Jump to content

Kobling av regulator for AeroGen 4 vindgenerator


Rune Braadland

Recommended Posts

Står det ikke koblingsanvisning på siden av regulatoren? På denne linken viser en grov skjematisk kobling av regulatoren.

http://www.unlimited-power.co.uk/lvm-sb-reg-wiring.pdf

http://www.ultraflexgroup.it/fra/ute/html_...gen_eolici.html

http://www.google.no/search?q=aerogen+4+re...art=10&sa=N

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Står dessverre ikke koblingsanvisning på regulatoren.

Den første av linkene dine har jeg lest, men får ikke skjemaet til å passe med min regulator..(med et lite forbehold siden jeg ikke er noen kløpper på å lese koblingsskjema)

Andre tips ut fra bildet?

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den grønne saken har følgende data: Pentagon Pt130H 1R4 10% 10 92

 

Er ingen tilkoblingspunkter ut over de du ser på bildet. Den røde ledninga ligger bare litt under kjøleribbene...

Av koblingsskjemaet på den linken du sendte, regner jeg med at det sal pluss og minus fra batteriet og til kretskortet.

Spørsmålet blir da hvordan jeg skal koble videre til den grønne thyristoren(?)

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som en shuntregulator, og da er sannsynligvis generatoren en ladespole spole som ikke kan reguleres. Shuntregulator er en dårlig løsning for en vindgenerator da den alltid vil arbeide med maks effekt. (Vindmotstand)

Skal du kjøpe ny så forsøk å finn en som ikke gir tap, mener Jorg selger en slik som vel egentlig er for utenbordsmotorer.

Link to post
Share on other sites

IRF540 er en MosFet og Ic`LM311N er en Voltage Comperator. Hvis den blå ledningen skal være koblet slik som vist på tegning må + være felles for generator og batteri. Hovedstrømmen vil gå fra - på kortet til pin 3 på IRF540 som er source og ut på pin 2 som er drain (orange ledning på IRF540) og videre gjennom grønn motstand som så går til - batteri. - på generator kobles til - på kortet. Kobl og en sikring fra + på batteri. Ladespenning stilles til 13,8V.

Er ikke 100% sikker her ang. den blå ledning, det vanlige er felles - slik som Rutland SR200 sin regulator har.

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følger deg delvis, men ikke helt:-)

 

Minus fra generatoren inn på regulatoren og videre gjennom den grønne "pølsa" til - på batteriet ?

 

Hvordan skal jeg da koble pluss-ledninga? Både + fra batteri og + fra generator inn på samme kobling på regulatoren?

Link to post
Share on other sites

Du skal parallellkoble batteri(er) vindgenerator og regulator. Pluss og minus er jo godt merka nederst på bildet ditt. Dump Load er jo allerede delvis ferdigkobla på toppen av bildet. Omtrent identiskt med opplegget mitt med Air-x, men jeg har noen flere "grønne pølser" og bruker dem som varmeovn.

Link to post
Share on other sites

Slik ville jeg koblet:

regulator.jpg

Hvis du kobler slik vil vel hele effekten brennes av i den "grønne pølsa". Det er er en motstand som skal ta lasten fra generatoren hvis f.eks sikringen går. Den må følgelig kobles i parallell som vist her:http://www.unlimited-power.co.uk/lvm-sb-reg-wiring.pdf (nederst på side 2)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Følger deg delvis her, men bare delvis...

Tror egentlig bare jeg ble mer forvirra nå, og får det ikke helt til å stemme med pdf'en du linker til.

Regulatoren min har bare en kobling til motstanden, mens den på tegninga ser ut til å ha to?

 

Så langt:

+ og - fra generator til batteri

+ og - fra batteri til regulator

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12850/regulator2.jpg

 

Fant ut dette om regulator for vindkraft og hvorfor den må belastes ved fulladet batteri. Med min første tegning ville belastningen på generatoren falle helt bort ved fullading og ville resultert i at propellen ville gått i spinn. Fant ut dette om vindmøller: Når batteriet er oppladet frigis energien i form av varme. Det vil si at når batteriet er oppladet vil MosFet transistor lede slik at motstanden blir koblet inn over + og - . Dette vil si at generatoren forsatt vil gå med belastning når batteriet er oppladet, Dette vil bremse opp generatoren og spare lagre. Da blir koblingen som vist på link.

Link to post
Share on other sites

Skal du kjøpe ny så forsøk å finn en som ikke gir tap, mener Jorg selger en slik som vel egentlig er for utenbordsmotorer.

Hei.

Den kunne man bruke, men det hadde vært dårlig butikk hvis den bare skal lade en batteribenk.

redigert: AB-laderen som Ingar mener lader en batteribenk (kanal A)uregulert mht. spenninger.

På kanal A kobler man startbatteriene som lades med dynamoens karakteristikk.

Etter ca. 20 minutter lading med vanlig lading skifter laderen på kanal B (f.eks. forbruksbenken), og senere tilbake i alle ca. 20 minutter.

Kanal B blir ladet med både opphøyt/tilpasset spenning etter innstillt batteritype og IUoUo firetrins-karakteristikk.

 

Det finnes altså andre kombiregulatorer som egner seg bedre for vindmøller og er billigere i tillegg.

Forresten husker jeg på en problem ang. radiatorpølsen i forbindelse med andre ladekilder.

Jeg tror at denne regulatoren også begynner å brenne opp energi i fra batteri m.m. via radiatorpølsen

når batteri-ladespenningen kommer over innstillt verdi av vindregulatoren.

I så fall blir det alltid last på 230V-laderen og dynamo også.

 

.... men hvem ha det vært som eier en slik :confused::confused: ..husker ikke riktig.

 

Det hadde ikke vært deg, The Gannet, som kan fortelle mer om det? :seeya:

 

...mmmh, kunne man ikke bruke den "radiatorregulatoren" her montert bak / på en andre kanal av en vindmølleregulator med 2 uttak?

Da ville man få last for vindmøllen, men fornuftig lading av batteriene uten å belaste andre ladekrets,

fordi "andre" regulatoren virker jo som skille.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.... men hvem ha det vært som eier en slik :confused::confused: ..husker ikke riktig.

Kan bekrefte det du sier der. De forskjellige regulatorene jobber dårlig sammen hos meg og skjønner ikke bæra når spenninga er på topp. Varmeovnen svelger ikke mer enn 400W så jeg må styre alt manuelt når det leveres fra flere spenningskilder samtidig. Hvis ikke går ett eller annet til h... Vet ikke hva som ryker først.

Link to post
Share on other sites

Varmeovnen svelger ikke mer enn 400W ...

..altså i verreste tilfelle ca. 30 Ampere ved 12V :confused:

 

Skulle det være sant da ville jeg forandre noe straks.

Ellers må jo stakkers laderen eller dynamoen jobbe i mot dette i hele tida.

I hvert fall så lenge ikke vindmøllen leverer strøm.

 

Hvilken ladesluttspenning leverer denne regulatoren på batterier, kan dette justeres?

Når skifter regulatoren over til "radiatoren" for å varme opp båten?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Regulatoren er en Xantrex C40, relativt smart. Med fabrikksettinger for 12V. (14,45V...tror jeg) Den har muligheter for temp kompensering. Vindgeneratorens (Air-X) interne regulator har jeg skrudd til full guff(17.2V, 400W) slik at jeg får max effekt uansett batteristatus. C40 distribuerer alt. Det den ikke trenger for batterivedlikehold dumpes over motstandene. Avgitt effekt til varmeovn kan leses av, så jeg slår av C40 og vindgenerator før 400W oppnås. Dette skjer om det parallellades med landstrømlader eller dynamo. Har greie rutiner på dette ombord, men kommer helt sikkert til å glemme en bryter en eller annen gang. Den tid den sorg, håper bare det er en sikring ett eller annet sted som ryker.

Link to post
Share on other sites

Den tid den sorg, håper bare det er en sikring ett eller annet sted som ryker.

Normalt kan det vel ikke gå noe i stykker.

Problemet er jo "bare" være parallt/unødvendig belastning av lader og dynamo.

Det eneste jeg ser er faren at vindmøllen en gang lader med for mye spenning hvis regulatoren gir seg.

Dette kan skje, ha skjedd og er dårlig nok, men for tiden er det for hypotetisk hvis ikke du leser noe annet på instrumentene.

 

:seeya:

Jørg

(er vekk for en stund)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...