Jump to content

Lyd isolasjon motorrom


Kirsten/Cato Bavaria 33

Recommended Posts

NB! En ting som er vært å merke seg er at noen lydisolasjonsmatter ikke er brannhemmende nesten i det hele tatt. De består rett og slett av brennbart matriale. Jeg ble forklart at det fantes to typer poloron-matter. Brennbart og ikke brennbart. Dette ifølge forhandler som jeg nettopp har kjøpt mine hos.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Eksempel: Slå en jernstang mot en metallgjennstand som du henger opp i en tråd. Lyden vil være høy, pga at metallet svinger med egenresonans frekvensen....

 

Gjør det samme om igjen, men da holder du hardt rundt metall gjenstanden i toppen. Dvs: Du demper den, slik at den ikke kan svinge...

Dette prinsippet er det mattene skal gjøre. De skal absorbere lyden, slik at den ikke forplanter seg i hele båten.....

 

Tja, dette ble vel i beste fall litt misforstått cirkavitenskap? - i alle fall om utgangspunktet var for å diskutere støymatter av typen porolon.

 

Metallstanglignelsen er super for å forklare den strukturbårne støyen. Dvs de svingningene som motoren forårsaker i strukturen i båten. Denne kan dempes ved at strukturen blir gjort tilstrekkelig stiv slik at den ikke klarer å svinge med motorbevegelsene (solid utførelse) eller den kan dempes ved å kles med et materiale med akustisk høy egenimpedans. Dvs det skal mye energi til for å sette det i svingninger. Disse materialene er tunge. Stort sett kan akustisk impedans likestilles med vekt. (ikke helt korrekt men godt nok.....)

 

Å holde nånden rundt triangelet er nettop dette. Det dempes med en hånd som har stor akustisk impedans og dempning.

 

Porolon har ALDRI utgitt seg for å bekjempe denne typen støy! Porolon er en absorbent som skal "spise opp" den luftbårne støyen. Plater med tungplatesjikt forsøker å kombinere begge egenskaper. Det beste er imidlertid å kle motorrommet eller i alle fall skott som grenser mot kabin og dekk med et slikt materiale, og deretter kle så mye som mulig av motorrommet med en absorbent. Ikke noe poeng at absorbenten er heldekkende dersom øvrig konstruksjon av motorrommet er "lystett". Luftbåren støy sprer seg stort sett som lys.

 

I biler nyttes stort sett ikke absorbenter til lydisolering. Der nyttes kun tungplatematerialer av typen asfaltplater eller fra gammelt av blymatter eller blygummimatter. Grunnen er enkel. Det er ikke åpninger fra støykildene og inn i bilen. Både torpedovegg og hjulbuer er tette. Problemet er støyen som forplanter seg gjennom karrosseriet. Denne kan ikke absorberes men dempes. Derfor har dørsider, torpedovegger, panser, bunnplater og alle hulrom i en bil ofte fått innlimt tungplater av asfalttypen for å forhindre spredning av støy i strukturen.

Oso

Link to post
Share on other sites

Har også Porolon matter med folie som er moden for utskifting etter hvert. Problemet med mattene er at folien løsner fra mattene. Selve mattene sitter godt fast fremdeles.

 

Dere som sliter med at folien løsner (er limt med pressure-sensitive hot-melt eller kontaktlim), hvorfor kjøper dere ikke bare en tube med MS-Polymèr og limer den fast igjen ? Montèr har et supert produkt som heter "Optifom Unifix"(kr. 99,-), dette legger du på matta, klemmer folien intill og den vil klebe seg fast i limet som herder i løpet av 5-6 timer. Siden dette produktet ikke fungerer som kontaktlim(ingen angre-rett), men bare kleber, er det enkelt å få justert folien perfekt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I tog benyttes et spraybart produkt som består i en blanding av PVAcopolymèr(hvittlim med god heft), stålspon og cellulosefiber. Dette er et produk med nesten 2 i egenvekt og demper både vibrasjoner og lydstøy. Det mest fantastiske er at ett 2 cm sjikt står imot 1200 grader i nesten en time....

Veldig synd at toget involvert i Åsta-ulykken ikke hadde slik masse påsprøytet....

Selges av Henkel kgAa og kan også sparkles på. Produktnavn "Terokal". Dessverre stoore spann mener jeg å huske :sad:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal isolere i kjeller'n jeg også , har skjekka litt og funnet det jeg vil .Var innom ei sjappe i by'n her som holder på med ventilasjon og div , dem har ruller med 5cm med flammehemmende duk på den ene sia . Det tåler søl og veldig høy varme og prisen er jo ok . Ser rundtom koster 5 cm ca 200 kr plata , her tar dem 80 kroner kvadraten + moms . Altså ca halv pris og rullane er på 6 kvadrat meter, detta mener jeg er mer enn bra nok til den jobben og da til en pris som er til å leve med . Regner med at det er slike sjapper i andre byer også ,,denne her i by'n heter Multi luft .Dem har foresten bare duken også , da kan du jo bruke det du vil og ha denne utenpå vis det er ønskelig .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dere som sliter med at folien løsner (er limt med pressure-sensitive hot-melt eller kontaktlim), hvorfor kjøper dere ikke bare en tube med MS-Polymèr og limer den fast igjen ?

Det som skjer er at folien går i oppløsning og små biter er på vei til å falle av. ar tatt av en del for å unngå at biter kommer inn i luftinntaket. Nå er jo disse platene gamle så det er ikke sikkert at noe annet hadde holdt bedre.

 

Tine III

Vet du hva den duken heter, kanskje noen på disse kanter og selger den.

Link to post
Share on other sites

Tine III

Vet du hva den duken heter, kanskje noen på disse kanter og selger den.

Nei det veit jeg ikke , men det ligner mye på slik du som blir brukt ved sveising og brannfare .Ser ut som en armert solid sak som er blank ,brukte slike rundt blygrytene på Sønnak mener jeg å huske :Dette er sikkert noe standar greier som slike ventilasjon firmar bruker ,den ser meget bra ut så jeg skal bruke den . Trur dem hadde 2.5 cm og 5cm og grei pris .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Var innom ei sjappe i by'n her som holder på med ventilasjon og div , dem har ruller med 5cm med flammehemmende duk på den ene sia . Det tåler søl og veldig høy varme og prisen er jo ok .

 

Ventilasjonsfirma er en av de største brukerene av lydisolering og lydfeller for luftbåren støy, så dette er absolutt veien å gå for å få fatt i slike produkter. Luft som strømmer og vann som renner er forresten svært gode eksempler på luftbåren støy, og intuitivt for de fleste at dette ikke forplanter seg i bygningsstrukturer og øvrige strukturer. Her egner lydfelleskum ala porolon seg utmerket.

 

Vær imidlertid oppmerksom på at ikke alt egner seg overalt. For å effektivt dempe lyd, må til en viss grad mattene være avpasset frekvensområdet til støyen. Måten å dempe støy på er å fange lyden i hulrommene i cellestrukturen. Der vil lyden bli "sittende fast" og reflekteres frem og tilbake fordi hulrommet og materialet som utgjør dette er avpasset til frekvensen. Derfor er de fleste slike materialer ikke homogene men oppbygget av biter av ulike typer materiale for å være tilpasset et større frekvensområde. Dette ses lett ved at porolon og andre matter er spettete og oppbygget av mange ulike skumkvaliteter som er presset sammen.

 

Vet en hvilke frekvenser en ønsker å dempe er det ingen kunst å bygge lydisolering. I et radiostudio der en ønsker å eliminere talestøy både fra utsiden samt å dempe denne inne i studioet for å lage det mest mulig akustisk "dødt" brukes ofte ikke noen spesiell form for lyddempingsmaterialer utover vanlig bygningsisolasjon av god kvalitet (typisk rockwool pga denne demper lyd bedre enn Glava). Trikset er at det blir satt opp to lag med isolasjon med en beregnet avstand i mellom. Avstanden er avstemt til støyen som skal dempes (typisk rundt 1500Hz) og konstruksjonen fanger derfor lydbølgene mellom isolasjonslagene, og isolasjonen har til oppgave å dempe intensiteten i lydbølgene når de reflekteres frem og tilbake. Hulrommet er derfor helt essensielt for å fange lyden slik at en får dempet den i mange refleksjoner frem og tilbake. Ett enkelt lag med isolasjon ville bare gitt demping i en refleksjon, og det holder ikke!

 

En del isolasjonsmatter er laget i pyramidemønster. Dette er for at lyden skal reflekteres flere ganger før den returnerer tilbake til fri luft. Dette er også effektivt. Mange som har tilbragt ettermiddager og kvelder på øving med rockeband har helt sikkert frekventert lokaler hvor veggene har blitt kledd med eggekartonger. Dette er samme prinsippet. Lyd som treffer kartongen reflekteres minimum to-tre ganger i kartongen før den reflekters tilbake til rommet. Dempingen er derfor to-tre ganger større enn om kartongpappen lå flat på veggen, og mange ganger bedre enn om en hard bygningsplate skulle reflektere lyden i en en-gang. Kartongen er dessuten en dårlig reflektor i seg selv.

 

Et band lokale med og uten eggekartong er to vidt forskjellige lokaler.

Oso

Link to post
Share on other sites

En del isolasjonsmatter er laget i pyramidemønster. Dette er for at lyden skal reflekteres flere ganger før den returnerer tilbake til fri luft. Dette er også effektivt. Mange som har tilbragt ettermiddager og kvelder på øving med rockeband har helt sikkert frekventert lokaler hvor veggene har blitt kledd med eggekartonger. Dette er samme prinsippet. Lyd som treffer kartongen reflekteres minimum to-tre ganger i kartongen før den reflekters tilbake til rommet. Dempingen er derfor to-tre ganger større enn om kartongpappen lå flat på veggen, og mange ganger bedre enn om en hard bygningsplate skulle reflektere lyden i en en-gang. Kartongen er dessuten en dårlig reflektor i seg selv.

 

Dette er nok ikke helt riktig.

 

Isolasjonsmatter er absorbenter, og reflekterer ikke lyd. Pyramideformen gjør at flaten blir større og dermed "mere" virkning sett i forhold til den fysiske størrelsen.

 

Diffusorer derimot, sprer lyden slik at det unngås stående bølger og "U-musikalsk" etterklang.

 

Bare for å være pirkete lissom :wink:

 

Mere info for de spesiellt interesserte her: www.auralex.com

 

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

De mattene fra Maritim som Traust anbefaler er ok.

Sikkert greie dem på Maritim , men hvorfor betale dobbel pris når du ikke må ? Går for dem hos ventilasjon sjappa i byn her ,sparer ca 1.500- som jeg sikkert kan bruke til noe annet på skuta .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Isolasjonsmatter er absorbenter, og reflekterer ikke lyd. Pyramideformen gjør at flaten blir større og dermed "mere" virkning sett i forhold til den fysiske størrelsen.

 

Diffusorer derimot, sprer lyden slik at det unngås stående bølger og "U-musikalsk" etterklang.

 

Helt enig, men når matter lages ved at to lag med pyramider settes mot hverandre er det fordi en oppnår dobbel fordel fordi overflaten øker, samt at de fleste materialene både er absorbenter, diffusorer og reflektorer i større eller mindre grad.

En ren absorbent er like effektiv om en øker volumet av absorbenten i steden for å øke overflaten. Dette fordi en forutsetter at lyden ikke reflekteres men penetrerer materialet.

 

Men, nå er vi inne på pirking Det viktige er å forstå forskjellen mellom luftbåren støy som kan absorberes og den strukturbårne som må dempes strukturelt.

 

Audiofile bilstereofantaster kan mye om dette. (Kan og kan.... - de følger i alle fall gode kjerringråd som gir godt resultat, kanskje fordi pusheren av utstyr selger dette). Høyttalerkasser bygges oftest i minimum 23mm sponplater eller MDF fordi det er tungt og dødt, deler blir ofte smurt med støydempende coating for å hindre resonnans, samt at bilkarrosseriene blir dempet med coating eller asfaltplater langt utover det som er originalt.

 

Alle med et noenlunde stereoanlegg i bilen har vel opplevd at dashbord og dørsider "synger i takt" om musikken skrus opp. Det er ikke fordi høyttaleren i dørsiden spiller dårlig men fordi dørsiden "synger" dårlig når den svinger i takt med musikken.

 

Påstand: Veldig mange har mye støy i båtene som opptrer på samme måte, men som motorstøyen får skylden for. Riktig er å skylde på motorvibrasjonene. Forsøk demping i steden for absorbsjon.

Oso

Link to post
Share on other sites

har du noe mer håndfast å slå i bordet med Lano? Som jeg nevnte har jeg sett en eneste nøytral test, og der gikk Porolon de dyre spesialmattene en høy gang.

 

Jeg utfordret spesialprodukter.no på dette, og de vil lage til en praktisk test sammen med meg på dette temaet. :cheers: Det vil altså kanksje dukke opp noen bilder her etterhvert....

 

PS! Utfordringen blir å bevise at Isoboat mattene demper ca 3 ganger bedre enn Porolon.

 

Porolon demper ca 17 db.

Isoboat demper 50 - 55 db.

 

De har en lydmåler til 300.000 NOK, og vi planlegger å bruke en drill som lydkilde.... evt. hvis vi får til..så bruker vi Yanmar'en min på 85 Hk.

 

Det viktigste er å få det helt tett når man støydemper, i følge spesialprodukter.no

Da mener de at også Porolon kan fungere greit, selv om det selvfølgelig finnes bedre produkter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å anbefale støydemingsmatter. Men jeg hadde engang en "gamp" av en båt (en betegnelse brukt av et svensk båtblad som testet båten - de karakteriserte støynivået ombord som en gamp i fritt trav).

Jeg forsøkte mange teknikker for å dempe skrogstøyen, bl.a.

- tunge bly- og gummimatter (svært tunge)

- støydempingsmasse påsmurt skroget

- støydempingsmatter med massiv gummi

- noen lette, selvklebende matter fra Frisman Dahl AS (husker ikke betegnelsen) - mener at det er de samme støydempingsmattene som Goldfish benytter.

 

Det som ga best dempingseffekt hos meg var de porøse og lette mattene fra Frisman Dahl. Jeg har nå limt disse under dørken over generatoren i båten - og den går nå ganske støysvakt.

Lano er hjertelig velkommen ombord til å måle støyen ombord når den går.

Link to post
Share on other sites

Mattene i fra Maritim har i hvert fall gjort underverker i min båt. Har kun brukt de mattene som har hvit plasthinne og en blymatte inni skummet.

 

Nå har jeg isolert litt hist og her helt etter en egen teori og det har funket som bare pokker. Skal lyd transporteres via en vegg/skott så må skottet settes i bevegelse og fungere som "høytaler". Ved å isolere flater som kan være potensielle transportører av lyd så har jeg oppnådd et meget godt resultat. Jeg kan i dag sitte å snakke helt normalt med folk ombord selv om maskinen durer på fullt, ikke gale for å være daycruiser med dieselmotor.

Jeg hadde en lydlekkasje rundt maskinromsluken og denne ordnet jeg med en D-list pakning som jeg limte rundt lukekarmen. Meget virkningsfullt på de høye lydfrekvensene i fra turbo og ventiler, sitter nå igjen med dyp brummelyd som er knalldigg å ha i bakgrunnen.

Går jeg marsjfart på 3900 rpm.
Link to post
Share on other sites

Jeg utfordret spesialprodukter.no på dette, og de vil lage til en praktisk test sammen med meg på dette temaet. :cheers: Det vil altså kanksje dukke opp noen bilder her etterhvert....

PS! Utfordringen blir å bevise at Isoboat mattene demper ca 3 ganger bedre enn Porolon.

Samt å gjøre testen objektiv.... :smiley:

 

Uansett er dette ett flott initiativ, blir spennende å se hva dere kommer frem til.

Bare det å bestemme hvordan testen skal utføres er et kapittel for seg selv. De som har vært med en stund husker kanskje hvor mange forskjellige meninger det var omkring min testmetode for anoder.

 

Synes du bør starte en egen tråd slik at alle får med seg hva dere skal gjøre og evnt. innsigelser mot testmetoden kan komme før dere setter igang.

Link to post
Share on other sites

Hydrox, når du får overdekk vil du oppleve en helt annen lydstandard ombord

- går det i det hele an å snakke rolig til hverandre med all den støyen skroget ditt skaper mot vannet???

(forutsetter at du ikke har forsterket opp lyden på opptaket ditt....)

Mest støy når du filmer med fartsretningen og over vindskjermen. Vindstøy?

Link to post
Share on other sites

Hydrox, når du får overdekk vil du oppleve en helt annen lydstandard ombord

- går det i det hele an å snakke rolig til hverandre med all den støyen skroget ditt skaper mot vannet???

(forutsetter at du ikke har forsterket opp lyden på opptaket ditt....)

Det du sikkert reagerer på som støy er vinden som suser i mikrofonen. Reell støy i båten hører du kun når kameraet er under vindskjermen og du kun hører motorduren. Eneste jeg hører i tillegg til motorduren er baugsjøen som legger seg ut på sidene, herlig fosselyd. Med kallesje oppe så sitter vi fremdeles å prater normalt uten å ha generende støy. For å være ærlig så er opplevelsen mye mer behagelig enn hva det fremgår av denne filmen.

Link to post
Share on other sites

Isoboat og platene hos Maritim virker å være helt like på bildene, stemmer dette?

Er det kun prisen som er forskjellig?

:crazy:

 

 

:nonod: Maritim sine har lukede celler, mens spesialprodukter sine matter har åpne celler. ( ..og eneimportør rettigheter på disse..)

 

"Stillheden" , dutrenger vel ikke støydemping. Er det ikke derfor du heter Stillheden ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei er det noen som har et tips om lydmatter ? Hvor det er å kjøpe hva dere anbefaler å bruke.

 

Jeg ser dere har fått en del tips på gode lyddempningsmatter, men jeg tenkte jeg kunne nevne en annen mulighet. Jeg var innom Lunde Båt tidlig i høst, og da kikket jeg litt på Bavaria 33 Sport - den var nettopp kommet til forhandleren, og der var motorrommet lyddempet :eek:

 

Jeg lurte på om Bavaria hadde begynt med støydemping fra fabrikk (på motorbåtene sine), men det hadde de ikke. Dette var noe service-folkene til Lunde Båt hadde gjort, og så vidt jeg husker, skulle de ha 2.500,- for å gjøre det. Jeg vet ikke hva slags matter de brukte, men det så helt ok ut (ikke like "samvittighetsfullt" utført som f.eks. Nidelv gjør det), så jeg tror jeg hadde bestilt dette hvis jeg skulle hatt en slik båt.

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...