Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Skjærer ut de ja, jeg har en stokk på 7"x9" og en på 3"x"9.

Den største skal jeg også splitte i 2, så da skal jeg ha nok håper jeg.

 

Jeg har byttet spanter tidligere også, men de skærte jeg ikke ut sjøl. Trodde ikke saga mi var god nok, men det er den jo :smiley:

 

Bilde_57_.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at Farm også stivner med tiden. Anvendte Farm i mai 2006, og tok båten opp i slutten av juli 2006. Nå har den stått på land i ca. et år og overskudet av Farmen har stivnet/tørket en del. Skal legge på nytt før sjøsetting. Om jeg må fjerne den "gamle" Farmen gjenstår å se nøyere på. Ellers anbefaler jeg dette stoffet på det varmeste. Ble ikke noe griseri ved påføring, da jeg anvendte en liten sparkelspade som redskap. Presset inn opptil tre bokser og båten ble tett. Mahogny bordgang. Bare gjør deg oppmerksom på dette dersom du har tenkt å ta båten opp igjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Riktig. Trebåter skal ikke stå på land. Og blir det opp til meg - dersom jeg ikke blir senil - er det første og siste gang jeg tar båten opp på land. Kun for bunnsmørring og ikke noe mere.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke lenger si når jeg skal sette ut :lol:

Men sjøl har jeg ett ønske om og få det til denne høsten, så vi får nå se da.

Mye kommer an på arbeidslyst osv..

 

Fordelen nå er at det ikke er noen store investeringer som venter, de dyre sakene er unnagjort.

Jeg mangler dog det øverste rorbeslaget til sleperoret mitt.

Det er ikke så lett og få tak i, så det er mulig jeg må lage det sjøl

Link to post
Share on other sites

få det til denne høsten,

 

Skrives : få det til, til høsten. Da har du noen år å gå på.

 

Selv har jeg holdt på daglig siden landsetting i fjor og regner med å ha brukt ca 1100 timer. Det viser seg at når en går løs på dette, så kommer der alltid noe ekstra i tillegg. Jeg skulle ha - etter planen - vært utpå igjen i slutten av mars og nå nærmer vi oss august :cheers:. Skulle bare ominnrede båten. Da dukket det opp en del forsømte saker som jeg ikke kunne lukke øynene for. Måtte bare tas. Og slik har det godt slag i slag. Nu nærmer (hysj) jeg meg en tilstand hvor jeg vurderer å fortsette med detaljene etter sjøsetting. Har siden sist lørdag malt innvendig skrogg/kjølsvin og kryper sakte oppover skutsiden innvendig.

 

Hadde en annen skute (72 fot) på handen før kjøp av denne. Jeg syntes det kunne bli for mye arbeid med den så jeg takket nei. Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg tatt 72 fotern og godt i gang. Heldigvis har en ikke fru fortuna som rådgiver. Men jeg treger ikke på nåværende båt. Bare koser meg og står han av til fendern tar meg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har den erfaringen jeg også, at det dukker opp noe som må tas.

Men nå, er alt drittarbeide gjort.

Innredning står selvsagt igjen da jeg måtte rive det meste i salong pga motorinnstallasjon.

 

Jeg også har lyst på skøyte, eller stålbåt av ett slag. Men da kommer jeg til og legge noe mere penger i det, slik at jeg får noe som er ok.

Bedre med ett langtidsprosjekt som ligger på vannet og som kan brukes :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og "vakker" blir hun med mine løsninger. Jeg rigger henne til slik at jeg/fruen skal kunne behandle henne alene på dekk. Derfor en radikal ombyggning. Liker heller ikke å fryse (vært for lenge i varmen) og går å tenker på hvordan jeg kan få dette til uten å ødelegge linjene (det jeg liker ved henne). Et lavt, masivt, dogghouse e.l. må til. Masten og riggen skal opp og mesan masta skal jeg laminere meg fram til med tid og stunder.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Lukket båt er et must her i norden. Har hadd nok av kokpitt-båter til å innse at nord for eng.kanalen skulle alt være lukket. Er en ung og tåler kulda (anvende båten hele året) går det ann. Vi derrimot har fått nok og kan derfor lukke igjen midskips kokpitten og opperere båten fra innsiden med varme i beina. Gjenstår å få til en god løsning akterut.

 

Appropo å låse døra. Velger jeg heller å la eventuelle "gjester" få seg en smell, før de ødelegger noe. Har forsøkt med jernstenger, gitter o.l. Dagens bateridrevne utstyr gjør jobben med å komme seg inn enkel.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Joa er enig med deg jeg, igrunn mente jeg lukke døra og gå.. :wink:

Greit at ting er oppe, så slipper man forhåpentligvis hærverk i tillegg.

 

Også er det fint med lukket båt om vinteren, og varme innvendig.

Slipper og måke snø så ofte, den renner av.

Link to post
Share on other sites

Snøen er i anmars og smelte skal den. Ser i et tidligere innlegg hvor du setter opp presenning. De har jeg brukt mange av i vinter mot tre stormer og diverse kulinger. Kan nesten starte med egen plastproduksjon.

 

 

Nautica Schizofrenia er en forening for de med uhelbredig røtetrang.

For oss er båtsesongen 365 dager lang hvert år. Den bifaller jeg på det varmeste. Ingenting så vakkert som å være på sjøen en vinterdag med klar luft og selv holde varmen i en kropp med noe attåt.

 

Da er jeg vel innenfor rammen av medlemskap, eller hva :wink: . Måtte vel bli som æresmedlem jeg og admirallinnen (hun bestemmer om jeg får lov). Vanskelige tider ser du :smiley: .

 

røtetrang - Hva menes med dette uttrykket.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Røtetrang = må ha råte (eller noe i den dur)

Jeg har ikke fått fulgt opp noe særlig i den foreningen, har ikke hatt tid

 

Jeg har fått min dose med råte foreløbig.

Presenning har jeg hatt fordi planen var jo og holde på vinterstid, jeg har telt over nå også.

Men det er mere for og beskytte mot sol og regn.

Link to post
Share on other sites

Så det har ikke blitt brent noen TUPPEVARER i det siste. Jo, råte kan jeg avstå fra. Skulle vært morro å la en råtehund få lov til å lukte på båten uten tilbud på en hundekjeks. Hvorfor legger du ikke noen saltklumper omkring på båten. Da får du i pose og sekk når det regner. Jeg har tilgang til sjøen fem meter unna og pumper sjøvann opp over båten når sola skinner som verst. Ligger også under presenning, men har begynt å fjerne litt bare for å få kjensla med at nu er det dags for å få henne utpå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hadde salt tidligere, men hvorfor jeg ikke har hatt på det nå er ett godt spørsmål.

Kommer til og slenge noe salt i kjølen når jeg er ferdig med og tråkke nedi den.

Jeg syns også det er greit og ha litt vann opp til den første bordgangen, blir ikke så tørt da

 

Mnja, de har brent ett par lekebåter i plast.

Vet faktisk ikke om de har brent noe større heller

Link to post
Share on other sites

Lekebåter - huff. Og jeg som trodde at forreningen mente alvor av sitt motto. Ja, ja en kan jo ikke få til alt her på berget. Ministeren og diverse "andre" hadde vel stått fram i media og beklaget seg. Men ærlig talt, nå som det blir så mange TUPPEVARER som går ut på dato måtte jo noen kunne stille en til disposisjon. Inkvisitorisk avhandling har jo fåregodt før uten at noen klaget sin nød. Co2 avgiften og "vrakpant" er betalt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...