Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg har jukset voldsomt og brukt franske treskruer som er forsenket :blush:

Hullene blir plugget på utsiden med trepropper

 

Båten er forøvrig slettbygd

 

Treskruer kommer jeg til å bruke på min båt også nå til høsten. Men hva var brukt orginalt da? :wink:

 

Det heter kravellbygd ikke slettbygd, mener nå jeg :lol: !

Link to post
Share on other sites

Den var ikke så veldig ulik Javi, fin var den og.

 

Bilder, kommer snart tenker jeg.

Har fri i dag så jeg tenkte og få på plass de siste spantene.

Men jeg skal lage enda en spantebit, jeg fant ut at jeg manglet en liten bit lenger frem i båten, mulig jeg tar den også i dag.

Pga av ekstremværet eller den globale oppvarmingen går arbeidet sent, endelig fikk jeg noe og skylde på :wink:

Link to post
Share on other sites

Bilder, har blitt en racer på spanter nå for disse gikk unna.

Ser at jeg mangler en bit der, den hadde jg glemt.

Men er ferdig med det værste endelig :cheers:

 

nyespanter6.jpg

 

Hva kan jeg bruke for behandling innvendig, båten skal oljes utvendig.

Jeg vil gjerne ha noe med farge innvendig for lettere renhold og det visuelle.

 

Hvilket verktøy er egnet til og "skrape" vekk gammelt lakk osv.

Gjerne noe som kan festes på drill/vinkelsliper

Jeg er litt lat, og trenger noe som freser unna :wink:

Link to post
Share on other sites

Når Dolvik anbefalte meg å bruke arcanol innvendig hvis det var epoksy på utsiden ville jeg tro og mene at det blir god sort innvewndig hos deg og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Flott, fikk et tips om det når jeg holdt på ute nå.

Men fåes den i grått f.eks?

 

Har også fått tilpasset akslingen til motoren sånn noenlunde :yesnod:

Gjenstår og lage noen kiler som motoren skal vile på.

 

Fant ut av at jeg kanskje må gå for noen grøvere motorlabber, de bunner de jeg har nå.

Eller er det vanlig? De bunner i bakkant bare, men det har vel med at gearkassen også henger på der.

 

motorjekk.jpg

 

Jeg så også grunnen til at de bunner nå.

Jeg har jo jekket opp motoren slik den skal stå omtrentlig, og labbene blir da litt skjeve.

Skal se hvor mye dette retter seg når kilene er ferdig.

 

Noen som kan regne ut grader da, har glemt det jeg.

 

Trekant;

 

Lengden er 90 cm høyden i en side er 9,5 cm og den andre høyden er 2,5 cm.

Motoren blir stående i denne graden som svaret skal bli.

Om det blir for mye gjennstår og se

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå sjøsetter han jo til høsten har han sagt :yesnod:

 

 

Men hvilket år snakker vi om da ? Sorry Basrtard, jeg bare måtte. Personlig tror jeg Bastarden flyter når akterkabinen min er ferdig omtrukket. Sånn rundt 2017 kanskje ? Med litt flaks.

Satser på 2008 jeg og men troen er ikke særlig sterk.....

Link to post
Share on other sites

Mnja, jeg skulle nå evaluere litt når jeg kom til slutten av August :wink:

Men det drøyer nok litt til ja. Er ihvertfall mye nærmere og kunne realisere sjøsetting til våren.

 

Klart, jeg kunne slengt det sammen nå. Men det blir for tungvint og holde på nede i havna.

Greiere hjemme hvor verktøyet er noen meter unna :yesnod:

 

Jeg blir også hemmet av den globale oppvarmingen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Flott, fikk et tips om det når jeg holdt på ute nå.

Men fåes den i grått f.eks?

Noen som kan regne ut grader da, har glemt det jeg.

 

Trekant;

 

Lengden er 90 cm høyden i en side er 9,5 cm og den andre høyden er 2,5 cm.

Motoren blir stående i denne graden som svaret skal bli.

Om det blir for mye gjennstår og se

 

Arcanol får du i grått, grønt og flere andre. Denne malingen er egentlig en grunning som brukes en del på jern. Men den puster, så du kan bruke den innvendig. Den er porøs, og trekker derfor møkk. Du får ikke både i pose og smekk her.

 

Vinkelen din blir litt i underkant av 5 grader, 4,78 eller noe deromkring.

Link to post
Share on other sites

Flotters, regner med at 5 grader ikke er for mye for en motor?

I forhold til hva? :drink::smiley:

Fem grader i forhold til horisontalplanet tror jeg går greit for de fleste motorer. De fleste jeg har sett opererer med maks. 5-10 grader nedover og maks 15-25 grader oppover.

Favorittene mine opererer med 20 og 15 grader

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Fem grader i forhold til horisontalplanet tror jeg går greit for de fleste motorer. De fleste jeg har sett opererer med maks. 5-10 grader nedover og maks 15-25 grader oppover.

 

Den skjønte jeg ikke. Man skal forholde seg til spec.'en på motoren. Det er de som har synset seg til havarier innen dette området her. Motoren til Hulda tåler nesten ingenting. Andre tar 15 grader på strak arm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke noen specs. på min, men han jeg kjøpte den av er mekaniker.

Han snakket noe om at veivhusluftingen? lå så høyt at motoren nesten kunne stå loddrett (overdrivelse selvsagt)

 

Men, jeg har nå laget kilene. De var/er tiltenkt som maler, men kan jeg bruke dem alikevel selv om de er i gran.

De er laminert sammen av 3 stk 36 mm bjelker.

Dem ligger også oppå fundament av eik.

 

Holder det evt og skru disse ned i eikefundamentet eller må det limes i tillegg?

 

motoroppbygd.jpg

Link to post
Share on other sites

Nesten, må shimse opp litt.

Hvor får man kjøpt shims forresten? maskinforretninger?

 

Kommer også til og montere Centaflex mellom aksling og gear, da den tar opp inntil 2 grader avvik.

Men jeg retter opp så nøyagtik som mulig.

Skal ha på plass en bunnstokk til, så jeg får lagret opp hylsa litt ekstra.

Mulig jeg rekker det i morgen

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe igjen der, måtte rive det når jeg satt inn motoren :rolleyes:

 

Slik så det ut før jeg rev, men jeg skal bygge en ny løsning.

 

panelinne2.jpg

 

Så skulle jo motoren på plass og det meste er revet bort :wink:

 

mereriving2.jpg

 

 

 

Forpiggen blir vel som den er mest sansynlig.

Vet ikke om du har sett disse før og etter bildene?

 

forpiggen.jpg

 

dopaplass.jpg

 

koyerferdig.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...