Jump to content

Lyd isolasjon motorrom


Kirsten/Cato Bavaria 33

Recommended Posts

De har en lydmåler til 300.000 NOK, og vi planlegger å bruke en drill som lydkilde.... evt. hvis vi får til..så bruker vi Yanmar'en min på 85 Hk.

Dette høres spennende ut. En drill lager vel noe forskjellig støybilde enn en dieselmotor, håper dere bruker Yanmaren din.

 

Når man har et så godt instrument hadde det jo vert det beste å måle de forskjellige frekvensområder, for eksempel med en bredde på 1/3 oktav. Da ser man om den er effektiv på lave og høye frekvenser og eventuelt hvor Porolon faller gjennom.

Link to post
Share on other sites

Legger ved bilde av de støydempingsmattene jeg har hatt mest glede av de siste årene. Den hvite papirfolien trekkes av og platene kan limes rett på skottvegger, dørken og der hvor det er feste. På papirfolien er det merket "NITTO". Jeg har kjøpt mange av dem hos Frisman Dahl AS i Oslo. Jeg mener at de er 60 cm x 120 cm. Etter at jeg har benyttet disse i to båter har jeg utelukkende positiv erfaring med disse mattene. De er lette av vekt, men absorberer mye ressonans. Jeg sammenlignet en Scand Atlantic med og uten slike matter som lå ved siden av hverandre. I den uten var det sterke klukkelyder fra bølger mot skroget, mens den som var dempet med mattene nesten ikke hadde lydhøre bølgeskulp mot skroget. Platene finnes i flere tytkkelser, jeg tror de er på 5 - 10 og 15 mm.

 

stoeydempingsmattenitto.jpg

Link to post
Share on other sites

Legger ved bilde av de støydempingsmattene jeg har hatt mest glede av de siste årene. Den hvite papirfolien trekkes av og platene kan limes rett på skottvegger, dørken og der hvor det er feste. På papirfolien er det merket "NITTO". Jeg har kjøpt mange av dem hos Frisman Dahl AS i Oslo. Jeg mener at de er 60 cm x 120 cm.

Hei roaldbj!

 

Er det Friman Dahl AS (ikke "Frismann"?..) du mener - altså dette firmaet?: http://mail.frimann.no/zpider/main.aspx

 

- og disse mattene?

stoeyisolasjon.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Arvid_A. Det er nettopp de mattene jeg tenker på. Flott at du fant lenken. Vet ikke hva jeg har rotet med som har unngått å finne dem. Gir dem fremdeles god attest. Bra at jeg ble oppdatert på størrelsen. Husker ikke prisen, men de koster noen kroner.

 

Kr 1.200,- pr. kvadratmeter :eek: Men hvis de kan brukes i bunnen av båten og kan "spaseres" på så er det jo en annen sak.

 

Produktnr. : T101010

På lager : -11

Ant i pakke : 28

Rabatt : 0

Netto Pris u/mva : 1 750,00

Netto Pris m/mva : 2 187,5

 

Isoboat er jo ikke spesiellt kostbar ifølge den tråden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4729&st=20

 

"Prisen på de Isoboat mattene er ikke så avskrekkende heller; ca 300 pr.plate på 600 * 1000 mm i 33 mm tykkelse" Hvilket blir kr 500 pr. kvadratmeter.

 

 

Disse her koster 400,- pr kvadratmeter men veier jo ingenting, 20 mm tykkelse :lol:http://www.bilmateriell.no/abnews/template...int-article.htm

 

demo690621.jpg

 

Biltemas 30 mm tykke med 40 dB demping ? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93058

 

Biltemas selvklebende porolonversjon ? i forskjellige tykkelser http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83277

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et hvitt, seigt stoff som het Inotek, levert på 1,2 kg bokser. Hele bunnen i akterlugaren, under dørken, ble smørt inn med dette stoffet. Hvor godt det virker vet jeg ikke, idet jeg samtidig utførte så mange støydempingstiltak. Det kan nok være lurt å få hjelp av en person med noe kompetanse på støy og forsøke å kartlegge hvor støykildene/støygangene er størst. Jeg brukte støymåler og dette var til stor hjelp for å identifisere områder med mye støy. Gassbaieren var eksempelvis en svært "god" bærer av støy fra motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Gassbaieren var eksempelvis en svært "god" bærer av støy fra motorrommet.

 

Jeg har også oppdaget at gass og gear vaiere forårsaker mye støy! Eller overfører støy fra motorrom til instrumentbord, for å være helt nøyaktig. Er det noen som har erfaring med tiltak for å lyddempe disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt slike isolasjons"rør" som rørleggere legger utenpå varmvannsrør i vanlige hus utenpå vaierne. Jeg synes dette har gitt effekt. I alle fall er slike isolasjonsrør med på å dempe ressonans i tomrom.

Ellers er min erfaring at det i båter med trimflaps er mye å lære om støy ved å senke og heve flapsene når båten er like over skrogfart, dette vil kunne gi en god pekepinn på om støyen hovedsakelig beror på skrogets kontakt med vannspeilet, eller om lyden kommer innenfra. Jeg har i alle fall utført denne testen i mange år.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
De beste mattene er her: http://spesialprodukter.no

 

De har "åpne celler" i konstruksjonen, og er de eneste mattene som har det. ( Maritime sine er lukkede celler )

 

Firmaet Spesialprodukter i Kr.sand har spesialisert seg på støydemping, og har eneimportør rettigheter på disse spesielle mattene... ( Det vet også Statoil Hydro !!! )

 

Noen som har brukt disse platene? Pris?

Jeg lurer også på om dette reduserer støy slik at det er verdt arbeidet/prisen i min Mariah 19 fot(2005, har en Mercruiser 4.3 V6) ?

 

Noen spesielle hensyn man bør tenke på?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Noen som vet hvor en kan få tak i folie? Har montert noen støy/brannhemende i kjelleren. Trenger nå bare litt folie over det hele så jeg får litt mer lys. Kan si det forsvant når mattene kom inn. :smiley:

Helst ikke selvklebende og helst av litt tykkelse. Ikke noe plast greier.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Jeg utfordret spesialprodukter.no på dette, og de vil lage til en praktisk test sammen med meg på dette temaet. :cheers: Det vil altså kanksje dukke opp noen bilder her etterhvert....

 

PS! Utfordringen blir å bevise at Isoboat mattene demper ca 3 ganger bedre enn Porolon.

 

Porolon demper ca 17 db.

Isoboat demper 50 - 55 db.

 

De har en lydmåler til 300.000 NOK, og vi planlegger å bruke en drill som lydkilde.... evt. hvis vi får til..så bruker vi Yanmar'en min på 85 Hk.

 

Det viktigste er å få det helt tett når man støydemper, i følge spesialprodukter.no

Da mener de at også Porolon kan fungere greit, selv om det selvfølgelig finnes bedre produkter.

 

Ble det utført noen test?

Link to post
Share on other sites

Hei

Engasjerende diskusjon.

Mange intressange meninger uten bombastiske konklusjoner, er måten å få fram ny kunnskap på .....

 

I diskusjonen savner jeg erfaringer om strukturell støy. Støy som forplanter seg gjennom skrog og fysiske tilkoblinger til motoren.

Har man f.eks. rette type fundamentlabber mellom motor og skrog?

Står lyddemper på gummilabber?

Har man flexikoblinger mellom gear og propellaksling?(evt hvilken type?)

Har man gummidempere mellom motor og gasswire, mellom gear og gearwire?

Er det mulighet til å støpe betong under motoren for å dempe "overlevende" svingninger mellom fundamentlabber og skrog?

(Det siste selvsagt bare i deplasementbåter)

 

Mvh Torehol

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det finnes mange gode lydabsorbent-matter, som "suger" støyen til seg.

Istedenfor å lyddempe, så kan man ofte få bedre resultat i å skape en god akustikk rundt f.eks skipperstolen i en fiskebåt.

Dette var jeg med på å teste ut i en Cygnus fiskebåt.

Spesielt vellykket når mannskap sitter på faste plasser, slik som skipperen gjør. Da kan man montere absorbenter i hodehøyde, og gi ører perfekte akustiske forhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...