra Universal Diesel og der er det en helt annen lufteprosedyre enn i servicehåndboka! Jeg må lufte i tillegg til de 2 lufte skruene også 2 av høyttrykks rørene til dyse holderene! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 .....Jeg må lufte i tillegg til de 2 lufte skruene også 2 av høyttrykks rørene til dyse holderene! Ja, bastard - det tar tid å vekke "tornerose" fra sin 100-årige søvn........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Ja, bastard - det tar tid å vekke "tornerose" fra sin 100-årige søvn........ <{POST_SNAPBACK}> Det skal være sikkert ja, men nå har jeg riktig fremgangsmåte ihvertfall! Får snart røret jeg må erstatte også! I løpet av dagen må dette maskineriet i gang Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit <{POST_SNAPBACK}> Uten diesel til glødepluggen vil ikke denne gi noe varme.Mener å ha lest her på forumet om en som brukte varmluftpistol i luftinntaket for å hjelpe på kaldstart. En ide om glødingen ikke vil virke? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMe Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Varmluftpistol funker meget bra det. Ta deg gjerne tid til å varme innsugsmanifolden godt opp på forhånd og kjør i tillegg varmluft rett inn i innsuget mens du "kverner" starteren. Motoren har stått lenge og er nok noe tørr i sylindrene slik at kompresjonen er nok ikke helt topp. Tar du sjansen på å starte opp uten først å ha kjørt opp oljetrykket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.