Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Skulle egentlig begynt i dga, men det er litt styr med lamper og greier så derfor begynner jeg i dagslys i morra. Tar nok litt tid og rydde ute i båten før jeg får begynt.

Måtte fikse på presenningstativet også i dag pga. vinden i går

 

 

Jeg kan prøve og ramse opp det jeg kan komme på nå!

 

* Først skal jeg gjøre benker og dørken på uteplassen ferdig! Samt avslutning på hyttevegger!

 

* Bytte motorlabber og bygge motorkasse

 

* Lage dør til hytta samt 2 åpnings bare vinduer!

 

* Gjøre ferdig innredning i salong, og mulig bygge om dashbord/ styreposisjon 1.!

 

* Forpiggen skal inneholde en dobbelkøye samt wc rom! (her er det mest arbeid som gjenstår)

 

* Fuge alle ruter ferdig

 

* Montere tanker og lage batterirom under dørken i salong

 

* Legge opp alt av strøm (mye her kan gjøres på vannet)

 

* Fordekket er ferdig oljet! Overbygget og skroget er nesten ferdig oljet, mangler 2 strøk!

 

* Må tette en del hull i skroget (har vært brønnbåt tror jeg) noen av trepluggene er borte!

 

* Lage et rorbeslag! (sleperor)

 

* Lage til noe når det gjelder opplagring av proppelaksel

 

* Montering av duppeditter og andre nyttige ting! (kan gjøres på vannet)

 

* Da er det vel ikke så mye igjen, bortsett fra og stoffe båten da :smiley:

 

Og ja, jeg har 2 spreke lensepumper for 220v som skal være med på sjøsetting :wink:

 

Tror dette skulle dekke det meste

Link to post
Share on other sites

Jøss - har du ikke gitt deg med prosjektet likevel? Og jeg som i lengre tid har fulgt med på Finn.no for å se når prosjektet ble lagt ut for salg... :wink::lol: Neida, bra at det blir liv i favoritt tråden min igjen. Om ikke lenge skal jeg til igjen selv og da er det greit med litt ekstra inspirasjon.

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke det men det har vært tungt og komme i gang!

Men jeg har dårlig tid skal jeg rekke treffet til sommeren, og det er en fordel for jeg jobber best under press!

Det er ikke bra og ha for god tid vet du!

 

Du får komme i gang du også for isen på Mjøsa er vel snart borte eller... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Du får komme i gang du også for isen på Mjøsa er vel snart borte eller...

Noen steder har det ikke frosset til ennå. Må innrømme at jeg mer enn en gang har lurt på hvordan det ville vært og hivd utpå Selco'en slik at jeg kunne freset rundt mellom isflakene. Hadde Selco'n vært operativ og jeg ikke hadde hatt så mye annet på tapetet, er det ikke umulig at forsøket ville blitt gjennomført i praksis. Men det går fort mot sesongen igjen nå. Nå som vi har passert nyttår, er tidsregningen som vanlig endret fra "Til neste år" til "Om x antall helger". Denne endringen i tidsregningen skjer hos Dilla hvert nyttår. Regner man i antall helger igjen til sjøsetting, blir det plutselig veeeldig kort tid og dette funker fint når man trenger et ekstra spark bak for å komme igang med ting. :yesnod: Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tid for en liten oppdatering :yesnod:

Har lagt dørkbjelker i dag :smash:

 

Så i morgen begynner jeg på dørkplatene!

Her er bilder av det som er gjort i dag!

 

Først her er platene (oljet forskalingsplate) som jeg skal frese natespor i!

Bilde

 

Slik så det ut før jeg rev bort resten av det gamle ruklet, fant litt råte i deler av spant men det får jeg ta siden. Det er forresten bare små partier, og siden den er så grov og tettspantet går nok det bra.

Bilde

 

Og her er bjelkene på plass, dette var deilig og få gjort i dag!

Bilde

 

Vet ikke om jeg har tatt med dette bilde før jeg, men knipset ett når jeg var i gang!

Har tenkt og gjøre om løsningen på styrplass, for det hadde vært kjekt med plass til sjøkart her!

Bilde

 

Dett var dett for i dag :seeya:

Link to post
Share on other sites

Bilder igjen fra forpiggen hvor det er tenkt køyer og wc!

Fra den plata som står i forpiggen og til skottet til salongen er det ca. 2 meter og bredden er nesten 2 meter ved skottet.

Vet ikke hvordan jeg helt skal gjøre dette enda!

Bilde

Bilde

 

PS! De platene som er på sidene her skal vekk :yesnod:

 

Her under rutene blir det god plass til hyller/stuerom!

Bilde

 

Og som man ser her ligger forpiggen noe lavere enn salongen, jeg kan stå her mellom dekksbjelkene uten og bøye på meg :yesnod:

Bilde

 

Bildene ble ikke av beste kvalitet akkurat men....

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hyggelig å se det er i gang igjen...

PS de platene du bruker tåler ganske mye fukt og om jeg ikke tar helt feil er det bjerkefiner det er i de platene... PS normal butikkpris her hjemme er 258 pr stk så prisen er vel også grei..

 

Lykke til med vårens gleder

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Oppdatering!

 

Dørk plater ikke begynt på enda, fordi jeg først skal sette opp skott under akterdekk og lage til benker!

Jeg syns det blir upraktisk og ha dørkplater som går innunder benker.

Derfor legger jeg dørken når benkene er på plass.

 

 

Regner med bilde oppdatering i morgen kveld :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg holdt på med benker, og det var jammen litt hodebry :discuss:

Veldig oppstykket dag også, for jeg har innstallert en pc og hengt opp en parabol for et par kamerater!

 

Hadde tenkt til og holde på et par timer til, men det kryper ned mot minus grader i kveld så det ble litt surt. Får gjøre et par timer etter jobben i morgen!

Må bare få gjort benke greien ferdig for nå vil jeg ha dørk!

 

Kjøpte meg 2 startbatterier i dag også (60ah) skal bli brukt som start og forbruk!

Måtte bare, da jeg skal lage til batteri rom under dørken

 

Her er bilde for i dag:Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg knoter fortsatt med benker jeg da.....mye rare vinkler og fasonger og ta hensyn til :crazy:

Så i morra blir jeg ferdig med det har jeg bestemt idag!

 

Og da kan jeg skjære til dørkplater, gruer litt for det for da er det mye rare vinkler igjen!

Når det er gjort skal platene freses så det blit juksenater :yesnod: og oljes noen strøk!

Da jobber jeg i båten mellom strøka, skal bytte motorlabber og bygge motorkasse!

Når dette er gjort er jeg så å si ferdig med uteplassen!

Da kan jeg ringe etter kalesje gubben jeg har hyret!

 

Og så er det bare og jobbe seg innover i båten :smash:

Link to post
Share on other sites

Er inne en tur og varmer beina, det er litt småkaldt ute i båten!

Men jeg fyrer med Petromaxen i forpiggen så der er jeg innom og får meg en lunk en gang i blandt!

 

Nå er jeg ferdig med reisverket til benkene og har begynt og sette panel på benkesider :yesnod:

Bilde av dette i kveld så klart!

 

Blir lækkert (tror jeg da) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Deilig og holde på ute i dag må jeg si, friskt og godt!

Nå er det nesten ferdige benker og skott på uteplassen her! Litt kronglete biter som skal på plass i hver side her.

Dette var tidkrevende greier, nå gruer jeg for og ta forpiggen!

Der blir det enda mere kronglete, men det må gjøres da...etterhvert!

Bilde

 

Men nå må jeg handle mere panel og skruer, gikk tom for panel nå!

Her er forresten kaffekroken :yesnod:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra, Bastard 30000! Alltid spennende å sjekke raportene fra deg! Åsså finsnekring ute i januar da gutt-- kommer ikke neglebiten?

Håper du fortsetter med innlegg og bilder. Så tidligere at du vil plassere batteriene under dørken-- hvor finner du plass til det? Og kan du være trygg for at de ikke kommer under vann? (Under trutning f.eks.?)

Lykke til videre!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

nja, litt kjølig er det jo men så lenge en prøver og holde det gående så går det bra!

Oppdateringer følger til båten er ferdig!

Batterier var tenkt plassert under dørken inne i salongen, der er dørken hevet en del slik at batterier vil bli stående over vannlinje (mener jeg)

Mulig jeg lager batterikasse i benken ute, kom til og tenke på det nå!

 

Ellers så håper jeg at båten ikke tar inn så mye vann!

Får kjøpe ett par brett med margarin :smiley:

Link to post
Share on other sites

Benkene dine blir fine de, og jeg tror jeg ville følt meg tryggere med batteriene oppe i benken. Ellers har jeg tro på margarinen som hurtighjelp ved trutning, samme gjelder også god gammeldags grease.

Hagespreder utvendig og våte matter innvendig noen døgn er også gode tips, men nå foregriper vi vel begivenhetenes gang-- er vel ei stund til sjøsetning enda?? ( Skjønt ukene går fort nå da--)

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...