Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Hagebåt, trodde de fleste visste det nå :wink:

 

Neida, kombinert fiske/turbåt :yesnod:

 

Sommerferien tilbringes i båten ja, og kveldene nå for tiden.

Har tatt igjen masse arbeid på jobb siste 2-3 uker så nå er det mere overskudd når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Har gjort bittleitt i dag og :eek:

 

Er igang med og heve dørken, den blir ca. 20-25 cm høyere enn det første jeg la opp til.

Blir rene dansplassen på uteplassen, og motorkassen blir lav :yesnod:

Samtidig får jeg god plass under dørken, slik at jeg også får ett stort rom til fendere og alt mulig greier under der.

 

Men så har jeg noen spørsmål;

Kan jeg bruke not/fjær furu som skrus fast? Tenker på smale bord, ca.25x50 eller er dette håpløst?

Hva brukes i sjarker, og er disse dørkene natet eller bare trutnet pga at det kommer stadig vann over dørken/dekket?

 

Kjøpte jo forskalingsplater i bjerkefinér til dette opprinnelig, som jeg hadde tenkt og frese ut natespor i.

Har platene fortsatt, men tenkte og få noen synspunkter.

Vil ha dekket/dørken her noenlunde ferdig før jeg begynner på akterdekk og dollbord

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard!

Godt å se du er i siget igjen!

 

Du spør om du kan bruke furu med not og fjær og det kan du.

Jeg er litt usikker på om du nå med å heve dørken kanskje også har tenkt å lage selvlensende dekk?

 

Hvis ikke, er det vanlig med løse dørker som kan tas opp om nødvendig. Disse hviler på tverrgående "dragere".

Det er også vanlig å la det midterste bordet i dørken være løst slik at du enkelt kan inspisere aksling og smøre hylsen etc.

Dette bordet kan med andre ord løftes opp, mens styrbord og babord dørk blir liggende!

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt på selvlensende dekk ja :yesnod:

Skrus dette bare, om jeg legger smale bord med noe og fjær? Og trutner etterhvert så det blir tett ikke sant?

Eller spikrer man i nota slik som man gjør i hus?

Mange spørsmål men er usikker på dette.

 

Tenkte og ha lasteromsluke bak motoren, men denne kan legges flush med dekket tenker jeg.

Da kommmer jeg til aksling og greier.

Enklere og tilpasse etter skroget er det også kontra plater.

 

Hadde slik dørk i gamlebåten i kabinen, og det var lite sprekker i mellom bordene, disse var dog lakket.

Link to post
Share on other sites

Det som er vanlig er at dekket er spikret med skipsspiker, disse er forsenket og "plugget" med karpunpropper, på samme måte som klavertbåter er det i huden. Dette blir det peneste men er vel ikke et "must".

Jeg ville ikke hatt romluken flush med resten av dekket. Det er for det første vanskelig å få dette tett og avrenningen fra dekket, svalkene som VI kaller det bør komme nokså mye lavere enn høyden på romluken.

 

Det blir kanskje behov for gelender på rekka nå da?

Gelenderet kan jo også med hell "trekkes" med seilduk i passende kulør og gi et pent intrykk og samtidig funksjonell som rekke!! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ok, da får jeg se hvordan jeg skal feste det.

Blir mye propper, men forsåvidt greit.

 

Svalker? Lage karmer mener du, som luka tres nedpå?

Var første tanken min det, legge det flush var noe jeg tenkte på etterpå, men det vil nok lekke der ja.

 

Ja, blir gelender på rekka ja. Ca 35-40 cm høyt.

 

Jepp, da blir det til og legge plank.

Må bare prøve og få tak inoe som er tørt nok da

Link to post
Share on other sites

Du kan borre hull med stor nok diameter eventuelt borre 2 mindre hull for så å sage mellom disse med stikksagen. Pass på overgangen her ettersom ikke dekksplanken din blir liggende helt ut oppå øverste bord på siden. La det være litt avstand mellom dekksplanken og sidebordet som du jar saget ut i eller borrret slik at du får lagt en brukbar fuge. Dekket må jo uansett legges med klaring mot sidene som fuges for å ta opp bevegelse. Iddelt sett burde du frese ned en "drevstopp" Se i trebåtbygger boken det er beskrevet der

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Spørsmål igjen;

 

Har senket motoren ned på det som er max, før evt ombygging av bakre motorfester.

 

På flensene mangler jeg 35mm før jeg er i senter. Men lurer på om jeg kan hente det ved og løsne stevnbeslaget , for og få akslingen i senter på gearflensen.

Nå vet ikke jeg hva som er ideel vinkling på propell? Er det noe fasit på dette, på et deplasement skrog?

 

flenser1.jpg

 

Ett annet alternativ, som koster mere penger er og bruke trustelager.

Jeg har lageret, men må kjøpe mellomakslingen til dette.

Men lageret mitt er beregnet til 40mm aksling (jeg har 30mm), holder det og dreie ut foring for og få dette til og passe i sammen?

Jeg har ikke målt noe grader her enda, men det er val maks 3 grader på hvert ledd de opererer med?

Forøvrig 41 cm mellom lager og gear hvis jeg plasserer trustelageret som vist på bilde.

 

trustelager.jpg

 

picture_036.jpg

 

Har ikke så mye klaring igjen heller, men skal få kappet toppen av denne bolten.

 

litenklaring.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg desverre ikke greie på men det kommer nok noen kloke hoder etterhvert skal du se

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye klaring igjen heller, men skal få kappet toppen av denne bolten.

 

litenklaring.jpg

 

Er en mulighet å felle ned litt i stokken slik at toppen på mutteren og bolten kommer i plan med treverket. Bør ikke svekke styrken noe. Forutsetter at det ikke er for mye jobb å flytte motoren for å komme til.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var en båtbygger løs hos meg og byttet noen av kjølboltene. Han sagde rett og slett et firkantet hakk der skive og mutter kom. Hvis det er dette som hindrer deg i å få ned motoren kan du vurdere å ta litt av treverket også. Men så var det dette med å bevare styrken .... :confused:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var en båtbygger løs hos meg og byttet noen av kjølboltene. Han sagde rett og slett et firkantet hakk der skive og mutter kom. Hvis det er dette som hindrer deg i å få ned motoren kan du vurdere å ta litt av treverket også. Men så var det dette med å bevare styrken .... :confused:

 

Jeg kan ta ut litt, jeg har nok overdimensjonert den bunstokken der, mutteren bygger ikke mere enn ca 12-13mm tror jeg så hakket blir ikke så dypt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...