M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Oljetrykket kan vel kjøres opp med starteren og med stoppen inne eller.... Skal koble til oljetrykk instrumentet for og se om det blir forandring på trykk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Nå har du jo oljefilter med slanger inn og ut, så det hadde kanskje vært en ide å fylle opp filteret me olje, løse "inn" slangen fra filteret og kjørt lufttrykk på denne enten med kompressor eller med en håndpumpe. Det burde vel klare å blåse litt olje rundt i systemet? NB: Har ikke prøvd dette, bare en fiks ide jeg fikk.. Men uansett, du har jo allerede kjørt den rundt en del på starteren, så kanskje oljen har fordelt seg allerede?? Har hatt veteranbiler som har stått både ett og to år mellom hver start tidligere, men jeg har aldri kjørt opp oljetrykket før start før. Normalt sett så har oljelampa slukket lenge før motoren startet uansett. Kanskje jeg bare har vært heldig? Eller kanskje det ikke er noe stort problem? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Oljetrykket kan vel kjøres opp med starteren og med stoppen inne eller.... Skal koble til oljetrykk instrumentet for og se om det blir forandring på trykk <{POST_SNAPBACK}> Jepp, bare fyll opp oljefilteret først, funker bra dette.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Du har fått et godt tips av Index. Oljetrykket vil nok garantert være til stede når motoren har startet, men før du kommer så langt så har motoren gått mange omdreininger med tørre lager. En motor som har stått i 3 år har neppe særlig mye smøring tilbake i noen lager. Metall til metall uten olje er dårlige saker. Etter oppstart bør du ta av toppdekselet og sjekke at motoren "smører på topp" og samtidig ta en kontroll/justering på ventilklaringene. Glem heller ikke kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Takker for tips! Akkurat nå sliter jeg med og få av bolter som holder den mellomakselen på plass! Har fått av 2 så langt og 2 igjen! Må finne frem vinklekutteren og kutte dem av! Disse boltene er selvfølgelig tomme, og de tomme nøklene jeg har er for liten eller for stor De 2 første gikk greit med 14mm nøkkel Men de andre ville ikke! Skal bare ha en 5 minutter før jeg går ut igjen! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Vedr. "tommeverktøy" finnes der to standarder. Den vanligste er den amerikanske der 9/16 er 14,3mm, men der finnes også en engelsk standard der nøkkelvidden er et eller annet rundt 14,5mm. De som har mekket på engelske motorsykler kan alt om Withworth-verktøy. Er du borti eldre engelsk utstyr er du prisgitt Withworth-verktøy. Alternativet er skiftenøkkel og rørtang. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Takker for infoen! Problemet er at tommesettet er for lite, jeg har bare 6 nøkler og mangler den riktige Men rørtang er greit hadde jeg bare kommet til med det! Får se hva jeg får til, bort må det uansett Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Jepp, da var den mellomakselen borte! Og ja, jeg har prøvd og starte med nesten start Den tente så vidt det var men nå må batteriet lades igjen, men det var deilig og høre den nesten gikk Nå er det en større opprydning som må gjøres før jeg begynner på og ferdigstille motoren! Det er en del ting som skal monteres bedre på plass, bla kjølevannsslanger elektrisk osv. Noe som blir spennede nå er om jeg må senke motoren med tanke på ny proppeller aksling! jeg hadde jo denne mellomakslingen der men jeg husker ikke om det var noe helling på den. De fleksible akselkoblingene (bullflex eller hva de heter) er så inn i granskauen dyre, noen som vet om noen rimelig variant? I tilfelle jeg trenger det! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 (redigert) Jepp, da var den mellomakselen borte! Og ja, jeg har prøvd og starte med nesten start Den tente så vidt det var men nå må batteriet lades igjen, men det var deilig og høre den nesten gikk Ja, sånn går dagene...- flyr ut og inn og lytter etter Perkins-brøl fra vest ... - speider etter en antydning til sort gammelmotorrøyk i horisonten ... --- og så var batteriet tomt igjen .... Snakk om å hale ut programmet...! Redigert 10.April.2005 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.April.2005 Del på Facebook Svart 10.April.2005 Begynner nesten å se ut som en variant på Kinesisk vanntortur dette her. VI VIL HØRE MOTORBRØL! Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2005 Lei for uthalingen altså men kanskje batteri er litt lite? Skal vel ikke så mye mere til nå før den er oppe og går skikkelig tenker jeg! Men jeg får gjøre noe annet i mellomtia! Rydding i salongen trengs og rive ferdig forpiggen! Glødinga funka fint forresten når den fikk litt diesel! Jeg har hatt litt trøbbel med lufting for det er et luftepunkt jeg ikke får skrudd opp! Har sprayet 5-56 så får vi se om det løsner! Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Angående fleksibel kopling: Litt info her: Do it Yourself Mener å huske at det finnes en fleksibel kopling (gummi) på mellomakselen Taunus og Granada, kanskje en slik kunne brukes (finnes kansje på Biltema?) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Har hatt Granada en gang i tiden og skiftet denne gummisaken, men den er vel kontruert mer som en rykkdemper enn en fleksibel kobling? Tror ikke denne kan ta opp noe videre forskjell i vinkel i denne sammenhengen. Den er der nok helst for å spare hylsa på bakakslingen, da denne var et svakt punkt på disse modellene. Men i forbindelse med lyddemping og myke motorfester så tror jeg nok at denne kan ha sin misjon også i båt. Og en rimelig løsning er det så absolutt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ooma Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Skiftet motor sist sommer og benyttet med stort hell thrust-lager og fleksibel CV aksling fra Halaas og Mohn av typen Python drive. Tar opp en del vinkelavvik samt reduserer MYE støy. Det siste var min hovedmotivasjon, men etter en litt vanskelig installasjonsprosess viste det seg av vinkelavviket var nyttig også. Etter de undersøkelser jeg gjorde må du nok rekne rundt 5000,- for dette uansett om du benytter Python, eller andre fabrikat. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Verrie Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Og ytterligere 22 timer er gått siden "beklager uthalingen"............... Skjer der noe ??? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 joda her skjer det litt av hvert! Jeg har store lekkasjer i ferskvannspumpa så den må nok byttes! Vannet renner like fort ut som jeg fyller på Men jeg gjør et nytt forsøk i morgen! er ikke sikkert jeg lar den gå lenge nokk for lydopptak men... Men jeg trenger litt kreativ hjelp i dag! Det gjelder innredning av forpiggen som skal inneholde toalett og helst 2 køyeplasser! Mer info om det etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Betyr det at du har fått den til å gå ? Og så innleg nr 666 da Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 Æhh, nei men den starter gjør den ikke det da Joda, jeg har hatt tenning på motoren jeg! Såvidt vel og merke! Skal bytte olje i morra og før jeg starter igjen! Lader 2 batterier i dag for og ha strøm nok! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 Her er bilde av forpiggen! Nå lurer jeg litt på innredningen, det er jo ikke all verden plass her da! Jeg har tegnet ett forslag lenger ned for og vise omtrent hvordan jeg kunne tenkt meg det! Først hadde jeg tenkt og ha wc på babord side rett etter inngangen i skottet men da blir det værre med køyer! Så kom jeg på og plassere WC helt innerst med en køye på hver side! Køyene vil da gå inneover på hver sin side av WC veggene. Jeg må da plassere køyene litt høyt for og utnytte bredden. Hvor bred bør en køye være? 60cm bred? Den kan jo forsåvidt være smalere forut (innerst) Jeg får da også rikelig med stueplass under køyene! Det jeg har skisset opp tar kort tid og få til. Fordelen er at jeg slipper og tenke på puter til salongen forløbig for den var tenk som midlertidig sengeplass! Men gjør jeg det som på skissen slipper jeg også og kle spantene da dette blir borte bak fronten på køyene! Kommenter gjerne! skissen! Det blir jo ikke akkurat boblebad her men... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Nå vet eg ikke målene påforpiggen din, men her er et tips: Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Hadde det ikke vært kjekt med en dobbelt køye da, om dama skal være med på overnattingstur ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 Hei Eystein. Jo det var slik jeg hadde tenkt meg det først men det blir for dårlig plass! Forpiggen er ganske spiss! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2005 Hadde det ikke vært kjekt med en dobbelt køye da, om dama skal være med på overnattingstur ? <{POST_SNAPBACK}> jo, men jeg kan jo legge en plate tversover og få plass til hele haremet Problemet med WC på skutesiden er at det blir dårlig plass! Da må man kneppe ned buksa på utsiden og rygge inn og det er en dårlig løsning! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Ser på bildene at den er ganske smal ja. Men hvor lang er den? E toalett trenger ikke å vere så brett. Vasken kan du plassere å skinner bak doen... Et nytt forslag: Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 11.April.2005 Del på Facebook Svart 11.April.2005 Synes enten køyene virket veldig lange, eller doen ganske stor. I senga finner man på mye rart, alt fra soving til ......, mens på do gjør man det man skal fortest mulig for deretter til senga og .... Ergo, prioriter plass til dobbelseng, fremfor dansegulv på toalettet. Dersom jeg ser feil utfra layout, beklager jeg det. Et annet spørsmål, hva skal du bruke plassen helt forut til, ser ut til at det er spart masse plass der ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.