Jump to content

butikker som tar båt i innbytte?

ibizafan

Recommended Posts

Jeg lurer på vilke båtbutikker som tar båter i innbytte jeg skulle gjerne hatt meg større båt til neste sommer, men får ikke solgt den jeg har , navette s540 med 115hk suzuki båt og motor 2006 mod

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Om noen tar den i innbytte (mener dette er ganske kurant å gjøre på større båter i alle fall), så har denne forhandleren bedre oversikt over rett pris en det du har =les du har for høye forventninger om pris. I tilllegg vil forhandler regne seg avanse på salget og en pott for fremtidige garantisaker. Resultatet blir for deg en dårligere inbyttepris enn hva du får solgt for selv.

Noe som er vanlig hos enkelte forhandlere er at du får avtale om en (dårlig) inbyttepris for din båt men med muligheten til selv å få solgt den frem til din nye båt blir levert (om dette er av type med leveringstid). Du får da tid til å selge båten til en pris du mener er god/rett samtidig som du har en trygghet i hva du i værste fall må ut med i mellomlegg for den nye båten din.

Dette er kun min subjektive mening , men har ingen erfaring fra denne bransjen. Lykke til og velkommen til baatplassen :sailing:

Vet om flere som har byttet båt inn mot større med bra fortjeneste. Scand er en av de som tatt kurrante båter i innbytte. Og da i bytte mot ny. Mener den andre var Joda eller Marex. Så det finnes muligheter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Frydenbø har i mail uoppfprdret tilbudt innbytte for min båt. Muntlig har de antydet en bra innbyttepris mot en annen båt som lå i bryggen deres.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg er faktisk glad ikke forhandlerne er så interessert i innbytte jeg.

Tenk dere det "bondefangeriet" vi har vært utsatt for i bilbransjen. Snart ikke mulig å omsette en bil privat da kjøperne absolutt skal ha med "garantiene" en bruktbilforhandler gir dem, samt selvfølgelig fordelen av å være privatperson som handler med et firma.

Hva med boligmarkedet, du HAR IKKE LOV til å selge din egen bolig selv, du er faktisk lovpålagt å benytte en megler som stikker masse penger i lomma.

Nei, vær glad vi har FINN og et levende marked uten "haier" som stikker av med masse av verdiene, så får man heller bruke litt tid på å finne ut hva markedet er villig til å betale for det man skal selge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Innbytte er vanskelig fordi forhandleren er moms pliktig - så enten må du tåle 25% lavere innbytte eller så blir båten for dyr å selge.

Det er ikke uvanlig ved dyrere båter at man får en garantert minstepris for den båten man har. Dvs klarer man ikke å selge egen båt for denne prisen så kjøper forhandler båten av deg for den garanterte minsteprisen. Da vet man i hvertfall hva man i verste fall har å forholde seg til

Innbytte er vanskelig fordi forhandleren er moms pliktig - så enten må du tåle 25% lavere innbytte eller så blir båten for dyr å selge.

Videreforhandlere betaler mva av fortjenesten på båten (avansesystemet), kan trekke fra evnt mva på reperasjoner, rengjøring osv.

De jeg kjenner som har byttet inn båten sin med ny Scand har alle fått gode priser. Båten blir hentet av Scand på høsten og den nye blir hentet av eieren på værftet om våren. Uproblematisk for de som ønsker seg ny båt og slipper å tenke vinteropplag og vårpuss.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg lurer på vilke båtbutikker som tar båter i innbytte jeg skulle gjerne hatt meg større båt til neste sommer, men får ikke solgt den jeg har , navette s540 med 115hk suzuki båt og motor 2006 mod

Tar nå innbytte både MøreBåtservice og Nordmøre Båt og Fritid. Men alt koker jo ned til pris.

Jeg skulle få innbytte på gammelbåten hos MøreBåtservice når vi skulle kjøpe bella`n i år, men ble ikke handla der pga vi kom ikke til å få nybåten før nå i oktober. Så fikk solgt priv og derpå dro til bakken motor og kjøpte maken bella.

Broder`n hørte på innbytte på sin gammel båt hos Nordmøre Båt og Fritid, men det ble heller ikke noe av da han også fikk solgt privat. Det ble også til at de kjøpte heller ikke nybåt der, da de fant en maken brukt 8mnd gammel i byn med mere motor og mindre pris.

Lure på at du avertert i noe samma tidspunkt som meg på finn jeg..

Lov å spørre hvor mye visninger du har hatt på annonsen din? Etter prisen du har satt så synes jeg ikke det er urimelig, og den er jo desidert billigste navetten på finn.

Har du prøvd annonse i tk?

mvh kenbjork

Edited by KenBjork (see edit history)

MVA betaler de vel kun på fortjenesten? Hvis de kan selge flere nye båter ved å ta innbytte kan de da selge innbyttebåten nærmest uten fortjeneste. De som kjøper den brukte handler gjerne heller av en forhandler enn privatperson. Båten blir således enklere å omsette gjennom dem.

Edited by OLPI (see edit history)

Det er forhandlere som tar innbytte mot en garantipris og opplegget er som følger.

Jeg vil ha 1000 000.- for min båt nå.

Jeg går til Lunde Båt og bestiller en Vision 40 til 1600 000.- med levering i April , Lunde gir meg garantipris 750 000.- for min båt.

Har jeg ikke klart å selge den før nybåten blir levert så tar de inn båten og trekker de 750 000.- av på de 1600 000.- som nybåten koster , så legger de ut båten for salg men jeg står fortsatt som eier på papiret. (null momspåslag)

Selger de da båten for 1 000 000.- så får jeg de 250 000.-

Ble ihvertfall tilbudt denne løsningen hos 3 forhandlere i fjor

Edited by Enzo (see edit history)

Trodde at det var sånn det var for en del år siden, men at dette ble endret? Veien rundt dette tidligere var at eier av båten som ble "byttet inn" gikk formelt direkte fra tidligere eier til ny eier, men forhandler tok personlig risikoen og fortjenesten. Med andre ord så gikk ikke denne transaksjonen gjennom forhandlers bøker. Det var nå i hvertfall sånn det fungerte både for meg og venner da dette ble gjort for en del år siden (via anerkjent forhandler og uten noen problemer).

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 years later...

Jeg lurer på vilke båtbutikker som tar båter i innbytte jeg skulle gjerne hatt meg større båt til neste sommer, men får ikke solgt den jeg har , navette s540 med 115hk suzuki båt og motor 2006

Fikk du mye for båten da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva med boligmarkedet, du HAR IKKE LOV til å selge din egen bolig selv, du er faktisk lovpålagt å benytte en megler som stikker masse penger i lomma.

Det du sier der er ikke riktig. Du har lov å selge boligen din selv. (Hvor i all verden har du fra at det ikke skulle være lov?)

(Avmønstret2: Nå ha finn.no åpnet for boligannonsering for privatpersoner).

Edited by bavariaeier (see edit history)

[sitatslettet]

Det er forhandlere som tar innbytte mot en garantipris og opplegget er som følger.

Jeg vil ha 1000 000.- for min båt nå.

Jeg går til Lunde Båt og bestiller en Vision 40 til 1600 000.- med levering i April , Lunde gir meg garantipris 750 000.- for min båt.

Har jeg ikke klart å selge den før nybåten blir levert så tar de inn båten og trekker de 750 000.- av på de 1600 000.- som nybåten koster , så legger de ut båten for salg men jeg står fortsatt som eier på papiret. (null momspåslag)

Selger de da båten for 1 000 000.- så får jeg de 250 000.-

Ble ihvertfall tilbudt denne løsningen hos 3 forhandlere i fjor

Her garanterer de altså en pris-får man mer går det til båteier,får man mindre tar forhandleren tapet?

Hvis det fungerer slik er jo det en knalldeal for selger (båteier).

Men siden ingenting er gratis her i verden vil jeg jo tro det er vanskeligere å få en god pris på nybåten når man også skal ha denne garantien, alternativt at garantisummen settes så lavt at det i praksis ikke blir noen risiko.... [/sitatslettet]

hadde aldri hørt om navette før nå, sjekket ut hjemmesiden og fant at f.eks. arendal båtsenter har merket, endel andre forhandlere også, enkleste er å finne en forhandler som har ett merke du vil ha av nybåt, og samtidig selger det gamle merket ditt, minst sjangs for skampris, men som alt annet må man sjekke rundt.

Navette S540 fikk veldig god testomtale i Båtliv nr 6/2006. Samme med Navette S565.

Men produksjonskvaliteten har nok vært mere tvilsom. Jeg kjøpte en ny i sommer og det var ikke alt som var i orden da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Salg av båt / innbytte hos en forhandler er ikke det samme som bil. På bil beregnes mva 1 gang - ved førstegangsregistrering, deretter er avgiften kamuflert som omregistreringsavgift. Denne er lik for private og forhandlere. Etter det jeg kjenner til, "omgås" dette dersom forhandleren "selger for kunde" - dvs ta båten i kommisjon. Da får man gjerne en provisjon utifra %. Forhandleren unngår mva OG risikoen som det faktisk er å selge båt for hundretusener. Risikoen for at båten ikke blir solgt og prisen taes dermed av selgeren - som er den som bytter inn. Dog får man tilgang til "ryktet" og nettverket til forhandleren som kan gjøre store utslag i den endelige prisen.

Man forstår jo utifra dette at en forhandler nødig tar innbytte - da han må "slite" med 25 % ekstra kostnad på mva ifht privatmarkedet, i tillegg til risikoen for å ikke få solgt noe som de tjener relativt lite på. Dersom de for eksempel skulle brenne inne med en båt til 1 mill et år, er det åpenbart belastende på rentesiden hos forhandler. Kanskje har de en gjennomsntttlig rente på 5-10 % avhengig av sikkerhet - og da taper man inntill 100 000 årlig på dette. Tror de sjelden har så store marginer på selve salget.

Moralen er: Selg båten privat eller senk kravene til prisen og selg i kommisjon. Sistnevnte gir det større trygghet og nettverk, og evt reklamasjoner får en litt lenger vei å gå.

Tja, ref. MajorAndys kjøp av brukt Nordwest hos Nordwest. De kjenner sine egne båter og fikser det som må fikses, og hvis ting fortsatt ikke er i orden stiller de opp da også. Da blir det fort lønnsomt å betale noe mer for en båt fra forhandler/produsent.

Siste båt jeg kjøpte så gjorde jeg en avtale med forhandler om at han tok min båt i innbytte med en på forhånd avtalt pris, men frem til levering av ny båt så kunne jeg selv selge båten hvilket jeg gjorde og til en bedre pris. På den måten var jeg sikret et salg til en minimumspris og resten var en ren og skjær oppside, funket bra det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

svart dårlig arbeid på båten jeg solgte den (ga den bort høsten 2007), mye krakelering og svart tynn plast 2006 mod

svart vanskelig og selge brukt lite brukt. fikk ny båt men den hvar like dårlig mye krakelring sprekker.

den gjorde 41-42 tørvær når de har regnet en stund gikk den 38 knop. den trekte mye vann inn plasten i dørken.

Edited by ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Man forstår jo utifra dette at en forhandler nødig tar innbytte - da han må "slite" med 25 % ekstra kostnad på mva ifht privatmarkedet, i tillegg til risikoen for å ikke få solgt noe som de tjener relativt lite på. Dersom de for eksempel skulle brenne inne med en båt til 1 mill et år, er det åpenbart belastende på rentesiden hos forhandler. Kanskje har de en gjennomsntttlig rente på 5-10 % avhengig av sikkerhet - og da taper man inntill 100 000 årlig på dette. Tror de sjelden har så store marginer på selve salget.

Moralen er: Selg båten privat eller senk kravene til prisen og selg i kommisjon. Sistnevnte gir det større trygghet og nettverk, og evt reklamasjoner får en litt lenger vei å gå.

Som påpekt i tidligere innlegg i denne tråden så er det du sier om mva positivt feil. Det er mange år siden reglene ble endret, slik at en forhandler nå kun betaler mva av ev fortjeneste på båten, fortjenesten da også fratrukket ev rep/vedlh han har foretatt. For alle praktiske forhold blir dermed mva ved salg av innbyttebåt ikke noe reelt tema.

Forøvrig konkluderer jeg helt motsatt. Som båtkjøper med brukt båt som skal selges ønsker jeg nettopp ikke å sitte med risikoen for salg/pris på den gamle båten. Den risikoen ønsker jeg at selgeren (forhandleren) av den nye båten skal ta. På samme måte som ved innbytte av bruktbil betaler jeg en viss "premie" for å bli kvitt denne risikoen, i form av (kanskje) lavere innbyttepris enn jeg kunne fått ved privat salg. men bare kanskje, for jeg skal finne kjøperen, forhandle pris, og sitter med risikoen ved mangler ved båten. Jeg har byttet inn båt 2 ganger, ved kjøp av W37 (byttet inn W32) og ved kjøp av Nova 35 (byttet inn Aquador). Begge ganger var innbytte en forutsetning for at det skulle bli en handel. Begge gangene fikk jeg god pris. Jeg har også solgt pivat og via megler (Windy-forhandler).

Når fortsatt mange forhandlere nekter å ta imot innbytte så skyldes det selvsagt risikoen, og de bruker gjerne de gamle mva-reglene som begrunnelse. Men minst like mye at svært mange forhandlere er dårlig finansiert med lav egenkapital, og derfor rett og slett ikke kan finansiere innbyttebåter, langt mindre ta risikoen med å bli sittende med båtene usolgt.

PS. Forhandlren som tok min Aquador i innbytte har forlengst videresolgt den. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35