Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Nå har du jo oljefilter med slanger inn og ut, så det hadde kanskje vært en ide å fylle opp filteret me olje, løse "inn" slangen fra filteret og kjørt lufttrykk på denne enten med kompressor eller med en håndpumpe. Det burde vel klare å blåse litt olje rundt i systemet? NB: Har ikke prøvd dette, bare en fiks ide jeg fikk..

 

Men uansett, du har jo allerede kjørt den rundt en del på starteren, så kanskje oljen har fordelt seg allerede??

 

Har hatt veteranbiler som har stått både ett og to år mellom hver start tidligere, men jeg har aldri kjørt opp oljetrykket før start før. Normalt sett så har oljelampa slukket lenge før motoren startet uansett. Kanskje jeg bare har vært heldig? Eller kanskje det ikke er noe stort problem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har fått et godt tips av Index.

 

Oljetrykket vil nok garantert være til stede når motoren har startet, men før du kommer så langt

så har motoren gått mange omdreininger med tørre lager.

 

En motor som har stått i 3 år har neppe særlig mye smøring tilbake i noen lager.

 

Metall til metall uten olje er dårlige saker.

 

Etter oppstart bør du ta av toppdekselet og sjekke at motoren "smører på topp" og samtidig ta

en kontroll/justering på ventilklaringene.

 

Glem heller ikke kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips!

 

Akkurat nå sliter jeg med og få av bolter som holder den mellomakselen på plass!

Har fått av 2 så langt og 2 igjen! Må finne frem vinklekutteren og kutte dem av!

 

Disse boltene er selvfølgelig tomme, og de tomme nøklene jeg har er for liten eller for stor :headbang:

De 2 første gikk greit med 14mm nøkkel Men de andre ville ikke!

 

Skal bare ha en 5 minutter før jeg går ut igjen!

Link to post
Share on other sites

Vedr. "tommeverktøy" finnes der to standarder. Den vanligste er den amerikanske der 9/16 er 14,3mm, men der finnes også en engelsk standard der nøkkelvidden er et eller annet rundt 14,5mm.

 

De som har mekket på engelske motorsykler kan alt om Withworth-verktøy.

 

Er du borti eldre engelsk utstyr er du prisgitt Withworth-verktøy. Alternativet er skiftenøkkel og rørtang.

Link to post
Share on other sites

Jepp, da var den mellomakselen borte!

Og ja, jeg har prøvd og starte med nesten start :yesnod:

 

Den tente så vidt det var men nå må batteriet lades igjen, men det var deilig og høre den nesten gikk :smiley:

Nå er det en større opprydning som må gjøres før jeg begynner på og ferdigstille motoren!

Det er en del ting som skal monteres bedre på plass, bla kjølevannsslanger elektrisk osv.

Noe som blir spennede nå er om jeg må senke motoren med tanke på ny proppeller aksling!

jeg hadde jo denne mellomakslingen der men jeg husker ikke om det var noe helling på den.

De fleksible akselkoblingene (bullflex eller hva de heter) er så inn i granskauen dyre, noen som vet om noen rimelig variant? I tilfelle jeg trenger det!

Link to post
Share on other sites

Jepp, da var den mellomakselen borte!

Og ja, jeg har prøvd og starte med nesten start :yesnod:

 

Den tente så vidt det var men nå må batteriet lades igjen, men det var deilig og høre den nesten gikk :smiley:

Ja, sånn går dagene...

- flyr ut og inn og lytter etter Perkins-brøl fra vest ...

- speider etter en antydning til sort gammelmotorrøyk i horisonten ...

--- og så var batteriet tomt igjen ....

Snakk om å hale ut programmet...!

:smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lei for uthalingen altså :blush: men kanskje batteri er litt lite?

Skal vel ikke så mye mere til nå før den er oppe og går skikkelig tenker jeg!

Men jeg får gjøre noe annet i mellomtia! Rydding i salongen trengs og rive ferdig forpiggen!

 

Glødinga funka fint forresten når den fikk litt diesel!

Jeg har hatt litt trøbbel med lufting for det er et luftepunkt jeg ikke får skrudd opp!

Har sprayet 5-56 så får vi se om det løsner!

Link to post
Share on other sites

Har hatt Granada en gang i tiden og skiftet denne gummisaken, men den er vel kontruert mer som en rykkdemper enn en fleksibel kobling? Tror ikke denne kan ta opp noe videre forskjell i vinkel i denne sammenhengen. Den er der nok helst for å spare hylsa på bakakslingen, da denne var et svakt punkt på disse modellene. Men i forbindelse med lyddemping og myke motorfester så tror jeg nok at denne kan ha sin misjon også i båt. Og en rimelig løsning er det så absolutt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skiftet motor sist sommer og benyttet med stort hell thrust-lager og fleksibel CV aksling fra Halaas og Mohn av typen Python drive. Tar opp en del vinkelavvik samt reduserer MYE støy. Det siste var min hovedmotivasjon, men etter en litt vanskelig installasjonsprosess viste det seg av vinkelavviket var nyttig også.

Etter de undersøkelser jeg gjorde må du nok rekne rundt 5000,- for dette uansett om du benytter Python, eller andre fabrikat.

Oso

Link to post
Share on other sites

joda her skjer det litt av hvert! Jeg har store lekkasjer i ferskvannspumpa så den må nok byttes!

Vannet renner like fort ut som jeg fyller på :sad:

Men jeg gjør et nytt forsøk i morgen! er ikke sikkert jeg lar den gå lenge nokk for lydopptak men...

 

Men jeg trenger litt kreativ hjelp i dag!

Det gjelder innredning av forpiggen som skal inneholde toalett og helst 2 køyeplasser!

Mer info om det etterpå!

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av forpiggen!

Nå lurer jeg litt på innredningen, det er jo ikke all verden plass her da!

Jeg har tegnet ett forslag lenger ned for og vise omtrent hvordan jeg kunne tenkt meg det!

Først hadde jeg tenkt og ha wc på babord side rett etter inngangen i skottet men da blir det værre med køyer!

Så kom jeg på og plassere WC helt innerst med en køye på hver side! Køyene vil da gå inneover på hver sin side av WC veggene. Jeg må da plassere køyene litt høyt for og utnytte bredden.

Hvor bred bør en køye være? 60cm bred? Den kan jo forsåvidt være smalere forut (innerst)

Jeg får da også rikelig med stueplass under køyene!

Det jeg har skisset opp tar kort tid og få til. Fordelen er at jeg slipper og tenke på puter til salongen forløbig for den var tenk som midlertidig sengeplass!

Men gjør jeg det som på skissen slipper jeg også og kle spantene :yesnod: da dette blir borte bak fronten på køyene!

 

Kommenter gjerne!

Bilde

 

skissen! Det blir jo ikke akkurat boblebad her men...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært kjekt med en dobbelt køye da, om dama skal være med på overnattingstur ?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

jo, men jeg kan jo legge en plate tversover og få plass til hele haremet :smiley:

Problemet med WC på skutesiden er at det blir dårlig plass!

Da må man kneppe ned buksa på utsiden og rygge inn og det er en dårlig løsning!

Link to post
Share on other sites

Synes enten køyene virket veldig lange, eller doen ganske stor. I senga finner man på mye rart, alt fra soving til ......, mens på do gjør man det man skal fortest mulig for deretter til senga og ....

 

Ergo, prioriter plass til dobbelseng, fremfor dansegulv på toalettet.

 

Dersom jeg ser feil utfra layout, beklager jeg det.

 

Et annet spørsmål, hva skal du bruke plassen helt forut til, ser ut til at det er spart masse plass der ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...