Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Må nok vente til i morra med prøvestart!

Batteri står på lading til i morra!

 

Mens jeg husker det!

Sitter det noe sinkanode på en Perkins et sted?

Jeg har ikke noen orginal marinemotor (tror jeg) og lurer på om det er noen sink eller hvor det evt. skal være da!

Har ikke sett noe i serviceboka

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har til en forandring vært på jobb i dag! skal på jobb i morra også!

Men det gir jo noen kroner i en slunken båtkasse!

Jeg må fortsette lading av batteri i dag da en eller annen nappet ut kontakten av veggen :headbang:

 

Men jeg skal prøve meg i kveld igjen!

Link to post
Share on other sites

....Sitter det noe sinkanode på en Perkins et sted?

Tviler på at Perkins'en din har sinkanode. Motoren er vel utstyrt med ferskvannskjøling? Da har du vel egentlig ikke bruk for anode i blokka / kjølekretsen. Den ville bare bli tært av glycol i vannet, uansett.

 

Hvis du har bruk for anode, så måtte det være i varmeveksler-kretsen - der hvor saltvannet sirkulerer. Men det ser jo litt "hjemmesnekret" ut, så det spørs om "gubben" har tenkt i de baner......?

 

Lykke til med å vekke dyret!

:o)

 

(.......du får snakke pent med Perkins'en din til å begynne med, komme med noen oppmuntrende, glade ord, før du setter strømmen til starteren. Husk på at motorn sikkert er litt "grettent" etter 3 års hviletid. Det blir et lite sjokk for'n, å måtte stå opp og jobbe!) :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Husk vi er like spente som deg....

helt klart feil, vi er mye mere spente enn det du er...

 

Du må få startet denne slik at du kan få solgt denne "bastarden" og få kjøpt det du egentlig vil ha... Perkinsen vil helt klart fyre om den gikk når du kjøpte den. Går den ikke nå er det problemer med luft i diesel tilførselen, fikser du det så fyrer den... Gikk den ikke når du kjøpte så må du få vite grunnen til det før du fortsetter med din søken etter å få den til å våkne til liv....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Skylder dere en oppdatering nå vel!

Har aldri hatt start på motoren før jeg, men den starter nok!

 

Jeg har problemer med diesel tilførsel!

Har luftet frem til dieselpumpa, så langt ok!

 

Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit, og det må det vel for at glødingen skal virke eller....

 

Tror jeg må få det til og virke, eller så blir det vel vanskelig og vekke Perkinsen opp av dvale!

Kan vel kanskje bruke varmelampe foran innsuget, er det tilrådelig?

 

Men nå må jeg tilbake til selskapet (festen) her :drink: titter innom senere!

Skal forøvrig forske mer på motor i morra!

 

Vil så gjerne ha start på´n da, men vil ikke forhaste meg!

Jeg må også fjerne mellomakselen som er montert på girflensen for klasker rundt når prøver og starte!

 

Vel, titter innom etterpå :cheers:

Link to post
Share on other sites

....Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit, og det må det vel for at glødingen skal virke eller....

Hvis det er den type "gløding" jeg tenker på (Perkins 4.108) så tror jeg du må fylle opp den lille koppen (rund dings) manuellt til å begynne med.

 

Hvis min hukommelse ikke svikter helt så er det dieselreturen fra dysene som går innom den og fyller opp det lille reservoaret (stilig ord - hva?) før overløpet går tilbake til tank. Siden du ikke har hatt motoren i drift, vil det heller ikke blitt fyllt opp av retur-diesel.

 

Skjønner? Ellere har jeg (som vanlig da.... :rolleyes: ) uttrykt meg for komplisert?

 

Lykke til, Per Christian!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Formen er bra i dag den, og takk for det!

Fant ut av diesel tilførsel problemet! Har et rør som er lekk mellom fødepumpe og dieselpumpe!

Jeg har fått tak i rør for reparasjon men får de ikke før i morgen tidlig!

 

Og da skal det ikke være noe mere hindringer håper jeg!

 

PS. Får man kjøpt komplett dieselrør opplegg nytt eller må det lages til? De er litt slitne de som er der!

Link to post
Share on other sites

Mulig du må lufte hver av de 4 innsprøytningsdysene (Eller ledningen inn til disse), siden alt sannsynligvis er tomt for diesel. Dette er oftest lettest å være 2, la en kverne litt på starter samtidig som man åpner skruen på dysen,eller ledningen noen sekunder til det kommer diesel støtvis. MEN HUSK Å HA FULL GASS NÅR DU LUFTER DISSE, ellerså må du kverne veldig lenge før det kommer diesel.

 

Lykke til!

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

.....Jeg må lufte i tillegg til de 2 lufte skruene også 2 av høyttrykks rørene til dyse holderene!

Ja, bastard - det tar tid å vekke "tornerose" fra sin 100-årige søvn........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men, jeg har gløding i innsuget. Den virker men det kommer ikke diesel frem dit

<{POST_SNAPBACK}>

 

Uten diesel til glødepluggen vil ikke denne gi noe varme.Mener å ha lest her på forumet om en som brukte varmluftpistol i luftinntaket for å hjelpe på kaldstart. En ide om glødingen ikke vil virke?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Varmluftpistol funker meget bra det. Ta deg gjerne tid til å varme innsugsmanifolden godt opp på forhånd og kjør i tillegg varmluft rett inn i innsuget mens du "kverner" starteren.

 

Motoren har stått lenge og er nok noe tørr i sylindrene slik at kompresjonen er nok ikke helt topp.

 

Tar du sjansen på å starte opp uten først å ha kjørt opp oljetrykket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...