Jump to content

Lyd isolasjon motorrom


Kirsten/Cato Bavaria 33

Recommended Posts

jeg vil ikke anbefale poloron med "folie". Holder på å rydder i motorommet nå, folien har løsnet flere steder.

 

En annen ting er at den jeg har er så tjukk at den har løsnet i limet rundt enkelte hjørner (utvendig hjørne).

 

Jeg ville tatt dette http://www.maritim.no/product.aspx?id=4686...upkey=006003160

 

mest siden den er tynnere, og lett å holde ren.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet ut lydisolasjonen i motokassen, og har brukt samme type som traust anbefaler.

Grei å montere, ikke noe problem. Har god effekt.

Plastfolien på overflaten er veldig tynn og kan fort skades slik at det blir rifter/hull. Sånn sett ikke noe forskjell sammenlignet med aluminiumsfolie overflate. Men kan hende blir plastfolien sittende lenge uten å løsne - noe som ofte er problemet med aluminiumsfolie på "vanlig" lydisolasjon.

Skjøtene kan dekkes med 50 mm bred tape i samme farge. Leveres fra Maritim (art.nr. 13480-40). Lengde 30 m! Veldig tynn og litt vanskelig å behandle (dvs. få av beskyttelsen uten at tapen krøller seg). Må vel være tynn for å hefte til den ruglete overflaten på platene.

Jeg erfarte at rull var greiere å bruke enn pensel/kost for å smøre på limet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også til med lydisolering i vinter, ifm at motoren skal ut. Jeg er også litt usikker på hva jeg skal gå for. Motorrommet er kun delivis isolert fra før, så jeg vil tro at 20-30mm Porolon vil gjøre en godt hørbar forskjell. De nye platene som traust viser til er klart bedre lyddempingsmessig, men også dobbelt så dyre. Har brukt disse under motorromsluka, med godt resultat. Mulig jeg går for en kombinasjon? "Gode" plater mot salongen, og billige mot stuerom/innvendig i støpte benker etc, dvs steder som er lengre borte fra motoren? Ikke det at jeg trenger å støydempe stuerom, men jeg ser for meg at harde flater i motorrommet reflekterer lyden, samt tar opp vibrasjoner og forplanter disse videre...

 

De største støyproblemet hos meg er nok at ristene til luftinntak til motorrom er plassert innvendig, og at jeg derfor får en del luftbåren støy denne veien. Har noen ideer om å lage støyfeller til disse også, men det får nok vente litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var en test av diverse matter for lyddemping. (Må være ca 20 år siden så ting kan vel ha endret seg side dengang.)

Konklusjonen var at såkalt Porolon var klart best, bedre en spesialmatter som var lagt dyrere. Porolon er biter av skumgummi av forskjellig hardhet som er presset sammen til en matte. Hvordan bitene holdes sammen vet jeg ikke, sannsynligvis lim.

Porolon er et varemerke, men i dag finnes det alternative (kinesiske?) produsenter. Bl.a selger Biltema "sin" variant.

Om kvalitet og egenskaper er sammenlignbare med originalen kjenner jeg ikke til.

 

I motsetning til hva man hadde forventet, viste testen at det var den foliekledde matten som var mest effektiv. Det ble spekulert i at årsaken var at det befant seg en tynn (2mm?), myk, skumgummiduk under folien.

Mattene til Biltema har ikke dette, folien er limt direkte på selve platen.

 

Uansett ville jeg valgt en med folie, alternativet ser ikke pent ut etter en stund. Som det er nevnt kan skader repareres med plastbelagt alutape. (Alutape'en til biltema er ikke plastbelagt)

Noen produsenter monterer metallgitter utenpå mattene. Dette sikrer at de ikke løsner samt beskytter folien mot skader.

Link to post
Share on other sites

At Porolonmattene løsner skyldes ofte at det er dårlig reingjordt under før påføring av lim. Finnes og porolonmatter med lim på baksiden og ved å påføre lim på der platene skal limes på så sitter dette mer eller mindre som støpt fast. Har prøvd begge typer endel ganger de siste 15 årene.

 

Vask godt med avfetting, vente til underlaget er helt tørt hjelper på. Husk og at det bør være en viss temperatur i luften før det limes.....ihvertfall ikke særlig med fuktighet slik vi har i dag.......

Link to post
Share on other sites

Lydisolasjon er et fag jeg ikke kjenner godt nok men noen egne erfaringer kan jeg i alle fall komme med:

 

Åpninger i motorkassen slipper ut masse lyd som all verdens skumplater ikke gjør noe med. I en bil jeg hadde reduserte jeg lydnivået med over 10dB ved førerplass kun ved å tette rundt girspaken. For å lete etter lydlekkasjer tar du en 6-8mm plastslange, en meter eller så lang, og putter enden i ene øret og hørselvern på det andre. Andre enden av slangen kan du da søke rundt med og du finner lett ut om der lekker lyd en eller annen plass.

 

Strukturbåren støy, altså støy som forplanter seg via motorfundament o.l., hjelper matter lite mot med mindre du pakker inn alt som beveger seg.

 

De mattene traust henviser til har jeg bedre tro på enn Porolon (som i tidligere tider var det beste som fantes) pga. lett-tungt-lett sjiktene i platen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De beste mattene er her: http://spesialprodukter.no

 

De har "åpne celler" i konstruksjonen, og er de eneste mattene som har det. ( Maritime sine er lukkede celler )

 

Firmaet Spesialprodukter i Kr.sand har spesialisert seg på støydemping, og har eneimportør rettigheter på disse spesielle mattene... ( Det vet også Statoil Hydro !!! )

Link to post
Share on other sites

Har lite praktisk erfaring med forskjellig isolasjon, men i min båt sitter det matter uten folie. De er nok mange år - og de smuldrer en del, og jeg synes jeg finner unødig mye matte-støv/rester i motorrommet. Hvis jeg skal sette på noe nytt noen gang skal det nok helt sikkert IKKE bli varianten uten folie.

Link to post
Share on other sites

Nei, men de er dyre ! ( Dvs: Støydempingsmatter er båtutstyr, og ankerdram er også dyrt )

 

Porolon er ikke utviklet for å være støydemping. Det er et avfallsprodukt som absolutt har ingen absorberings funksjon sammenlignet med "ekte" støydempingsmatter. Jeg VET at du kommer til å bli fornøyd, hvis du går for ekte varer. Det er som natt og dag, sammenlignet med avfallsprodukter.

 

Løp og Kjøp !!

Link to post
Share on other sites

Først og fremst må det være tett, og du må ha støydemping mot alle deler av skroget. ( Der lyden forplanter seg )

 

Eksempel: Slå en jernstang mot en metallgjennstand som du henger opp i en tråd. Lyden vil være høy, pga at metallet svinger med egenresonans frekvensen....

 

Gjør det samme om igjen, men da holder du hardt rundt metall gjenstanden i toppen. Dvs: Du demper den, slik at den ikke kan svinge...

Dette prinsippet er det mattene skal gjøre. De skal absorbere lyden, slik at den ikke forplanter seg i hele båten.....

 

( Dette kan Spesialprodukter forklare mye bedre .... )

Link to post
Share on other sites

Porolon er ikke utviklet for å være støydemping. Det er et avfallsprodukt som absolutt har ingen absorberings funksjon sammenlignet med "ekte" støydempingsmatter.
har du noe mer håndfast å slå i bordet med Lano? Som jeg nevnte har jeg sett en eneste nøytral test, og der gikk Porolon de dyre spesialmattene en høy gang.

 

Og hva er Porolon utviklet for da, hvis det ikke er støydemping?

Link to post
Share on other sites

Hvor viktig er det å ha dempningsmattene mot skroget helt ned mot kjølen, nedenfor vannlinjen altså? Der har det jo tendens til å bli både olje, diesel og vannsøl. Vil ikke sjøen på utsiden dempe resonanser i skroget en god del? Har selv så smått tenkt på å skifte ut de 21 år gamle mattene i motorrommet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ringe å få noe håndfast ja.... :smiley: Kjenner de gutta godt. :wink:

 

Har byttet fra "avfall" til "støydemping" på 2-3 båter de siste årene, så konklusjonen bygger på praktiske erfaringer... :smash:

 

2 båteiere kjørte i brygga, etter bytte av støydemping. De trodde motoren svev.... :lol: ..Dvs: De hørte ikke motoren på tomgang....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...